told på bogkøb.
Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 11:39

Jeg bestilte en bog fra Amazon (på engelsk) og fik så bogen
tilsendt. Den var forudbetalt med moms og fragt, men alligevel
fortalte posthuset at jeg skulle betale yderligere 123 kr. for
toldbehandlingen, hvilket jeg nægtede, da jeg henviste til de
bestemmelser der findes fra SKAT om at kun skulle betale 25
procent plus fragtomkostninger (som jeg altså havde
forudbetalt) - så jeg lod bogen returnere.

Bagefter er jeg kommet i tvivl: var posthuset i sin gode ret
til at opkræve mig beløbet uden at jeg kunne få indsigt i
hvordan de var kommet frem til det pågældende beløb? og havde
SKAT ret til at pålægge varen told?

Bogen kom fra USA.

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 11:50

Wilstrup wrote:

> [...]
> til at opkræve mig beløbet uden at jeg kunne få indsigt i
> hvordan de var kommet frem til det pågældende beløb? og havde

Kom bogen fra USA, var de i deres fulde ret til at opkræve dig det
pågældende beløb.

Det er kun, såfremt du handler hos handlende i EU, at du kun skal betale
det, du har betalt hos forhandleren. Handler du hos handlende i lande
uden for EU, vil der blive opkrævet told, moms og gebyr.

Du kan med fordel handle hos amazon.co.uk i stedet for amazon.com, idet
førstnævnte holder til i det engelsk, og sidstnævnte holder til i det
amerikanske.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 13:54

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Kom bogen fra USA, var de i deres fulde ret til at opkræve
> dig det pågældende beløb.

Og det forstår jeg ikke, for der står på SKATS hjemmeside
følgende:

"Køber du en vare i et land uden for EU, fx USA, skal du som
hovedregel betale told og dansk moms til SKAT ved indførslen.
For visse varer skal du også betale punktafgift. Hovedreglen
er, at når en vare er belagt med punktafgift i Danmark, skal
du betale punktafgift ved indførslen",men der står også at der
ikke er nogen told på bøger jf.
http://vita.toldskat.dk/vita.htm

> Det er kun, såfremt du handler hos handlende i EU, at du kun
> skal betale det, du har betalt hos forhandleren. Handler du
> hos handlende i lande uden for EU, vil der blive opkrævet
> told, moms og gebyr.

ikke forstået -jf. ovenover.

> Du kan med fordel handle hos amazon.co.uk i stedet for
> amazon.com, idet førstnævnte holder til i det engelsk, og
> sidstnævnte holder til i det amerikanske.

ja, det er en god idé, men desværre lidt for sent. Jeg
opdagede muligheden bagefter. Jeg er dog kun interesseret i om
det er min ret at få at se på tryk hvilke beregninger der
ligger til grund for den ekstra opkrævning så jeg ved selvsyn
kan se hvad jeg skal betale for i stedet for blot betale og se
glad ud!

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 14:37

Wilstrup wrote:

> Og det forstår jeg ikke, for der står på SKATS hjemmeside
> følgende:

Hvad er det, du ikke forstår?

> [...]
> er, at når en vare er belagt med punktafgift i Danmark, skal
> du betale punktafgift ved indførslen",men der står også at der

Ja. Selvom toldsatsen for bøger måtte være 0 %, så vil der stadig skulle
lægges moms til.

Ja, så hellere gå rundt og være sur.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 14:48

> Hvad er det, du ikke forstår?

> Ja. Selvom toldsatsen for bøger måtte være 0 %, så vil der
> stadig skulle lægges moms til.

> Ja, så hellere gå rundt og være sur.

Jeg er ikke sur - blot irriteret - men du betaler måske altid
gladeligt ethvert gebyr du bliver pålagt uden at få en
forklaring på hvorfor? Uden ret til at se hvordan de beregner
grundlaget og uden at du har haft andre muligheder præsenteret
før du købte varen? I should think not!

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 16:40

Wilstrup wrote:

> Jeg er ikke sur - blot irriteret - men du betaler måske altid
> gladeligt ethvert gebyr du bliver pålagt uden at få en
> forklaring på hvorfor?

Nej, men jeg må også indrømme, at jeg ikke bliver pålagt gebyrer, jeg
ikke kender til. Den allerførste gang postbudet ringede på min dør og
ville have penge for en sådan forsendelse, kom det bestemt ikke som en
overraskelse, for jeg var jo klar over, hvad jeg måtte slippe.

Men naturligvis er jeg enig med dig i, at du bør kunne se, hvorfor du
skal betale præcis det omtalte beløb.

Men det er ganske tydeligt, hvordan de når frem til det omtalte beløb.
Du har købt varer, som du anfører kostede cirka 200 kr. Moms af dette
beløb er 50 kr. og dertil gebyret på 75 kr., dvs. i alt 125 kr. Var det
ikke også det, du skulle betale? Og så lidt udsving for at tage højde
for kursforskelle.

Havde du sat dig lidt ind i proceduren omkring at handle i udlandet,
burde det ikke komme som en overraskelse, at du fik en regning på
omkring 125 kr.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 16:54

> [...]
> forsendelse, kom det bestemt ikke som en overraskelse, for
> jeg var jo klar over, hvad jeg måtte slippe.

Og det vidste jeg ikke -jeg havde været i god tro, da jeg
altid har betalt for mine varer på internettet via et
kreditkort, så der er altså ikke tale om at jeg burde være i
ond tro her.

> Men naturligvis er jeg enig med dig i, at du bør kunne se,
> hvorfor du skal betale præcis det omtalte beløb.

præcis.

> [...]
> gebyret på 75 kr., dvs. i alt 125 kr. Var det ikke også det,
> du skulle betale? Og så lidt udsving for at tage højde for

javist -men havde jeg som sagt vidst det, så ville jeg aldrig
have bestilt varen. Jeg har massevis af gange bestilt hos
Amazon, men kanhænde at jeg burde have været mere opmærksom på
om det er Amazons amerikanske hjemmeside og ikke den
engelske - jeg troede at det var ligefedt, men det ser ikke
sådan ud.

> Havde du sat dig lidt ind i proceduren omkring at handle i
> udlandet, burde det ikke komme som en overraskelse, at du
> fik en regning på omkring 125 kr.

Jo, fordi jeg nemlig har bestilt adskillige bøger hos Amazon
uden at betale ekstra.

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 17:53

Wilstrup wrote:

> Jo, fordi jeg nemlig har bestilt adskillige bøger hos Amazon
> uden at betale ekstra.

Ja, når du har handlet hos amazon.co.uk. Du har ganske enkelt ikke sat
dig ordentlig ind i forskellen mellem at handle med et EU-land og et
ikke-EU-land. Så kan du kalde det god tro, eller hvad du nu vil. Det
ændre ikke ved, at du ikke har forberedt dig tilstrækkelig godt.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 18:04

> [...]
> det god tro, eller hvad du nu vil. Det ændre ikke ved, at du
> ikke har forberedt dig tilstrækkelig godt.

Sådan kan man jo altid hævde om en person der kommer i klemme
med et eller andet: Du har ikke sat dig ordentlig ind i
loven - men det er jo ikke noget man kan bebrejde den enkelte,
når spørgsmålet er så simpelt som det er:

Hvorfor skal jeg betale ekstra penge når jeg allerede mener at
have betalt hvad jeg skal?

og - hvordan er I kommet frem til det beløb?

Men jeg tror at jeg har fået mit spørgsmål ordentligt belyst
og derfor ser jeg ikke nogen mening i at fortsætte debatten om
dette. Jeg takker for de mange gode bidrag jeg har fået til
forståelsen af fænomenet -at jeg finder det noget mærkværdigt,
er så mit problem- jeg kan resignere og sige at sådan er det
altså, og det betyder at jeg ikke bestiller mere fra
Amazon.com, men holder mig alene til Amazon.co.uk for at
slippe for mere bøvl. Det var dyre lærepenge, men hvad - jeg
har sendt bogen tilbage og forventer naturligvis at de ikke
hæver pengene på min konto - gør de det, vil jeg naturligvis
protestere og få det standset - men mon ikke de accepterer
det, da jeg trods alt har købt flere bøger hos dem?
Mærkværdigvis uden at betale told!

Men som sagt: tak for svarene. Når det begynder at blive
useriøst, nemlig "Du kunne jo bare have handlet anderledes "
og mere i den dur, så er der såmænd ingen grund til at
fortsætte - det skaber blot mere irritation, for naturligvis
handler man ikke med vilje forkert - det er i hvert fald ikke
med vilje at jeg bestiller en bog fra et forkert forlag for så
senere at have bøvl med afhentningen og betalingen. Det turde
være klart for enhver, så spar mig venligst for moralsk
løftede pegefingre - dem kan jeg ikke bruge til noget.

EOD

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 19:58

"Wilstrup" skrev

> [...]
>naturligvis protestere og få det standset - men mon ikke de accepterer det,
>da jeg trods alt har købt flere bøger hos dem?

Spørgsmålet er om P.D. sender fortoldingsgebyret med retur, så Amazon.com
ender med at betale og trækker det i din returbetaling.
Det kan også være et spørgsmål om portoen er en handel for sig, så den ikke
returneres.
Følgende kunne tyde på netop dette.
We'll also pay the return shipping costs if the return is a result of our
error

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-12-07 21:28

On Sun, 9 Dec 2007 18:04:23 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:
> [...]
>loven - men det er jo ikke noget man kan bebrejde den enkelte,
>når spørgsmålet er så simpelt som det er:
Jo det er, for ukendskab til love/regler fritager dig ikke for at
overholde disse (betale told/moms af køb foretaget uden for EU). Eller
for at blive strafforfuldt hvis du overtræder disse.

/Hans

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 22:33

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:jgjol3lu74hrgm3fn5ainkktul2ljjo1cn@4ax.com...
> [...]
> EU). Eller
> for at blive strafforfuldt hvis du overtræder disse.

Jeg stiller et reelt spørgsmål om hvorfor og hvad -det har jo
intet at gøre med at jeg "skulle have sat mig ordentlig ind i
reglerne" for hvis det var tilfældet med alle spørgsmål her,
så ville gruppen jo kunne nedlægges, ikke sandt?

Hvis jeg havde vidst før hvad jeg nu ved, havde jeg jo ikke
nogen grund til at spørge i denne gruppe, vel?

Og hvorfor havde jeg ikke sat mig ind i reglerne? Fordi jeg
ikke anede at det kunne blive et problem. Fordi jeg ikke havde
fantasi til at forestille mig at jeg ikke ville kunne få svar
på noget så simpelt som "hvordan er det beløb udregnet, som
jeg nu bliver afkrævet" i stedet for at blive mødt med: "Sådan
er det bare" og "nej, det er ikke proceduren at du kan få
indsigt i den beregning".

Jeg sætter mig heller ikke ind i Karnovs lovsamling hver gang
jeg skal købe en liter sødmælk, vel? Og jeg må naturligvis
forvente at jeg bliver behandlet ordentligt af folk der
arbejder med tingene til dagligt, eller hvad?

Hvis politiet siger til dig:"Du får nu en bøde på 500 kr",
ville du så ikke ønske at få at vide,hvorfor og ikke blot
blive mødt med: "det´er proceduren, og du kunne blot have sat
dig ordentligt ind i reglerne"?

Og spar mig for redundante bemærkninger om at "ukendtskab til
lovene etc." - det er jo ikke en straffesag, vel?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-12-07 23:32

On Sun, 9 Dec 2007 22:32:33 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>reglerne" for hvis det var tilfældet med alle spørgsmål her,
>så ville gruppen jo kunne nedlægges, ikke sandt?
Nu kommenterede jeg jo ikke dit oprindelige spørgsmål, men derimod dit
indlæg om at du ikke forstod hvorfor du skulle betale for noget du
(troede) du havde betalt en gang.

>Hvis jeg havde vidst før hvad jeg nu ved, havde jeg jo ikke
>nogen grund til at spørge i denne gruppe, vel?
Det tror jeg godt du kunne finde på, bare for at stille et spørgsmål
og se hvordan det udvikler sig. Hver sin lyst.

> [...]
>jeg nu bliver afkrævet" i stedet for at blive mødt med: "Sådan
>er det bare" og "nej, det er ikke proceduren at du kan få
Du stod på posthuset/postbutikken og ønskede at få at vide hvordan
udregningen af beløbet var fremkommet ?
Medens dit reelle problem jo var at du ikke vidste at du skulle betale
moms af dit udlandsindkøb.
Postmadarbejderen kunne åbentbart ikke forklare dig at beløbet var
fremkommet ved at beregne moms og et gebyr, det er beklageligt, men
det er PD du skal klage til, de uddanner måske ikke deres medarbejdere
ordentligt.
Men det tror fanden at du ikke kan få et fornuftigt svar fra
postmedarbejderen hvis du ter dig over for denne, som du ter dig i
denne gruppe, så skal det gå galt.

>Jeg sætter mig heller ikke ind i Karnovs lovsamling hver gang
>jeg skal købe en liter sødmælk, vel?
Hvorfor ønsker du at udstille dig selv som en ren idiot ?

> Og jeg må naturligvis
>forvente at jeg bliver behandlet ordentligt af folk der
>arbejder med tingene til dagligt, eller hvad?
Kommer an på hvordan du spørger og hvorden du besvarer de mennesker
der besvarer dit spørgsmål.

>Hvis politiet siger til dig:"Du får nu en bøde på 500 kr",
>ville du så ikke ønske at få at vide,hvorfor og ikke blot
>blive mødt med: "det´er proceduren, og du kunne blot have sat
>dig ordentligt ind i reglerne"?
En sådan fodfejl begår politiet i danmark sjældent, så den er ikke
realistisk.

>Og spar mig for redundante bemærkninger om at "ukendtskab til
>lovene etc." - det er jo ikke en straffesag, vel?
Straffesag eller ej, det gælder dog alligevel uanset om du kan lide
det eller ej.

/Hans

Fra : Wilstrup

Dato : 10-12-07 15:14

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:75qol3tolbur9uc9sebcse8vsavpn3hf6u@4ax.com...

> postmedarbejderen hvis du ter dig over for denne, som du ter
> dig i
> denne gruppe, så skal det gå galt.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med at "te sig" i denne gruppe.
Jeg stiller nogle spørgsmål -får nogle svar - du kommer med en
noget ubehøvlet tilføjelse og får atter et svar - at du ikke
kan lide det er ikke mit problem.

> Hvorfor ønsker du at udstille dig selv som en ren idiot ?

Fordi du jo åbenbart mener at jeg er det - så er det jo fint
at kan yde dig den service, så du ved hvad du har med at gøre,
ikk'?
> En sådan fodfejl begår politiet i danmark sjældent, så den
> er ikke
> realistisk.

Jo, den er meget realistisk. Og i øvrigt var det et eksempel
som jeg troede du kunne fatte - det var åbenbart ikke
tilfældet, og du kalder mig for en idiot? Ak, ja -den
boomeran, den boomerang.

> Straffesag eller ej, det gælder dog alligevel uanset om du
> kan lide
> det eller ej.

Det er fuldkommen ude i hampen - du behøver ikke at belære mig
om banaliteter, men måske skyldes det at du har et enormt
behov for at fremhæve dig selv? I så tilfælde, skal jeg da
gerne lade dig dumme dig endnu en gang.

Fra : Jesper Juul

Dato : 09-12-07 11:50

Wilstrup skrev:
> [...]
> til at opkræve mig beløbet uden at jeg kunne få indsigt i
> hvordan de var kommet frem til det pågældende beløb? og havde

Når den kommer fra USA så skal der told på varen, hvis den koster mere
end et eller andet minimums beløb som vist nok er ca. 120-150 kr. Jeg
vil gætte på at bogen har været dyrere end det.

Jesper

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 16-12-07 00:48

Jesper Juul wrote:

> [...]
> end et eller andet minimums beløb som vist nok er ca. 120-150 kr. Jeg
> vil gætte på at bogen har været dyrere end det.

Vrøvl. moms ikke told på bøger.

/Martin

Fra : Wilstrup

Dato : 16-12-07 10:20

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i
meddelelsen

> Vrøvl. moms ikke told på bøger.

Præcis - jeg har netop modtaget en mail fra SKAT, hvor det
understreges at der ikke er told på bøger, men at der skal
betales moms, og så er den vist ikke længere.

Det, jeg besværede mig over var ikke at jeg egentlig skulle
betale, men at jeg ikke kunne få indsigt i hvorfor! - havde
ekspedienten blot vist mig beregningerne, ville jeg have
betalt med et smil.
Nu har jeg fået bogen fra UK og her var momsen medregnet, så
jeg har ikke betalt andet for at få den pågældende bog - den
var også lidt billigere end fra USA.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-12-07 19:03

Martin M. Pedersen skrev:

> Vrøvl. moms ikke told på bøger.
>
> /Martin

Det blev ligesom afklaret for knap en uge siden.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 12:08

"Wilstrup" skrev

> [...]
> kun skulle betale 25 procent plus fragtomkostninger (som jeg altså havde
> forudbetalt) - så jeg lod bogen returnere.

Hvilke bestemmelser mener du helt præcist?
Jeg kan slet ikke se hvad SKAT skulle have med fragtomkostninger at gøre, ud
over at fragt selvfølgelig indgår i momsberegningen, men det gør fragt jo
altid.

> Bagefter er jeg kommet i tvivl: var posthuset i sin gode ret til at
> opkræve mig beløbet uden at jeg kunne få indsigt i hvordan de var kommet
> frem til det pågældende beløb?

Tja, du kunne jo have spurgt, eller set på deres hjemmeside hvilke gebyrer
og hvilke toldtakster de anvender.

>og havde SKAT ret til at pålægge varen told?
> Bogen kom fra USA.

Nej der er ikke told på bøger.
Nu er det svært at regne sig frem til resultatet, når man ikke ved hvad
bogen kostede, men mit bedste gæt er et gebyr på 75 kr. og en dansk moms på
48 kr.
Du skriver ganske vist at du har betalt moms, men det er nok amerikansk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Juul

Dato : 09-12-07 12:32

alexbo skrev:

> Nej der er ikke told på bøger.

Nåja, det forresten rigtigt nok, det havde jeg helt glemt.

Lyder ganske rigtigt.

Jesper

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-12-07 13:03

> Lyder ganske rigtigt.

Hovedreglen er at man betaler dansk moms af køb udenfor EU.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137520&vID=201486&i=1#i137520

MVh Niels

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 14:05

> "Wilstrup" skrev

> Hvilke bestemmelser mener du helt præcist?

Jeg henviser til SKATs hjemmeside om køb af varer i udlandet
(via internettet).

> Jeg kan slet ikke se hvad SKAT skulle have med
> fragtomkostninger at gøre, ud
> over at fragt selvfølgelig indgår i momsberegningen, men det
> gør fragt jo
> altid.

Muligvis, men SKAT er jo det gamle "told- og skat" - og derved
bliver det vel relevant at vide, hvad der betales moms af og
hvorfor?

Jeg var vældig interesseret i beregningsgrundlaget, men heller
ikke det kunne jeg få lov til at se, og så returnerede jeg
varen.

> Tja, du kunne jo have spurgt, eller set på deres hjemmeside
> hvilke gebyrer
> og hvilke toldtakster de anvender.

Det gjorde jeg faktisk også - og fik at vide at det kunne jeg
ikke få at se, for sådan var "proceduren" - det er jeg
naturligvis ikke tilfreds med og jeg valgte derfor at
returnere varen (nægte modtagelse).

> Nej der er ikke told på bøger.

Ikke desto mindre var det det, jeg fik at vide - Beløbet var
203.08 dkr, inklusive fragt og moms. Men de tillagde 123 kr.
yderligere, hvilket jeg med min bedste vilje ikke kan få til
at stemme med det pågældende beløb, og som sagt kunne jeg ikke
få lov til at se beregningerne - derfor nægtede jeg
naturligvis modtagelsen.

> [...]
> en dansk moms på
> 48 kr.
> Du skriver ganske vist at du har betalt moms, men det er nok

Hvorfor et gebyr? jeg kan ikke se hvad jeg skal betale gebyr
for, og jeg kan slet ikke få det til at passe med at skulle
betale told af bøger, der ifølge SKAT selv er toldfri.

Når beløbet er 203.08 dkr. så vil beløbet -selv uden
amerikansk moms - blive højst 50 kr. mere, så jeg forstår
slet ikke beregningerne.

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 14:16

"Wilstrup" skrev

> Jeg henviser til SKATs hjemmeside om køb af varer i udlandet (via
> internettet).
Det vil sige at du ved ikke hvad du mener.

> Hvorfor et gebyr?
Fordi du skal betale for toldbehandlingen af den vare du importerer.

> for, og jeg kan slet ikke få det til at passe med at skulle betale told af
> bøger, der ifølge SKAT selv er toldfri.
Det skal du heller ikke, du skal betale moms.

> Når beløbet er 203.08 dkr. så vil beløbet -selv uden amerikansk moms -
> blive højst 50 kr. mere, så jeg forstår slet ikke beregningerne.
Næh, men du kan formentlig godt se at 48 kr. er tæt på højst 50 kr.

At det ikke passer præcist med 20% af 203,08 skyldes formentlig forskellig
omregningskurs.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 14:31

alexbo wrote:

> At det ikke passer præcist med 20% af 203,08 skyldes formentlig
> forskellig omregningskurs.

Jeg har indtryk af at Post Danmark afrunder beløbet.

Jeg fik en pakke fra USA forleden og har toldkvitteringen liggende her.

Den lyder på
Varer i udenl. mønt 397,49 USD (som er fakturabeløbet inkl. forsendelse)
Toldværdi 2000 Kr
Told 0 Kr
Afgift 0 Kr
Importmoms 500 Kr
Fortoldningsgebyr 60 Kr
Moms af gebyr 15 Kr
I alt 575 Kr

Ifølge omregning med dagens kurs på http://www.valutakurser.dk/ (som er
faldet siden sidste notering) bliver toldværdien 2024 Kr, så man har
endda rundet nedad.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 16:26

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]

Næ, det er det beløb jeg fik opgivet hos Amazon. Og det er nu
ikke 20 % men 25 % moms vi har i DK.

> Jeg har indtryk af at Post Danmark afrunder beløbet.

Det ændrer ikke ret meget.

> [...]
> http://www.valutakurser.dk/ (som er faldet siden sidste
> notering) bliver toldværdien 2024 Kr, så man har endda

500 kr. importmoms siger at du har betalt 25 % af toldværdien
2000. Da du ikke har nogen form for told eller afgift, vil
beløbet være 500 kr.
Så at du fortoldningsgebyr, hvilker virker mærkværdigt, da du
jo intet har at fortolde, men alright: Du betaler 60 kr. og
moms af gebyret, som du altså åbenbart skal betale moms af,
selvom der intet er at fortolde: 15 kr.

Skal jeg lave en sammenligning vil mit beløb være

Toldværdi: 200,08 kr.
Told: 0 kr.
afgift: 0 kr.
Importmoms: 50.77 kr.
Fortoldningsgebyr: 60 kr.
Moms af gebyr: 15 kr.

altså: 125, 77 - med andre ord kan dette forklare
prisforhøjelsen, og det ville jeg kunne have betalt, men
problemet var at jeg ikke kunne få lov til at se
beregningsgrundlaget og det er derfor jeg bad dem om at
returnere varen.

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 14:39

alexbo wrote:

> At det ikke passer præcist med 20% af 203,08 skyldes formentlig forskellig
> omregningskurs.

Har du sænket momsen i Danmark?

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 15:19

"Holst" skrev

> Har du sænket momsen i Danmark?

Jeg gør mit bedste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 15:05

> "Wilstrup" skrev

> Det vil sige at du ved ikke hvad du mener.
Nej, det vil sige at jeg ikke forstår hvad de mener. På den
ene side må der ikke opkræves told af bøger, så det er altså
ikke noget der skal toldbehandles, når der på pakken tydeligt
stod at den indeholdt bøger.
De kan så vælge at tage en stikprøve, men der skal stadigvæk
ikke betales told af bøger.
Der skal betales moms, og det har jeg gjort forlods. Der kan
altså ikke betales moms af moms - det vil virke urimeligt.
Desuden er der ikke lokal moms på varer sendt fra udlandet,
men det er en anden snak, som naturligvis kan tilbagevises
hvis du har andre oplysninger end dem, jeg har .

> Fordi du skal betale for toldbehandlingen af den vare du
> importerer.

Jeg skal altså betale et gebyr for at de kan få et gebyr? Det
lyder mærkværdigt. Og for at de så kan få et yderligere gebyr
skal jeg betale 25 procent i moms. Altså jeg ser det sådan:
jeg køber en vare i udlandet og betaler forlods for den
inklusive moms.
Varen kommer til postvæsenet, der åbner forsendelsen, ser at
den indeholder en bog som der retteligt står på forsiden,
pålægger bogen told, som de ikke må opkræve, samt pålægger den
et yderligere gebyr plus gebyr af transporten som jeg også har
forudbetalt og pålægger desuden 25 procent i moms af det hele.
Bogens værdi er under 200 kr. og prisen bliver med forsendelse
etc. på godt 300 kr. altså en forøgelse af værdien på 50
procent. Er det rimeligt? Muligvis, hvis det er loven, men
hvorfor kunne jeg så ikke få beregningerne at se?

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 15:40

"Wilstrup" skrev

> Nej, det vil sige at jeg ikke forstår hvad de mener. På den ene side må
> der ikke opkræves told af bøger, så det er altså ikke noget der skal
> toldbehandles, når der på pakken tydeligt stod at den indeholdt bøger.

Jo at pålægge moms er også en toldbehandling, moms er fra gammel tid en
toldting, det har altid været toldvæsenet der tog sig af momsregnskab.
Nu er det hele SKAT, men forskellen er ens.

> De kan så vælge at tage en stikprøve, men der skal stadigvæk ikke betales
> told af bøger.
Næh det er gået op for os.

> Der skal betales moms, og det har jeg gjort forlods.
Se det er interessant, har du betalt dansk moms?
Danish VAT som det ville hedde på en amerikansk webbutik.

>Der kan altså ikke betales moms af moms - det vil virke urimeligt.
Det kan der sagtens, hvis et er køb foretaget i udlandet og incl. udenlansk
moms, kommer der dansk moms på den udenlandske moms.

> Desuden er der ikke lokal moms på varer sendt fra udlandet, men det er en
> anden snak, som naturligvis kan tilbagevises hvis du har andre oplysninger
> end dem, jeg har .

Næh, jeg forstår ikke hvad du mener.
Måske mener du at en amerikansk butik ikke pålægger den "lokale"
(amerikanske) moms til varer de sender, i så fald tager du fejl.
Men hvis du med "lokal" mener vores lokale moms, så er det også muligt, den
udenlandske butik kan være dansk momsreg. det skal den for øvrigt være hvis
den sælger for mere end ~ 300.000 kr . til DK

> Jeg skal altså betale et gebyr for at de kan få et gebyr?
Ja hvis du mener at moms er et gebyr, men du får ikke gebyret du skal betale
det.

>Det lyder mærkværdigt. Og for at de så kan få et yderligere gebyr skal
>jeg betale 25 procent i moms.
Nu vrøvler du fuldstændigt.

> [...]
> forsendelse etc. på godt 300 kr. altså en forøgelse af værdien på 50
> procent. Er det rimeligt? Muligvis, hvis det er loven, men hvorfor kunne

Det sidste kan jeg ikke svare på, formentlig har postmedarbejderen ikke
forstået dig, det kan ikke bebrejdes ham.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 16:07

alexbo wrote:

> Måske mener du at en amerikansk butik ikke pålægger den "lokale"
> (amerikanske) moms til varer de sender, i så fald tager du fejl.

Forhandlere i USA er vant til at levere såvel med som uden
momsopkrævning. Det er nemlig kun indbyggere i forhandlerens hjemstat
som skal opkræves moms, og momssatsen er i øvrigt forskellig fra stat
til stat. Ved salg til indbyggere i andre stater og udlandet opkræves
ikke moms.

Selvfølgelig kan der være sket en fejl, men Wilstrups oplysninger er så
usammenhængende at det er svært at vurdere.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 16:43

> [...]
>
> Selvfølgelig kan der være sket en fejl, men Wilstrups
> oplysninger er så usammenhængende at det er svært at

Jeg mener ikke at mine oplysninger er usammenhængende, men det
kan være at det er vanskeligt at følge forklaringerne når jeg
bevæger mig udi rimelighedsbetragtninger, så den tager jeg da
på mig.
Til gengæld er det vel ikke et spørgsmål om "sammenhæng" når
det simpelthen drejer sig om,hvorvidt der skal betales både
told og moms for en bog sendt fra USA og hvorfor samt hvilket
grundlag beløbet er indkrævet på?

Altså: 1. jeg køber en bog - 2. betaler den udenlandske moms -
3. den kommer til Danmark - 4. jeg skal betale for en
toldbehandling, selvom den ikke er toldpligtig (altså bogen) -
temmelig ulogisk - 5. jeg skal yderligere betale et gebyr for
både fortoldningen og for at de har åbnet pakken for at
fortolde den til 0 kr. 6. dertil skal jeg af hele beløbet
betale dansk moms. plus gebyrer for hele proceduren 7. og når
jeg beder om at få indsigt i beregningsgrundlaget, så er det
også galt.

Indsigt i hvorfor - er det for meget forlangt?

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 17:00

"Erik Olsen DK" skrev

>Ved salg til indbyggere i andre stater og udlandet opkræves ikke moms.

Det var jeg ikke klar over, det vil sige at det kan betale sig at købe i
nabostaten.

Danske butikker kan også sælge uden moms til private uden for EU, men det
kræver en toldbehandling ved udførslen.

Jeg kan ikke give en præcis vejledning, men min søn som i flere år boede
dels i Singapore og dels i Grønland, brugte selvfølgelig muligheden og det
var med tolderklæringer skrevet i butikken og stemplet i tolden, enten
direkte ved udførsel, eller af modtagerlandets told.

En sidebemærkning til det er at når man så ofte hører om de høje danske
priser, så valgte søn og familie ofte at købe i DK, frem for Singapore,
Malaysia, Indonesien og Kina.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 17:54

alexbo wrote:
> "Erik Olsen DK" skrev

> Det var jeg ikke klar over, det vil sige at det kan betale sig at
> købe i nabostaten.

Det var heller ikke helt præcist formuleret, for i USA opkræves ikke
VAT, men sales tax. Til gengæld er taksterne lavere end vi er vant til i
Europa, men noget varierende.

Se mere på http://www.taxadmin.org/FTA/rate/sales.html og
http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 16:38

> Det sidste kan jeg ikke svare på, formentlig har
postmedarbejderen ikke
> forstået dig, det kan ikke bebrejdes ham.

Du mener ikke at et spørgsmål´som: "må jeg have lov til at se
beregningen der ligger til grund for det ekstra beløb?" er
vanskeligt at forstå? De må vel formodes at kunne forstå
almindelig dansk.

Fra : Holst

Dato : 09-12-07 14:39

Wilstrup wrote:

> Hvorfor et gebyr? jeg kan ikke se hvad jeg skal betale gebyr
> for, og jeg kan slet ikke få det til at passe med at skulle
> betale told af bøger, der ifølge SKAT selv er toldfri.

Næh, men du skal betale moms.

> Når beløbet er 203.08 dkr. så vil beløbet -selv uden
> amerikansk moms - blive højst 50 kr. mere, så jeg forstår
> slet ikke beregningerne.

Øh ... momsen er på 25 %, og 25 % af 203,08 kr. er da mere end 50 kr.

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-12-07 14:50

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in news:475befee$0$2099
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Øh ... momsen er på 25 %, og 25 % af 203,08 kr. er da mere end 50 kr.

Momsen udgør da vist fortsat 20 pct. af beløb incl moms

mvh poul christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 15:00

Poul Christensen wrote:
> Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in news:475befee$0$2099
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Momsen udgør da vist fortsat 20 pct. af beløb incl moms

Som jeg læser tråden, er der lidt tvivl om hvad Wilstrup har betalt for.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 15:10

> Næh, men du skal betale moms.

> Øh ... momsen er på 25 %, og 25 % af 203,08 kr. er da mere
> end 50 kr.

Ih, ja - 50, 77 kr. : 203,08 x 25/100 = 50,77 - men de 77 øre
vil jeg såmænd gerne medgive dig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 12:43

Holst wrote:

> Kom bogen fra USA, var de i deres fulde ret til at opkræve dig det
> pågældende beløb.

Ja og måske nej (eller ja).

PostDanmark er i deres fulde ret til at opkræve moms og told (toldsatsen
er vist 0% for bøger?). Loven siger at pakketransportøren ikke må
udlevere pakken før end at told+moms er betalt.

Men hvad er det retslige grundlag for PostDanmarks gebyr? Fra 1/1-2008
opkræver de minimum 150 kroner [sic!] for toldbehandlingen, og du har
ikke mulighed for selv at foretage toldbehandlingen.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 12:48

Holst wrote:

> Så må man jo blot undlade at anvende Post Danmark som pakketransportør,
> hvis man ikke er tilfreds med de gebyrer, de har.

Anvender jeg PostDanmark som pakketransportør, når jeg køber en vare i
udlandet? Jeg kan ikke se hvornår jeg som køber/pakkemodtager indgår en
aftale med PostDanmark. Jeg indgår heller ikke nogen aftale med SKAT, men
det er ikke nødvendigt fordi der er et lovgrundlag for at opkræve told og
moms.

(i øvrigt bruger PostDanmark heller ikke selv denne begrundelse).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 13:32

alexbo wrote:

> Det er svært for os andre at vide, men du anvender den
> forsendelsesmetode du har aftalt med afsender, eller du overlader det
> til afsender at tage den beslutning.

Jo, men hvorfra kommer det retslige grundlag til at opkræve et beløb hos
modtageren? Jeg kan ikke aftale med PostDanmark at jeg sender et brev til
dig og at du skal betale portoen. Modtager-betaler forsendelser
forudsætter en accept fra modtager inden afsendelse.

PostDanmark henviser selv til artikel 32 (transit charges) i Universal
Postal Union konventionen. UPU konventionen er en mellemstatslig aftale.
Jeg kan ikke se hvordan den giver PostDanmark hjemmel til at opkræve
gebyrer hos en dansk pakkemodtager, medmindre der er et dansk
lovgrundlag. Hvis PostDanmark og pakkemodtager indgår en aftale om at
PostDanmark skal forestå fortoldningen, er det naturligvis ok, men det må
forudsætte at pakkemodtager har et alternativ om selv at udføre arbejdet.

Derudover skriver PostDanmark at gebyret svarer til deres omkostninger
ved at fortolde varerne. Gad vide om de også vil skrive det efter
1/1-2008, hvor deres omkostninger så pludselig er steget med 100 procent?

Da PostDanmark har monopol på at udføre arbejdet, må der også være en sag
for konkurrencemyndighederne i denne kraftige prisforhøjelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 13:49

Wilstrup wrote:

> [...]
> at kun skulle betale 25 procent plus fragtomkostninger (som jeg altså
> havde forudbetalt) - så jeg lod bogen returnere.

Næste gang skulle du overveje at meddele PostDanmark at du gerne vil
betale told- og momsbeløbet, men ikke deres gebyr. Spørgsmålet er så om
de derefter kan nægte at udlevere pakken til dig? Jeg tænker på
straffelovens §263. En udlejer må som bekendt ikke tilbageholde en lejers
post eller tidligere lejers post, hvis der eksempelvis er strid om
huslejebetalingen.

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 09-12-07 14:05

"Jesper Lund" skrev

> [...]
> straffelovens §263. En udlejer må som bekendt ikke tilbageholde en lejers
> post eller tidligere lejers post, hvis der eksempelvis er strid om

En snedig tanke men hvorfor ikke tage moms og told med, det kan da ikke være
rigtigt at SKAT kan tilbageholde en forsendelse bare fordi vi ikke vil
betale.
Det må være i strid med postloven og menneskerettighederne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 14:45

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> straffelovens §263. En udlejer må som bekendt ikke
> tilbageholde en lejers
> post eller tidligere lejers post, hvis der eksempelvis er

En forjættende tanke, men desværre nok uladesiggørligt. Og da
pakken blev sendt til et postkontor, der er en del af
forretningskæden Superbest, fordi det ikke længere kan betale
sig for Post Danmark at opretholde de forskellige lokale
postkontorer, så er man på herrens mark: Den stakkels
medarbejder var jo slet ikke klar over hvad hun skulle gribe
og gøre i, da jeg bad om at se beregningerne: "Det er helt i
overensstemmelse med proceduren" svarede hun, men kunne i
øvrigt ikke henvise til nogen skriftlig procedure, og jeg
synes ikke at en uvidende postmedarbejder - der formentlig er
blevet beordret til at tage jobbet af forretningen - skulle
lide under sin dårlige uddannelse inden for området. Jeg
nøjedes derfor med blot at sende pakken tilbage og bestille
den samme hos Amazon i UK -i øvrigt til en lavere pris.
Jeg mener jo at have ret til at se hvad der betinger de
pågældende ekstra-gebyrer.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-12-07 16:41

> [...]
> UK -i øvrigt til en lavere pris.
> Jeg mener jo at have ret til at se hvad der betinger de pågældende

Alternativet var jo at man selv satte sig ind i reglerne, jeg har lige
kigget på amazons side og der står det det med told og moms osv. beskrevet.
Grunden til at du skal betale gebyret, er at en person fakturer moms af din
vare og sørger for at den moms betales videre til staten.

Mvh Niels

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 16:57

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> Grunden til at du skal betale gebyret, er at en person
> fakturer moms af din vare og sørger for at den moms betales

Der er ikke told på bøger hos Amazon.co.uk - men åbenbart hos
Amazon.com - og det er en fejl at jeg ikke har været opmærksom
på dette, men jeg har ingen mulighed for at være opmærksom på
disse ting, når jeg normalt har handlet hos firmaet og aldrig
har betalt told.Det er det, der er miseren. Men det værste er
dog alligevel at jeg ikke kunne få indsigt i hvorfor beløbet
skulle betales - jeg fik blot stukket i hovedet at det skulle
jeg altså - uden nærmere forklaring -og det har jeg ingen lyst
til.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:05

Wilstrup wrote:

> og hvad hvis jeg så vælger at nægte at modtage forsendelsen - vil
> jeg så alligevel blive opkrævet beløbet?

Godt spørgsmål.. Når gebyret stiger til 150 kr næste år, vil det i mange
tilfælde kunne betale sig at lade PostDanmark returnere pakken, også selv
hvis du skulle miste din betaling. Så vidt jeg er orienteret, forsøger
PostDanmark ikke at opkræve noget i dette tilfælde, men om det alene er
af praktiske årsager, skal jeg ikke kunne sige.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:14

alexbo wrote:

> [...]
> vil betale.
> Det må være i strid med postloven og menneskerettighederne.

Fordi folketinget har vedtaget en dansk lov, som kræver at
pakketransportøren tilbageholder pakken indtil told+moms er betalt.

Kan du henvise til et tilsvarende *dansk* lov fsva. PostDanmarks gebyr?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:20

alexbo wrote:

> Næh P.D. har ikke monopol på pakketransport, der findes andre
> pakkefirmaer. PD har monopol på breve op til 50 g.

Øh, vil det sige at jeg kan lade andre udføre arbejdet med fortoldning,
når PD står for distributionen af pakken i Danmark?

Jeg har som pakkemodtager ikke nogen kontrol over om pakken i Danmark
distribueres af PD eller andre, og hvad der er mere væsentligt: jeg har
som pakkemodtager IKKE på noget tidspunkt indgået en aftale med PD.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:27

Erik Olsen DK wrote:

> Andre pakketransportører opkræver også fortoldningsgebyr, og i de
> tilfælde jeg har kendskab til, har gebyret været noget højere end Post
> Danmarks.

Det er korrekt. Men så vidt jeg er orienteret kan du selv udfylde
papirerne til SKAT (og undgå gebyret), og dermed kan man sige at
pakketransportøren tilbyder dig en ydelse om fortoldning mod betaling,
som du kan vælge eller fravælge. Hos PostDanmark har man ikke noget valg.

NB: jeg kender ikke procedurerne hos alle andre pakketransportører, men
mit generelle argument om manglende retsligt grundlag for at opkræve
betaling hos pakkemodtageren (uden aftale) vil selvsagt også gælde for
andre end PostDanmark.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:41

Erik Olsen DK wrote:

> Det er ikke min erfaring. Det firma jeg har prøvet (Pakketrans = GLS
> Denmark) gør stort set som Post Danmark. GLS Denmark sender dog en advis
> (evt. med krav om supplerende dokumentation) og giver mulighed for at
> man kan få pakken sendt til en alternativ adresse hvilket er uhyre
> praktisk ved privatforsendelser.

Hvad er GLS's retslige begrundelse for at opkræve gebyret? PostDanmark
henviser til artikel 32 (transit charges) i UPU konventionen.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:43

Erik Olsen DK wrote:

> Hvad har det med sagen at gøre?

At jeg ikke har nogen aftale med PostDanmark om at de skal udføre
fortoldningen for mig. Jeg vil gerne gøre det selv, men det tillader
PostDK ikke (monopol).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:50

Holst wrote:

> Jo, selvfølgelig har du et valg. Du kan jo lade være med at bruge Post
> Danmark, men derimod en af de andre transportere, der gerne vil lade dig
> udfylde papirerne selv. Ingen tvinger dig til at bruge Post Danmark.

Øh, er det ikke den udenlandske forhandler som vælger forsendelsesmetode?
Det er muligt at det sker efter aftale med mig, men i mange tilfælde kan
du ikke engang se hvilken pakketransportør der anvendes, og slet ikke
lokalt i Danmark (international pakkedistribution er et meget broget
marked). Og selv hvis valget sker efter konkret aftale med mig, er der
stadig ikke tale om en aftale mellem mig og eksempelvis PostDanmark.

Frivillig aftale er, som sagt, heller ikke det argument som PostDanmark
benytter.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 14:53

Erik Olsen DK wrote:

> Aner det ikke, og jeg er også ligeglad. Min interesse er at få udleveret
> den vare som jeg har købt, uanset om jeg skal betale et
> fortoldningsgebyr eller ikke. Min interesse er ikke at lave rav i den.

Er det at lave "rav i den" at insistere på et retsligt grundlag? Fra
næste år taler vi om 150 kroner for noget som jeg selv kan lave på et par
minutter (hvis PostDanmark ellers ville give mig lov til det).

--
Jesper Lund

Fra : urlex

Dato : 10-12-07 09:24

On 9 Dec., 12:38, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
> til at opkræve mig beløbet uden at jeg kunne få indsigt i
> hvordan de var kommet frem til det pågældende beløb? og havde

Klip fra PostDanmark:
Toldbehandling af varer du køber ind i udlandet

For at undgå ubehagelige overraskelser, når du køber varer i udlandet,
er det vigtigt at være opmærksom på, om en vare ved ankomsten til
Danmark skal toldbehandles. Toldbehandlingen er for mange en uforudset
ekstraomkostning, der medvirker til at fordyre en vares pris og kan
derfor være med til at give en følelsen af, at man har gjort en dårlig
handel.

Varekøb i lande uden for EU
Postforsendelser fra lande uden for EU toldbehandles ved ankomsten til
Danmark. Hvis varens værdi er:

under 10 euro (pr. 19. december 2005 ca. 76 kr.), opkræves hverken
told, moms eller fortoldningsgebyr
over 10 euro, opkræves 25% moms af både varens pris og
transportomkostninger samt eventuel told. Desuden oprkæves et
fortoldningsgebyr.
Vejledende toldsatser på nogle få udvalgte varer se: Vejledende
toldsatser på de mest almindelige indkøb.

NB! Kontakt altid SKAT www.skat.dk eller www.skat.dk/evita for præcis
information om told og afgifter ved indførsel af varer i Danmark via
postforsendelser

Toldbehandling

Post Danmark toldbehandler postforsendelser fra lande uden for EU
herunder Færøerne
og Grønland på baggrund af afsenderens beskrivelse af forsendelsens
indhold på eksempelvis en tolddeklaration. I forbindelse med Post
Danmarks registrering/fortoldning
af forsendelsens indhold, vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr
på 75 kr. inkl. moms for 1. varelinje og 17 kr. inkl. moms for
efterfølgende varelinjer til dækning af Post Danmarks omkostninger
forbundet hermed, jf. UPU (Universal Postal Union) konventionens art.
18. Efter toldbehandlingen leveres forsendelsen af Post Danmark, og
fortoldningsgebyr samt told og/eller afgifter skal betales ved
forsendelsens udlevering.

Midlertidig oplæggelse (toldoplag)

Hvis afsenderens oplysninger om forsendelsesindhold er mangelfuld, kan
forsendelsen ikke toldbehandles, og den lægges midlertidigt på lager
(toldoplag). Modtageren kontaktes via brev og anmodes om at redegøre
for forsendelsens indhold og værdi. Oplysninger om registreringsdato,
forsendelsen og dens indhold, som Post Danmark har registreret det,
fremgår bl.a. øverst til venstre på det medsendte toldbilag.

Fra : Wilstrup

Dato : 10-12-07 18:19

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

det,
fremgår bl.a. øverst til venstre på det medsendte toldbilag.

*Se, det var lige noget jeg kunne bruge - og jeg takker mange
gange for dit svar - så er der kun tilbage at konstatere at
postmedarbejderne IKKE altid er klædt på til deres job - især
hvis man lægger et "lokalt" postkontor i en forretning,
hvilket jo er en tydelig forringelse for borgerne, men sikkert
en besparelse for PD. For hvis jeg nu havde været over for en
almindelig uddannet postmedarbejder, ville jeg nok have fået
svar på hvordan man kom frem til den pågældende pris - og det
ville ikke have været så ringe endda.

Tak skal du have for et velkomment input i debatten.