saftpresser
Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 09:22

Hej..

Hvis jeg har fundet ud af at jeg er vild med friskpresset appelsinsaft
og vil have en elektrisk saftpresser til at lave dette med (og den
skal KUN bruges til at presse appelsiner med, ikke andre frugter/
grøntsager)... hvilken skal jeg så vælge?

Der er jo så mange maskiner på markedet - havde max regnet med at den
skulle koste omkring 500...

Håber der er nogen der har råd eller erfaringer..
Mvh
Peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-12-07 11:02

On 4 Dec., 17:21, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> [...]
> skal KUN bruges til at presse appelsiner med, ikke andre frugter/
> grøntsager)... hvilken skal jeg så vælge?

Hvis det kun er til appelsiner ville jeg vælge en kraftig mekanisk
bordpresser med håndtag a la den her

<http://bp3.blogger.com/_jYX3cdtpZso/RfUNpUOzG2I/AAAAAAAAAxc/
PujQblRtI1M/s1600-h/Appelsinpresser.jpg>

De er efter min smag bedre end dem med "kærv", der drejer rundt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-07 21:08

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det kun er til appelsiner ville jeg vælge en kraftig mekanisk
> bordpresser med håndtag a la den her
>
> <http://bp3.blogger.com/_jYX3cdtpZso/RfUNpUOzG2I/AAAAAAAAAxc/
> PujQblRtI1M/s1600-h/Appelsinpresser.jpg>

Dårligt valg. De fungerer ad pommern til, og efterlader mindst 30% af saften
i appelsinerne.

> De er efter min smag bedre end dem med "kærv", der drejer rundt.

Der har du så ret i. De elektriske giver en alt for "tyk" juice, men
udnytter til gengæld appelsinerne 100%. Jeg lader nogen gange saften står en
times tid eller så, hvorefter meget af det "tykke" bundfælder sig.

NB: Jeg har begge udgaver, og bruger ikke længere den mekaniske, da jeg er
FOR nærig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 12:25

On 4 Dec., 19:02, edelv...@gmail.com wrote:

> [...]
> PujQblRtI1M/s1600-h/Appelsinpresser.jpg>
>
> De er efter min smag bedre end dem med "kærv", der drejer rundt.

Okay.. har selv sådan en som jeg tror du beskriver med "kærv" - jeg
vil kalde det "en gammeldags citruspresser med motor på"... Kan da
godt være sådan en mekanisk er god nok :) Har du en idé om hvor meget
saft man få ud?? og sviner det ikke(kunne forstille mig det svinede
meget når man trykkede "stemplet" ned)???

Mvh
Peter

Ps. Hører stadig gerne fra andre der har erfaringer med "rigtige
elektriske saft centrifuger"..

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-12-07 12:35

On 4 Dec., 20:24, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> [...]
> saft man få ud?? og sviner det ikke(kunne forstille mig det svinede
> meget når man trykkede "stemplet" ned)???

Har ikke en selv, men har prøvet dem flere steder. De udnytter saften
utroligt godt, væsentlig bedre end billige centrifuger, der ligger i
nærheden af dit budget. Det sviner ikke spor. Mange caféer bruger dem.

> Ps. Hører stadig gerne fra andre der har erfaringer med "rigtige
> elektriske saft centrifuger"..

Vi har en saftcentrifuge til ca. 500 kroner stående. Den kan ikke
bruges til citrusfrugter, medmindre de bliver skrællet og ordnet
først, så det er der ingen fremtid i.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 13:02

On 4 Dec., 20:34, edelv...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Vi har en saftcentrifuge til ca. 500 kroner stående. Den kan ikke
> bruges til citrusfrugter, medmindre de bliver skrællet og ordnet

Okay..

Mange tak for kommentarerne - så bliver det nok sådan en der kommer på
ønskesedlen :)

Du har ikke erfaringer med nogle specifikke mærker? (for kan
forestille mig der er stor forskellen på kvaliteten af dem)

/Peter

Fra : Hanne

Dato : 06-12-07 14:37

Du har ikke erfaringer med nogle specifikke mærker? (for kan
forestille mig der er stor forskellen på kvaliteten af dem)

/Peter

Hvis du vælger at anskaffe sådan en mekanisk a la den Edelvang nævner, så
skal du holde dig langt væk fra den fra Zone. Vi havde sådan en for et par
år siden og det var virkelig noget skrammel! (kan selvfølgelig være, at de
er blevet bedre)

Den ligner denne:

http://www.heroldas.dk/gallery/20/752043.jpg?width=500

Jeg tror, vi brugte den nogle få gange, og det var alt rigeligt.

mvh
Hanne

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 13:13

On 4 Dec., 21:07, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> times tid eller så, hvorefter meget af det "tykke" bundfælder sig.
>
> NB: Jeg har begge udgaver, og bruger ikke længere den mekaniske, da jeg er

Tak for kommentaren..

Men hvis jeg nu "kun" vil ofre de ca. 500 kr - hvad er så bedst??

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-07 21:18

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis jeg nu "kun" vil ofre de ca. 500 kr - hvad er så bedst??

Aner det ikke. Min mekaniske kostede vist omkring 400,-, og min elektriske
(som jeg som sagt bruger nu) af mærket "Severin" kostede vist lidt over
100,- hos den lokale pusher.

Noget andet: Den mekaniske er voldsom stor, flot men sværere at gøre ren.
Den elektriske af er tudegrimt plastik, der er let at gøre rent, og den
fylder ikke meget.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-12-07 21:57

On Tue, 4 Dec 2007 21:17:54 +0100, Jens Bruun wrote:

> min elektriske (som jeg som sagt bruger nu) af mærket "Severin" kostede
> vist lidt over 100,- hos den lokale pusher.

Min hbh kostede 125:-

> Den elektriske af er tudegrimt plastik, der er let at gøre rent, og den
> fylder ikke meget.

Det samme gælder min. Alt i alt er jeg godt tilfreds.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 13:18

> [...]
>
> Ps. Hører stadig gerne fra andre der har erfaringer med "rigtige
> elektriske saft centrifuger"..- Skjul tekst i anførselstegn -

Hvad kalder butikkerne sådan en mekanisk maskine??? Kan ikke få noget
frem hvis jeg søger på google :(

/Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 13:55

On 4 Dec., 21:17, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Noget andet: Den mekaniske er voldsom stor, flot men sværere at gøre ren.
> Den elektriske af er tudegrimt plastik, der er let at gøre rent, og den

Hej igen..

Hvilken type elektrisk er det du har???

Sådan en jeg kalder en elektrisk gammeldags citruspresser (lign.
denne: http://www.onskebasen.dk/products/productinfo.aspx?productid=5334&MenuItemID=5
)

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-07 22:10

> Sådan en jeg kalder en elektrisk gammeldags citruspresser (lign.
> denne:
> http://www.onskebasen.dk/products/productinfo.aspx?productid=5334&MenuItemID=5

Samme type, omend min koster 1/10 og er i en noget ringere finish. Jeg har
den ikke stående fremme, så det spiller ingen rolle for mig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 14:06

On 4 Dec., 21:57, Peter Loumann <loum...@nospam.invalid> wrote:

> Min hbh kostede 125:-

> Det samme gælder min. Alt i alt er jeg godt tilfreds.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)http://huse-i-naestved.dk

Er din den "gammeldags citruspresser"-type jeg omtaler???

Sådan en har jeg som sagt selv...

Har dog det problem med den at nogle appelsiner jeg får fat i er "for
hårde" til at få saften ud.. (tror det er det "netværk" der er for
kraftigt)

/peter

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-12-07 15:21

On Tue, 4 Dec 2007 13:05:52 -0800 (PST), (-Peter-) wrote:

> Er din den "gammeldags citruspresser"-type jeg omtaler???

Der sku' ha' stået OBH, Type 6752 - OBH Nordica citruspresser. Kan ses her:

http://www.skiftselv.dk/main.asp?side=visvare&id=1845

http://huse-i-naestved.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-12-07 14:26

On 4 Dec., 22:09, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Samme type, omend min koster 1/10 og er i en noget ringere finish. Jeg har
> den ikke stående fremme, så det spiller ingen rolle for mig.

> [...]

Okay... Og du har ikke problemer med at "appelsinerne er for hårde"??
og det tager lang tid, samt er svært at få alt frugtkødet slået i
stykker, og saften presset ud?

For så kan det jo være min obh model der er for dårlig!

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-07 22:33

> Okay... Og du har ikke problemer med at "appelsinerne er for hårde"??
> og det tager lang tid, samt er svært at få alt frugtkødet slået i
> stykker, og saften presset ud?

Nope. Det tager maks. 20 sekunder pr. appelsin - inkl. den tid det tager at
halvere den. Har aldrig nogensinde oplevet problemer med "hårde" appelsiner
eller lign.

> For så kan det jo være min obh model der er for dårlig!

Muligt. Min er som sagt en rigtig billig en. Jeg mener at huske, at jeg
vaklede mellem den og en OBH, da jeg kiggede på dem i butikken. Hvorfor jeg
tog dén og ikke OBH'en, husker jeg ikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-12-07 00:34

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>skal KUN bruges til at presse appelsiner med, ikke andre frugter/
>grøntsager)... hvilken skal jeg så vælge?

Pyha, jeg har godt nok prøvet mange. :) De mekaniske er håbløse, der går alt
for meget saft til spilde, de er besværlige at rengøre, og de fylder
ulideligt meget.

Jeg benytter i dag en Braun Citromatic, som ser således ud:
http://cgi.ebay.de/Elektrische-Saftpresse-Zitronenpresse-von-Braun-weiss_W0QQitemZ170174312396QQihZ007QQcategoryZ153533QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem -
det er klart den bedste presser jeg har haft. Den kører perfekt, ikke noget
med at sløve ned, hvis frugten er lidt for sej. Samtidig passer den fint til
de fleste appelsiner, og det tager ingen tid at presse dem. Jeg bruger ca. 2
sekunder pr. appelsinhalvdel. Man kan justere, hvor meget frugtkød der skal
ned i beholderen.

Jeg mener jeg gav noget i stil med 130,- for den.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : (-Peter-)

Dato : 05-12-07 03:29

On 4 Dec., 21:57, Peter Loumann <loum...@nospam.invalid> wrote:

> Min hbh kostede 125:-

Mener du obh???

/peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 05-12-07 06:47

On 4 Dec., 21:07, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Dårligt valg. De fungerer ad pommern til, og efterlader mindst 30% af saften
> i appelsinerne.

Kan det svinge alt efter kvalitet? Dem jeg har set har udnyttet det
flot. Og der findes bestemt også rengøringsvenlige versioner.

Jeg synes, det med "tykkelsen" af saften er vigtig. Hvis jeg får lyst
til et glas friskpresset appelsinsaft, skal den sidde i skabet efter
et par minutter max - ellers gider jeg ikke :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : (-Peter-)

Dato : 06-12-07 07:27

On 6 Dec., 14:36, "Hanne" <h...@duer.ikke> wrote:
> [...]
>
> http://www.heroldas.dk/gallery/20/752043.jpg?width=500
>
> Jeg tror, vi brugte den nogle få gange, og det var alt rigeligt.

okay.. tak for kommentaren..

/peter

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 15-12-07 23:26

> [...]

>skulle koste omkring 500...

>Håber der er nogen der har råd eller erfaringer..

Det hedder måske en "Citrus presse"

Jeg tilbragt for nogle år siden en vinter i nord Afrika, Appelsin sæsonnen
slutter sidst i februar og generelt var prisen ca. 1 kg.

Min favoritpresse var sådan en lav skål med en plast indsats oveni til en
ti'er. Og det var ikke fordi at man ikke kunne få noget elektrisk. Fidusen
er noget med størrelsen og faconen på den riflede top.

I øvrigt kan jeg anbefale at blande forskellige appelsin sorter. (en rød,
tre store og fem af de saftige)

Prøv den færdig pressede af ukoncentrerede appelsiner som laves af et tysk
firma, jeg tror det hedder noget med FHG og kan fås i netto og Aldi.

Mvh Peter