Inspiration: Vin chaud - varm sødet vin me~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-12-07 10:34

Kære gruppe!

Danskerne har deres gløgg, tyskernes deres Glühwein og englænderne
deres mulled wine. Den franske pendant er vin chaud (aux épices - varm
vin med krydderier). Gløgg kommer vist af 'glødet vin' - og er
fællesskandinavisk (glögg i Sverige).

I butikkerne findes op imod jul et hav af halv- og fuldfabrikata i
supermarkederne. Fra den lokale økologibutiks færdigblandede
luksusgløgg til diverse meget kraftige og syntetiserede essenser. Jeg
foretrækker personligt en lidt lettere og mere vindomineret vin
chaud/gløgg, end der typisk serveres i Danmark. Og på trods af
følgende sætning fra det franske opslag på recette de vin chaud
(opskrift på varm vin): "La règle d'or, c'est que la préparation ne
doit JAMAIS bouillir" - altså den gyldne regler er aldrig at lade vin
chauden koge, så volder det mig ikke så mange skrupler at koge en del
af alkoholen ud af drikken.

Opskrift på hurtig vin chaud her:

http://www.bergholt.net/vin_chaud_varm_soedet_vin_med_krydderier.html

--
Med venlig hilsen & god december!
http://www.bergholt.net (Nyt: Vin chaud, Ølgris & kalvefilet)

Fra : Max

Dato : 02-12-07 11:05

Hej Kasper

> [...]
> deres mulled wine. Den franske pendant er vin chaud (aux épices - varm
> vin med krydderier). Gløgg kommer vist af 'glødet vin' - og er

Findes der ikke en udgave med øl i stedet for vin et sted derude ?

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-12-07 11:40

On Sun, 2 Dec 2007 11:05:24 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Kasper

>Findes der ikke en udgave med øl i stedet for vin et sted derude ?

Der findes mange, prøv at søg på google på "mulled beer", fx

http://www.recipezaar.com/14427

- på mørk øl med æbler og krydderier (ingefær og kanel bl.a.) Prøv
evt. at lave den på St. Feuilliens Cuvée de Noël.

El:

http://completerecipes.com/141702.htm

Jeg har ikke selv eksperimenteret med den slags, men umiddelbart ville
jeg være påpasselig med kogetid - hvis for meget øl fordamper, bliver
vædsken hurtig meget bitter (qua humlen). Det er et gængs
problem/opmærksomhedsområde ved ølbaserede saucer.

Meld endelig tilbage, hvis du beslutter dig for at prøve.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Nyt: Ølgris, vin chaud, kalvefilet med
rosésvampe)

Fra : Max

Dato : 02-12-07 11:54

Hej Kasper

> Der findes mange, prøv at søg på google på "mulled beer", fx

Fint, et navn at søge på hjælper jo meget, tak for det.

> - på mørk øl med æbler og krydderier (ingefær og kanel bl.a.) Prøv
> evt. at lave den på St. Feuilliens Cuvée de Noël.

Og så oven i købet en af mine julefavoritøl.

> [...]
> vædsken hurtig meget bitter (qua humlen). Det er et gængs
> problem/opmærksomhedsområde ved ølbaserede saucer.

Uha, fra min barndom husker jeg det godt, kogt øl (f.eks) porter) var meget
brugt til lindring ved sygdom, forkølelse, halsbetændelse og den slags, der
husker jeg godt hvor bitter det kunne blive hvis mor kogte det for meget :(

> Meld endelig tilbage, hvis du beslutter dig for at prøve.

Beslutningen er taget, nu skal jeg så bare finde tidspunktet og den rigtige
øl,
har kun Saint Landelin på lager i øjeblikket. Nu skal jeg altså også have
mig
taget mig sammen og have købt krieg og andet juleøl inden det bliver
udsolgt.

Jeg skal nok melde tilbage når for jeg/vi har prøvet.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-12-07 16:56

> [...]
> udsolgt.
>
> Jeg skal nok melde tilbage når for jeg/vi har prøvet.

Jeg har somme tider lavet hvidtøl med æggesnaps i. Det bliver sikkert ikke
dårligere med porter
Det skal ikke koge kun varmes.

Steen.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 03-12-07 17:05

On Sun, 2 Dec 2007 11:53:47 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Kasper

>Fint, et navn at søge på hjælper jo meget, tak for det.

Det var så lidt.

>Og så oven i købet en af mine julefavoritøl.

Den er også god. Jeg har ikke fået smagt Nøgne Øs Underlige Jul endnu,
men den skulle efter sigende også være god.

> [...]
>husker jeg godt hvor bitter det kunne blive hvis mor kogte det for meget :(

Nemlig!

> [...]
>udsolgt.
>
>Jeg skal nok melde tilbage når for jeg/vi har prøvet.

Jeg tror godt, at Saint Landelin kan bruges. Måske skal den sødes lidt
(honning, sirup, mørk farin, rørsukker).

--
Mvh.
Kasper Bergholt

Fra : Max

Dato : 03-12-07 18:46

Hej Kasper

> Den er også god. Jeg har ikke fået smagt Nøgne Øs Underlige Jul endnu,
> men den skulle efter sigende også være god.

Den kender jeg ikke, men jeg tror dette års juleøl her hos mig bliver
en jule hvede øl fra Indslev bryggeri.

> Jeg tror godt, at Saint Landelin kan bruges. Måske skal den sødes lidt
> (honning, sirup, mørk farin, rørsukker).

Ja der er basis for lidt eksperimenteren. Jeg kan faktisk godt lide gløg,
men
jeg kan ikke tåle det mere, derfor søger jeg en erstatning.

--
Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 19:07

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> on mandag 3. december 2007 at 17:05
+0100 wrote:
>Den er også god. Jeg har ikke fået smagt Nøgne Øs Underlige Jul endnu,
>men den skulle efter sigende også være god.

Øl fra den Nøgne Ø er fremragende - og det er juleøllen også. Den
anbefaler jeg gerne!
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311