Kursus og aftenvagt
Fra : Reiner Hass

Dato : 04-12-07 13:35

Jeg kender en person der arbejder som SOSU om aftenen.

Hun skal til kursus 2 dage ( mødepligt iflg. arbejdsgiver ) kl. 08.00 -
15.00 i to dage.
Tilgengæld skal hun IKKE på job om aftenen , dermed mister hun sin
aften/nat-tillæg
+ 1.30 times løn pr. dag.

Hun må IKKE gå på kursus og dérefter på job efter endt kursus. Så hun får en
løn-
nedgang disse to dage.

Jeg mener at hun kan droppe kursus (uanset hvad arbejdsgiver siger)
gå på sit job om aftenen og få sin fulde løn.

Ved ikke om FOA vil bakke hende op i sådan en sitation hvis der skulle opstå
ballade.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-12-07 13:47

"Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Hun må IKKE gå på kursus og dérefter på job efter endt kursus. Så hun får
> en løn-
> nedgang disse to dage.

Ja, men tilgengæld skal hun så heller ikke på aftenarbejde de 2 dage, og det
er jo netop aftenarbejde, der udløser tillæget.

Fra : Reiner Hass

Dato : 04-12-07 13:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> "Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men tilgengæld skal hun så heller ikke på aftenarbejde de 2 dage, og
> det er jo netop aftenarbejde, der udløser tillæget.
Det er jeg godt klar over. Det er jo ikke mit spørgsmål

Kan hun droppe kursus og
passe sin aftenvagt for at at UNDGÅ den lønnedgang i de 2 dage ?

Har hun FOAs opbakning idfb ?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-12-07 14:25

> Det er jeg godt klar over. Det er jo ikke mit spørgsmål
>
> Kan hun droppe kursus og
> passe sin aftenvagt for at at UNDGÅ den lønnedgang i de 2 dage ?

Der er ikke tale om en "lønnedgang". Hun får stadig samme løn, men får
naturligvis ikke ekstra tillæg for aftenarbejde når hun ikke arbejder om
aftenen.

> Har hun FOAs opbakning idfb ?

Næppe. Det er i alles interesse, også i FOA´s, at deres medlemmer kommer på
kursus.

Fra : Holst

Dato : 04-12-07 14:27

Reiner Hass wrote:

> Kan hun droppe kursus og
> passe sin aftenvagt for at at UNDGÅ den lønnedgang i de 2 dage ?

Næppe. Hun skal jo gøre, som hendes arbejdsgiver siger.

Det nytter jo heller ikke noget bare at blive væk fra kurset og møde op
til aftenvagten. Arbejdsgiveren har jo givetvis sørget for, at en anden
kan passe hendes arbejde aften.

Men hun kan jo tage en snak med hendes arbejdsgiver omkring problemet,
og så kan det jo være, hun kan slippe for kurset.

> Har hun FOAs opbakning idfb ?

Næppe.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-12-07 14:36

"Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse >

> Har hun FOAs opbakning idfb ?

Det virker faktisk noget bagvendt; Fagforbundene har kæmpet for at få
indføjet ret til mere efteruddannelse i de fleste overenskomster. Der har
endda være forslag pligt til efteruddannelse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-12-07 14:49

On Tue, 4 Dec 2007 13:51:42 +0100, "Reiner Hass" <nope@nope.dk> wrote:

>Kan hun droppe kursus og
>passe sin aftenvagt for at at UNDGÅ den lønnedgang i de 2 dage ?
Nej man har pligt til at deltage i relevant nødvendig efteruddannelse,
længere er den ikke.

>Har hun FOAs opbakning idfb ?
Helt sikkert ikke.

/Hans

Fra : Michael Salomonsen

Dato : 04-12-07 15:12

On Tue, 4 Dec 2007 13:47:14 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, men tilgengæld skal hun så heller ikke på aftenarbejde de 2 dage, og det
>er jo netop aftenarbejde, der udløser tillæget.

Hvad siger overenskomsten? - Under 3F er der i visse overenskomster
indskrevet at man får løn i henhold til "normal" vagtplan, selvom man
er på kursus på anden tid end ens normale vagt.

Fra : Reiner Hass

Dato : 04-12-07 14:56

Tak for svar alle sammen. Jeg har tilsyneladende taget fejl Jeg lader det
gå videre til hende med det samme ; at hun muligvis skaber en dårlig
situation, for sig selv, ved at blive væk fra kursus.

Fra : Gunnar007

Dato : 05-12-07 20:51

"Reiner Hass" <nope@nope.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for svar alle sammen. Jeg har tilsyneladende taget fejl Jeg lader det
> gå videre til hende med det samme ; at hun muligvis skaber en dårlig
> situation, for sig selv, ved at blive væk fra kursus.

Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer, men vi snakker om et tillæg på omkring
22 kr pr time.
8 timer x 2 dage á 22 kr pr time 352 kr før skat..

Blot en tanke

Hilsen G

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-12-07 21:20

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> writes:

> Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer, men vi snakker om et tillæg på
> omkring 22 kr pr time.
> 8 timer x 2 dage á 22 kr pr time 352 kr før skat..

Helt off topic: For de lavest lønnede svarer det vel til en julegave
til en af ungerne eller en vinterjakke...

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-12-07 21:51

> Helt off topic: For de lavest lønnede svarer det vel til en julegave
> til en af ungerne eller en vinterjakke...

Har man aftenvagter er det vel så som så med børn, og man får ikke meget
vinterjakke for 200 kr.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 05-12-07 22:56

Maria Frederiksen wrote:

> Har man aftenvagter er det vel så som så med børn, og man får ikke meget
> vinterjakke for 200 kr.

Hvorfor er det så som så med børn, når man har aftenvagter?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-07 21:58

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Helt off topic: For de lavest lønnede svarer det vel til en julegave
> til en af ungerne eller en vinterjakke...

Hvor køber du så billige vinterjakker?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-07 22:31

Henrik Stidsen skrev:

> Hvor køber du så billige vinterjakker?

Hos Blå Kors f.eks.

--
Bertel

Fra : Ole C

Dato : 05-12-07 22:34

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Hos Blå Kors f.eks.

- eller Røde do.

--
vh
Ole C

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-07 11:10

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> writes:

> Hvor køber du så billige vinterjakker?

Det er ikke alle der har råd til at gå i mærkevaretøj og man kan godt
få jakker til den pris i f.eks. Bilka eller Kvickly. Eller som andre
siger, i genbrugsbutikkerne.

Men det er vist så off topic som det bliver, så EOD herfra. Debatten
om mærkevaretøj kontra genbrugstøj til børn kan vi tage i
dk.familie.barn. :)

Mvh Trine