Mere gang i PowerBoook?
Fra : Katharina

Dato : 12-12-07 20:38

Jeg har en PowerBook G4, 1,33 MHz, 60GB HD og
2GB Ram. Jeg vil godt sætte lidt mere gang i den, hvilke dele kan jeg
skifte i det hele tage ud? Kan det lade sig gøre at få flere MHz?
Harddisken vil jeg i alle fald skifte: hvilken disk kan I anbefale på
måske 160GB og som ikke bliver for varm? Og hvor får jeg fat i en
beskrivelse af hvordan jeg gør (helt begynder er jeg ikke, jeg har flere
gange skiftet HD´en på min dejlige gamle iMac). Jeg ville være meget
taknemmelig, hvis I kunne hjælpe mig videre her. På forhånd tak og
hilsen
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-07 21:38

Katharina wrote:
> Jeg har en PowerBook G4, 1,33 MHz, 60GB HD og
> 2GB Ram. Jeg vil godt sætte lidt mere gang i den, hvilke dele kan jeg
> skifte i det hele tage ud? Kan det lade sig gøre at få flere MHz?

Nej ingen processoropgradering mulig på bærbare G4. - Og mht. mere RAM,
så har du svjh. allerede max. i den...

> Harddisken vil jeg i alle fald skifte: hvilken disk kan I anbefale på
> måske 160GB og som ikke bliver for varm?

WesternDigital Scorpio 160gb 5400rpm/8mb cache som første valg eller en
160gb Hitachi TravelStar 7K 5400rpm/8mb cache. Det er klart de to
modeller, der afgiver mindst varme overhovedet.

Vil du have højere hastighed - 7200rpm, - må du regne med noget mere
varmeafgivelse. Og her vil jeg stadig anbefale en af de to ovenstående.

Og så vil jeg anbefale, at du hele tiden holder mindst 25% fri på
harddisken.

Køb fx. et Firewire 400 kabinet til din nuværende 80gb disk og brug den
til lager og backup af selve systemet.

> [...]
> gange skiftet HD´en på min dejlige gamle iMac). Jeg ville være meget
> taknemmelig, hvis I kunne hjælpe mig videre her. På forhånd tak og

Du skulle kunne finde manualer her:
http://www.apple.com/support/manuals/powerbook/

Men hvor du evt. kan finde de tekniske servicemanualer til PB G4, véd
jeg faktisk ikke. - Jeg har selv masser af de tekniske manuler, men ikke
til PB G4 - desværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 22:30

> [...]
>
> Men hvor du evt. kan finde de tekniske servicemanualer til PB G4, véd
> jeg faktisk ikke. - Jeg har selv masser af de tekniske manuler, men ikke

Service manualer er kun tilgængelige for aut. service personel. Men der
er masser af "3. parts" skruevejledninger på nettet. F.eks. har
www.ifixit.com en del gode step by step vejledninger. Men at skifte
disken i sådan én maskine for at få mere hastihed er spild af penge.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-07 21:15

Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> Jeg har en PowerBook G4, 1,33 MHz, 60GB HD og
> 2GB Ram. Jeg vil godt sætte lidt mere gang i den, hvilke dele kan jeg
> skifte i det hele tage ud? Kan det lade sig gøre at få flere MHz?

Nej, Den er også maxet ud mht ram.

> [...]
> gange skiftet HD´en på min dejlige gamle iMac). Jeg ville være meget
> taknemmelig, hvis I kunne hjælpe mig videre her. På forhånd tak og

Det kan ærlig talt ikke svare sig at kaste flere penge efter den PB.
En ny disk vil kun gøre den marginalt hurtigere, jeg mener ikke det er
beværet eller udgiften værd. Dit væsentlig problem er at CPU og memory
bus er langsom.

Sæt istedet pengene ind på kontoen hvor du sparer op til en ny computer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 23:26

> [...]
> bus er langsom.
>
> Sæt istedet pengene ind på kontoen hvor du sparer op til en ny computer.

Som jeg engang så nogle pc-fyre sige i en sarkastisk efterligning af en
Apple-reklame: Det er så let at have Mac. Man slipper for alt det bøvl
med at skille ad, skrue, udskifte og opgradere dele. Når computeren er
for langsom, samler man den op, går udenfor og smider den i
skraldespanden. Derefter går man ind og bestiller en ny. Det var
selvfølgelig ikke ment som en ros, men ærligt talt, så er computere så
billige nu om dage, at det faktisk ikke kan betale sig at opgradere en
ældre model. Til de stationære findes processoropgraderinger, men de
koster hurtigt mange tusinde kroner. Det skal holdes op mod, at man kan
få en Mac mini til kr. 4.500,-, og både iMac og MacBook kan fås til
under kr. 10.000,-. Bærbare computere kan normalt aldrig opgraderes ud
over med RAM og harddisk. Det gælder hvad enten det er en Mac eller ej.
En ny MacBook med Intel-processor vil være kvikkere end en
PowerBook, selv om det er billigmodellen. Specielt bliver software mere
og mere optimeret til Intel-processorer. Leopard kører f.eks. bedst på
en Intel-Mac. Så overvej, om det ikke er bedre at købe en ny computer.
Noget andet er, at det da er en glimrende computer, sådan en
PowerBook. Er den virkelig for langsom med 2 GB RAM og det hele? Min søn
har arvet min gamle TiBook 1 GHz, og jeg er da tit imponeret over, hvor
godt den faktisk kører. Der er ikke et eller andet softwareproblem, der
kan optimeres?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-12-07 23:30

Henrik Münster wrote:
> [...]
> har arvet min gamle TiBook 1 GHz, og jeg er da tit imponeret over, hvor
> godt den faktisk kører. Der er ikke et eller andet softwareproblem, der

Det er nogle gange HELT utroligt, hvad en geninstallation kan gøre ved
en aldrende computer. Desværre går der ikke ret lang tid, inden man får
installeret alt muligt skrammel og så er man lige vidt. Men i nogle
tilfælde, kan det altså være en hjælp til at holde humøret oppe ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 00:47

Henrik Münster wrote:

> [...]
> under kr. 10.000,-. Bærbare computere kan normalt aldrig opgraderes ud
> over med RAM og harddisk. Det gælder hvad enten det er en Mac eller ej.

Jeg er, som du nok véd, ikke helt enig med dig i de synspunkter. Jeg har
nu gennem flere år opgraderet en hel del både G3 og G4 maskiner. Og man
får altså noget mere kraft i en stationær Dual G471,8ghz end i fx. en
IntelMini, MacMini eller PowerBook. De små 'dyr' har jo stort set ingen
udvidelsesmuligheder i form af PCI kort m.m.. Og skal man have noget i
den retning, så er man alligevel pisket til at bruge en hel del flere
penge end det, du nævner.

Og desuden vil jeg - og de fleste - nok sige, at det godt kan betale sig
at sætte en ny og evt. større disk i en bestående maskine, som man
ellers både er vant til og glad for.

> [...]
> og mere optimeret til Intel-processorer. Leopard kører f.eks. bedst på
> en Intel-Mac. Så overvej, om det ikke er bedre at købe en ny computer.

Det er nu ikke helt rigtig, Henrik. Leopard kører aldeles forrygende på
både en Dual G4/1ghz og en Dual G4/1,8ghz. Og desuden kender jeg nu
flere, der har installeret Leopard på selv gamle G4/533, Dual G4/500 og
selv på en QS 733mhz. - Alle er enige om, at leopard er væsentlig
hurtigere end Tiger - selv på så langsomme maskiner.

> Noget andet er, at det da er en glimrende computer, sådan en
> PowerBook. Er den virkelig for langsom med 2 GB RAM og det hele?

Hm, kan selvfølgelig være, at disken er ved at være for fuld, hvilket jo
som bekendt godt kan sløve en computer med OS X ned, hvis der ikke
længere er så meget plads, at div. VM Storage filer kan væe der i én
enkelt fil, men må ligge flere steder.

I så fald vil et program som MainMenu 1.7.2 kunne gøre underværker ved
at man med den kan slette og rydde op i både caches, logs og andre temp
filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-07 01:11

> [...]
> udvidelsesmuligheder i form af PCI kort m.m.. Og skal man have noget i
> den retning, så er man alligevel pisket til at bruge en hel del flere

Jeg ved godt, at vi ikke er helt enige. Jeg siger også blot, at man skal
tænke sig grundigt om. RAM og harddisk kan man opgradere relativt
billigt, men processoropgraderinger er som regel dyre. Prisen nærmer sig
ofte en ny computer. Mange har en forudfattet mening om, at det er
billigere at opgradere det bestående end at købe nyt. Det er ikke altid
tilfældet, hvis man ser på det samlede billede og tænker lidt frem.
Man skal nemlig ikke bare se på prisen for de forskellige
løsninger nu og her, men også økonomien på længere sigt. En ny computer
kan helt sikkert køre Mac OS X 10.6, når det kommer om halvandet år. Kan
en opgraderet computer det? En ny computer har en vis brugtværdi om
halvandet til to år. Hvad er værdien af den opgraderede computer til den
tid? En ny Mac kommer med det nyeste Mac OS X og iLife. Måske skal man
ud at anskaffe det til den gamle. Man skal også huske, at hvis man køber
ny computer, kan den gamle ofte sælges. Det skal også tages med, når man
regner økonomien ud.
Noget andet er, at hvis man har et helt lyd- eller fotostudie
med en masse tilbehør, der passer til computeren, så kan det blive meget
dyrt at skifte computer. Som du siger, har nogle jo brug for
udvidelsespladser og den slags, som kun findes i en Mac Pro. Sådan en er
jo dyr. Jeg tænker i mere simple baner, hvor man kan klare sig med de
billigere modeller. Udgangspunktet her i tråden er da også en bærbar.

> Og desuden vil jeg - og de fleste - nok sige, at det godt kan betale sig
> at sætte en ny og evt. større disk i en bestående maskine, som man
> ellers både er vant til og glad for.

Helt sikkert. Harddiske og RAM kan man som regel roligt opgradere. Det
kan gøres billigt, og i hvert fald harddisken kan man altid pille ud
igen og bruge i en anden computer eller et eksternt kabinet. Problemet i
denne tråd er så, at en PowerBook ikke er beregnet til, at brugeren selv
skifter harddisk. Det kan da lade sig gøre, og der er vejledninger på
nettet. Det kan til gengæld også gå galt. Jeg kan da huske, hvordan en
ekspert som Morten Reippuert ødelagde en iBook i forsøget på at skifte
harddisk og måtte bruge den med ekstern harddisk fremover. Jeg overlod
selv min fire år gamle TiBook til min søn, da harddisken blev fyldt. Den
nærmede sig alligevel pensionsalderen, og jeg var bange for, at der
begyndte at komme flere reparationer. Jeg ville derfor ikke ofre mere på
den.

> [...]
> selv på en QS 733mhz. - Alle er enige om, at leopard er væsentlig
> hurtigere end Tiger - selv på så langsomme maskiner.

Ja ja, det kører da fint. Vi har også opgraderet TiBook, iBook og Mac
mini G4 her i huset, og der er ikke nogen, der har klaget. Nu er det
ikke mine computere, så jeg har ikke rigtig nogen erfaring med, om
hastigheden er ændret. Det er dog mit indtryk, at Mac OS og nyere
programmer bliver mere og mere optimeret til Intel. Igen: Computeren
skal ikke bare bruges i dag, men også om to år, hvor der er nyt Mac OS X
og andre programmer sikkert også er kommet i nye versioner.

> [...]
>
> I så fald vil et program som MainMenu 1.7.2 kunne gøre underværker ved
> at man med den kan slette og rydde op i både caches, logs og andre temp

Jeg ville da også tro, at computeren burde være tilstrækkeligt. Bruger
man en bærbar, har man sjældent det helt vilde behov for computerkraft.
Men jeg kender selvfølgelig ikke Katharina og hendes computer-behov.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 02:18

Henrik Münster wrote:

> [...]
> billigere at opgradere det bestående end at købe nyt. Det er ikke altid
> tilfældet, hvis man ser på det samlede billede og tænker lidt frem.

Tja, den pt. dyreste processoropgradering, man kan få, er en PowerLogix
Dual G4/1,8ghz til $599Usd og en single G4/2.0ghz til $499Usd + $54USd
til porto og forsikring. Hertil skal du så lægge moms og
fortoldningsgebyr svarende til at tillægge 25,75% til totalbeløbet. Og
som dollarkursen står lige nu, kan du gange dollarbeløbet med ca. 6,45,
så har du prisen - leveret ved døren og alt betalt.

Det vil fx. for en Dual G4/1,8ghz give en pris ved døren alt inkl. på
ca. 4200kr.. Og har du så fx. en QuickSilver at putte den i, og denne
maskine i forvejen er fyldt med RAM, diske og PCI kort, får du en Dual
G4/1,8ghz, som jeg vil garantere dig for er temmelig meget hurtigere end
selv en IntelMini eller en af de små Intel iMacs.

Jeg har smidt en Leopard på min Dual 1,8ghz, og jeg kan garantere for,
at der er altså kommet fut i fejemøjet, om man så må sige. På maskinen
er der i forvejen en fuldstændig clean 10.4.11 og nu en clean 10.5.1.

Indtil nu har jeg kun kørt en enkelt test med rendering af en ca. 16gb
lydfil i RAW data. I Tiger tager renderingen til 320kbps/44,1khz mp3 i
highest quality ca. 21 min.. I Leopard tager samme proces ca. 13 min..
På min lille Dual 1ghz tager processen ca. 35 min. med Tiger og ca. 28
min. med Leopard. Til sammenligning tager processen på min MacPro Quad
2,66ghz knap 5 min.! - Men det er altså også en 4-kærnes maskine med 5gb
RAM og udelukkende diske med 16mb cache. Til alle tests er der
selvfølgelig brugt samme program - Amadeus II 3.8.7 (universal binary).

> [...]
> en opgraderet computer det? En ny computer har en vis brugtværdi om
> halvandet til to år. Hvad er værdien af den opgraderede computer til den

Den vil ikke falde tilsvarende, da den stadig har en større værdi, qua
en sådan opg. maskine stadig vil kunne boote i både OS 9.x og OS X.

> [...]
> ud at anskaffe det til den gamle. Man skal også huske, at hvis man køber
> ny computer, kan den gamle ofte sælges. Det skal også tages med, når man

Og? - Det er de færreste halv- og helprof, der i det hele taget gider
kigge på iLife til andet end legetøj. Desuden får man jo oftest også
både iLife og iwork med til en stærkt reduceret pris ved køb af en
retail OS X version, så ihvertfald det argument holder ikke.

Men skal du derimod u og købe en helt ny prof pakke til fx. lyd eller
video, hvis du tvinges af omstændighederne til at skifte til fx. en
quadCore, så koster det både det hvide ud af øjnene, en halv bondebård +
spidsen af en jetjawer....

> [...]
> jo dyr. Jeg tænker i mere simple baner, hvor man kan klare sig med de
> billigere modeller. Udgangspunktet her i tråden er da også en bærbar.

Tja, jeg beholder nu ihvertfald den ene af mine QS til brug med det
lydudstyr, jeg har til fx. G3/G4, og som ikke kan bruges på min Macpro.
I det tilfælde har de penge, jeg gav for dual 1,8ghz processoreren været
godt givet ud.

Jeg har regnet lidt på, hvad det ville koste, hvis jeg skulle købe nyt
til MacPro'en. - Det vil faktisk blive en hel del dyrere end selve
computeren - ca. 33.500kr., - og det har jeg hverken lyst eller råd til
at ofre, - også selvom jeg nu 'kun' er en halvprof amatør, nu hvor jeg
har lukket forretningen.

> [...]
> nærmede sig alligevel pensionsalderen, og jeg var bange for, at der
> begyndte at komme flere reparationer. Jeg ville derfor ikke ofre mere på

En iBook er også værre at skifte både RAM og disk på end en Powerbook
G4. - Den værste, jeg har været med til, var en gl. PowerBook 165. Her
skal man have bundkortet ud, før man kan komme til RAM og harddisk...

> [...]
> skal ikke bare bruges i dag, men også om to år, hvor der er nyt Mac OS X
> og andre programmer sikkert også er kommet i nye versioner.

Indtil nu er det meget få programmer, der kun laves i en ver. til Intel
baserede Macs. De fleste kommer i enten en Intel og en PPC ver. eller i
universal binary. så det bliver næppe software - inkl. system, - der vil
sætte nogen grænse. Problemet vil komme den dag, der ikke er flere
reservedele til de ældre modeller. - Apple har fx. nu cuttet ved
overgangen fra DigitalAudio til QuickSilver. - DA reservedele kan ikke
fås mere. Og jeg har fået at vide, at QS formentlig vil nå cuttet i
løbet af ca. 3 år....

> Jeg ville da også tro, at computeren burde være tilstrækkeligt. Bruger
> man en bærbar, har man sjældent det helt vilde behov for computerkraft.
> Men jeg kender selvfølgelig ikke Katharina og hendes computer-behov.

Nå... det kommer jo helt an på, hvad man laver. En hel del har fx. både
en bærbar og en stationær. Indtil i foråret havde jeg selv en bærbar,
som jeg brugte til at tage med ud til kunder og øvrige klienter, men den
solgte jeg, da jeg afviklede forretningen, da jeg ikke længere havde
noget nævneværdigt brug for den. Den blev i øvrigt solgt til nogen, der
stadig har brug for at kunne boote i Os 9.x pga. noget specialsoftware,
der end ikke er porteret til OS X. Og det er af samme grund, jeg lige
har skaffet en af mine venner en ældre Dual G4/500mhz. - Han har også
brug for at kunne boote i OS 9.x, da en del af den software, han bruger
end ikke kan printe i hverken classic eller classic mode under OS X. -
Indtil nu har han kørt med en gl. PM 9600/300mhz. Og så har de nu også
en iBook g3/900mhz, som de bruger, når de 'er ude af huset'...

Så det er hverken ligetil at afvise opgraderinger, selvom der er nogen
herinde, der helst så alt, hvad der er over 1 år bare kylet ud...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 09:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> G4/1,8ghz, som jeg vil garantere dig for er temmelig meget hurtigere
> end selv en IntelMini eller en af de små Intel iMacs.

Det kunne faktisk være sjov at prøve efter - jeg tror du tager fejl.

> Den vil ikke falde tilsvarende, da den stadig har en større værdi, qua
> en sådan opg. maskine stadig vil kunne boote i både OS 9.x og OS X.

Nu bliver jeg interesseret - hvilke programmer er man stadig henvist
til at skulle køre under OS 9 som man vil foretrække at køre under OS
9?

Jeg tænker ikke på specialprogrammer der gør det muligt at se eller
høre hvad der står, men bare helt almindelige programmer?

> [...]
> både iLife og iwork med til en stærkt reduceret pris ved køb af en
> retail OS X version, så ihvertfald det argument holder ikke.

Men til hobbybrug kan det fint dække behovet. Og det er det segment
som Apple klart går efter - folk der også lige skal lave en film-DVD
til bedsteforældrene, osv.

> Så det er hverken ligetil at afvise opgraderinger, selvom der er nogen
> herinde, der helst så alt, hvad der er over 1 år bare kylet ud...

Der er jo også folk der konsekvent skifter bil hvert tredie år. Noget
med en vurdering af prisen de kan få kombineret med driftssikkerheden
af noget nyt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-12-07 10:04

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker ikke på specialprogrammer der gør det muligt at se eller
> høre hvad der står, men bare helt almindelige programmer?

Det er altså også et spørgsmål, jeg finder interessant. Jeg har kun
været Mac-bruger og fulgt med i gruppen her et lille år, men jeg er _så_
træt af at høre om OS 9.

Tit er min opfattelse, at det er et eller andet nostalgisk (som jeg af
gode grunde ikke forstår), men jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det
skal nævnes, hver eneste gang noget nævner et skifte fra PPC til Intel
hardware.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 11:54

> [...]
> træt af at høre om OS 9.
>
> Tit er min opfattelse, at det er et eller andet nostalgisk (som jeg af

Det kan også være økonomisk ... lad os sige du har et program som virker
fint i dit setup, men kræver OS 9 og/eller classic. En opgradering
koster X antal tusinde (i nogle tilfælde > 100.000) Hvad gør du så ?

> men jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor det
> skal nævnes, hver eneste gang noget nævner et skifte fra PPC til Intel
> hardware.

For de fleste "almindelige" mennesker handler det om at glemme alt om OS
9 _nu_ :)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-12-07 13:12

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan også være økonomisk ... lad os sige du har et program som virker
> fint i dit setup, men kræver OS 9 og/eller classic. En opgradering
> koster X antal tusinde (i nogle tilfælde > 100.000) Hvad gør du så ?

Ja, det er jeg klar over, men nu skrev Thorbjørn 'bare helt almindelige
programmer'. Det er selvfølgelig en bred formulering, men software til
100.000 kroner er ikke i den kategori, hvis du spørger mig.

Desuden ville det være fint med eksempler på et sådan tilfælde.

> For de fleste "almindelige" mennesker handler det om at glemme alt om OS
> 9 _nu_ :)

Præcis! Og det er min opfattelse af størstedelen af skribenterne
herinde, ikke skal indtænke evt. softwareindkøb på flere hundrede
tusinde kroner, når valget står mellem en PPC og Intel baseret Mac.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 14:12

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> 100.000 kroner er ikke i den kategori, hvis du spørger mig.
>
> Desuden ville det være fint med eksempler på et sådan tilfælde.

Som jeg lige har svaret Thorbjørn, så koster det teologiske
forskningsprogram Lagraffix ca. 40.000dkr. pr. bruger. - Jeg glemte så
lige at tilføje, at det derudover koster omk. 7-8000dkr. årligt at holde
det opdateret.

> Præcis! Og det er min opfattelse af størstedelen af skribenterne
> herinde, ikke skal indtænke evt. softwareindkøb på flere hundrede
> tusinde kroner, når valget står mellem en PPC og Intel baseret Mac.

Hvor stor en del af Mac brugerne tror du egentlig skriver herinde? -
0,5%, 1%, 2%????

Man regner faktisk med, at der stadig på verdensplan er omk. 35-40%, der
er rene Os 9.x brugere netop pga. manglende softwarekompatibilitet. En
del af dem er dog nu ved også at anskaffe sig en Mac nr. 2 til alt
forefaldende, men når det gælder arbejde, så er det stadig OS 9.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 16:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Som jeg lige har svaret Thorbjørn, så koster det teologiske
> forskningsprogram Lagraffix ca. 40.000dkr. pr. bruger. - Jeg glemte så

Hvorfor melder du dig ikke bare som studerende på universitetet og får
del i deres licenser mv?

> Man regner faktisk med, at der stadig på verdensplan er omk. 35-40%,
> der er rene Os 9.x brugere netop pga. manglende
> softwarekompatibilitet. En del af dem er dog nu ved også at anskaffe

Det tror jeg simpelthen ikke på. Beklager.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 18:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor melder du dig ikke bare som studerende på universitetet og får
> del i deres licenser mv?

Fordi jeg allerede er cand.theol. og derfor ikke igen kan påbegynde et
tilsvarende studium. Desuden giver LaGraffix ikke rabat til studerende.
de må pænt betale ved kasse 1, hvis de vil have softwaren.

> Det tror jeg simpelthen ikke på. Beklager.

Det kan du roligt regne med. Det er fx. ikke mere end 2 år siden, at
verdens største bogforlag - Penguin Books - gik fra system 7.1 til 9.2 i
deres internetsystem og administration. De har dog nu også fået OS X
Server til det overordnede. - Tro det eller lad være, men det er facts.
- Jeg kender tilfældigvis chefredaktøren derovre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 19:48

> verdens største bogforlag

Det er vist lidt af en tilsnigelse...

> [...]
> Server til det overordnede. - Tro det eller lad være, men det er facts.
> - Jeg kender tilfældigvis chefredaktøren derovre.

hvem har dog anbefalet et skift 7.1 til 9.2 i år 2005 ... way to go at
fremtidssikre sin IT infrastruktur .. hvis det ellers passer.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 23:52

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er vist lidt af en tilsnigelse...

> hvem har dog anbefalet et skift 7.1 til 9.2 i år 2005 ... way to go at
> fremtidssikre sin IT infrastruktur .. hvis det ellers passer.

Det lyder i al fald som en ganse risikabel forrenings strategi at man
afvikler sin forretning på såvel hard som software der er helt igennem
unsupportet.

Er der forresten tale om et amerikansk børsnoteret selskab? I givet
fald vil de have ganske alvorlige probelmer med gælende lovgivning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 00:10

> [...]
>
> Er der forresten tale om et amerikansk børsnoteret selskab? I givet
> fald vil de have ganske alvorlige probelmer med gælende lovgivning.

tja:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Pearson_PLC>

"Most Pearson trade publishing is done by the Penguin Group, which
includes international imprints such as Allen Lane, Avery, Berkley
Books, Dial, Dutton, Dorling Kindersley, Grosset & Dunlap, Hamish
Hamilton, Ladybird, Plume, Puffin, Penguin, Penguin Putnam Inc., Michael
Joseph, Riverhead, Rough Guides, and Viking."

<http://www.nyse.com/about/listed/lcddata.html?ticker=PSO>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-07 00:33

Thomas von Hassel wrote:

> Det er vist lidt af en tilsnigelse...

Nej, det er det faktisk ikke. Penguin Publishing er noget mere end de
licensudgivne billigbøger, som danske Gyldendal udgiver..-) - Bl.a. står
de for ca. 50% af alle udgivelser af skole- og undervisningsbøger i USA
og Canada. - Plus at deres trykkerivirksomhed også trykker for andre
forlag...

> hvem har dog anbefalet et skift 7.1 til 9.2 i år 2005 ... way to go at
> fremtidssikre sin IT infrastruktur .. hvis det ellers passer.

Det var bestyrelsen, der kom med det i efteråret 2004, hvor de alligevel
skulle udskifte computerne. De gav valget mellem MDD 1,25ghz (FW400) med
OS 9.2 eller at gå over til et rent Windows miljø. Admin gik ind for
windows, men bestyrelsen og samtlige redaktører sagde blankt nej til
det. - og så var valgets beslutning vel ikke så stort..-))

Men det skal så lige tilføjes, at de nu - afdeling for afdeling - er ved
at gå over til Tiger, så de samtidig beholder muligheden for at kunne
bruge classic.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 07:28

> [...]
>
> Men det skal så lige tilføjes, at de nu - afdeling for afdeling - er ved
> at gå over til Tiger, så de samtidig beholder muligheden for at kunne

Windows ville have være et bedre valg givet valgmulighederne ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 17:15

> [...]
> del af dem er dog nu ved også at anskaffe sig en Mac nr. 2 til alt
> forefaldende, men når det gælder arbejde, så er det stadig OS 9.x...

Den køber jeg ikke, Ikke hvis det jeg ser i Danmark er på nogen måde
vejledende for hvordan resten af verden ser ud. Jeg har ikke rodet med
en OS 9 maskine i _lang_ tid efterhånden. hvis der står en OS 9 maskine
rundt omkring på trykkerier og bureauer så et det udelukkende for at
åbne evt. gamle Quark 4.11 dokumenter eller køre noget udskydning på et
ældre system.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 18:32

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> rundt omkring på trykkerier og bureauer så et det udelukkende for at
> åbne evt. gamle Quark 4.11 dokumenter eller køre noget udskydning på et

Det er jo op til dig. Men jeg kender tilfældigtvis temmelig mange - også
danskere, - der fortsat sidder med deres både System 7.1, 8.1 og ikke
mindst 9.2.x maskiner.

Og så skal du heller ikke tage Danmark for værende et gennemsnit af,
hvordan det ser ud på verdensplan. Hvis det havde været det, ville Apple
have solgt computere en masse, der ville gøre både Dell og HP/Compaq
mørkegrønne af misundelse.

Danmark er altså kun et lille land med godt 5 mill. indbyggere....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 19:44

> Det er jo op til dig. Men jeg kender tilfældigtvis temmelig mange - også
> danskere, - der fortsat sidder med deres både System 7.1, 8.1 og ikke
> mindst 9.2.x maskiner.

nej, det betyder bare at de folk du kender har specifikke behov og er
ikke et udtryk for det generelle marked.

> [...]
> hvordan det ser ud på verdensplan. Hvis det havde været det, ville Apple
> have solgt computere en masse, der ville gøre både Dell og HP/Compaq

eh, nej, danmarks install base af mac er latterlig lille udenfor et par
få sektorer. Især Apple Danmark længe har været så sløve på aftrækkeren
mht. markedsføring at det er pinligt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-07 00:23

Thomas von Hassel wrote:

> nej, det betyder bare at de folk du kender har specifikke behov og er
> ikke et udtryk for det generelle marked.

Det kunne jo også være, fordi de er godt tilfredse med det, det har nu...

> eh, nej, danmarks install base af mac er latterlig lille udenfor et par
> få sektorer. Især Apple Danmark længe har været så sløve på aftrækkeren
> mht. markedsføring at det er pinligt.

Apple har nu aldrig været udfarende på det reklamemæssige område. Det er
de ikke nu, og det var de heller ikke for 15 år siden.

Men 'mund-til-mund' metoden ser da ellers ud til at virke godt. Vi har
fået yderligere en autoriseret VAR (Verified Apple reseller) mere her i
Århus nu, nemlig DanskAudioteknik i Klostergade.

Og så fik jeg at vide den anden dag, jeg var nede og hente en printer
til en af mine venner, at en af de rigtig store - MidtData - lige har
fået deres VAR certifikat, og det kun er et sprøgsmål om tid, inden de
har både udstilling og lager. Ligeledes er EL-Køb åbenbart også blevet
godkendt - ihvertfald den norske del af kæden, men jeg har endnu ikke
set noget Apple grej i danske EL-Køb butikker....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 07:28

> Det kunne jo også være, fordi de er godt tilfredse med det, det har nu...

> Apple har nu aldrig været udfarende på det reklamemæssige område. Det er
> de ikke nu, og det var de heller ikke for 15 år siden.

Nej, men ville det skade dem at gøre et TV spot en gang imellem ?

> Men 'mund-til-mund' metoden ser da ellers ud til at virke godt. Vi har
> fået yderligere en autoriseret VAR (Verified Apple reseller) mere her i
> Århus nu, nemlig DanskAudioteknik i Klostergade.

arhem, VAR = Value Added Reseller, dvs. <område> Solution Expert eller
lign. og DAT er ganske rigtigt Audio Solution Expert. De andre,
Midt-data er bare alm. Auth. Apple Resellers.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-07 22:11

> Nej, men ville det skade dem at gøre et TV spot en gang imellem ?

De har faktisk sendt "Think Different"-reklamen i dansk tv en gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 23:23

> De har faktisk sendt "Think Different"-reklamen i dansk tv en gang.

det er også ca. 10 år siden :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 23:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> det er også ca. 10 år siden :)

Ja-ja, men det var en stor dag. Jeg husker det, som var det i går
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:57

> Ja-ja, men det var en stor dag. Jeg husker det, som var det i går

ja ... jeg synes godt nok jeg er ved at være gammel ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 13:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kunne faktisk være sjov at prøve efter - jeg tror du tager fejl.

Jeg skriver jo lige, at jeg har prøvet den mod min Quad. - Jeg er da
godt klar over, at hvis du kommer op i de større iMacs, så kan den da
ikke følge med...

> [...]
>
> Jeg tænker ikke på specialprogrammer der gør det muligt at se eller
> høre hvad der står, men bare helt almindelige programmer?

Bl.a. en del genealogisk software er ikke blevet porteret til OS X. Og
sidder du så med en hel del slægtsbøger, du ikke kan bruge på OS X, da
der ikke findes software, der kan importere/konvertere, så er du godt
nok ude at svømme. - Det kan være års arbejde, der rent ud sagt skal
overføres pr tastatur - læs: skrive hver enkelt bogstav igen i et nyt
program.

Bl.a. en hel del teologisk software - inkl. det mest avancerede
overhovedet fra LaGraffix i Canada. OK, OakTree Software har fået lov at
bruge noget af det i deres Accordance, men det er stadig langt fra alt,
der overhovedet kan porteres og bruges under OS X. - Vi snakker her om
et program, der omr. i danske menneskepenge koster i nærheden af 40.000
pr. bruger.. MacBible fra Zondervan kan køre i classic, men man kan ikke
udskrive gennem classic, osv.....

Bl.a. en del geodætisk software kan heller ikke fås til OS X - GeoStat,
Thopos Thopographica osv.. Her er der dog ved at komme nyskrevne
programpakker til OS X, men der er stadig problemer med at inrulere og
konvertere gamle filer fra andre geodætiske programmer.

> Men til hobbybrug kan det fint dække behovet. Og det er det segment
> som Apple klart går efter - folk der også lige skal lave en film-DVD
> til bedsteforældrene, osv.

Ja, men så heller ikke til mere...

> Der er jo også folk der konsekvent skifter bil hvert tredie år. Noget
> med en vurdering af prisen de kan få kombineret med driftssikkerheden
> af noget nyt.

Jeg er ikke bilist qua mit dårlige syn, men jeg véd da, man godt kan få
brugte biler, der rent faktisk er bedre end en helt ny. - Jeg vil fx.
da hellere købe en god brugt Opel end en ny Fiat...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 16:13

> Jeg skriver jo lige, at jeg har prøvet den mod min Quad. - Jeg er
> da godt klar over, at hvis du kommer op i de større iMacs, så kan den
> da ikke følge med...

Jeg har lige ladet mig fortælle at den nemmeste måde at få spark i en
Mac Mini er at sætte en hurtig ekstern disk på. Det er ikke
tilfældigvis disken dine performancemålinger har som flaskehals?

> [...]
> nok ude at svømme. - Det kan være års arbejde, der rent ud sagt skal
> overføres pr tastatur - læs: skrive hver enkelt bogstav igen i et nyt

Det har jeg stor forståelse for.

Hvis det ikke er porteret til OS X selv med Carbon og alt det der, har
det alligevel ikke været opdateret de sidste 8-10 år, og er som sådan
dødt. At proppe data i et dødt program betyder at man ALLIGEVEL på et
eller andet tidspunkt skal betale "prisen" for at flytte det over i et
andet program. Det er så bare konkretiseret af at OS X 10.5 ikke
understøtter Classic.

Dette gælder alle programmer som man ikke kan trække data ud af.

> [...]
> nyskrevne programpakker til OS X, men der er stadig problemer med at
> inrulere og konvertere gamle filer fra andre geodætiske programmer.

Dvs her er det samme problem? Programmer man ikke kan trække data ud
af...

> Ja, men så heller ikke til mere...

Ikke? Prøv nu at give det en chance. Helst på din Quad.

> Jeg er ikke bilist qua mit dårlige syn, men jeg véd da, man godt kan
> få brugte biler, der rent faktisk er bedre end en helt ny. - Jeg
> vil fx. da hellere købe en god brugt Opel end en ny Fiat...

Det skal jeg ikke vurdere. Pointen var at sådan er der nogen der
håndterer problematikken.

Jeg er enig med dig i at det er synd og skam at smide et apparat der
har kostet 10-20000 ud efter et år eller to, men indtil at
hastighedsforbedringerne indeni kasserne stabiliserer sig (hvilket vi
er ved at se, i at der kommer flere kerner som ikke kører meget
hurtigere) så vil det altså være sådan det sker.

Der er nok heller ikke mange der har lyst til at køre i de første
lokomotiver eller biler i dag hvis de skulle gøre det andet end for
sjov.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-07 18:11

> [...]
> Mac Mini er at sætte en hurtig ekstern disk på. Det er ikke
> tilfældigvis disken dine performancemålinger har som flaskehals?

Nu har jeg ingen MacMini - kun QS'ere og så quad'en.

I den store QS sidder der udelukkende ATA-133 diske dels til det interne
ATA kort, dels på en ultrahurtig Acard 6880M controller. MacPro'en har
udelukkende SATA-2/300/16mb cache diske + 2x500gb SATA-2/300/16mb cache
i eksterne FW800 kabinetter...

- Men jeg vil da gerne tro, at en MacMini - forudsat den har FW800 vil
blive hurtigere med en ekstern FW800 disk med 10.000rpm/16mb cache.

> [...]
> understøtter Classic.
>
> Dette gælder alle programmer som man ikke kan trække data ud af.

Nja, lige det program, jeg tænker på, er opdateret så sent som forsommer
2006, - men stadig kun til Os 9.x. Det er denealogiprogrammet fra The
Mormon church, som regnes for at være verdens bedste. - Så det undrer
faktisk også mig, de ikke omskriver det til en carbonversion, der vil
kunne køre på begge systemer...

> Ikke? Prøv nu at give det en chance. Helst på din Quad.

Jeg HAR prøvet.! - det er noget roderi, når man er vant til at
arbejde med prof programmer. - Og jeg har også kun prøvet på Quad'en, da
det jo er en dedikeret version, der kun kan installeres på en IntelMac...

> [...]
> er ved at se, i at der kommer flere kerner som ikke kører meget
> hurtigere) så vil det altså være sådan det sker.

Enig! det sagde jeg allerede for nu 7-8 år siden, men da grinede nogle
EDB nørder bare og sagde, at vi ville se, at i løbet af de næste 10 år
ville konsum CPU hastighederne komme over både 6ghz og 7ghz....

> Der er nok heller ikke mange der har lyst til at køre i de første
> lokomotiver eller biler i dag hvis de skulle gøre det andet end for
> sjov.

He! - hvorfor tror du egentlig, at job som testkørere er blandt de mest
eftertragtede, hvis ingen ville turde gøre forsøgene.?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 23:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nu har jeg ingen MacMini - kun QS'ere og så quad'en.

Men alligevel mener du at du kan udtale dig skråsikkert om hastigheden
på den? Jeg er ganske sikker på at en CS3 pakke på din G4 vil føles
uendelig sløv men det vil være ganske zippy på en ny mac mini.

> I den store QS sidder der udelukkende ATA-133 diske dels til det interne
> ATA kort, dels på en ultrahurtig Acard 6880M controller.

PÅ en ordinær PCI bus som sidder i din G4 er det underordnet om det
er en ATA 66 eller 133MHz controler. PCi bussen vil være en seriøs
flaskehals - mht rå regne kraft vil hukommelsusbussen udgøre en endnu
større flaskehals.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 23:37

> Det kunne faktisk være sjov at prøve efter - jeg tror du tager fejl.

Jepper, den render også fra den hurtigste dualcore G5 med mindre der
skal renderes store _3D_ ting. - og det skyldes udelukkende
grafikkortet. De grafikkort der er tilgængelige fo en G4 er matcher
knapt nok det integrerede i en mini.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 09:48

> Så det er hverken ligetil at afvise opgraderinger, selvom der er nogen
> herinde, der helst så alt, hvad der er over 1 år bare kylet ud...

Opgradering giver som regel kun mening til private og entusiaster.

Hvis du er en bare er en virksomhed med > 3 maskiner er det billigere ,
mere kost effektivt og 100 gange mindre bøvlet at skifte maskinerne ud
med jævne mellemrum istedet for at opgradere på dem i det uenedelige.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 23:30

> [...]
> G4/1,8ghz, som jeg vil garantere dig for er temmelig meget hurtigere end
> selv en IntelMini eller en af de små Intel iMacs.

Det vil gerne gerne garantere dig at den ikke er.

Regnestykket holder ikke. En ny mac mini løber i cirkeler om en
hvilken som helst G4 uanset konfiguration. Den koster 4,5K inkl 1GB
ram, leopard osv. Den kan håndtere mere ram (3GB kontra 1-1,5GB) vel
og mærke til priser der ligger på en brøkdel af hvad ram til en G4
koster.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 23:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> En iBook er også værre at skifte både RAM og disk på end en Powerbook
> G4.

Har _du_ prøvet det? At komme til disken i en PB G4 er den rene
djævelskab.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 07:47

> Apple har fx. nu cuttet ved
> overgangen fra DigitalAudio til QuickSilver. - DA reservedele kan ikke
> fås mere. Og jeg har fået at vide, at QS formentlig vil nå cuttet i
> løbet af ca. 3 år....

Få stumper kan man nu godt finde ude i det virkelige verdensvæv

<http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php?manufacturers_id=1355&so
rt=1a&filter_id=7496>

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 18:46

Morten Lind wrote:

> Få stumper kan man nu godt finde ude i det virkelige verdensvæv
>
> <http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php?manufacturers_id=1355&so
> rt=1a&filter_id=7496>

Korrekt nok, men fra selve Apple kan man ikke mere få reservedele til
_samtlige_ maskiner fra 733mhz og ned. Den sidste, der er kommet til, er
quickSilver 733mhz - måske pga. den jo stort set er identisk med DA
733mhz. - Den opl. fik jeg i går...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 19:10

> [...]
> _samtlige_ maskiner fra 733mhz og ned. Den sidste, der er kommet til, er
> quickSilver 733mhz - måske pga. den jo stort set er identisk med DA

Ja, Apple og alle "deres" værksteder har ingen stumper mere - i Danmark
- egentlig er det lidt mærkeligt, for man smider da ikke stumperne ud,
fordi maskinerne ikke længere understøttes.

Så jeg tror ikke på, at stumperne ikke eksisterer, hvilket ses af min
henvisning, og jeg synes, det er syg forretningspolitik, at hverken
InfoCare, Humac, Apple, AnyMac eller andre i dette land ser pointen i at
have blot et par enkelte stumper.(De kan jo afskrives, og vil ved
eventuelt salg være værdifulde).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 20:03

Morten Lind wrote:

> [...]
> InfoCare, Humac, Apple, AnyMac eller andre i dette land ser pointen i at
> have blot et par enkelte stumper.(De kan jo afskrives, og vil ved

Mit indtryk er, at Apple nærmest sætter stumperne på 'auktion' til den
højstbydende. der er et par firmaer i USA - bl.a. Smalldogs og GMSTech,
der stort set har alt i reservedele til isæt ældre B&W G3 og G4.

Jeg snakkede med Humac i går, og de har da også noget til QS, men
desværre hverken PSU eller bundkort. - Jeg har et problem med min lille
dual 1ghz, som formentlig har noget at gøre med en 'kold lodning' i PMU
delen. - Den skal lige stå og ha' lidt 'varme' ved første start,
hvorefter den starter som en drøm ved en soft restart. - så det ender
nok med, den bliver splittet ad i stumper og så beholder jeg den store
Dual 1,8ghz, som ellers er sat til salg.... - ellers må jeg jo prøve at
finde en anden QS til at køre OS 9.x på...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-07 00:07

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> InfoCare, Humac, Apple, AnyMac eller andre i dette land ser pointen i at
> have blot et par enkelte stumper.(De kan jo afskrives, og vil ved

Måske fordi der ikke er forretning i at servicere maskiner som
efterhånden er 5+ år gamle ? Ingen virksomheder vil bruge penge på at
reparere på så gamle maskiner og så er der kun folk som ERS tilbage, og
det er ikke helt nok til at retfærdiggøre et varelager til mange tusinde
kr. af forældede reservedele.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 09:10

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg ville da også tro, at computeren burde være tilstrækkeligt. Bruger
> man en bærbar, har man sjældent det helt vilde behov for computerkraft.

Kommer an på hvem man er og hvad man laver :)

Professionelle lydfolk kan sikkert godt bruge alt hvad de kan få - det
kan professionelle IT-folk også.

Til hobbybrug er det noget andet!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 07:36

> Men jeg kender selvfølgelig ikke Katharina og hendes computer-behov.

......som vist hedder Per

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 23:53

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> .....som vist hedder Per

Hedder hendes computer-behov Per?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-07 03:53

> Hedder hendes computer-behov Per?

He, he...det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror, Katharina hedder
Per

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 19:16

> [...]

> verdens bedste. - Så det undrer faktisk også mig, de ikke omskriver
> det til en carbonversion, der vil kunne køre på begge systemer...

Jeg kender ikke nogen som dig som er SÅ karrig med at give henvisninger
til en webside eller to, så man har en chance for at se hvad det er for
noget. Hvor finder man ovenstående program - jeg kan ikke finde ud af
hvad jeg skal spørge Gurgle om, og de der mormoner har mere end een side
om emnet?

> Enig! det sagde jeg allerede for nu 7-8 år siden, men da grinede nogle
> EDB nørder bare og sagde, at vi ville se, at i løbet af de næste 10 år
> ville konsum CPU hastighederne komme over både 6ghz og 7ghz....

Det kunne de da også godt være kommet hvis de kvantemekaniske og
eletromagnetiske grænser havde faldet andetsteds for silicium. Man
finder nok på noget fikst om ikke så længe.

Se fx Sun som har en webserver der kan afvikle 32 tråde (samtidige
instanser af samme program) i én chip.

> He! - hvorfor tror du egentlig, at job som testkørere er blandt de
> mest eftertragtede, hvis ingen ville turde gøre forsøgene.?

Nu tænkte jeg mere på at veteranbiler der kan slæbe sig op på 40 km/t
ned af bakke i medvind, ikke nødvendigvis er en pendlers drøm på
Motorring 3.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-12-07 20:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kender ikke nogen som dig som er SÅ karrig

Ha ha ha! Jeg har _altid_ troet, at man sagde 'karry' (og aldrig rigtig
forstået betydningen).

Så lærte jeg alligevel noget i dag ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 08:21

> Ha ha ha! Jeg har _altid_ troet, at man sagde 'karry' (og aldrig rigtig
> forstået betydningen).
>
> Så lærte jeg alligevel noget i dag ;)

Hæ, hæ....dk.edb.mac: godt sted at lære - karrig: at holde noget for
sig selv/(nærig).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 19:30

> Fordi jeg allerede er cand.theol. og derfor ikke igen kan påbegynde et
> tilsvarende studium. Desuden giver LaGraffix ikke rabat til
> studerende. de må pænt betale ved kasse 1, hvis de vil have softwaren.

Du kan da søge om et ph.d. stipendiat - så kan du få nallerne ned i
akademikersuppen igen. Tænk at få støvet sit oldgræsk af - det havde du
nok ikke drømt om, hva...

> [...]
> Server til det overordnede. - Tro det eller lad være, men det er
> facts. - Jeg kender tilfældigvis chefredaktøren derovre.

Det er altsammen meget fint, men det ændrer ikke på at jeg ikke tror det
alligevel :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 20:28

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Ha ha ha! Jeg har _altid_ troet, at man sagde 'karry' (og aldrig
> rigtig forstået betydningen).

Kender det. Min mor talte meget om rokkefælder da jeg var barn og udbad
mig almisser. Tog en del år inden jeg lurede den rigtige stavemåde[1].

> Så lærte jeg alligevel noget i dag ;)

Sandheden er hvor den findes...

[1] Rockefeller.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 22:43

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Lige netop softwaren fra The Mormon Church kan ikke købes i normal
> andel, så derfor er det også umulig at henvise til det.

Hvis du nu fortæller hvad det HEDDER sådan rigtigt, så kan det jo være
der er et eller andet man kan hitte om sagen.

Vidste iøvrit ikke du var mormon. Altid spændende.

> Uden tvivl vil multithreading og multicore blive en løsning
> fremover. IBM arbejder jo hårdt med begge dele, og det samme gør
> HP. Desuden er IBM efter det sidste, jeg læste, godt på vej med deres
> nye 'små' processorer på 200-400mhz, men hvor den ene accelererer den
> anden, hvilket jo skulle give meget høje faktuelle ydelser.

IBM har et andet fokus end deres POWER-chips end hjemmemarkedet. Der er
ikke andre Power-platforme i hjemmene end PlayStation 3.

Næh, mainframes og virtualisering og meget andet guf. Det er ikke noget
der er til almindelige dødelige.

> Og 'omsat' til Mac sprog, så kan en LC altså stadig bruges til både
> alm. tekstbehandling, mens en QS Dual G41,8ghz også godt kan bestille
> noget på fx. videoområdet.

Jada, selvfølgelig kan den det, men der er jo også nogen der gerne vil
surfe og høre musik og sår'n i mens...

> PS. ja, jeg har en svaghed for gamle biler og har da også flere bøger
> om dem, men læsningen af dem er jo lidt besværlig med en lup, der
> forstørrer 20x...

Har lige hørt om en successhistorie med en ung ordblind pige i
folkeskolen som fik software der kunne læse op for hende, så hun kunne
slide sig til at klare sig bedre.

Du er nok ikke interesseret da det var noget Microsoft havde lavet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 11:47

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Få stumper kan man nu godt finde ude i det virkelige verdensvæv
>
> <http://www.applemacparts.co.uk/store/index.php?manufacturers_id=1355&so
> rt=1a&filter_id=7496>

Fandt også et iMac G3 backupbatteri (det der buttede) til en fornuftig
pris (dvs 1/4 af fotohandlerens) hos Jem og Fix. Fantastisk hvad man
kan hitte.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"