Radio i Second Life (internetradio)
Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 09-12-07 22:56

Hejsa.

Jeg er ved at finde ud af, om det er lovligt at lave en radio på Second
Life, SL, (en slags "andet liv" på nettet)
Det vi gerne vil er at uploade musik på f.ex. www.mediamaster.com og sålave
en spille liste der, og spille det ud over øen. Der er nogen herinde (SL),
der mener at det er at sidestille med fildeling. Det kan jeg ikke se det er,
da andre ikke kan komme til at hente filerne ned på deres egen computer.
Hvordan ser det ud med det? Kod har svaret for et par måneder siden, at de
ikke vil kræve afgift for SL, endnu da.
Findes der nogle regler for at lave sådan en radio?

/Ole

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-12-07 01:00

/Ole> Hejsa. Jeg er ved at finde ud af, om det er lovligt at lave
/Ole> en radio på Second Life, SL, (en slags "andet liv" på
/Ole> nettet) Det vi gerne vil er at uploade musik på
/Ole> f.ex. www.mediamaster.com og sålave en spille liste der, og
/Ole> spille det ud over øen. Der er nogen herinde (SL), der mener
/Ole> at det er at sidestille med fildeling. Det kan jeg ikke se
/Ole> det er, da andre ikke kan komme til at hente filerne ned på
/Ole> deres egen computer. Hvordan ser det ud med det? Kod har
/Ole> svaret for et par måneder siden, at de ikke vil kræve afgift
/Ole> for SL, endnu da. Findes der nogle regler for at lave sådan
/Ole> en radio?

Du vil nok være bedst tjent med at spørge koda igen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jubii

Dato : 10-12-07 08:19

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> /Ole> en radio?
>
> Du vil nok være bedst tjent med at spørge koda igen.

Manden spørger om det er lovligt at oploade kopieret ophavsretslig musik til
en spilverden.

Fra : Uni Bull

Dato : 10-12-07 12:29

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Manden spørger om det er lovligt at oploade kopieret ophavsretslig musik
> til en spilverden.

....spørger han i virkeligheden ikke, om det er lovligt at videredistribuere
en i forvejen
lovlig stream af offentligt tilgængelig musik...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 10-12-07 12:35

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message
> [...]
>
> ...spørger han i virkeligheden ikke, om det er lovligt at
> videredistribuere en i forvejen
> lovlig stream af offentligt tilgængelig musik...

Jo, der, hvor jeg gerne vil hen er, at jeg gerne vil have at vi kan uploade
noget musik til www.mediamaster.com der ikke er en fildeling, men nærmre et
sted, hvor du kan have backup af din musik. Planen er så, at lave en radio
for vores ø, evt. kydret med nogle jingles eller info, reklame for
butikkerne eller andet.
Der hvor jeg er i tvivl, det er, om jeg må sætte det stream op, så "min"
musik spiller, selvom jeg ikke er til stede der. Der er mange, der er DJ
derinde, og det er ganske lovligt, vi vilbre gerne undgå et ordentlig hak i
tuden, hvis v smadrer nogle ophavsrettigheder. APG og Koda er jo efterhånden
ikke helt ligeglade
Undskyld, hvis jeg ikke lige fik forklaret ordentligt 1. gang.

/Ole

Fra : Jubii

Dato : 10-12-07 13:37

"/Ole (6000)" <xx@xxx.xx> skrev i en meddelelse

> "Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message

Hvem har har givet det betegnelsen lovlig? Og hvem har gjort det
tilgængelig?
Det er min erfaring at selv om du kan lytte til musik på nettet o.s.v. er
det ikke lovligt at kopiere og videresende det andre steder uden tilladelse.

> [...]
> nærmre et sted, hvor du kan have backup af din musik. Planen er så, at
> lave en radio for vores ø, evt. kydret med nogle jingles eller info,

Det er altså dig der har ophavsretten til den musik der oploades?
Har du ikke ophavsret eller tilladelse, hvordan kan du så tro det er
lovligt?

> [...]
> efterhånden ikke helt ligeglade
> Undskyld, hvis jeg ikke lige fik forklaret ordentligt 1. gang.

Tja, jeg tror nu nok jeg forstod det rigtigt at det du tror er lovligt ikke
er det.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 10-12-07 15:15

> Det er altså dig der har ophavsretten til den musik der oploades?
> Har du ikke ophavsret eller tilladelse, hvordan kan du så tro det er
> lovligt?

Det kan jeg tro derhen, at det er lovligt at lave en backup af sit musik, og
DJ's bruger jo også deres eget musik når de spiller for andre.

/Ole

Fra : Jubii

Dato : 10-12-07 15:29

> Det kan jeg tro derhen, at det er lovligt at lave en backup af sit musik,
> og DJ's bruger jo også deres eget musik når de spiller for andre.

Udenomssnak, du vil afspille ophavsretslig musik i SL. Du har ikke
ophavsretten eller en aftalelicens, og dermed er det ulovligt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-07 15:42

Den 10-12-07 15.15 skrev /Ole (6000) følgende:

> Det kan jeg tro derhen, at det er lovligt at lave en backup af sit musik, og
> DJ's bruger jo også deres eget musik når de spiller for andre.

Det er ikke backup, når man afspiller for andre. Diskoteket, eller hvor
musikken nu afspilles, skal have en aftale med KODA/GRAMEX, ellers
falder fars hammer - hårdt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-07 22:19

/Ole (6000) wrote:
> Det kan jeg tro derhen, at det er lovligt at lave en backup af sit musik, og
> DJ's bruger jo også deres eget musik når de spiller for andre.

Men spillestedet har pligt til at betale til KODA...

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-12-07 15:40

Den 10-12-07 12.34 skrev /Ole (6000) følgende:

> Jo, der, hvor jeg gerne vil hen er, at jeg gerne vil have at vi kan uploade
> noget musik til www.mediamaster.com der ikke er en fildeling, men nærmre et
> sted, hvor du kan have backup af din musik.

I det øjeblik andre end din egen husstand har adgang til den uploadede
musik, er der tale om fildeling eller offentlig fremførelse. Førstnævnte
er forbudt, medmindre du har tilladelse fra ophavshaver. Hvis det kan
falde ind under offentlig fremførelse, har de udøvende kunstnere krav på
vederlag.

> Der er mange, der er DJ derinde, og det er ganske lovligt

Det lyder som en alvorlig misforståelse, medmindre de har aftaler med
ophavshaverne.

Du skrev i dit første indlæg, at Kod har sagt, at de endnu ikke vil
kræve afgift for SL. Er "Kod" KODA?

Hvis du vil undgå ubehagelige overraskelser, så sørger du for at få
skriftligt svar på såvel lovlighed som betaling fra både KODA og GRAMEX.
Og sørg for i dit spørgsmål at gøre det klart, hvad der er tale om. Hvis
du kun skriver "SL" i dit spørgsmål til dem, risikerer du, at de svarer
på noget andet, end du tror.

http://koda.dk/kunder/find-din-branche/musik-pa-nettet/netradio
http://www.gramex.dk/Nettet/Webcasting.aspx