Nytårsmenu.
Fra : Stefanie

Dato : 09-12-07 22:07

Hej NG.
Ja, jeg kom til at stå for nytårsmenuen - vi bliver ca. 5-7mennesker.
Mit problem er at jeg har døgnvagt fra 30/12 kl 14 til 31/12 kl 15, og så
skulle jeg måske gerne lige hjem og sove en lille smule og selvfølgelig
bruge lidt tid på at gøre mig klar inden gæsterne kommer...

Som i kan se er jeg ret tidspresset, så det bedste ville være at jeg kan
forberede størstedelen dagen før, inden jeg tager på arbejde, og ellers
noget meget nemt som min kæreste kan orden mens jeg sover lidt.

Jeg tænker fx. tunmousse til forret, det kan vel godt stå i køleskabet fra
d. 30.?

Alle ideer modtages med kyshånd både forret, hovedret og dessert.

Venligst
Stefanie

Fra : padre

Dato : 09-12-07 23:35

"Stefanie" <kramzere@FJERNmsn.com> skrev i en meddelelse

> Alle ideer modtages med kyshånd både forret, hovedret og dessert.

geddeterrine
boeuf bourguignon
tarte tatin

Det hele kan laves dagen før, om du kan skaffen en gedde er så en anden sag.
Her i Kbh har jeg engang prøvet hos en fiskehandler - den første ekspedient
vidste ikke engang, hvad det var

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-12-07 12:28

padre wrote:
> Det hele kan laves dagen før, om du kan skaffen en gedde er så en
> anden sag. Her i Kbh har jeg engang prøvet hos en fiskehandler - den
> første ekspedient vidste ikke engang, hvad det var

En Gedde er en skidtfisk. Kan bruges til 'deller, og ikke meget andet.
Den er sjov at fange, men som spisefisk er den ikke det store.

Fondue til hovedret er nemt, lækkert og hyggeligt. Kartoffelsalat en dag
eller 2 i forvejen. Oksemørbrad, grisemørbrad, kalkunfilet (det kan kæresten
godt hakke i små stykker) og nogle gode (dyre) cocktailpølser, og så åbne
nogle dåser med diverse eksotiske sager som palmehjerter og store kapers,
nogle minimajs, flække et par løg i kvarte, rense nogle champignon tø en
stak flute op, og så er du kørende.

/jim

Fra : Max

Dato : 12-12-07 09:53

Hej Jim

> En Gedde er en skidtfisk. Kan bruges til 'deller, og ikke meget andet.
> Den er sjov at fange, men som spisefisk er den ikke det store.

Det skal du ikke fortælle dem i f.eks. sverige og frankrig.

I sverige laver de dem som vi laver kogt torsk.

--
Mvh Max

Fra : Flinkesen

Dato : 09-12-07 23:38

Her er en forret, der er rigtig lækker, og som kan laves dagen før (billedet
passer ikke). Personligt ville jeg synes, at den er lidt mere "blæret" end
tunmousse, og så er den ikke så svær at lave.

http://www.opskrifter.dk/Opskrift_100345.11.0.html

Desuden kan jeg "varmt" anbefale denne dessert, hvor du evt. kan droppe
tuillerne, så tager den ikke lang tid at lave og smager rigtig godt.

http://www.gastrocorner.dk/kogebogen/visopskriften.asp?opskriftid=650

Hvis du har spørgsmål, så skriv til min mail - husk at fjerne (fjerndette).

Mvh.

JK

Fra : MaG

Dato : 10-12-07 09:00

Hejsa!

Du kunne jo også aftale med gæsterne at de laver noget af maden så du ikke
skal stå for det hele, det kan de sikkert godt forstå nu du er på vagt.

Og sådan en tunmousse kan sagtens stå fra dagen før uden problermer.

Ellers så kunne Raclette være en mulighed til hovedret, da der jo ikke er så
meget at tilberede og kødet der evt. skal marineres bliver kun bedre af at
stå fra dagen før...

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Padre

Dato : 11-12-07 04:31

On 11 Dec., 12:27, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:

> En Gedde er en skidtfisk. Kan bruges til 'deller, og ikke meget andet.
> Den er sjov at fange, men som spisefisk er den ikke det store.

Gedde smager skam godt, og geddeterrine er faktisk en meget
velsmagende ret. Så vidt jeg har forstået, spiser man dem ikke så
meget, dels fordi de er smækfulde af små ben, som gør det besværligt,
og dels fordi de ældre eksemplarer *kan* smage ret grimt (det er jo en
rovfisk).

--
padre

Fra : Padre

Dato : 11-12-07 04:33

Jeg glemte at tilføje: i gamle dage spiste man dem. hvis du læser
ældre kogebøger som fx Ali Bab er der mange opskrifter på terrine,
fiskefrikadeller osv med gedde.

--
padre

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-12-07 08:55

Padre wrote:
> Jeg glemte at tilføje: i gamle dage spiste man dem.

Ja. Man spiste også lunger og hønsefødder og grisehaler. Sult er et mægtigt
godt krydderi.

/jim

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-07 15:25

Jim Andersen skrev i 475f93c1$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Ja. Man spiste også lunger og hønsefødder og grisehaler. Sult er et
> mægtigt godt krydderi.

....og fordomme kan ødelægge hvad som helst.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Max

Dato : 13-12-07 16:49

Hej Jim

> Ja. Man spiste også lunger og hønsefødder og grisehaler. Sult er et
> mægtigt godt krydderi.

Ja, og man spiser såmændt stadigvæk den slags hvis man ikke
har et smalsporet kostreepetoir.

--
Mvh Max

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-12-07 08:41

Max wrote:
> Hej Jim

> Ja, og man spiser såmændt stadigvæk den slags hvis man ikke
> har et smalsporet kostreepetoir.

Jamen så fortæl os hvornår du sidst har fået strimlet komave.

/jim

Fra : Max

Dato : 17-12-07 10:07

Hej Jim

> Jamen så fortæl os hvornår du sidst har fået strimlet komave.

For det første har ingen omtalt komaver, for det næste har jeg ikke
sagt noget om at jeg spiser komaver, for det tredie ville jeg uden
problemer spise det hvis det stod på bordet, for det fjerde spiser
vi det nok i hverdagen camufleret som noget andet.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-12-07 10:54

On Mon, 17 Dec 2007 10:06:58 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>problemer spise det hvis det stod på bordet, for det fjerde spiser
>vi det nok i hverdagen camufleret som noget andet.

Jeg har spist masser af komave (kalun) det er et stort arbejde at
rengøre, men så er det også fint rent oksekød til 5 kr/kg, i
hvertfald for 10 år siden, hvis man hentede den på slagteriet.
mvh Ebbe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-12-07 16:56

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Ja. Man spiste også lunger og hønsefødder og grisehaler.

Vi har næsten altid grisehaler i fryseren. Så snart jeg går ud i
fryseren for at hente noget, står hunden forventningsfuld og håber at
det er i dag, der falder en grisehale af. Hun elsker dem. Min mor
siger godt nok at det er blasfemi at give hunden dem, men hun bliver
nu så glad, det bette kræ.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-07 10:48

> [...]
> dem. Min mor siger godt nok at det er blasfemi at give hunden
> dem, men hun bliver nu så glad, det bette kræ.

Prøv engang at sige brunkål med røget flæsk og grisehaler til min
mand. Han er værre end en hund i den retning. LOL

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-12-07 11:31

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Prøv engang at sige brunkål med røget flæsk og grisehaler til min
> mand. Han er værre end en hund i den retning. LOL

Min far ringede også helt salig i går aftes og fortalte at han havde
fået brunkål til aftensmad. Se, det er altså en ting jeg aldrig har
forstået konceptet i. Føj. Og dagene før havde farmand fået gule
ærter, så han er så glad, så glad. :)

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 14-12-07 13:51

On Fri, 14 Dec 2007 11:31:17 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>fået brunkål til aftensmad. Se, det er altså en ting jeg aldrig har
>forstået konceptet i. Føj. Og dagene før havde farmand fået gule

Man skal slet ikke forklejne værdien af et godt måltid mad :)

Selv har jeg aldrig lært at værdsætte gule ærter, men jeg sætter stor
pris på kål i de forskellige former der huserer i denne tid :)

/Brian

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-12-07 13:58

> [...]
> aldrig har forstået konceptet i. Føj. Og dagene før havde farmand
> fået gule ærter, så han er så glad, så glad. :)

Ja se, det er rigtig "mandemad". Din far og min mand er sikkert
samme årgang. Jeg elsker også begge dele, men kan desværre ikke tåle
det.