Erstatningskrav mod offentlige myndigheder~
Fra : Jesper Lund

Dato : 06-12-07 21:51

Lad os antage at en offentlig myndighed pga. sjusk mister nogle
persondata, og at kriminelle efterfølgende misbruger disse data til at
optage lån i andres navne eller anden form for identitetstyveri. De ramte
borgere påføres derved en masse udgifter, for eksempel til advokat for
afvise disse gældsforpligtelser.

Kan de pågældende borgere i den beskreve situation kræve erstatning af
den offentlige myndighed, for eksempel med henvisning til
persondatalovens §69?

§ 69. Den dataansvarlige skal erstatte skade, der er forvoldt ved
behandling i strid med bestemmelserne i denne lov, medmindre det
godtgøres, at skaden ikke kunne have været afværget ved den agtpågivenhed
og omhu, der må kræves i forbindelse med behandling af oplysninger.

P.S. Det er ikke kun de engelske myndigheder, som lader persondata flyde
frit (ukrypterede datamedier som mistes under postforsendelse). En dansk
offentlig myndighed har for nylig gjort 25000 personnumre samt diverse
helbredsoplysninger tilgængelig via en Powerpoint præsentation. Det kan
også ske i Danmark, desværre...
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=33901

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-12-07 22:38

Jesper Lund skrev den 06-12-2007:
> [...]
> offentlig myndighed har for nylig gjort 25000 personnumre samt diverse
> helbredsoplysninger tilgængelig via en Powerpoint præsentation. Det kan

Ja, det vil jeg mene, *såfremt* den offentlige myndighed ikke kan
bevise, at der ikke er handlet culpøst. (der er tale om et
præsumptionsansvar)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen