Tekstkodning i Safari
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-07 23:31

På min nye MacBook Pro er Leoparden installeret uden yderligere
indstillinger. Jeg går ud fra, at den automatik få de mest logiske
standardindstillinger, når jeg ikke piller ved noget. Der er kopieret
skrifter fra min gamle computer.OIg jeg formoder, at installationen også
har lagt de skrifter, som er nødvendige til almindelig brug.

Alligevel vises nogle hjemmesider med fejl ved ÆØÅ. (En firkant med et
spørgmålstegn i).

Eksempel: https://www.lb.dk/lbexpress/site/lb

Er det en skrift, jeg mangler? Eller er der en indstilling, der skal
ændres.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 00:47

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Eksempel: https://www.lb.dk/lbexpress/site/lb
>
> Er det en skrift, jeg mangler? Eller er der en indstilling, der skal

Jeg tror ikke, det har med skrifter at gøre. Det er snarere noget med
tekstkodning. Jeg ser ovennævnte side fint i Safari, men tekstkodning
sat til "Automatisk". Prøv at gå ind på siden og se på tekstkodning
nederst i menuen "Oversigt".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-12-07 20:16

> [...]
> tekstkodning. Jeg ser ovennævnte side fint i Safari, men tekstkodning
> sat til "Automatisk". Prøv at gå ind på siden og se på tekstkodning

"Automatisk" findes ikke imenuen "Oversigt". Her er tekstkodning sat til
"Standard" ved installationen.
I Indstillinger > Udseende er Standardkodning sat til Unicode (UTF-8).
Standardskrift: Times 16. Fast skriftbredde: Courier 13.

Nu har jeg set på den gamle computer, hvor stndardkodning er sat til
Vesteuropæisk (ISO Latin 1). Og jeg har ændret til det samme på den nye.
Hermed er problemet løst.

Vælger installationsprogrammet en relevant tekstkodning og skrift, når
man angiver sprog og geografisk placering? I så fald har det valgt
forkert for mig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 21:09

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> "Automatisk" findes ikke imenuen "Oversigt". Her er tekstkodning sat til
> "Standard" ved installationen.

Du har ret. Jeg skrev forkert. Den står også til "Standard" hos mig.

> [...]
>
> Nu har jeg set på den gamle computer, hvor stndardkodning er sat til
> Vesteuropæisk (ISO Latin 1). Og jeg har ændret til det samme på den nye.

Sådan står min også, så det må have været problemet.

> Vælger installationsprogrammet en relevant tekstkodning og skrift, når
> man angiver sprog og geografisk placering? I så fald har det valgt
> forkert for mig.

Underligt. Jeg mener ikke, jeg har været ude for problemer, men sådan
nogle småting kan godt drille på computere. Heldigvis er det løst nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 23:24

> [...]
>
> Vælger installationsprogrammet en relevant tekstkodning og skrift, når
> man angiver sprog og geografisk placering? I så fald har det valgt

Nej. Der bruges UTF8 uanset hvilket sprogr du vælger.

Du har et fontproblem. Prøv at flytte alle de skrifter du har
installeret manuelt ud og genstart.

Brug fremover en fontmanager til at håndtere dine egne skrifter.
Linotype Fontexplorer er glimrende en af slaghsen og de forærer den
tilmed væk (for at lokke dig til at købe deres skrifter)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 00:31

> [...]
> Linotype Fontexplorer er glimrende en af slaghsen og de forærer den
> tilmed væk (for at lokke dig til at købe deres skrifter)

På den gamle computer havde jeg Suitcase, som mangedoblede tiden, som
den brugte på at starte op.
Mac-hjælp nævner intet om, at man har brug for en fontmanager ud over
deres egen Fontbook. Her har jeg været inde for at slå dobbelte skrifter
fra. Min fontsamling er en blanding af overførsler fra den gamle
computer og det, som er kommet ved Leopardinstallationen. Man skulle
tro, at installationen ihvertfald garanterede, at Apples egne programmer
kunne køre. Men når jeg åbner iWorksprogrammer, får jeg denne besked:

The font "Helvetica-Narrow" was substituted for the missing font
"Helvetica"

Jamen jeg har da masser af Helvetica. Og hvorfor bekymrer programmerne
sig om, hvilke skrifter jeg har, inden jeg er begyndt at skrive?

Hvad er det for nogle problemer, man skal beskytte sig imod, som gør,at

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 19:00

> På den gamle computer havde jeg Suitcase, som mangedoblede tiden, som
> den brugte på at starte op.

Der er ingen der siger at du partut skal starte Suitcase når nu logger
ind. Vent med den slags til det er nødvendigt.

> Mac-hjælp nævner intet om, at man har brug for en fontmanager ud over
> deres egen Fontbook.

Tro mig, hvis du dimser med tredieparts fonte /har/ du brug for en
Fontmanager. Fontbook og ikke mindst ATServer er slet ikke rubust nk
til at håndtere konfilkter eller mange mange skrifter.

Quick and dirty fix på 10.4.x er at kaste følgende linie ind et
passende sted i /etc/rc:

"rm -R /Library/Caches/com.apple.ATS"

Uden den tilføjelse kunne jeg bruge adskillige timer hver dag på at
løse font issues for de brugere jeg servicerer.

> [...]
> kunne køre. Men når jeg åbner iWorksprogrammer, får jeg denne besked:
>
> The font "Helvetica-Narrow" was substituted for the missing font

mja

> Jamen jeg har da masser af Helvetica. Og hvorfor bekymrer programmerne
> sig om, hvilke skrifter jeg har, inden jeg er begyndt at skrive?

Fordi du har flere Helvetica versioner installeret og fordi de kommer
op og slås.

> Hvad er det for nogle problemer, man skal beskytte sig imod, som gør,at
> man har brug for en fontmanager?

Eks dem du er rendt ind mht din safari... Jeg kan også komme på mere
generende eksempler.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 20:05

> [...]
> til at håndtere konfilkter eller mange mange skrifter.
>
> Quick and dirty fix på 10.4.x er at kaste følgende linie ind et

Tak for udmærkede råd. Forklar venligst "passende sted i /etc/rc"

> [...]
> op og slås.

> Eks dem du er rendt ind mht din safari... Jeg kan også komme på mere

Safari-problemet blev klaret ved at sætte den rigtige tekstkodning i
Indstillinger.