Gråandefilet med vinterfars, flødemos, con~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-12-07 00:00

Kære gruppe!

Gråand/vildand fås fersk, frossen, men også af og til fileteret. Det
er forfaderen til tamanden - og man fornemmer tydeligt avlsarbejdet,
når man står med en i hænderne. Langt mindre end en landand eller
berberiand - og brysterne er ganske små. Men kødet har også en helt
anden farve, langt mørkere end tamænderne. Traditionelt tilberedes
anden herhjemme smørstegt i gryde - gerne med sødt/surt tilbehør: fx
madæbler. I frankrig serveres ofte morkler eller markchampignon til -
af og til også abrikoser. Søde elementer går igen i saucen - som ofte
baseres portvin eller rødvin. Efterårets konserverede bær (hindbær,
brombær fx) vil også være godt evt. langtidssyltet i balsamisk
vineddike (evt. med lidt vanilje). Enebær er et klassisk match
krydderimæssigt -- grannålesmagen ophæver ligesom vildtets til tider
tranede smag. Temperaturmæssigt skal man være meget varsom. Kødet får
hurtigt for meget og bliver grynet, leveragtigt og metallisk i smagen.
Personligt synes jeg, at vildt skal serveres rødt, men jeg ved, det er
en smagssag.

Opskrift og billeder her:
http://www.bergholt.net/graandefilet_med_vinterfars_kartoffelmos_pastinaktern_og_kraftig_vildtsauce.html

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-12-07 11:06

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> http://www.bergholt.net/graandefilet_med_vinterfars_kartoffelmos_pastinaktern_og_kraftig_vildtsauce.html

Lækkert ser det ud! Men jeg kan se at vi også er uenige om
kartoffelmosens tilstand. :)

I min verden kan kartoffelmos også stables, ikke spises med ske. Jeg
bruger bare kartofler, en smule mælk (hvis vi har det) og en lille
smule margarine. Så får man en god, rustik kartoffelmos, som ikke
bliver blandet sammen med sovsen.

Det er lidt sjovt, det der med madens konsistens. For mig betyder det
utroligt meget - f.eks. kan jeg godt lige smagen af lever, men jeg kan
simpelthen ikke have konsistensen i min mund.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-12-07 13:46

On Fri, 07 Dec 2007 11:05:38 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Lækkert ser det ud! Men jeg kan se at vi også er uenige om
>kartoffelmosens tilstand. :)

Hehe. Jeg erklærede mig jo enig i den flerstemmige kritik ang.
risalamandens konsistens. Men her - ved kartoffelmåsen, kan vi godt
ta' et hurtigt lille slag.

> [...]
>bruger bare kartofler, en smule mælk (hvis vi har det) og en lille
>smule margarine. Så får man en god, rustik kartoffelmos, som ikke

Mosen var på ingen måde rustik; men den var heller tynd, slet ikke,
selv om det kan se sådan ud på billedet. Jeg gik efter en
aligotagtig-konsistens - uden at ville bruge creme fraiche, ost og
hvidløg (af hensyn til rettens samlede smagsbillede), bindemidlerne
hed smør og fløde.

Se evt. billeder her:
http://www.linternaute.com/femmes/cuisine/recette/304950/1002035213/
http://da.wikipedia.org/wiki/Aligot

Rasmus Grønbechs (Prémisse) fortolkning 'L'aligot danoise' smager
fantastisk. Uhmm... Lakridssauce - og en Cornas 2001 fra Alain Voge.
Det var fan'me godt.

>Det er lidt sjovt, det der med madens konsistens. For mig betyder det
>utroligt meget - f.eks. kan jeg godt lige smagen af lever, men jeg kan
>simpelthen ikke have konsistensen i min mund.

Jeg kan sagtens følge dig. Og brystfileterne fra en gråand ender
lynhurtigt med at blive (overstegt) leveragtige.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Gråandefilet med vinterfars,
flødemos, confiterede pastinaktern og vildtglace)

Fra : -V-

Dato : 10-12-07 02:55

On 7 Dec., 11:05, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> I min verden kan kartoffelmos også stables, ikke spises med ske. Jeg
> bruger bare kartofler, en smule mælk (hvis vi har det) og en lille
> smule margarine.

Jens Bruun, tager du dig af denneher?

-V-

Fra : Michael