Vise slide show på tv
Fra : thohei

Dato : 09-12-07 09:31

Hej,
Har en lille hvis iBook g4 hvorfra jeg gerne vil vise et
lysbilledeshow på en tvskærm. Jeg har det der kabel der går ind i
ekstern-skærm-stikket og den videre ledning der ender i en super vhs -
eller et scart. Men jeg kan kun få sort-hvid billede på skærmen. Jeg
har været alle steder i skærm-kontrolpanel-indstillingerne, men kan
ikke finde ud af en indstilling der fungerer. På andre maskiner har
jeg set at man kan vælge mellem om tv'et skal være en ekstra-skærm
eller skal spejle hvad der foregår på computeren. Den funktion kan
jeg ikke finde. Ved selvfølgelig ikke om det har noget med det at
gøre, ville bare fortælle det.
Har prøvet både med rgb- og pal og ntsc indstillinger, men tv
forbliver sort/hvid. Nogen åbenlyse fejl I kan gætte jer til på denne
beskrivelse?
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 18:37

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Har prøvet både med rgb- og pal og ntsc indstillinger, men tv
> forbliver sort/hvid. Nogen åbenlyse fejl I kan gætte jer til på denne

Jeg er ikke den helt store ekspert, men det foresvæver mig, at der kan
være tale om et forkert kabel. Hvilken iBook og hvilket kabel er der
helt præcis tale om? Er det det her?:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88395>

En iBook kan som standard kun spejle sit skærmbillede. Det vil sige, at
den viser præcis det samme på den eksterne skærm som på den interne. Der
findes dog et hack, så man kan få den til at vise to forskellige
billeder på de to skærme ligesom de dyrere bærbare fra Apple. Det sætter
vist garantien ud af kraft, men mon ikke garantien er ved at udløbe?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 21:30

> [...]
> Har prøvet både med rgb- og pal og ntsc indstillinger, men tv
> forbliver sort/hvid. Nogen åbenlyse fejl I kan gætte jer til på denne

Din scart dims understøtter ikke s-video. Brug en indgang/adapter der
gør eller nøjs med composite.

Fra : thohei

Dato : 09-12-07 14:20

On Dec 9, 9:30 pm, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk> wrote:

> Din scart dims understøtter ikke s-video. Brug en indgang/adapter der
> gør eller nøjs med composite.
>
> --
> Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>
>
> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Jamen, du har jo ret. I min udgangs-dims er der foruden s-vhs også et
gult phonostik som jeg kan bruge i stedet for. Jeg troede det var til
lyd, men som sagt er det gult (=billede) og fungerer perfekt. 1000
tak.
Thomas

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 10-12-07 23:16

In article
<72fa7bde-ca7f-44fe-9d1a-2d73d0089234@d21g2000prf.googlegroups.com>thoh
ei <heinesen@mail.dk> wrote:
> [...]
> ekstern-skærm-stikket og den videre ledning der ender i en super vhs
> - eller et scart. Men jeg kan kun få sort-hvid billede på skærmen.

Det kan klares med et "colorfixer"-kabel som fx dette:

<http://www.av-cables.dk/svideo/svideo_adapter/colorfixer_svideo_paa_sc
art_1023_da.html>

Jeg bruger selv sådan et kabel med en iBook og et gammelt Panasonic
tv. Det fungerer fint.
> [...]
> funktion kan jeg ikke finde. Ved selvfølgelig ikke om det har noget
> med det atgøre, ville bare fortælle det.

Det skyldes en begrænsning Apple har foretog i iBook'ens video-driver
for at gøre det mere attraktivt at købe en Powerbook. Grafikchippen
kan dog snildt klare screen spanning – man skal bare hack'e den med
følgende software: <http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html>

Jeg ved dog ikke om det fungerer under Mac OS X Leopard...

- Bo

--
I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.
You can download it at http://www.malcom-mac.com/nemo