Er man berettiget til support på dansk i f~
Fra : PlanetOmicronPersei8~

Dato : 12-12-07 04:21

Hej gruppe

Et hurtigt spørgsmål, som jeg håber, I kan være behjælpelige med at
svare på:
Hvis jeg som forbruger køber en computer i Danmark, og denne går i
stykker og derfor skal til reparation, og proceduren herfor er, at jeg
telefonisk kontakter producentens supportafdeling, er jeg så
berettiget til at få support og vejledning på dansk, eller kan firmaet
"nøjes" med at stille support til rådighed på fremmedsprog som engelsk
og norsk?

På forhånd tak for hjælpen.

Mia Lee

Fra : Holst

Dato : 12-12-07 12:28

PlanetOmicronPersei8@gmail.com wrote:

> [...]
> berettiget til at få support og vejledning på dansk, eller kan firmaet
> "nøjes" med at stille support til rådighed på fremmedsprog som engelsk

Hvad er du blevet lovet i forbindelse med købet af computeren?

Går din computer i stykker, kan du blot aflevere den til den forhandler,
hvor du købte den.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-07 13:14

PlanetOmicronPersei8@gmail.com skrev:

> [...]
> berettiget til at få support og vejledning på dansk, eller kan firmaet
> "nøjes" med at stille support til rådighed på fremmedsprog som engelsk

Hvis du køber en vare hos A, så har du krav på at henvende dig
til ham. Det kan godt ske at han siger at det er nemmere at du
snakker med B, men det er noget du selv vælger. Hvis du ikke vil
diskutere problemet på et fremmed sprog, må du henholde dig til
din ret til kun at snakke med A om sagen.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-12-07 13:45

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> diskutere problemet på et fremmed sprog, må du henholde dig til
> din ret til kun at snakke med A om sagen.

Hvis du køber computer hos DELL i Danmark har de outsourcet deres call
center til Indien(?). De indiske supportere er dygtige, men de taler
engelsk.

Så selvom man har købt PC'en af A, kan man godt risikere, at det er B, der
varetager supporten, eller at A taler engelsk, når man ringer for at få
support.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-07 16:51

Christian R. Larsen skrev:

> Hvis du køber computer hos DELL i Danmark har de outsourcet deres call
> center til Indien(?). De indiske supportere er dygtige, men de taler
> engelsk.

Okay. Men det må så være Dells problem hvis kunden ikke taler
engelsk. Da købeloven sikrer os ret til at reklamere, og da man
ikke i loven forlanger at forhandlingen skal kunne foregå på et
fremmed sprog, må det være et krav at reklamationsforhandlingerne
kan foregå på dansk ved en dansk sælger.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 13-12-07 11:02

On Wed, 12 Dec 2007 16:50:34 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Okay. Men det må så være Dells problem hvis kunden ikke taler
>engelsk. Da købeloven sikrer os ret til at reklamere, og da man

Både og - Dell købes over nettet, her accepter man som kunde en hel
masse forbehold, bl.a. at support ikke kan forventes at være på dansk.
Problemet er bare, at kunderne ikke læser disse betingelser igennem
før de siger Ja og bestiller

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 11:38

Henning skrev:

> Både og - Dell købes over nettet, her accepter man som kunde en hel
> masse forbehold, bl.a. at support ikke kan forventes at være på dansk.

Åh ja, jeg glemte selvfølgelig at tage højde for at man kan lave
aftale om det.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-07 19:29

> Åh ja, jeg glemte selvfølgelig at tage højde for at man kan lave
> aftale om det.

man kan vel ikke via aftale stille sig selv ringere end købelovens
bestemmelser????

Peter

Fra : HKJ

Dato : 13-12-07 19:42

Peter K. Nielsen wrote:
> man kan vel ikke via aftale stille sig selv ringere end købelovens
> bestemmelser????

Det kommer an på hvilke bestemmelser, det er ikke alle som er minimum
bestemmelser.

Men væsentlige forringelser for forbrugeren kan man ikke bare gemme i en
masse ligegyldig tekst, det skal fremgå tydeligt af aftalen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-07 21:31

Peter K. Nielsen skrev:

> man kan vel ikke via aftale stille sig selv ringere end købelovens
> bestemmelser?

Jo da. Det er kun ganske bestemte paragraffer der ikke kan
fraviges til ugunst for køber. Da købeloven intet siger om
sproget, gælder de generelle regler hvilket vil sige at der er
fri aftaleret på det punkt.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-12-07 22:01

Bertel> Peter K. Nielsen skrev:
> [...]

Bertel> Jo da. Det er kun ganske bestemte paragraffer der ikke kan
Bertel> fraviges til ugunst for køber. Da købeloven intet siger om
Bertel> sproget, gælder de generelle regler hvilket vil sige at
Bertel> der er fri aftaleret på det punkt.

Det gælder så ikke altid, men ok.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 15-12-07 12:35

Henning skrev:

> [...]
> masse forbehold, bl.a. at support ikke kan forventes at være på dansk.
> Problemet er bare, at kunderne ikke læser disse betingelser igennem

Fremover skal DELL's computere (ihvertfald nogen af dem) også sælges i
butikker i Danmark, jeg kan ikke lige huske om det er ElGiganten, så der
må det ihvertfald gælde.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Holst

Dato : 12-12-07 17:01

Christian R. Larsen wrote:

> Hvis du køber computer hos DELL i Danmark har de outsourcet deres call
> center til Indien(?). De indiske supportere er dygtige, men de taler
> engelsk.

De gange, jeg har haft ringe til Dell, har jeg nu talt med en
dansksproget medarbejde og fået god og professionel service på dansk.