Skærmdeling
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-12-07 23:56

Jeg har lige nu stor glæde af at kunne lade min nye oggamle computer
samarbejde. Jeg kan forbinde dem med hinanden. Og de kan bruge hinandens
arkiver. Men hvad med skærmdeling?

Den nye computer md Leopard har den gamle computer (med OS X 10.4.11)
stående på listen over fælles diske. Og når jeg klikker på den, kommer
knappen med "Del skærm".Det kan bare ikke lade sig gøre, fordi jeg ikke
har indstillet skærmdeling på den gamle computer, for den mulighed
findes ikke i Systemindstillinger.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-07 10:20

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> knappen med "Del skærm".Det kan bare ikke lade sig gøre, fordi jeg ikke
> har indstillet skærmdeling på den gamle computer, for den mulighed

jo .. det hedder "apple remote desktop" under "deling"

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-12-07 16:35

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jo .. det hedder "apple remote desktop" under "deling"
>
> /thomas

Er det nu virkelig det samme som skærmdeling? Jeg kan se to forskellige
knapper, når jeg markerer den anden computer: "Opret forbindelse som..."
og "Del skærm".

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-07 21:04

> [...]

> Er det nu virkelig det samme som skærmdeling? Jeg kan se to forskellige
> knapper, når jeg markerer den anden computer: "Opret forbindelse som..."

ja

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-12-07 22:02

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> ja

Hvad er så meningen med at have de to forskellige knapper? (Jeg kan godt
se, at de vist nok fører til omtrent det samme resultat).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-07 22:04

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad er så meningen med at have de to forskellige knapper? (Jeg kan godt
> se, at de vist nok fører til omtrent det samme resultat).

nej, "del skærm" er netop det, at du overtager skærmen. Opret
forbindelse som... giver dig mulighed for at logge ind med et andet
brugernavn og password, både til skærmdeling og fildeling.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-07 21:47

> [...]
>
> Er det nu virkelig det samme som skærmdeling? Jeg kan se to forskellige
> knapper, når jeg markerer den anden computer: "Opret forbindelse som..."

Skræmdeling er blot en vnc server. ARD er den fulde management pakke.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-12-07 23:58

> Skræmdeling er blot en vnc server. ARD er den fulde management pakke.

Så vidt jeg har erfaret er Remote control et program, man kan købe, med
henblik på, at en computer kan overtage kontrollen af en anden computer
og lade begivenheder udspille sig for øjnene af den, der sidder ved den
kontrollerede computer - f.eks. til undervisnings formål.

Skærmdeling måvære, at den ene computer låner den andens skærm.

Og så er der arkivdeling, som indebærer, at computere har adgang til
hinandens arkiver. Det praktiserer jeg lige nu.

Men det, jeg gerne ville, var, at hvis jeg skal arbejde på den gamle
computer, så kan den få lov at låne den nye computers skærm. Det må da
være skærmdeling. Kan jeg gøre det, selvom den gamle computer kører på
10.4.11, mens den nye er på Leoparden? 10.4.11 har ikke de samme
indstillingsmuligheder under Deling, som Leoparden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 00:27

> [...]
> 10.4.11, mens den nye er på Leoparden? 10.4.11 har ikke de samme
> indstillingsmuligheder under Deling, som Leoparden.

Jeg tror jeg blev forvirret af da jeg læste dit sidst indlæg.

Det det kan slå til i Sharing på såvel 10.4 som 10.5 er server-stite.
På 10.4 kan under remote desktop også aktivere en ren VNC server. På
klient siden er der ikke inkluderet en VNC viewer i 10.4.

For at køre "rigtig" remote desktop til såvel 10.4 som 10.5 skal der
investeres i Remote Deskup Admin klienten. Private brugere har /ikke/
dette behov.

RealVNC snakker iøvrigt fint med VNC serveren på såvel 10.4 som 10.5.
VNC klineten i 10.5 "Screen Sharing" har det iøvrigt med at tabe
forbindelsen til RealVNC servere.