Videoovervågning af skralderum?
Fra : Lars

Dato : 03-12-07 02:12

I min andelsforening har bestyrelsen - i frustation over store mængder
storskrald i det almindelige skralderum til køkkenaffald - valgt at
installere videoovervågning i lokalet, så de kan finde/straffe/skræmme
de formastelige syndere.

Udover beboerne i foreningen, færdes også renovationarbejdere fra et
eksternt firma samt foreningens egne ansatte i rummet.

Storskraldet påfører foreningen ekstraudgifter til renovation, klager
fra renovationsselskabet og problematiske arbejdsforhold for foreningens
egne ansatte. Så der er mange gode argumenter for videoovervågningen,
som der desuden skiltes tydeligt mede uden for rummet (hvis man kan læse).

Men er det overhovedet tilladt, at sætte videoovervågning op på et sådan
et semi-offentligt område? Der kræves i øvrigt nøgle for at få adgang
til rummet, hvis det gør nogen forskel.

pft
Lars

Fra : Jubii

Dato : 03-12-07 13:33

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et semi-offentligt område? Der kræves i øvrigt nøgle for at få adgang til

Det er bestemt ikke tilladt.
Det eneste der er tilladt er privat tv-overvågning af egen/egne indgange,
altså dine private områder på en sådan måde at ingen andre områder kan ses.
Og at ingen offentlige personer kan overvåges.
Hvis andelsforeningen på en måde kan anses for at være en privat forening,
så vil en overvågning af et fællesområde nok alligevel stride mod tv
overvågningsloven, og helt sikkert når personer udefra færdes der og kan
ses.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-07 13:43

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> altså dine private områder på en sådan måde at ingen andre områder kan
> ses. Og at ingen offentlige personer kan overvåges.

Jeg tror du er lidt for restriktiv, - bestemmelsen lyder:
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Tømning af enkelte skraldecontainere kan ikke kaldes almindelig færdsel, -
slet ikke når rummet er aflåst.

> [...]
> så vil en overvågning af et fællesområde nok alligevel stride mod tv
> overvågningsloven, og helt sikkert når personer udefra færdes der og kan

Det må kunne håndteres efter

§ 3. Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil
der er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning eller
på anden tydelig måde give oplysning herom.

Men det vil nok være en god ide at spørge renovationsselskabet hvordan de
stiller sig (og specielt deres medarbejdere...). Man kan formodentlig presse
en overvågning igennem indenfor lovens grænser, men sure skraldemænd er
rigtig kedelige at have med at gøre. Det nytter jo ikke meget at have ret,
hvis man ikke får fjernet sit skrald...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-07 14:57

Per Christoffersen skrev:

> en overvågning igennem indenfor lovens grænser, men sure skraldemænd er
> rigtig kedelige at have med at gøre. Det nytter jo ikke meget at have ret,
> hvis man ikke får fjernet sit skrald...

Korrekt, men mon ikke de vil være forstående når de bliver klar
over at det er brugerne og ikke skraldepersonalet der skal
overvåges? Måske er de endda selv helst fri for storskrald?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-07 14:59

> Korrekt, men mon ikke de vil være forstående når de bliver klar
> over at det er brugerne og ikke skraldepersonalet der skal
> overvåges? Måske er de endda selv helst fri for storskrald?

Det er muligt, men jeg vil ikke gætte på sandsynligheden.

/Per