Appe Fusion???
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-01 19:26

Hej

Jeg har i dag fået at vide, at Apple Computers skulle have købt / være
fusioneret med Samsung Electronics Inc.

Er der nogen, der har hørt lignende eller véd noget om det? - jeg har
forsøgt at kigge lidt rundt omkring, men har ikke kunnet finde noget på
sagen.

Hvis det er rigtig, så kan det jo godt tyde på, at der i løbet af kort
tid vil komme et - endda - stort prisfald på Apples produkter. .... -
med deraf øget konkurrenceniveau.

Det kunne tyde på, at der måske er noget om det, da der i de sidste 4-5
måneder er blevet 'solgt ud' af Samsungs egne PC computerprodukter
(bl.a. LifeTec) til ualmindeligt lave priser.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Anders

Dato : 13-07-01 19:42

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Er der nogen, der har hørt lignende eller véd noget om det? - jeg har
> forsøgt at kigge lidt rundt omkring, men har ikke kunnet finde noget på

Cnnfn.com har intet om det og en søgning på Apple eller Samsung på siden
giver intet resultat der indekerer det, så det er nok en and.

Anders

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-01 22:09

Hej Anders

Du har formentlig ret. Jeg ringede til Ritzaus Bureau for at spørge. - De
kunne heller ikke finde noget omkring det. Men til gengæld sagde deres
udlandsredaktør også, at det godt kunne ske i al stilfærdighed, uden at der
slap noget ud før det han kaldte 'effectuated statement'.

Men det er dog det lidt specielle i det, at jeg ville prøve at finde en
Apple 21" StudioDiskplay skærm. Det kan ikke lade sig gøre, da Apple ikke
længere producerer konventionelle skærme. De skærme, der nu sælges som std.
skærme er derimod en 'Apple Samsung 21"' !! - Og priserne har allerede fået
et dyk nedad. Den omtalte skærm koster fx. hos OfficeLine kun godt 5900kr. +
moms.

Og så véd jeg fra Samsungs andre aktiviteter - TV og HiFi, - at de er igang
med en 'slankekur', da hele koncernen har haft et bragende underskud sidste
år. - Vi snakker her om tal på ca. 10 milliarder danske kroner. Og deres
direktør udtalte til bl.a. BBC, at de nok ville sælge nogle af deres
'smaller divisions' fra. (BBC WorldService, feb.01).

Men det kan jo for Apples vedkommende måske også dreje sig om en slags
'joint-venture-agreement', når det gælder for konventionel skærmproduktion.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 13-07-01 23:28

> Jeg har i dag fået at vide, at Apple Computers skulle have købt / være
> fusioneret med Samsung Electronics Inc.

Uha, den er da lisså gammel som "Apple købt af Disney".

Mojn, Thomas

--
To avoid hangovers, stay drunk. Once you start to hang, you're screwed.

-Sully, alt.drunken.bastards

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-07-01 14:08

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Uha, den er da lisså gammel som "Apple købt af Disney".

Der har også været Sony, General Motors og Microsoft.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-01 20:46

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Der har også været Sony, General Motors og Microsoft.

....og der er sgu nogen der tror på det!

Så sent som i går havde jeg en samtale men Xerox-tekniker, som
hårdnakket påstod, at Microsoft havde købt Apple for flere år siden...

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-07-01 21:13

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> ...og der er sgu nogen der tror på det!

Selvfølgelig det samme med TeleDK, hvorfor de kom på børsens
opservationsliste.

> Så sent som i går havde jeg en samtale men Xerox-tekniker, som
> hårdnakket påstod, at Microsoft havde købt Apple for flere år siden...

Jeg mener det var General Motors, jeg troede/håbede på ville gøre det en
periode.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-07-01 22:42

In article <1ewk1e6.j7fjnom1azocN%rfn@altavista.net>, rfn@altavista.net
(René Frej Nielsen) wrote:

> Så sent som i går havde jeg en samtale men Xerox-tekniker, som
> hårdnakket påstod, at Microsoft havde købt Apple for flere år siden...

MS ejer fortsat 7-8% af Apple.

//Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-01 23:29

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> MS ejer fortsat 7-8% af Apple.

Jeg mener, at det var såkaldte B-aktier de købte, der ingen indflydelse
giver, men jeg kan selvfølgelig huske forkert.

At sige at de dermed _ejer_ Apple er nok at slå det lidt stort op!

--
René

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 14-07-01 23:52

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg mener, at det var såkaldte B-aktier de købte, der ingen indflydelse
> giver, men jeg kan selvfølgelig huske forkert.

Det er korrekt, såkaldte "non-voting shares"

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-01 07:55

> Det er korrekt, såkaldte "non-voting shares"

som de tilmed ikke må sælge i de første i 5 år efter købstidspunket (96
eller 97)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-01 01:47

Hej René

Om det regnes på helt samme måde som her i landet véd jeg ikke, men de
aktier, M$ købte i Apple er såkaldte 'non-votable shares' - altså aktier helt
uden stemmeret. Mens de aktier, Apple fik hos M$ er 'votable shares' - altså
med fuld stemmeret.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-07-01 13:01

> [...]
> uden stemmeret. Mens de aktier, Apple fik hos M$ er 'votable shares' - altså

De penge Microsoft gav Apple, fik de dem i aktier?

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-01 18:36

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> De penge Microsoft gav Apple, fik de dem i aktier?

ikke såvidt jeg husker, der tale om en akkut kapital indsprøjtning.

NB. hvis vi skal vende tilbage til tråden: Apple ejer i forvejen en stor
bid af samsung, de købte en aktiepost for over et år siden - nogle
måneder senere introducerede de CD 22" skærmen. Grunden til at de
investerede var at sikre forsyningen af TFT film.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-07-01 21:22

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ikke såvidt jeg husker, der tale om en akkut kapital indsprøjtning.

Det mente jeg også, men det er der vist delte meninger om her i gruppen.
Dette link http://www.zdnet.com/pcmag/news/trends/t970806b.htm tyder dog
på, at det var penge de fik.

> [...]
> måneder senere introducerede de CD 22" skærmen. Grunden til at de
> investerede var at sikre forsyningen af TFT film.

Apple har vel også flere penge end Samsung, så det skulle da være Apple
der købte Samsung, og ikke omvendt. Eller hva'?

Hvad de så skulle med dem, er en helt anden sag. Det er nok en and.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-01 02:10

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det mente jeg også, men det er der vist delte meninger om her i gruppen.
> Dette link http://www.zdnet.com/pcmag/news/trends/t970806b.htm tyder dog
> på, at det var penge de fik.

Som jeg skrev i det andet svar til dig - penge _og_ aktier.

> Apple har vel også flere penge end Samsung, så det skulle da være Apple
> der købte Samsung, og ikke omvendt. Eller hva'?

Det kommer nu ret så meget an på, hvordan man ser det. Samsung-koncernen er
en koncern, der i str. ligger tæt på Sony + Matshuchita _tilsammen_, - altså
blandt verdens 35 største virksomheder.... Men pga. den opbygningsmodel, som
Samsung bruger - med et 'moderfirma' + satellitter, hvor hvert enkelt
'satellit-firma er økonomisk 100% selfstændig - og ansvarlig, så det ikke vil
få indflydelse på selve koncernen, hvis et enkelt firma i koncernen går ned.
Den vil så blot kunne afvikles.

Samsung Electronics Ltd. - Ltd. = Limited - svarer til det tyske GmbH, altså
et selskab med begrænset ansvar over for moderselskabet. Normalt regner man
Samsung for at være omkring nr. 10-12 blandt verdens største
elektronikfirmaer, hvor Philips og Matshuchita (Technics/Panasonic, JVC,
Maxell m.fl.) er hhv. nr. 1 og 2. Samsung Electronics Ltd. udgør kun ca. 5%
af hele koncernes omsætning.

> Hvad de så skulle med dem, er en helt anden sag. Det er nok en and.

Samsung med Apple? - Hm.., - større marked, - flere platforme, - direkte
adgang til det amerikanske marked uden toldmure, - amerikansk nohow, osv..

Apple med Samsung? - Samsung kan levere et yderst moderne produktionsanlæg,
der nok er blandt de bedste. - Høj uddannelsesniveau blandt teknikere og
ingeniører. - Lave produktionspriser. - Høj produktkvalitet. - God marketing.
Samsung regnes for at være gode sælgere. - Navnet 'Samsung' er bedre kendt i
hele det asiatiske område end fx. Apple, så det kan være en 'indgang' til
hele det kinesiske marked, nu da Kina har beholdt deres most priveleged
status' i USA. Samsung har i forvejen flere fabrikker i selve Kina.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-01 01:36

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> ikke såvidt jeg husker, der tale om en akkut kapital indsprøjtning.

Jo, som jeg skrev til René, så blev aktierne 'byttet' 1:1, men pga. de
forskellige kurser, fik Apple ca. 275-300 mill.kr. i rede penge ud af det.

> [...]
> måneder senere introducerede de CD 22" skærmen. Grunden til at de
> investerede var at sikre forsyningen af TFT film.

Ok, så begynder der at komme konkrete ting på bordet -) - Så kan det være
det, som ham, der fortalte mig det, henviste til, eller også har Apple nu
købt endnu en aktiepost som følge af de omlægninger, Samsung er i gang med.

- Og det hænger jo sammen.... - Samtidig med, at 22" skærmen blev frigivet
faldt prisen generelt ret så drastisk på TFT/SCD skærme.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-07-01 20:57

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> De penge Microsoft gav Apple, fik de dem i aktier?

Jeps.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-01 01:02

Hej René

- Såvidt jeg da ellers har forstået pressens artikler - inkl. radio og TV -
omkring emnet dengang, så fik Apple et tilsvarende antal aktier, men da M$'s
aktiekurs dengang var noget lavere, så fik Apple også en del penge ud af det - ca.
275-300 mill.kr. (omregnet).

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 15-07-01 21:24

[moof immerfreundlich]

| MS ejer fortsat 7-8% af Apple.

5% non-votable shares. det er ikke _helt_ det samme :)

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-01 01:36

Hej René

- Den hører jeg også jævnligt, men hvis det nu var rigtig, så tror jeg
egentlig også at M$ ville have lavet alle deres produkter til Mac.

Det reelle i den sag er, at M$ købte Apple aktier for en nominel værdi af
700 mill. kr. - $100 millUSd., og at Apple tilsvarende købte for 700
mill. kr. i MS.

Men det mere interessante i mit opr. indlæg er, at Apples skærme nu
hedder Apple Samsung, og at jeg på det seneste har set flere
computerløsdele produceret af et firma med navnet 'AMS Inc. of Korea'. -
Det firma kan jeg ikke finde nogen steder med nogen form for stocktracker
program....