Robinsonlisten overtrådt pga. dårlig datak~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 06:46

Case:
Et firma ønsker at udsende adresseret markedsføringsmateriale til en
række borgere i et bestemt område. For at overholde loven laves en
datavask så personer registreret på Robinsonlisten fjernes fra
modtagerlisten. En række adresser på Robinsonlisten er registreret
forkert og bliver derfor ikke fundet og fjernet fra modtagerlisten.
Firmaet sender dermed uforvarende reklamer til personer på
Robinsonlisten.

Vi taler om fejl som at en person på Robinsonlisten står til at bo
"Hovedgaden 14, 3 mf" men idet der kun er én lejlighed på 3. sal er
adressen korrekt bare "Hovedgaden 14, 3", eller "Nørregade 4, kl th"
hvor der igen kun er én lejlighed i kælderen og der derfor ikke skal
være høje/venstre angivelse, eller hvor adressen korrekt hedder
"Østergade 15A" men er registreret som "Østergade 15" på
Robinsonlisten - hvor det altså vil være umuligt at afgøre om det er
15A, 15B eller 15C.

Kan firmaet stilles til ansvar og straffes for dette?
Kan CPR registeret, der leverer Robinsonlisten, gøres ansvarlig for
overtrædelsen?
Har det betydning om modtagerlisten er leveret af en privat
virksomhed, f.eks. De gule sider eller Eniro, eller en offentlig
myndighed?

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 14:59

> Kan CPR registeret, der leverer Robinsonlisten, gøres ansvarlig for
> overtrædelsen?

Ja, undskyld jeg ikke har et svar til dig men hvad er Rebinson listen? Jeg
har hørt den omtalt før og ved at det er en slags anti-reklame liste?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-12-07 16:50

Hans> Ja, undskyld jeg ikke har et svar til dig men hvad er
Hans> Rebinson listen? Jeg har hørt den omtalt før og ved at det
Hans> er en slags anti-reklame liste?

Det er listen over deltagere til Robinson-ekspedition næste gang

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 07:10

On Dec 4, 2:58 pm, "Hans" <j-1234567...@REMOVE.gmail.com> wrote:

> Ja, undskyld jeg ikke har et svar til dig men hvad er Rebinson listen? Jeg
> har hørt den omtalt før og ved at det er en slags anti-reklame liste?

Robinsonlisten er en liste man kan blive registreret på hvis man ikke
ønsker opkald fra telefonsælgere og/eller adresseret markedsføring via
post.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/emner/spam/robinsonliste/

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 15:18

>Robinsonlisten er en liste man kan blive registreret på hvis man ikke
>ønsker opkald fra telefonsælgere og/eller adresseret markedsføring via
> [...]

Ahh tak - jeg antager at denne liste også dækker P&T's direkte adresserede
"Danmark Rundt"(?) reklamefolder?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 15:40

Hans skrev:

> Ahh tak - jeg antager at denne liste også dækker P&T's direkte adresserede
> "Danmark Rundt"(?) reklamefolder?

Der er mange der misforstår det omslag. Post bliver ikke
adresseret af at chefuddeleren siger til postbudet at det her
bundt skal afleveres til Sundvej 69 st. - og det bliver det
heller ikke af at han skriver en seddel med adressen på.

Post kan kun adresseres af afsenderen.

Og navnet "Robinsonlisten" er givet som en hånende betegnelse til
folk der vil isolere sig og leve på en øde ø - rent
reklamemæssigt. Men jeg tager navnet til mig med glæde. Robinson
vidste at klare sig selv under vanskelige forhold.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 07:23

On Dec 4, 3:18 pm, "Hans" <j-1234567...@REMOVE.gmail.com> wrote:
> Ahh tak - jeg antager at denne liste også dækker P&T's direkte adresserede
> "Danmark Rundt"(?) reklamefolder?

Det er ikke adresseret reklame, det er hustandsomdelt selvom der står
adresse på. Folderen bruges kun til sortering af hvem der skal have
hvad og ideen er vist også at man på sigt vil få blade man abonnerer
på osv i omslaget.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 15:28

> [...]
> adresse på. Folderen bruges kun til sortering af hvem der skal have
> hvad og ideen er vist også at man på sigt vil få blade man abonnerer

Så et almindelig "Reklamer nej tak" skilt fra P&T burde klare den sag? Jeg
synes ellers jeg har hørt, at netop den folder stadigt kom selv om man havde
reklamer-nej-tak?

Jeg spørger fordi jeg selv skal have tilmeldt mig den ordning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 15:46

Hans skrev:

> Så et almindelig "Reklamer nej tak" skilt fra P&T burde klare den sag?

Nej. Man kan ikke sige nej til at modtage den post der er sendt
til én. Nej tak-skiltet fjerner kun reklamer fra firmaer der
ønsker at respektere skiltet. Det bestemmer de selv om de vil.

--
Bertel

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 15:54

> Nej. Man kan ikke sige nej til at modtage den post der er sendt
> til én. Nej tak-skiltet fjerner kun reklamer fra firmaer der
> ønsker at respektere skiltet. Det bestemmer de selv om de vil.

Og hvad kan man gøre for at slippe for dem som ikke respektere det? Kan man
sende det tilbage til dem for deres egen regning eller kan de bare nægte
modtagelse og så hænger jeg på den?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-07 16:05

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvad kan man gøre for at slippe for dem som ikke respektere det? Kan
> man

Det kan du ikke slippe for.

> sende det tilbage til dem for deres egen regning eller kan de bare nægte
> modtagelse og så hænger jeg på den?

Det vil ikke hjælpe, - du kan ikke få dem til at hænge på portoen (medmindre
de af sig selv betaler den, måske af vanvare).
Det er dig, der beder posten om at bringe brevet frem, og derfor dig der kan
hænge på regningen.

En frisk tur hen til papircontaineren er det eneste der kan skaffe problemet
af vejen.

I øvrigt forbryder de pågældende firmaer sig ikke mod nogen lov, kun i
nogens øjne (heriblandt mine) imod almindelig anstændighed.

/Per

Fra : Kasper

Dato : 04-12-07 21:00

> I øvrigt forbryder de pågældende firmaer sig ikke mod nogen lov, kun i
> nogens øjne (heriblandt mine) imod almindelig anstændighed.

Jeg mener også de forbryder sig mod vores alles miljø... !!

reklamerne burde være en bestillings vare nu om dage med internet etc...

Derudover er det jo ikke nok med 1 avis om ugen, der skal gerne komme 3 fra
hver foretning...

Nå lige et surt opstød...

Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 22:11

Kasper skrev:

> Jeg mener også de forbryder sig mod vores alles miljø... !!

Det forstår jeg ikke, men det er en diskussion der hører til i
dk.videnskab.

> reklamerne burde være en bestillings vare nu om dage med internet etc...

Det bliver de den dag påtvungne reklamer ikke kan svare sig
(dvs. aldrig).

--
Bertel

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-12-07 22:36

Hans wrote:

> [...]
> reklamer-nej-tak?
>
> Jeg spørger fordi jeg selv skal have tilmeldt mig den ordning.

Specifikt ifm. den husstandsomdelte folder og "reklamer nej tak" :
Ja, her virker det fint. Men det tog adskillige fra vi meldte os til
ordningen og det blev respekteret.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-12-07 22:37

Hans wrote:

> [...]
>
> Jeg spørger fordi jeg selv skal have tilmeldt mig den ordning.

Specifikt ifm. den husstandsomdelte folder og "reklamer nej tak" :
Ja, her virker det fint. Men det tog adskillige uger fra vi meldte
os til ordningen og det blev respekteret.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 07:35

On Dec 4, 3:27 pm, "Hans" <j-1234567...@REMOVE.gmail.com> wrote:
> Så et almindelig "Reklamer nej tak" skilt fra P&T burde klare den sag? Jeg
> synes ellers jeg har hørt, at netop den folder stadigt kom selv om man havde
> reklamer-nej-tak?

Jep, det tager langt det meste. Men husk at det stadig er op til
afsenderen at beslutte om dit "nej tak" skal respekteres. Det er som
oftest teatre, musikhuse, koncertsteder osv der mener at de er vigtige
nok til at ignorere et "nej tak".

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 08:02

On Dec 4, 3:53 pm, "Hans" <j-1234567...@REMOVE.gmail.com> wrote:

> Og hvad kan man gøre for at slippe for dem som ikke respektere det? Kan man
> sende det tilbage til dem for deres egen regning eller kan de bare nægte
> modtagelse og så hænger jeg på den?

Du kan ringe/skrive/møde op og fortælle dem at du syns det er en meget
dårlig ide. Derudover kan du bruge det som optændingspapir i pejsen
eller smide det til genbrug. Du kan i virkeligheden intet gøre hvis
ikke afsender er samarbejdsvilig.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-07 20:28

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan CPR registeret, der leverer Robinsonlisten, gøres ansvarlig for
> overtrædelsen?

Er det et konkret eksempel? Jeg ville antage at de brugte vaskede data der
var gyldige i BBR.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 20:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Er det et konkret eksempel? Jeg ville antage at de brugte vaskede data
> der var gyldige i BBR.

Det er helt konkret - at ~9100 af de ~800.000 personer adresser på
Robinsonlisten er registreret med en adresse der ikke findes i BBR
registeret (leveret fra www.ois.dk). Det er nyeste data fra begge steder.

Det er eksempler som dem jeg nævnte, at th/tv er forkert, at der er skrevet
2 istedet for 2A osv.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-12-07 21:22

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er helt konkret - at ~9100 af de ~800.000 personer adresser på
> Robinsonlisten er registreret med en adresse der ikke findes i BBR
> registeret (leveret fra www.ois.dk). Det er nyeste data fra begge steder.

Hvad siger aftalen med CPR omkring datakvalitet og datatyper på
Robinsonlisten?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-07 21:54

> Hvad siger aftalen med CPR omkring datakvalitet og datatyper på
> Robinsonlisten?

Den siger "værsgo, her er listen, I SKAL sikre at I ikke sender til nogen
på listen". Listen er gratis og jeg har ikke set noget om kvalitetskrav til
den.

Samme med OIS leverandørerne der siger at deres data jo (klart nok) ikke er
bedre end hvad f.eks. BBR kan levere. Det er vist i sidste ende bare
ærgeligt :/