Hvem skal betale?
Fra : Uni Bull

Dato : 03-12-07 17:25

Hej.

Kort fortalt:
Købte et hus for tre år siden, der var en "verserende byggesag"
på grunden som iflg. købsaftalen skulle afsluttes ved sælgers
foranstaltning inden overdragelsen. Det drejer sig ganske enkelt
om en nyopført carport, hvor nyt nedløbsrør er tilsluttet den
eksisterende regnvandskloakering. Selve arbejdet er udført, men
det var ikke dokumenteret og færdigmeldt til kommunen.

Ok - nu får jeg kommunen på nakken da det viser sig, at sælger
/ikke/ har fået afsluttet byggesagen - altså fået en autoriseret kloak-
mester til at godkende, dokumentere og færdigmelde det udførte
arbejde. Jeg formoder at sælger har fået lavet arbejdet sort, eller
har lavet det selv - det ville jeg også selv have gjort

Anyway, i forhold til kommunen er jeg ansvarlig som ejer af huset og
jeg har derfor fået en autoriseret kloakmester til at godkende og
dokumentere.

Men:
Jeg havde naturligvis en advokat til at berigtige handlen, men
lige nu er det mig der står med regningen. Advokaten vil
selvfølgelig foresøge opkrævning hos sælger (aftalen er så klokke-
klar, at der slet ikke er tvivl om, at sælger i sidste ende skal betale).

Så er det bare jeg tænker... Når jeg nu har betalt tusindvis af kroner for
at en advokat berigtiger handlen, har denne advokat så ikke ansvar overfor
mig? Han advokaten ikke ansvaret for, at jeg ikke mødes af denne slags krav
to-tre år efter køb? Og er det så ikke et mellemværende mellem advokaten og
sælger?
Med andre ord: Kan jeg med loven i hånd sende regningen til advokaten
og bede ham om at betale den og efterfølgende forsøge opkrævning hos
sælger - og således holde mig og min økonomi ude af dette bøvl...??

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Henrik Lunnsgaard

Dato : 04-12-07 10:55

Hvorvidt den berigtigende advokat er ansvarlig og dermed skal betale dig
kommer an på, hvad I aftalte. Det er af væsentlig betydning om I har aftalt:
a) advokaten berigtiger handlen (står for koordinering af pengestrømmen,
skøde og tinglysning af dette
b) advokaten berigtiger handlen og rådgiver i forbindelse med købet

Hvis det er b I har aftalt kommer det an på, hvordan forbeholdet omkring den
verserende byggesag er udformet. Hvis der kun står, at sælger sørger for at
afslutte inden overtagelsen, vil jeg mene advokaten er ansvarlig, da
vedkommende ikke har udvist agtpågivenhed for dette forbehold og sikret dig
ved en præcisering, eller en forudsætning for handlen. feks. "...såfremt
sælger ikke har opfyldt forholdet omkring den verserende byggesag inden
overtagelsesdagen, er køber berettiget til, for sælger regning, at få
opfyldt forholdet. Udgifter til købers opfyldelse af forholdet kan modregnes
via refusionsopgørelsen eller ved delvis tilbageholdelse af købesummen".

Mit råd vil være, såfremt du havde en rådgivningsaftale med advokaten, at
tage kontakt til denne og foreligge vedkommende - måske tingene løser
sig.....

/Henrik Lunnsgård

Fra : Uni Bull

Dato : 04-12-07 22:28

"Henrik Lunnsgaard" <henrik.hansen@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skøde og tinglysning af dette
> b) advokaten berigtiger handlen og rådgiver i forbindelse med købet

Tja tjo - altså advokaten blev jo hyret til en "standardsag". Altså jeg
ringede
jo bare til ham og spurgte om han ville "stå for" handlen.
I forbindelse med købet var jeg naturligvis i løbende kontakt med advokaten
og
blev naturligvis vejledt på forskellige punkter.

Men hvad angår købsaftalen, så drejer det sig om punkt 14 i den
standardiserede
købsaftale udarbejdet af Dansk Ejendomsmæglerforening. Punkt 14 omhandler
"Individuelle vikår aftalt mellem køber og sælger, herunder evt. ændringer
til
standardvilkår". Under dette punkt der:
"Som det fremgår af kommunalt oplysnings-
skema er der en byggesag vedr. opførelse af carport. Sælger sørger for at
endelig
godkendelse foreligger unden overtagelsesdatoen".

Det er dette forhold som ikke er blevet opfyldt i forbindelse med
overtagelsen for tre
år siden og som kommunen nu gerne vil have ud af verden - hvad man jo godt
forstår
eftersom carporten har stået færdig i mere end tre år. Jeg er også helt på
det rene med,
at i forhold til kommunen, så er jeg ansvarlig.

Men har advokaten ansvar (overfor mig) i forhold til at sikre at et forhold
som dette
opfyldes og kan jeg med en vis rimelighed (hvis man kan tale om rimelighed
inden
for jura sende regningen til advokaten med besked om at betale denne.

Jeg tænker også på, at hvis nu ikke sælger har den helt store lyst til at
betale - hvad jeg
godt kunne frygte - så bliver det utvivlsomt et civilt søgsmål (hedder det
ikke sådan?). Men
skal det virkelig være mellem mig og sælger? Hvad har jeg så fået for de kr.
10000,- som
jeg har betalt til advokaten for handlen berigtigelse?

Ændrer det på din vurdering?
Altså:
-Advokat hyret på ganske almindelige "vilkår" - som advokater som oftest
hyres
til at berigtige handler med fast ejendom.
-at sælger i sidste ende skal betale ligger 112% fast. På det punkt er
købsaftalen så klar
at man næsten ikke kan få luft

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 05-12-07 10:04

Jeg har lige sakset lidt i præciseringen og skriver svar
nedenunder dine spørgsmål

> [...]
>"vilkår" - som advokater som oftest
>hyres
>til at berigtige handler med fast ejendom.

Som advokat er de forpligtet til at lave et "aftalebrev" eller
ordrebekræftelse - en aftale hvori advokaten skriver hvilke
opgaver han/hun udfører og ikke mindst hvad han/hun ikke udfører
og hvad det koster.

Hvad har du fået fra advokaten ?
Hvad var prisen for den service du købte hos advokaten ?

En berigtigelse er egentlig "bare" "betaling for ejendommen" altså
koordinere pengestrømmen.

> [...]
>inden
>for jura sende regningen til
>advokaten med besked om at betale denne.

Hvis I har indgået en aftale om RÅDGIVNING og bistand i
forbindelse med ejendomshandlen, herunder gennemgang og
godkendelse af handlen, så vil jeg mene advokaten har et ansvar
for at du som hans/hendes klient er dækket ind - og herunder
præciserer forbehold. Forbeholdet er et typisk tyndt forbehold.

Hvis du har indgået en rådgivningsaftale, vil jeg råde dig til at
tage fat i den advokat der berigtigede handlen.

Du kan forinden rette henvendelse til ejendomsmægleren og den vej
igennem rette kravet til sælger - måske der ikke er problemer - og
bliver der problemer så gå videre med advokaten.

Du skriver, at den har været godkendt i 3 år....så der har ikke
været fulgt op på om forbeholdet var opfyldt - igen hvis du har
indgået en rådgivningsaftale med advokaten burde vedkommende følge
op og sikre handlens gennemførelse.

Sikke en smøre.......

god dag

/Henrik

Fra : Uni Bull

Dato : 06-12-07 20:49

"Henrik Funch Lunnsgård" <henrik.hansen@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11968457780.367547660460293@dtext.news.tele.dk...

> Sikke en smøre.......

Hmmm... Tja jeg tør ikke med sikkerhed svare på, hvad
den oprindelige aftale med advokaten bestod i...

Jeg har haft en udmærket dialog med advokaten i forbindelse
med, at sagen pludselig er kommet op til overfladen. Så nu
har jeg betalt regningen og advokaten vil så forestå opkrævning
hos sælger. Dét bliver spænende... For hvor stor mon lysten er
hos sælger til at betale en regning på kr. 11500 + advokat-
omkostninger, vedrørende et nedløbsrør på en carport der blev
bygget for 3-4 år siden... Med sædvanlig pessimisme, så bliver
det nok en langvarig affære

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 07-12-07 08:13

OK - ja sådan nogle civilie sager kan godt trække ud.

Hvis det er en dygtig advokat skal han nok sørge for, at
sælgeren vil betale - måske kan sagens udfærdiges så den i
sidste ende kan gå i fogedretten - og så er det ikke så skidt.

Så det skal nok lykkes i sidste ende....pøj pøj med det.

/Henrik