Må han snuppe min lydfil?
Fra : Martin Bak

Dato : 09-12-07 13:14

Jeg har en egen komponeret og produceret julesang liggende som mp3 på min
hjemmeside.
Nu optræder den pludselig på en liste på en anden hjemmeside. Det gør mig
naturligvis ikke noget at sangen bliver spredt lidt ud, men denne hjemmeside
linker ikke til min side. Han har snuppet lydfilen og afspiller den i
quick-time på sin egen side. Desuden har han gengivet teksten i en
selvstændig fil.
Der linkes til min julesang fra flere forskellige sider på nettet, ligesom
teksten også er gengivet rundt omkring. Men fælles for disse steder er, at
de har spurgt om tilladelse og fået den, og at de desuden linker direkte til
min side.

De 2 filer:

http://kurt4390.net/MartinBak_MartinsJul.MP3

http://kurt4390.net/Lyrics_MartinsJul.txt

Og filen på min egen side:

http://www.martinbak.dk/?p=6

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-07 13:19

Martin Bak skrev:

> Nu optræder den pludselig på en liste på en anden hjemmeside.

Det er et brud på dine ophavsrettigheder. Så svaret på
overskriften er nej.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 13:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er et brud på dine ophavsrettigheder. Så svaret på overskriften er
> nej.

Gengivelse af teksten er ikke tilladt (i hvert fald ikke i sin fulde
længde), men som udgangspunkt kan jeg ikke se at der noget problem i at
linke til .mp3 filen på ophavsretshavers hjemmeside.

--
Jesper Lund

Fra : Kim2000

Dato : 09-12-07 14:00

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Gengivelse af teksten er ikke tilladt (i hvert fald ikke i sin fulde
> længde), men som udgangspunkt kan jeg ikke se at der noget problem i at
> linke til .mp3 filen på ophavsretshavers hjemmeside.

Men det gøres der jo så heller ikke. Martin fortæller at filen ikke linker.

Til Martin vil det nemmeste nu nok bare være at skrive til hjemmesiden, så
rettes det formentlig uden diskussion for de ved godt ophavsretten er brudt.

mvh
Kim

Fra : Martin Bak

Dato : 09-12-07 14:35

> [...]
>
> Til Martin vil det nemmeste nu nok bare være at skrive til hjemmesiden, så
> rettes det formentlig uden diskussion for de ved godt ophavsretten er

Det ved han vel, men han bekymrer sig tilsyneladende ikke videre om det.
Hele hjemmesiden er fyldt med beskyttet materiale, der ligesom min sang
afspilles i en player direkte på hans side. Her er bare lidt af det:

http://kurtsbodega.spaces.live.com/lists/cns!57334B5FE4281F0A!1009/

Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-12-07 15:53

Den 09-12-07 14.34 skrev Martin Bak følgende:

> [...]
> Hele hjemmesiden er fyldt med beskyttet materiale, der ligesom min sang
> afspilles i en player direkte på hans side. Her er bare lidt af det:

Jeg ville sende ham en mail, hvor han bliver bedt om straks at fjerne
musik og tekst.

Der er tilsyneladende tale om en voksen person, eftersom beskrivelsen
siger: "Lidt for tyk om maven - men til gengæld tynd i toppen...", så
han burde vide bedre. Alt efter hvor stærkt du føler for det, kan du
medsende en regning for den hidtige brug i mailen, eller du kan blot
fortælle ham, at du vil sende en regning, hvis ikke han fjerner musik og
tekst med det samme.

Egentlig burde han blive glad for sådan en mail - endda også hvis du
vælger at vedlægge en regning med det samme, eftersom det kan være
billige lærepenge i forhold til, hvis pladeselskaberne eller KODA finder
hans side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-12-07 01:13

> [...]

Kim> det kan være billige lærepenge i forhold til, hvis
Kim> pladeselskaberne eller KODA finder hans side.

Jeg hører til dem der mener at der bør sendes en regning på f.eks. 500
kr for al den tid sangen ulovligt allerede har været tilgængelig, med
trussel om at hvis den ikke er fjernet efter 1 uge, så koster det
yderligere 500 kr/uge indtil den er fjernet. Der må gerne være en
henvisning til ophavsretsloven og f.eks. et link til et sted hvor
reglerne er beskrevet - jeg er overbevist om at
f.eks. familieadvokaten har noget om emnet. Brevet/truslen sendes
anbefalet - dk-hostmaster er vel behjælpelig.

Når man så snakker med ham, kan man altid trække regningen tilbage
hvis han lynhurtigt fjerner sangen og så er alle glade og han har lært
lektien.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 15:01

Kim2000 wrote:

> Men det gøres der jo så heller ikke. Martin fortæller at filen ikke
> linker.

Korrekt, jeg havde overset at linket var
http://kurt4390.net/MartinBak_XXXX.MP3.
og det er naturligvis en lokal kopi, og dermed et brug på
ophavsretshavers eneret om tilgængeliggørelse.

Linket ovenfor er bevidst forvansket da man jo ikke må linke til
materiale som er ophavsretsligt krænkende

--
Jesper Lund

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 09-12-07 15:18

> [...]
> de har spurgt om tilladelse og fået den, og at de desuden linker direkte

Hej Martin,

Da jeg ifølge din hjemmeside kan se du er dansktop kunstner, er du vel
formentligt også tilmeldt NCB, Koda, Gramex, IFPI og alle de andre ting, som
skal sikre kunstnernes rettigheder.

Disse har deres Anti-pirat-gruppe, en organisation jeg ellers anser som
agerende yderst tvivlsomt - men i forbindelse med den side du linker til
"Kurtsbodega" - må jeg sige at der er temmlig meget materiale som ikke burde
være tilgængeligt i den form som det foreligger.

Helt morsomt bliver det, hvis antipiratgruppen går ind i sagen, da det ser
ud som om at det er Microsoft selv, der hoster serveren det ligger på, samt
provider systemet som gør materialet tilgængeligt.....

Lad lige høre hvordan det går med sagen.

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen - Nuussuaq - Grønland.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 16:22

Bo G. Christensen wrote:

> Helt morsomt bliver det, hvis antipiratgruppen går ind i sagen, da det
> ser ud som om at det er Microsoft selv, der hoster serveren det ligger
> på, samt provider systemet som gør materialet tilgængeligt.....

Microsoft har ikke noget ansvar, hvis det blot fjerner indholdet når de
får en DMCA takedown notice (forudsat at serveren er i USA under US lov)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dmca#Example_of_DMCA_Takedown_Provision

For nylig var det nødvendigt at tage et sådant skridt (DMCA takedown
notice) overfor selveste MPAA som (igen) krænkede en tredjeparts
ophavsret (det er ikke første gang)
http://www.boingboing.net/2007/12/03/mpaas-university-wir.html

MPAA reagerede ikke på henvendelser, og men det gjorde deres ISP, og så
fik de lov til at smage deres egen medicin :)

--
Jesper Lund

Fra : urlex

Dato : 10-12-07 09:08

On 9 Dec., 14:14, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> De 2 filer:
>
> http://kurt4390.net/MartinBak_MartinsJul.MP3
>
> http://kurt4390.net/Lyrics_MartinsJul.txt

Not Found

The requested URL http:// was not found on this server.

Fra : Martin Bak

Dato : 10-12-07 21:01

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

> Not Found
>
> The requested URL http:// was not found on this server.

Nej "Kurts Bodega" er nu lukket. Jeg skrev til APG. Det gjorde jeg fordi jeg
ved lidt efterforskning så, at Kurt var berømt for at kunne "alt" med sit
space, og gerne delte ud af sin viden. Sammenholdt med mit indtryk af, at
hele hans space var baseret på pirateri følte jeg det meningsløst at skrive
til ham og bede ham om at fjerne mine filer. Han ville efter al
sandsynlighed blot fortsætte sin virksomhed, dog uden mine filer, men
fortsat udbrede sin "viden" om hvordan man laver et godt "space".
Han har tilsyneladende fået den opfattelse, at det er et eller andet
"Elvis-youtube-noget" der har klaget over ham. Det har de muligvis også. Men
det faktum at han må opgive hele sitet fordi han ikke længere kan bruge
beskyttet materiale uden at få lov, understøtter mig i at det var den
rigtige vej at gå. Tak for Jeres input.

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 10-12-07 23:12

> [...]
> bruge beskyttet materiale uden at få lov, understøtter mig i at det var
> den rigtige vej at gå. Tak for Jeres input.

Nå, jeg har sandelig også fået en venlig hilsen på siden:

http://kurtsbodega.spaces.live.com/default.aspx

Martin