Findes der en lov for dette her?
Fra : t-t-one

Dato : 09-12-07 19:46

Hejsa Alle

Har købt 2 samme varer via en auktion på nettet af samme sælger. (sat til
salg som to auktioner)

Da jeg modtager en vinder mail, skriver han at han vil have 2*60 kr i porto,
selvom det sagtens kan sendes
som en pakke til samme pris. (Dette var også gjort opmærksom på i auktionen,
som jeg havde overset) :(

Jeg siger til sidst OK, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor sælger vil
gøre det på denne måde, da det jo ikke er en fortjeneste for ham på nogen
måde. Og det kunne jo også være nemmere bare med en pakke ?

Jeg modtager så varen, MEN som ÉN pakke til 60,-
Altså har han jo netop tjent 60,- som han jo sagde gik til fragt ?

Kan det virkelig være helt rigtig?

Med venlig hilsen
t-t.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 20:01

t-t-one wrote:

> Jeg modtager så varen, MEN som ÉN pakke til 60,- Altså har han jo netop
> tjent 60,- som han jo sagde gik til fragt ?

Hvis aftalen hedder whatever pris + porto, så nej. Det må være
underforstået den porto, som sælger selv betaler.

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-12-07 22:46

Jesper Lund skrev den 09-12-2007:

> Hvis aftalen hedder whatever pris + porto, så nej. Det må være
> underforstået den porto, som sælger selv betaler.

Helt enig, men når sælger direkte skriver, at det vil være 2 x porto
ved køb af to pakker, så er det jo bare det. Der er intet "ulovligt" i
det...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-12-07 20:24

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> writes:

>Jeg modtager så varen, MEN som ÉN pakke til 60,-
>Altså har han jo netop tjent 60,- som han jo sagde gik til fragt ?

Det kommer lidt an på den præcise ordlyd i auktionen.

En del sælgere tager "betaling" for besværet med at købe en
passende indpakning, pakke det solgte ind, køre på posthuset
og så videre.

Er det udpenslet, at de 60 kr er til mere end bare porto,
er det jo fair nok; så er det blot en del af den afale, man
indgår under auktionen, at sælger skal have lidt ekstra. Om
den samlede porto er 10 kr, 60 kr eller 100 kr gør ingen
forskel.

Hvis auktionen har specificeret de 60 kr i PORTO, må man gå
ud fra, at sælger kun vil have det, selve fragten koster.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-12-07 21:58

Den Sun, 09 Dec 2007 19:45:40 +0100 skrev t-t-one:

> [...]
>
> Jeg modtager så varen, MEN som ÉN pakke til 60,- Altså har han jo netop
> tjent 60,- som han jo sagde gik til fragt ?

Hvis du har budt på QXL så:
1. Byd aldrig på noget hvor levering/fragt ikke klart fremgår. Nogle
forlanger helt ublu porto/forsendelses priser.
2. Hvis det er på QXL, så giv sælger negativ karakter, og skriv i hans
"karakterbog" hvorfor, så andre kan se det, og dermed advares mod sælger.

Der skal ikke så mange negative karakterer til, før han udelukkes - evt.
"trusler" om negativ karakter, kan somme tider gøre utroligt meget

Karl Erik Christensen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-12-07 23:03

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:475c56ed$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der skal ikke så mange negative karakterer til, før han udelukkes - evt.
> "trusler" om negativ karakter, kan somme tider gøre utroligt meget

Det er vigtigt at skrive de dårlige karakterer under alle omstændigheder,
det er jo ikke alle der gider/har overskud til bøvlet, og de betaler bare,
så "svindlen" skal elimineres hurtigst muligt.

Langgaard

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 23:13

Christian Madsen wrote:

> Helt enig, men når sælger direkte skriver, at det vil være 2 x porto ved
> køb af to pakker, så er det jo bare det. Der er intet "ulovligt" i
> det...

Hvis sælger er momsregistreret, skal han dog huske at beregne moms af 60
kr, idet han kun må køre de *faktiske* portoudgifter, her 60 kr, uden for
momsregnskabet som udlæg for køber (eller er det decideret ulovligt). Men
ok, den typiske QXL sælger laver nok ikke momsregnskab..

--
Jesper Lund

Fra : René Løweneck

Dato : 12-12-07 20:38

Hej !

> [...]
> Jeg modtager så varen, MEN som ÉN pakke til 60,-
> Altså har han jo netop tjent 60,- som han jo sagde gik til fragt ?

Jeg har oplevet præcis det samme på vinderland.dk. Hvilket er grunden til,
at jeg ikke har handlet der siden.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar