Lækker, fedtfattig aftensmad
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-12-07 11:01

Hej

Jeg er 2/3 gennem graviditeten nu, og desværre har jeg døjet meget med
galdesten. Det er ikke sjovt, og når jeg har født ryger den galdeblære
så langt væk som overhovedet muligt!

Men det eneste man selv kan gøre for at undgå galdestensanfald er at
spise fedtfattigt og undgå æg og røgede ting. Så det prøver jeg
naturligvis.

Den anden dag lavede jeg oksefilet i ovnen, og det smagte bare så
godt, at jeg må dele opskriften med jer. Egentlig ville jeg have brugt
et oksebryst eller en gammeldags oksesteg, men sådan noget havde
købmanden i Biersted ikke. Så det blev til en oksefilet, som var på
tilbud.

1 kilo oksefilet
1 kæmpe porre, lige hevet op af jorden
4 gulerødder
1 stort løg
6 kartofler
2 persillerødder
3 dl rødvin
2 laurbærblade
lidt rosmarin
salt
peber

Først skar jeg alle grøntsagerne i tern eller skiver, som det lige passer.

Jeg kom lidt salt og peber på oksefileten og brunede den i en
støbejernsgryde med støbejernslåg. Bare i en meget varm gryde, ingen
fedtstof. Da den var brunet hældte jeg halvdelen af rødvinen ned over
den, lod det stå ganske kort og tog kødet op.

Grøntsagerne i gryden og lade dem "brune" lidt i rødvinen, som
efterhånden er blevet mere til sirup. Så hældte jeg resten af rødvinen
over sammen med laurbærblade og rosmarin og lidt mere salt. Kødet ned
ovenpå og lidt ned i grøntsagerne. Låget på og så ellers i ovnen ca.
tre timer ved 175 grader.

Og da vi så endelig havde lukket butikken og solgt dagens sidste
juletræ, var det bare at gå ind og sætte gryden på bordet. Det er så
skønt, ikke at skulle ind og lave mad efter en lang dag.

Det smager skønt og fedt er der ikke meget af.

Rigtig god første søndag i advent.

Mvh Trine, som er godt træt af at hun ikke tør spise æbleskiver,
konfekt, brun sovs og alt det gode der hører julen til. Heldigvis er
mandariner okay. :)

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-12-07 07:54

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Hej
>
> Jeg er 2/3 gennem graviditeten nu, og desværre har jeg døjet meget med
> galdesten. Det er ikke sjovt, og når jeg har født ryger den galdeblære
> så langt væk som overhovedet muligt!

Galdestensanfald er ikke sjove, men er du sikker på at du rent faktisk
kan få fjernet blæren?

Jeg har kendskab til et enkelt tilfælde, hvor en person med
galdestensproblemer blev nægtet operation, fordi hun havde fået
problemet under kontrol ved at lægge sin kost markant om.

> Men det eneste man selv kan gøre for at undgå galdestensanfald er at
> spise fedtfattigt og undgå æg og røgede ting. Så det prøver jeg
> naturligvis.

Den med æg og røgede ting vidste jeg faktisk ikke. Ganske interessant,
hvis man er biologiinteresseret.

Men du skal huske på at din galde aktivt hjælper til når du har fedt i
tarmen, og derfor risikerer du at få problemer hvis du spiser fed mad,
og du så ikke kan udskille galde i tarmen.

Uden at kunne huske konkret hvad det går ud på, så gætter jeg dog
nogenlunde kvalificeret på at der bare vil være tale om
afføringsproblemer og ting i den stil, altså noget som for de fleste er
meget mindre generende end de smertefulde anfald du får nu.

Hvis jeg har ret, så sker der derfor ikke noget, når først blæren er
fjernet, ved at du "synder" lidt en gang imellem.

Men jeg vil opfordre dig til at være bombesikker på at du rent faktisk
kan få blæren fjernet, og på det offentliges regning.

> [...]
> Mvh Trine, som er godt træt af at hun ikke tør spise æbleskiver,
> konfekt, brun sovs og alt det gode der hører julen til. Heldigvis er

Hvis du ikke kan tåle æbleskiver, så må der da være tale om et meget
alvorligt tilfælde.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-12-07 12:04

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Galdestensanfald er ikke sjove, men er du sikker på at du rent faktisk
> kan få fjernet blæren?

Jeg har fået lovning på at den ryger til sommer. Jeg nægter simpelthen
at blive gravid igen, hvis ikke den er væk. De ville helst ikke tage
den nu, da jeg er i 27. uge og der skal en åben operation til. Men
maven vokser jo, så såret vil ikke kunne vokse sammen.

> [...]
>
> Hvis jeg har ret, så sker der derfor ikke noget, når først blæren er
> fjernet, ved at du "synder" lidt en gang imellem.

Det der sker, er at galden i stedet for at blive opbevaret i
galdeblæren, bare siver konstant ud i tarmen. Og hvis man så spiser
alt for fed mad, så kan man få diarre. Og så må man jo bare finde en
balance.

Ulempen ved at spise som jeg gør det nu, er at jeg har tabt mig 3 kilo
de sidste 14 dage. Og 23 kilo siden jeg blev gravid - på grund af
kvalme og galdeproblemer. Og det er heller ikke pokkers hensigtsmæssigt.

> Men jeg vil opfordre dig til at være bombesikker på at du rent faktisk
> kan få blæren fjernet, og på det offentliges regning.

Det er jeg. Heldigvis.

> Hvis du ikke kan tåle æbleskiver, så må der da være tale om et meget
> alvorligt tilfælde.

Jeg tør ikke. Muligvis kan jeg godt, men de smerter er simpelthen så
frygtelige, at jeg ikke gør det. Det er trods alt heller ikke godt for
barnet med de store mængder smertestillende medicin der skal til at
tage toppen af smerterne. Forebyggelse er bedre end helbredelse. Også
selvom man må undvære noget af alt den gode julemad.

Mvh Trine

Fra : Dido

Dato : 04-12-07 12:51

Jeg har fået at vide, at tomater er noget af det værste når man har
galdesten. Jeg aner ikke om der er noget om det, men du kan jo tænke
over det....

Jeg havde selv et par anfald under min graviditet, heldigvis har jeg
intet mærket efterfølgende.

Held og lykke med barn og operation.

/Dorthe

ps. maden lyder lækker!!!