inspiration til en kamsteg.
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 05-12-07 19:50

Hej
Jeg er som så mange andre i denne tid kommet besiddelse af en svinekam.
Flæskesteg med rødkål og brunede kartofler er ærlig talt lidt kedeligt. Jeg
har skåret nogle store koteletter
af noget af kammen og dem har jeg lavet i karry (meget møre).
Hvad kan jeg bruge resten af kammen til som nu ligger i fryseren? Jeg har en
diffus forestilling om at jeg kan befri den for sværren og lave den i ovnen
med noget kål af en slags som bund ? Jeg er ikke den store kok, så jeres
brain stormning vil være velkommen. Gerne noget med grøntsager som
tilbehør.
På forhånd tak fra Jesper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 20:22

"Jesper Pedersen" <jesperpedersen12@hotmail.com> writes:

> Jeg er som så mange andre i denne tid kommet besiddelse af en svinekam.
> Flæskesteg med rødkål og brunede kartofler er ærlig talt lidt
> kedeligt.

Det er ellers godt!

> Jeg har skåret nogle store koteletter af noget af kammen og dem har
> jeg lavet i karry (meget møre).

Jeg ved godt, at det ikke var det du spurgte om, men jeg kan ikke lade
være. Du skulle prøve at lave skumgummikoteletter!

Du skal bruge:

Koteletter
1 dåse halve ferskner, eller tilsvarende friske
400 g fine ærter
8 æggehvider
godt med karry
lidt fedtstof
salt og peber

Karryen svitses i fedtstoffet.
Koteletterne brunes og ligges over i et højt ovnfast fad.
Oven på hver kotelet ligges en halv fersken, hvis der er ferskner i
overskud ligges de bare i fadet hvor der er plads.
Panden koges af i juicen fra fersknerne og vand. Det skal være ca.
halvt af hver.
Ærterne hældes over kødet og fersknerne.
Afkoget fra panden hældes over.
Æggehviderne piskes helt stive og fordeles over fadet.
Fadet bages 30-40 minutter ved 200°C. Æggehviden skal være lysebrun.
Retten serveres med ris drysset med lidt karry.

Det er simpelthen hofretten hjemme hos os.

> [...]
> og lave den i ovnen med noget kål af en slags som bund ? Jeg er ikke
> den store kok, så jeres brain stormning vil være velkommen. Gerne

Nu er jeg slet ikke til kogt kål, okay, rødkål og rosenkål som
undtagelse. Men man kunne brune den i en støbejernsgryde, smide en
masse gode rodfrugter ned til den, hælde rødvin eller en mørk øl over
og smide den i ovnen ved 150 grader en 5-6 timer. Rødbeder smager
godt, men giver sådan en underlig farve. :)

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 05-12-07 20:45

> Det er ellers godt!

Ja men man får det for mange gange i løbet af kort tid.

> [...]
> Retten serveres med ris drysset med lidt karry.
>
> Det er simpelthen hofretten hjemme hos os.

Den skal simpelthen prøves !

> [...]
> og smide den i ovnen ved 150 grader en 5-6 timer. Rødbeder smager
> godt, men giver sådan en underlig farve. :)

lyder godt. rødbederne springer jeg så lige over i denne sammenhæng

Hilsen fra
Jesper

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-12-07 20:39

On Wed, 5 Dec 2007 19:50:17 +0100, "Jesper Pedersen"
<jesperpedersen12@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med noget kål af en slags som bund ? Jeg er ikke den store kok, så jeres
>brain stormning vil være velkommen. Gerne noget med grøntsager som

Hej Jesper!

Her er et par bud. Nogle af opskrifterne nævner ribbensteg, men
kamsteg passer lige så fint til.

Flæskesteg med rodfrugter (ovnbagte) og timiansky:
http://www.bergholt.net/ribbensteg_med_rodfrugter_og_timiansky.html

Svin a la Bourgogne med crémantsky, hasselbachkartofler og bønner:
http://www.bergholt.net/bourgognesvin.html

Ribbensteg med rodfrugter glaceret i honning, fond og sennep, dertil
ølsauce:

http://www.bergholt.net/ribbensteg_med_glacerede_rodfrugter_og_oelsauce.html

Koteletter med rodfrugter og sauerkraft og madæble:
http://www.bergholt.net/skaftekoteletter_med_rodfrugter_sauerkraut_og_aeble.html

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Nyt: Vagtelbryst, portobello-løg-kompot,
confiteret lår og kartoffel m. hvidvin-portvinssky)

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-12-07 08:14

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.bergholt.net/ribbensteg_med_glacerede_rodfrugter_og_oelsauce.html
>
> Koteletter med rodfrugter og sauerkraft og madæble:

Tak for nogle indbydende opskrifter. Jeg har taget kødet ud til langsom
optøning og vil så gourmetsalte den efter opskriften
http://www.bergholt.net/ribbensteg_med_rodfrugter_og_timiansky.html som
lyder lige som noget for mig. Den meget lange ovnstegning springer jeg dog
over. Det må blive ved 160 grader.

Hilsen fra Jesper

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-12-07 10:36

On Thu, 6 Dec 2007 08:14:06 +0100, "Jesper Pedersen"
> [...]

>lyder lige som noget for mig. Den meget lange ovnstegning springer jeg dog

160 grader er også fint. Overvej evt. intervalstegning ved endnu
højere temperatur, fx. 200-220 med nogle hvil ind i mellem. Fx 20
minutter i ovn, 20 minutter hvile, og så fremdeles, indtil ønsket
kernetemperatur er opnået.

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste nyt: Gråandefilet med vinterfars,
flødemos, confiterede pastinaktern og vildtglace).