Bamse kage i silikoneform
Fra : Guerillasmurf

Dato : 12-12-07 09:07

Hej

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med følgende problem:
Vi har flere gange nu forsøgt at bage en chokolade kage i en bamse
silikoneform.
Det er kun hver anden gang det lykkedes. De fleste gange vil kagen ikke
slippe ordentligt.

opskriften er denne:

300g sukker
125 g mel
2 spsk kakao
2 tsk, vaniliesukker
2 strøgne tsk bagepulver
2 æg
150 gram smeltet smør (vi bruger Kærgården)
1½ dl næsten kogende vand

bamse formen smører vi så med Lille Lise flydende fedtstof/olie fra Netto
kagen bages ved 175 grader i 50 minutter.

Når kagen er bagt tager vi den ud af ovnen og lader den køle ca. 10
minutter, hvorefter vi vender den så silikoneformen kommer opad og så
forsøger vi så at tage formen af. Det er så her det går galt for formen vil
ikke altid slippe kagen hvor vi så næsten hver gang står med en halv kage i
klæbende i formen og resten ligger på skærebrædtet.

Hvad hulen er det vi har gjort galt? Hvordan kan vi få kagen til at slippe
formen nemmere? Vil det evt. hjælpe hvis vi vender kagen med det samme og så
lader den stå og køle nogle minutter inden vi fjerner formen? Eller vil det
være en ide at fjerne formen med det samme?
Vi har siden mandag i sidste uge bagt 8 kager og fået en god plus en brugbar
ud af det. Og vi synes selv vi har forsøgt de fleste tricks for at få den
til at lykkedes.

Så hvis der er en der har en god ide så er vi glade for hjælpen.

Fra : Tina.

Dato : 12-12-07 09:15

"Guerillasmurf" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> silikoneform.
> Det er kun hver anden gang det lykkedes. De fleste gange vil kagen ikke

Pensel formen med smeltet smør og drys med rasp, så alle steder i formen er
dækket. Overskydende rasp hældes ud.

Tina

Fra : Guerillasmurf

Dato : 12-12-07 10:19

"Tina." <spørg@mig> wrote in message

> "Guerillasmurf" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Pensel formen med smeltet smør og drys med rasp, så alle steder i formen
> er dækket. Overskydende rasp hældes ud.
>
> Tina

Hej Tina

Tak for dit svar men hvad så med kagen? Hvordan ser den ud når vi har brugt
rasp?

/Tommy

Fra : Tina.

Dato : 12-12-07 14:47

> Hej Tina
>
> Tak for dit svar men hvad så med kagen? Hvordan ser den ud når vi har
> brugt rasp?

Det kan hverken ses eller smages, at formen var drysset med rasp. Man kan
også bruge mel, men er mel-laget lidt for tykt, sætter det sig som hvide
"skjolder" på bagværket. Det sker ikke med rasp.

- Tina

Fra : Padre

Dato : 12-12-07 03:01

On 12 Dec., 09:06, "Guerillasmurf" <some...@microsoft.com> wrote:

Jeg ville nok foreslå at bruge smør i stedet for kærgården, og undlade
at smøreformen. Min egen erfaring med silicone er, at kagerne slipper
når de er ordentlig gennembagt, så de ikke er våde og klæbende. Jeg
smører ikke siliconeformen.

Jeg vil derfor gætte på at dit problem er, at kærgården ikke størkner
ligesom smør, og derfor klæber, og at det i kombination med at formen
er smurt gør, at kagen klæber.

--
padre

Fra : Guerillasmurf

Dato : 12-12-07 12:20

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message
[...]

Hej Padre

Det kunne da lyde som en mulighed. Det vil jeg forsøge.

Hilesen Tommy

Fra : Max

Dato : 12-12-07 16:53

Hej Guerillasmurf ?

Lad være med at skrive dit svar under de to streger
i højre side, så skæres det nemlig væk af en del
newsreadere.

Jeg har en spraydåse med flydene margarine, den
er perfekt til at smøre alle slags forme med, også
silikoneforme.

De hedder Barbette og kommer fra et firma der
hedder VM Margarine http://www.margarine.dk/
og er vidst købt i Metro.

--
Mvh Max

Fra : padre

Dato : 12-12-07 18:26

> Det kunne da lyde som en mulighed. Det vil jeg forsøge.

Husk at checke om kagen er ordentlig gennembagt - jeg går ud fra at du har
stukket i den med en strikkepind ell. lign., så du har set, at der ikke
hænger noget ved.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Guerillasmurf

Dato : 19-12-07 09:02

> [...]

>Jeg vil derfor gætte på at dit problem er, at kærgården ikke størkner
>ligesom smør, og derfor klæber, og at det i kombination med at formen

Hej Padre

Vi prøvede i går at bage to bamse kager igen. En med Kærgården og en med
almindeligt Lurpak smør og den med smør blev rigtig flot. Den slap formen
fint efter ca. 15 minutters køling.

Tak for hjælpen.

Fra : Emil

Dato : 25-12-07 05:13

"Guerillasmurf" wrote:

>Vi prøvede i går at bage to bamse kager igen. En med Kærgården og en med
>almindeligt Lurpak smør og den med smør blev rigtig flot. Den slap formen
>fint efter ca. 15 minutters køling.

Der findes lignende test med andre formål (postejer m.v.) hvor
resultatet også var, at smør var bedre end Kærgården (eller
tilsvarende blandingsprodukter).

Kigger jeg på forskellen mellem smør og Kærgården, og hertil lægger
lidt logisk sund fornuft, er mit resultat, at klaret smør (Ghee) må
være det absolut bedste valg til bamsekager og andet.

Det har en hårdere konsistens, smørsmagen er bevaret, det har meget
lang holdbarhed, det tåler højere temperaturer, indeholder ikke vand
eller salt, og der er andre gode egenskaber.

Klaret smør skal afkøles fra stuetemperatur til køleskabstemperatur
meget hurtigt, altså i fryser, hvis det skal bruges som smør på brød.
Ellers bliver krystallerne for store, og det vil opleves som meget
hårdt fedtstof.
Noget lignende må gælde for de produkter hvori det indgår.

m.v.h. Emil

Fra : Padre

Dato : 20-12-07 03:10

On 19 Dec., 09:01, "Guerillasmurf" <some...@microsoft.com> wrote:

> Tak for hjælpen.

Det var så lidt, men husk det: Kærgården er Djævelens værk (i
kager

--
padre