Smoothie og næring
Fra : Jakob

Dato : 12-12-07 22:14

Hej!
Jeg er tit ikke særlig sulten om morgenen og ender for tit med at skippe
morgenmaden. Nu er jeg blevet foreslået at starte dagen med en
smoothie/frugtdrik der angiveligt kan udgøre et nærende mellemmåltid -
hvis man bruger nogle "fornuftige" ingredienser. Jeg har googlet lidt og
har et par spørgsmål:

- Jeg har læst (og så på et tidspunkt i fjernsynet) at frugtdrikke, hvad
enten man køber dem færdiglavede eller laver dem selv, max kan erstatte
100g af de 600g frugt/grønt det anbefales at indtage dagligt. Det får
mig af nysgerrighed til at spørge: Hvorfor det? De smoothie-varianter
jeg er faldt over indeholder typisk HELE frugt og bær (dvs inkl. skræl
og frugtkød) og det gør vel ikke nogen forskel om de er blendet og
pureret før man spiser dem?

--
Jakob

Fra : Marianne

Dato : 12-12-07 23:28

> [...]
> 100g af de 600g frugt/grønt det anbefales at indtage dagligt. Det får mig
> af nysgerrighed til at spørge: Hvorfor det?

Det er da også umiddelbart noget vrøvl. Måske menes der, at man ikke
udelukkende skal spise frugt i de 600g men også grønt.

>De smoothie-varianter jeg er faldt over indeholder typisk HELE frugt og bær
>(dvs inkl. skræl og frugtkød) og det gør vel ikke nogen forskel om de er
>blendet og pureret før man spiser dem?

Nej - bestemt ikke.

mvh
Marianne

Fra : Michael

Dato : 13-12-07 13:51

Jakob wrote:

> [...]
> jeg er faldt over indeholder typisk HELE frugt og bær (dvs inkl. skræl
> og frugtkød) og det gør vel ikke nogen forskel om de er blendet og

Der går intet af frugtmængden ved at blænde hele frugt. Her er et par
fif. Jeg har det på samme måde som dig om morgenen, og har skiftet
morgenkaffen, som det eneste morgenmåltid, ud med blended frugt. Det er
helt fantastisk.

Det er en god ide at have et lille lager frossen frugt som du har
skyllet og klargjort i forvejen. Særlig banan giver en fremragende samg
og milkshakeagtig konsistens.
pak dem med bagepapir imellem lagene så du kan tage den ønskede mængde
uden stykkerne fryser sammen.

Tag fx en hel frossen banan, en appelsin eller en grape.
Tilsæt et glas juice (frit valg efter smag, jeg bruger selv tropejuice)
æbler pærer og bær kan også bruges.

Blændt og nyd

Mvh
Michael

Fra : Jakob

Dato : 13-12-07 18:15

Michael wrote:

> Tag fx en hel frossen banan, en appelsin eller en grape.
> Tilsæt et glas juice (frit valg efter smag, jeg bruger selv tropejuice)
> æbler pærer og bær kan også bruges.
>
> Blændt og nyd

Det lyder totalt som noget for mig Jeg har aldrig tænkt på at man
kan fryse æbler, pærer, bananer, appelsiner osv. Men når det alligevel
skal blendes så går det sikkert sagtens.

Nu vil jeg finde en god blender der kan håndtere isterninger og andre
frosne ting.

Tak for tippet!

--
Jakob

Fra : Peter Westh

Dato : 13-12-07 21:09

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 100g af de 600g frugt/grønt det anbefales at indtage dagligt. Det får mig
> af nysgerrighed til at spørge: Hvorfor det?

Jeg tror rådet går på, hvor stor en del af de 6 om dagen der må udgøres af
juice og frugtsaft - ikke blendet, hel frugt.

> De smoothie-varianter jeg er faldt over indeholder typisk HELE frugt og
> bær (dvs inkl. skræl og frugtkød) og det gør vel ikke nogen forskel om de
> er blendet og pureret før man spiser dem?

I teorien kan blendningen gøre at at frugtsukkeret optages noget hurtigere i
organismen, men nej, det er ikke noget der betyder noget.

Jeg laver også tit en smoothie om morgenen. Det er i øvrigt også en god måde
at få kræsne børn til at spise frugt.

/P

Fra : Jakob

Dato : 13-12-07 22:20

Peter Westh wrote:

> Jeg tror rådet går på, hvor stor en del af de 6 om dagen der må udgøres af
> juice og frugtsaft - ikke blendet, hel frugt.

Det er nok sådan det hænger sammen. Min forvirring skyldtes at jeg var
af den opfattelse at produkter som f.eks. Knorr Vie netop indeholder
hele frugter. (Jeg har ikke selv smagt dem). Lidt googling afslører at
jeg var ganske forkert på den.

Nå, men under alle omstændigheder vil jeg nu prøve selv at lave
smoothies. Jeg er på udkig efter en blender som kan håndtere isterninger
og frosne bær, og som desuden ikke er et stort skrummel. Kan du eller
andre anbefale en? Jeg har kig på en Philips HR2870/50
http://tinyurl.com/2ayxgg men da man åbenbart nemt kan købe noget
skrammel, modtager jeg gerne råd og vejledning om hvad jeg skal kigge efter.

Og slutteligt vil jeg selvf. enormt gerne inspireres med gode og sunde
smoothie-opskrifter, så jeg kan komme godt i gang

Tak for dit, og I andres, svar!

--
Jakob

Fra : Peter Westh

Dato : 14-12-07 00:53

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du eller andre anbefale en?

Jeg bruger en stavblender, og det fungerer fint nok.

> Og slutteligt vil jeg selvf. enormt gerne inspireres med gode og sunde
> smoothie-opskrifter, så jeg kan komme godt i gang

Jeg plejer at blende, til 2 personer.

1 (moden banan)
2-3 dl frosne bær (hindbær. brombær. jordbær, blåbær. Ribs og solbær kan
bruges, men kun i små mængder)
2 dl youghurt
1-2 dl mælk, eller til konsistensen er passende.

Herudfra kan man improvisere. Modne pærer i stedet for banan, eller
honningmelon. Mango og papaya kan købes frossen Vanillie, citron, honning.
etc.

/P

Fra : Marianne

Dato : 15-12-07 12:09

> Og slutteligt vil jeg selvf. enormt gerne inspireres med gode og sunde
> smoothie-opskrifter, så jeg kan komme godt i gang

jeg sidder med Oscar Uhmaros 'Køkkenrevolution på høje hæle'. Der er b.a.
følgende smoothie:

'Skovbærssmoothie med persille'

2-4 spsk ren valleprotein
1/2-1 banan eller mango
150-200 g frosne hindbær
25 g bredbladet persille
1-2 hørfrø- eller rapsolie
Stødt kanel
Vaniliepulver eller 1/4 stang vanilie
Fintrevet skal og saft af 1/2 citron
2 dl soja, ris- eller havremælk.

Den mætter! Smoothies med frugt og lidt youghurt kaldes 'damebladsmodellen'

mvh
Marianne

Fra : Peter Westh

Dato : 15-12-07 19:43

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> 2-4 spsk ren valleprotein
snip.
> 2 dl soja, ris- eller havremælk.

Jeg synes det virker lidt ulogisk at bruge mælkeerstatninger, når der
samtidig tilsættes valleprotein. Hvad er pointen?

Men Cadogan er i øvrigt en talentfuld kok som kan godt kan værdsætte, selvom
man finder hans helseevangelium ekstremt.

/P

Fra : Marianne

Dato : 15-12-07 20:39

> snip.
>
> Jeg synes det virker lidt ulogisk at bruge mælkeerstatninger, når der
> samtidig tilsættes valleprotein. Hvad er pointen?

At undgå mælk, antager jeg, men jeg ved det ikke. Jeg refererede blot

> Men Cadogan er i øvrigt en talentfuld kok som kan godt kan værdsætte,
> selvom man finder hans helseevangelium ekstremt.

Ja, og så smager mad efter hans opskrifter godt.

mvh
Marianne

Fra : Peter Westh

Dato : 16-12-07 10:38

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> At undgå mælk, antager jeg, men jeg ved det ikke. Jeg refererede blot

Jamen, valleprotein kommer jo af mælk!

/P

Fra : Louise

Dato : 16-12-07 22:18

Peter Westh skrev:

> Jamen, valleprotein kommer jo af mælk!
>
> /P

Det er korrekt, men kan folk fx ikke tåle mælk er det ofte mælkesukkeret
- laktose - de er allergiske overfor, og kan derfor godt tåle valleprotein.
At jeg så synes det smager afskyeligt - ja, nærmest af opkast - er så en
helt anden sag.

Louise

Fra : Milla

Dato : 17-12-07 21:52

Marianne skrev:

> [...]
> 2 dl soja, ris- eller havremælk.
>

> Den mætter! Smoothies med frugt og lidt youghurt kaldes 'damebladsmodellen'

Lyder god! Håber på bogen ligger under juletræet, har hørt den er rigtig
god!

Har lige fået mig en chokoshake, guf!

Mvh Milla

Fra : Marianne

Dato : 18-12-07 23:01

> Lyder god! Håber på bogen ligger under juletræet, har hørt den er rigtig
> god!

Det er den!

Hvis bogen ikke ligger der, må du samle 'byttemærker' fra andre gaver.

Jeg fik den i november til min fødselsdag. Og har her til jul foræret mig
selv en blender fra KitchenAid - så er vi kørende!

mvh
Marianne

Fra : Milla

Dato : 31-12-07 11:41

Marianne skrev:

> [...]
>
> Jeg fik den i november til min fødselsdag. Og har her til jul foræret mig
> selv en blender fra KitchenAid - så er vi kørende!

den var der Desværre har jeg ikke været så meget hjemme, men
kaffebananshaken er afprøvet og god, og har lige set, at man kan få en
rømertopf til 100 kr i imerco, sådan en må jeg få afprøvet! Vi har da
allerede fået lidt flere smagsgivere i vores mad!

Og en anden julegave var en braun k3000 køkkenmaskine, så der er blkevet
bagt og snittet og lavet dressinger

Men guldet er stadig at få en shake, når man biver lækkersulten!

Fra : Milla

Dato : 17-12-07 21:58

Jakob skrev:

> [...]
> http://tinyurl.com/2ayxgg men da man åbenbart nemt kan købe noget
> skrammel, modtager jeg gerne råd og vejledning om hvad jeg skal kigge

I denne uge har bilka en på bud (779,-), en phillips hr2094. Det er
testvinderen fra tænks test, og jeg ærger mig over, at jeg købte OBH
Chili-model, den lever ikke op til mine forventninger. Og allerede her
2½ måned efter købet, er der snavs i lejerne. Og den er ellers blevet
behandlet efter forskrifterne. Så jeg håber ikke Imerco har lyst til at
reparere den, vil hellere have phillips.

Og tro mig, bliver du først forfalden til smoothies, er det svært at
undvære godt kram!

Mvh Milla

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-12-07 01:32

Lige nøjagtigt phillips hr2094 kan jeg herfra anbefalde. Arbejder i et
køkken hvor chefen er en nærrigrøv så har været igennem en hel del "ikke
professionel" blendere efterhånden og ingen har levet særligt meget op
til mine personlige krav, slutteligt er jeg faldet over hr2094 hjem til
mig selv og indtil videre har jeg ikke en finger at sætte på den.

Den gør hvad den skal til topklasse, pynter enormt på køkkenbordet,
tager i mod alt hvad man fodre den med og vigtigst af alt så lyder den
ikke som en f-16 der letter når den er i brug. Alt i alt får den
topklasse karaktere fra mig og jeg har da ihvertfald lavet de første 50
smooties i min og der er mange flere på vej endnu :).

Ps. Mynte / Jordbær / Appelsin juice smooties er nu også en god kombi,
drop dog evt. sukker til fordel for honning hvis den skulle være for sur.

Fra : Marianne

Dato : 18-12-07 23:04

> [...]
>man åbenbart nemt kan købe noget skrammel, modtager jeg gerne råd og
>vejledning om hvad jeg skal kigge efter.

Jeg har købt en KitchenAid - til 169 euro. Den er fin - og køber du den i
Tyskland (netbutik) sparer du 2-3oo kr i forhold til de danske priser.

mvh
Marianne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-12-07 12:44

Jakob wrote:
> Hej!

Hil

> [...]
> smoothie/frugtdrik der angiveligt kan udgøre et nærende mellemmåltid -
> hvis man bruger nogle "fornuftige" ingredienser. Jeg har googlet lidt og

Jeg forestiller mig at fibre ville være særligt fornuftigt i en
morgensmoothie.

> [...]
> jeg er faldt over indeholder typisk HELE frugt og bær (dvs inkl. skræl
> og frugtkød) og det gør vel ikke nogen forskel om de er blendet og

Det skulle jeg mene, ja.

Det handler netop om at de drikke man køber færdiglavede, f.eks. Knorr
Vie, *ikke* indeholder hele frugten/grøntsagen. Skræl/skal er sorteret
fra, og også noget af frugtkødet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org