Indsigt i kollegaers løn
Fra : JS

Dato : 07-12-07 07:19

Hvordan er reglerne mht virksomhedens oplysningspligt om de ansattes
løn? Blev det ikke indført for nogle år siden, at alle kan få oplyst
hvad ens kolleager tjener?

Fra : S. Hansen

Dato : 07-12-07 15:48

On Fri, 7 Dec 2007 06:18:53 -0800 (PST), JS <jacob.schjoedt@gmail.com>
wrote:

>Hvordan er reglerne mht virksomhedens oplysningspligt om de ansattes
>løn? Blev det ikke indført for nogle år siden, at alle kan få oplyst
>hvad ens kolleager tjener?

Nej løn er stadigvæk et personligt anliggende. Du kan aldrig ved lov
pålægge folk at oplyse til alle og enhver om deres økonomiske
formående.

Steen

Fra : Wilstrup

Dato : 07-12-07 16:16

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i
meddelelsen news:k4nil3hr66ljcikev16eeldrsai4s8kpb2@4ax.com...
> [...]
> ved lov
> pålægge folk at oplyse til alle og enhver om deres

hvorfor ikke? Statsministeren forlangte ellers at hans
ministre skulle offentliggøre deres økonomiske forhold og i
Sverige har det længe været muligt at få indsigt i hvad naboen
tjener, ligesom ´jeg mener at huske at det også var noget der
var offentligt i Danmark en gang.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-07 16:32

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt at få indsigt i hvad naboen tjener, ligesom ´jeg mener at huske at
> det også var noget der var offentligt i Danmark en gang.

Skatteindbetalinger har været offentlige i Danmark en gang.
Men som enhver der har været i kontakt med en revisor vil vide, så er
skatteindbetalinger kun perifert afhængige af lønnen

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 17:19

Per Christoffersen skrev:

> Men som enhver der har været i kontakt med en revisor vil vide, så er
> skatteindbetalinger kun perifert afhængige af lønnen

Og jeg som troede at de var omvendt proportionale dermed.

--
Bertel

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-12-07 19:05

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in

> Men som enhver der har været i kontakt med en revisor vil vide, så er
> skatteindbetalinger kun perifert afhængige af lønnen

Nu juraen alligevel er forsvundet, så viser
http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/685.html

at dit udsagn ikke gælder som en gennemsnitsbetragtning.

Men selvfølgelig kan det gælde særlige forhold for den enkelte.

mvh poul christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 19:46

Poul Christensen skrev:

> Nu juraen alligevel er forsvundet, så viser
> http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/685.html

> at dit udsagn ikke gælder som en gennemsnitsbetragtning.

Det er da ikke gennemsnit. Det er bare skalaberegningen (eller
hvad det nu hedder). I praksis vælter skattefradrag helt om på
den planlagte progression.

--
Bertel

Fra : Poul Christensen

Dato : 07-12-07 20:47

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Det er da ikke gennemsnit. Det er bare skalaberegningen (eller
> hvad det nu hedder). I praksis vælter skattefradrag helt om på
> den planlagte progression.

Du er vist stoppet ved den første figur.
I tabel 1 og den sidste figur er der taget hensyn til skattefradragene

mvh poul christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-12-07 16:15

S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev:

> Nej løn er stadigvæk et personligt anliggende. Du kan aldrig ved lov
> pålægge folk at oplyse til alle og enhver om deres økonomiske
> formående.

Selvfølgelig kan man da det. Principielt set kan der lovgives om hvad
som helst - og det bliver der også i praksis.

Helt ujuridisk er det en stor misforståelse når kollegaer ikke taler
indbyrdes om deres løn, da det udelukkende er til virksomhedens fordel,
da det er med til at holde lønnen nede.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-07 16:31

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ujuridisk er det en stor misforståelse når kollegaer ikke taler
> indbyrdes om deres løn, da det udelukkende er til virksomhedens fordel,
> da det er med til at holde lønnen nede.

I temmelig mange ansættelseskontrakter (som er individuelt forhandlede feks.
på funktionærområdet) er der bestemmelser om tavshedspligt om lønsummen.
Her vil det være en juridisk misforståelse at tale om den

/Per

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-12-07 16:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lønsummen.
> Her vil det være en juridisk misforståelse at tale om den

Den tavshedspligt mener jeg bare er blevet
fjernet for nogle år siden, jeg kan dog ikke finde
det dokumenteret nogen steder.
Jeg havde nemlig det problem i en årerække at
min chef ikke tillod min viden om kollegaers løn
som pression til at hæve min egen idet jeg jo ikke
måtte vide dette. Senere var det pludselig ikke
et problem med at bruge denne viden til at
presse min løn op. Og jow det var samme chef

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-07 17:00

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse

> Den tavshedspligt mener jeg bare er blevet
> fjernet for nogle år siden, jeg kan dog ikke finde
> det dokumenteret nogen steder.

Jeg har set det i et andet indlæg også, og har ledt efter dokumentation.
Også uden at finde det.
Hvis nogen har et link til lovtekst eller andet vil jeg da meget gerne se
det.

Det eneste jeg finder er funktionærloven:
§ 10. Funktionærerne har ret til at organisere sig til varetagelse af
deres interesser og give oplysninger til deres organisation om deres egne
løn- og arbejdsvilkår.

- men det forhindrer ikke en tavshedspligt derudover.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-07 10:54

Andersen [3650] skrev den 07-12-2007 16:39:

> Den tavshedspligt mener jeg bare er blevet
> fjernet for nogle år siden, jeg kan dog ikke finde
> det dokumenteret nogen steder.

Ligelønsloven §2a

stk 2 giver bare ikke nogen mening. Overflødig teoretisk akademisk
interesse, at en overenskomst giver samme rettigheder, at så gælder stk
1 ikke. jamen lønmodtageren må da stadig fortælle om sin løn, hvis det
er det han ønsker.

> [...]
> måtte vide dette. Senere var det pludselig ikke
> et problem med at bruge denne viden til at
> presse min løn op. Og jow det var samme chef

Har du fået viden i kraft, at du sad i lønkontoret?
Eller har du fået den viden fordi du talte med din kollegaer om lønninger.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-12-07 18:52

> [...]

Per> forhandlede feks. på funktionærområdet) er der bestemmelser
Per> om tavshedspligt om lønsummen. Her vil det være en juridisk

Hvor ved du fra at det er sådan at man ikke må tale om sin løn og hvad
er straffen i så fald at du har ret?

Hvad så hvis man siger: Jeg tjener ca. xxx kr/måned?

Jeg har aldrig set det krav nedfældet...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 19:27

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig set det krav nedfældet...

Det har jeg, godt nok i en ansættelseskontrakt, som daterer sig nogle år
tilbage.
Ordlyden var ca. sådan:
"Da din løn og andre tillæg til løn (bil, tlf. etc.) udelukkende er en
sag mellem dig og firmaet, er det ikke tilladt at diskutere dette med
kolleger eller udenforstående". Min kone sneg sig dog til at kigge på
lønsedlerne

Jeg ved ikke om det er juridisk holdbart, men man skal da være godt dum
ikke at overholde det, når virksomheden nu lægger så stor vægt på det.

mvh/Preben

Fra : per christoffersen

Dato : 07-12-07 21:18

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du fra at det er sådan at man ikke må tale om sin løn og hvad
> er straffen i så fald at du har ret?

Nu er det så ikke et gyldigt krav i en ansættelseskontrakt længere, men den
gang det var, ville det blive håndteret som en handling i modstrid med
ansættelsens vilkår, og dermed kunne medføre opsigelse (og principielt
bortvisning).

Der ville ikke kunne blive tale om straf i strafferetlig forstand.
/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-12-07 18:28

> Nu er det så ikke et gyldigt krav i en ansættelseskontrakt længere, men
> den gang det var, ville det blive håndteret som en handling i modstrid med

Hvor fremgår det at det ikke er et gyldigt krav mere? Jeg har netop set en
kontrakt (under en uge gammel), hvor der er krav om tavshed.

Mvh Maria

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-12-07 19:24

Fra: http://www.prosa.dk/prosabladet/vispblad.php?m=&m_id=64&story_id=1594

Ingen hemmelig løn
I en del kontrakter står der, at man ikke må videregive oplysninger om
sin løn. Det gælder dog ikke når det drejer sig om fagforeninger. Her
slår Funktionærloven fast, at man har ret til at oplyse sin løn til sin
faglige organisation. I 2003 trådte der en lov om ligeløn i kraft, og i
den hedder det i § 2a. at „En lønmodtager har ret til at videregive
oplysninger om egne lønforhold. Oplysningerne kan videregives til
enhver". Så uanset hvad der måtte stå i forskellige kontrakter, har alle
nu også ret til at diskutere lønnen med deres kollegaer. Men vi vil
selvfølgelig endnu engang påpege, at alle oplysninger om løn og
arbejdsforhold behandles fortroligt og anonymt.

Fra : per christoffersen

Dato : 07-12-07 21:15

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> [...]
> påpege, at alle oplysninger om løn og arbejdsforhold behandles fortroligt

Okay, - tak.
Så må jeg konstatere, at min viden om den slags ikke er opdateret siden 2003

/Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-12-07 22:34

per christoffersen skrev:

> Okay, - tak.
> Så må jeg konstatere, at min viden om den slags ikke er opdateret siden 2003

Jeg kunne forestille mig at man skulle beskæftige sig med sådan noget
til dagligt for at kunne følge med i ændringerne.

Fra : Joel

Dato : 07-12-07 16:29

"JS" <jacob.schjoedt@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hvordan er reglerne mht virksomhedens oplysningspligt om de ansattes
løn? Blev det ikke indført for nogle år siden, at alle kan få oplyst
hvad ens kolleager tjener?

Mon ikke det du tager fejl af er, at arbejdsgiveren ikke må pålægge de
ansatte, ikke at tale om løn.

Mvh. JL

Fra : JS

Dato : 07-12-07 20:12

Joel wrote:
> [...]
> hvad ens kolleager tjener?
>

> Mon ikke det du tager fejl af er, at arbejdsgiveren ikke må pålægge de

Jeg tror også at det er det jeg må have hørt.
Tak for svarene allesammen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-12-07 19:24

Maria Frederiksen wrote:

> Hvor fremgår det at det ikke er et gyldigt krav mere? Jeg har netop set
> en kontrakt (under en uge gammel), hvor der er krav om tavshed.

§2a sammen med §5

Jesper Lund

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 11:35

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> §2a sammen med §5
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30796

ja, der står blandt andet:
§ 2 a. En lønmodtager har ret til at videregive oplysninger om
egne lønforhold. Oplysningerne kan videregives til enhver.

Stk. 2. Denne bestemmelse finder ikke anvendelse, i det omfang
en kollektiv overenskomst giver en lønmodtager rettigheder,
der som minimum svarer til rettighederne i stk. 1.

Men er du sød og venlig at forklare stk. 2 på almindelig
dansk?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-12-07 18:37

> [...]

> der som minimum svarer til rettighederne i stk. 1.
>
> Men er du sød og venlig at forklare stk. 2 på almindelig

Stk. 2 er vel dybest set overflødig, da stk. 1 som minimum skal være
opfyldt?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 09-12-07 19:13

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i
meddelelsen news:Xns9A01BD720D541.miljokemi.dk@miljokemi.dk...

> Stk. 2 er vel dybest set overflødig, da stk. 1 som minimum
> skal være
> opfyldt?

ja, det er også min opfattelse, men jeg bliver i tvivl når jeg
ser sådan en gang redundans, så det kunne jo være at en jurist
in spe kan forklare det?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-12-07 20:48

Morten Bjergstrøm wrote:

> Stk. 2 er vel dybest set overflødig, da stk. 1 som minimum skal være
> opfyldt?

Stk. 2 skal ved blot sikre, at man må videregive oplysninger om
lønforhold, også når disse omfatter kolleger jvf. den kollektive
overenskomst. Stk. 1 giver jo i sig selv kun ret til at videregive
egne oplysninger.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-12-07 21:12

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> lønforhold, også når disse omfatter kolleger jvf. den kollektive
> overenskomst. Stk. 1 giver jo i sig selv kun ret til at videregive egne

Jeg tror ikke at du kan læse stk. 2 som en ret til aktindsigt i dine
kollegers løn, hvis der er kollektiv overenskomst. Hvis det altså var det
som du mente..?

--
Jesper Lund