Julesmåkager - for første gang
Fra : Marianne

Dato : 11-12-07 12:58

Hej

Jeg har besluttet mig at forsøge mig udi småkagebagningen for første gang i
mit voksne liv. Til det har jeg fundet en vanilliekransopskrift fra min mors
gemmer, og der skal bl.a. smør i. Vores køleskab rummer aldring smør med kun
Kærgården - duer det eller skal det være alm. saltet smør eller usaltet.

Der skal være 3 slags kager. Den anden slags skal være nogle meget lyse
småkager, som stænkes med rosenvand. Jeg tror, de er græske, men har glemt
navnet. Kan nogen hjælpe mig?

Og den tredje slags skal være noget med appelsin eller citron. Hvilken
julesmåkage inderholder dette?

Egentligt holdt jeg som barn også meget af de sønderjyske bomber elle
brosten. Man lavede halvdelen hvide og halvdelen brune - med kakao - men
efter at have læst i opskriften, der skal svinefedt i, er ideen droppet. Det
forekommer mig simpelthen for ulækkert - alene lugten Det må blive ved
minderne.

mvh
Marianne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-12-07 13:28

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mors gemmer, og der skal bl.a. smør i. Vores køleskab rummer aldring smør
> med kun Kærgården - duer det eller skal det være alm. saltet smør eller

Kærgården er for blødt, dejen vil ikke blive til at have med at gøre.
Jeg plejer at bruge halvt alm. smør og halvt bagemargarine til
vanillekranse - så får man smørsmagen med, men ikke for gennemtrængende.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-12-07 13:34

Marianne wrote:

> [...]
> Vores køleskab rummer aldring smør med kun Kærgården - duer det eller
> skal det være alm. saltet smør eller usaltet.

Gør en undtagelse her og brug smør. Du vil ikke fortryde det. Opskriften er
sikkert beregnet til saltet smør. Hvis du bruger usaltet smør, har du mere
kontrol over hvor meget salt, der skal i. Saltet kan ikke helt undværes da
det er en smagsforstærker men det må selvfølgelig langt fra dominere.

Du skal dog ikke gøre som min mors gamle faster gjorde: hendes vanillekranse
skulle være ekstra gode så der kom godt med smør i, så meget at kransene
smeltede og flød ud af ovnen da de blev varme Iøvrigt ville jeg faktisk
tro at netop dette scenarie også ville overgå dig hvis du bruger Kærgården
men jeg har godt nok ikke ret meget at have det i, for jeg har aldrig selv
brugt Kærgården til bagning.

> [...]
> men efter at have læst i opskriften, der skal svinefedt i, er ideen
> droppet. Det forekommer mig simpelthen for ulækkert - alene lugten

Det er det faktisk ikke. Rent svinefedt lugter ikke af særlig meget og det
lugter ihvertfald ikke grimt.

> Det må blive ved minderne.

Du skulle unde dig selv at prøve alligevel. Som Kasper B. er inde på i sin
opskrift på hvidvinspocherede pærer, kan "gensmagslængsel" være en meget
kraftfuld følelse

Ebbe

Fra : søren brix

Dato : 11-12-07 15:52

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg har aldrig selv brugt Kærgården til bagning.

> Det er det faktisk ikke. Rent svinefedt lugter ikke af særlig meget og det

Kan man egentlig ikke bruge palmin istedet for ????

vh

Søren

Fra : Tina.

Dato : 11-12-07 17:13

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i meddelelsen

> Hej
>
> Kan man egentlig ikke bruge palmin istedet for ????

Uha, nej! Palmin og svinefedt kan godt nok begge smeltes og anvendes til
friturestegning, men dér hører alle ligheder også op.

Tina