Stegning af julegås
Fra : Anne-Mette Hansen

Dato : 07-12-07 12:49

Jeg skal lave gås juleaften.

Jeg kunne godt tænke mig at vide
hvordan man steger den, så jeg
opnår det bedste resultat.

Mette

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-12-07 00:10

"Anne-Mette Hansen" <smoelfmus@*FJERN*post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47593324$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Jeg kunne godt tænke mig at vide
> hvordan man steger den, så jeg
> opnår det bedste resultat.

5-8 timer (afhængig af vægt) ved maks. 120 grader. Prop den med æbler og
svesker.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anne-Mette Hansen

Dato : 08-12-07 17:07

> [...]
> meddelelse news:47593324$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> 5-8 timer (afhængig af vægt) ved maks. 120 grader. Prop den med æbler og

Hvor lang tids skal en på ca. 6 kg have??

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-12-07 18:00

"Anne-Mette Hansen" <smoelfmus@*FJERN*post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:475ac14a$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Hvor lang tids skal en på ca. 6 kg have??

Ca. syv timer ved de førnævnte 120 grader, og så bliver det den bedste gås,
I nogensinde har smagt. Husk nu æblerne og sveskerne! Det giver en god smag
til gåsen og er ikke mindst helt essentielt, når sovsen skal bikses sammen.

Desto lavere temperatur, desto mindre betyder det, hvis gåsen får "for
længe". Selvfølgelig skal den have nok, men i den anden ende betyder det
ikke så meget, hvis den får en ½ eller en hel time for meget.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anne-Mette Hansen

Dato : 09-12-07 15:02

> [...]
> længe". Selvfølgelig skal den have nok, men i den anden ende betyder det
> ikke så meget, hvis den får en ½ eller en hel time for meget.

Tak for de gode råd.

Mette

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-12-07 19:58

"Anne-Mette Hansen" <smoelfmus@*FJERN*post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]

Jeg plejer at fylde æbler og svesker i ligesom ved andesteg. Den
skal lige gnides med salt og peber indeni først.

Lægges på risten og kommes i kold ovn ved 160 grader
=(langtidsstegning) 1 time pr. kilo gås. Når den er brunet efter ca.
45 minutter hældes ca. 1/2 ltr. bouillon ved. Når lårene let kan
vrides er gåsen mør. Prøv at stikke i den med en kødnål, hvis saften
er klar er gåsen stegt. Hvis der følger hals, lever og kråse med,
kan det lægges i bunden af bradepanden når der er kommet bouillon
på.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats