Wok
Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-07 20:36

Vi står for at skulle anskaffe en sådan herhjemme.

Min plan er at kigge ind hos nogle kineserkøbmænd og lignende for at
lede efter et robust eksemplar i bart stål/metal.
Men jeg skulle ikke forsværge at der ikke sidder nogen derude og har et
bedre råd?

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 01-12-07 13:24

On 1 Dec., 20:35, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:

> [...]
> lede efter et robust eksemplar i bart stål/metal.
> Men jeg skulle ikke forsværge at der ikke sidder nogen derude og har et

Varmekilden er efter min (bitre) erfaring næsten vigtigere end selve
wokken. Jeg købte en wok i pladejern hos en kineser, fordi jeg var
træt af de der teflon-wokker, som efter min mening ikke har noget med
en wok at gøre.

Men selv det største blus på mit gaskomfur kom totalt til kort over
for sådan en fætter. Jeg har overvejet at få et stort udendørs gasblus
med flaske på til næste sommer, så jeg kan lave ordentlig wokmad på
terassen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-12-07 21:30

edelvang@gmail.com wrote:
> [...]
> for sådan en fætter. Jeg har overvejet at få et stort udendørs gasblus
> med flaske på til næste sommer, så jeg kan lave ordentlig wokmad på

Af samme grund har jeg en af støbejern fra Le creuset - når først den er
varm, så skal der noget til at slå den ned igen :)

jeg er meget glad for den skal det siges.

Mvh Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 22:01

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> Af samme grund har jeg en af støbejern fra Le creuset - når først den
> er varm, så skal der noget til at slå den ned igen :)

Jeg har prøvet med støbejerns-wok. Det funk'er bare ikke. En wok skal kunne
blive varm på et splitsekund, og skal kunne køles ned lige så hurtigt.

> jeg er meget glad for den skal det siges.

Jeg har smidt min ud.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-12-07 20:18

Jens Bruun skrev:
> "Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet med støbejerns-wok. Det funk'er bare ikke. En wok skal kunne
> blive varm på et splitsekund, og skal kunne køles ned lige så hurtigt.

Har du så fundet en simpel let en, uden overfladebehandling?

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-12-07 22:10

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Har du så fundet en simpel let en, uden overfladebehandling?

Ja, og jeg hopper snart på et gasblus specielt til wok-brug.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-12-07 22:32

Jens Bruun skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og jeg hopper snart på et gasblus specielt til wok-brug.

Ja, jeg fik ikke læst dit andet indlæg inden jeg svarede. Lette, billige
wok'er der holder den tid de gør.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 22:03

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> wokken. Jeg købte en wok i pladejern hos en kineser, fordi jeg var
> træt af de der teflon-wokker, som efter min mening ikke har noget med

Enig.

> [...]
> for sådan en fætter. Jeg har overvejet at få et stort udendørs gasblus
> med flaske på til næste sommer, så jeg kan lave ordentlig wokmad på

Enig. Det står øverst på _min_ ønskeliste, og det er jo et godt tidspunkt at
tale om ønskelister

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-12-07 20:17

edelvang@gmail.com skrev:

> [...]
> for sådan en fætter. Jeg har overvejet at få et stort udendørs gasblus
> med flaske på til næste sommer, så jeg kan lave ordentlig wokmad på

Det var sandeligt noget af en plan. Men man må da gå ud fra at asiatisk
wok mad i almindelighed laves uden en større ildebrand.
Wok med stor varmeflade og traditionen for opskæring af alt mad i små
strimler hænger jo sammen med kinesisk kultur på den måde at det
mindsker brændselsforbruget. Deraf en madlavning der er indrettet efter
meget høje befolkningskoncentrationer og begrænset brændsel.
Men vi må da overveje at et større gasblus er en af nødvendighederne for
vi kan få helt vellykket wokmad, omend det ikke vil være i tråd med
traditionen.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-12-07 06:40

On 2 Dec., 20:16, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:

> [...]
> mindsker brændselsforbruget. Deraf en madlavning der er indrettet efter
> meget høje befolkningskoncentrationer og begrænset brændsel.

Der skal ikke særligt meget brændsel til at skaffe den rette
helvedesild, der muliggør et par minutters wokstegning. Men det er
svært at efterligne med et gennemsnitligt gasblus. Det typiske problem
med for lav varme eller for dårlig wok er, at maden bliver kogt (i
eget vandindhold) i stedet for stegt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-12-07 17:20

edelvang@gmail.com skrev:

> [...]
> svært at efterligne med et gennemsnitligt gasblus. Det typiske problem
> med for lav varme eller for dårlig wok er, at maden bliver kogt (i

Jeg tror nu nok "helvedesild" kommer til at kræve megen brændsel. Alene
udfra betragtning af de relative varmekapaciteter er det ganske evident
at det vil give et højere energibehov.
Den lille lette må jeg nu stadigt forholde mig til som den autentiske
løsning.

Fra : N/A

Dato : 04-12-07 17:20

Fra : N/A

Dato : 04-12-07 17:21

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-12-07 21:59

> Vi står for at skulle anskaffe en sådan herhjemme.

Intet hjem er komplet uden.

> Min plan er at kigge ind hos nogle kineserkøbmænd og lignende for at
> lede efter et robust eksemplar i bart stål/metal.

God idé.

> Men jeg skulle ikke forsværge at der ikke sidder nogen derude og har
> et bedre råd?

Muligt. Her er mit: Køb en billig, tynd blik-udgave. En wok skal kunne
lynopvarmes, og der dur alene de billige, originale. Hvis I ikke har gas,
kan det være meget problematisk at få en wok til at fungere som... en wok.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-12-07 20:26

Jens Bruun skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Intet hjem er komplet uden.

Vi har allerede en. Fra Ikea, vel vidende om dens shortcome's og at det
er en midlertidig billig løsning.

> [...]
> kan det være meget problematisk at få en wok til at fungere som... en wok.

Det lyder meget fornuftigt. Og det med varmen falder tillige i tråd med
min "gastro-antropologiske" tanke over det kinesiske køkken som jeg fik
nævnt i mit svar til Kevin.
Ved siden af vores ældre elkomfur har vi et enkelt gasblus til
situationer hvor det ikke er til at komme udenom. Så vi kan oplagt teste
begge muligheder.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 08:04

Her hos os har vi to wok'er. Den ene er noget scanpan-hejs, titanium. Fin
vok der blandt andet er god at arbejde med fordi håndtag og den slags er
gode og velproportionerede. Men den skal have fuld skrue på komfuets
største blus for at fungre ordentligt. Den anden er en billig blik-sag med
træhåndtag. Den er ret tynd i materialet og derfor hamrende hurtig at få
op i temperatur. Den behøver end ikke at være på det største blus for at
have varme nok til at fungere som en wok skal.
Blik-udgaverne dur i øvrigt kun til gaskomfurer.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-12-07 11:06

On Mon, 03 Dec 2007 08:04:10 +0100, Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> vok der blandt andet er god at arbejde med fordi håndtag og den slags er
> gode og velproportionerede. Men den skal have fuld skrue på komfuets

Jeg har samme erfaring og er glad for min.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-12-07 13:32

Jonas Kofod skrev i 4751b798$0$90264$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> lede efter et robust eksemplar i bart stål/metal.
> Men jeg skulle ikke forsværge at der ikke sidder nogen derude og har

Den her virker fremragende og er oven i købet billig:

http://www.bp.com/mispopupimage.do?img_path=liveassets/bp_internet/lpg/bp_lpg_denmark/STAGING/local_assets/images/varekatalog/Privat/18490_400x400.jpg&alt_tag=Hot
Wok

Du må selv samle link'et, hvis din browser ikke kan finde ud af det.

vh jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-12-07 00:46

Jan Boegh skrev:

> [...]
> Wok
>
> Du må selv samle link'et, hvis din browser ikke kan finde ud af det.

Den ser fin ud. Køber man den hos BP eller?

Fra : Max

Dato : 04-12-07 09:26

Hej Jonas

> Den ser fin ud. Køber man den hos BP eller?

Ikke nødvendigvis, jeg har set den til salg i både
Bilka og Silvan.

Og den kan også fåes på nettet

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=6377&selected=1

--
Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-12-07 17:26

Max skrev:
> Hej Jonas

> Ikke nødvendigvis, jeg har set den til salg i både
> [...]

Fornemt.

Jeg ser at den "designede" udgave er godkendt til indendørsbrug mens det
for den almindelige ikke er nævnt?
Kan wok'en købes seperat? Såfremt man skal købe det dyre blus (af frygt
for at futte hjemmet af) og selv stille med wok.

Fra : Max

Dato : 04-12-07 19:57

Hej Jonas

> Kan wok'en købes seperat? Såfremt man skal købe det dyre blus (af
> frygt for at futte hjemmet af) og selv stille med wok.

Jeg ved det ikke, jeg er en af de vantro der har en støbejerns "vok"
som jeg bruger på komfuret, gasgrillen eller på en af de gasblus kaldet
topbrænder til 2 kg BP gasflaske som jeg har købt et par stykker af
for en halvtredser pr stk incl. flaske på skrammelmarkeder. Alt i alt
et arrangement jeg er glad for.

--
Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-12-07 07:10

Jonas Kofod <news@jlkofod.dk> on tirsdag 4. december 2007 at 0:45 +0100
wrote:
>Den ser fin ud. Køber man den hos BP eller?

Det er lige præcis det man gøe!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-12-07 18:21

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Jonas Kofod <news@jlkofod.dk> on tirsdag 4. december 2007 at 0:45 +0100
>
> Det er lige præcis det man gøe!

Det der er den der kaldes " Hot Wok ". Den kan fåes rigtigt mange steder.
Jeg synes ikke at den ser ret smart ud. Man skal indstille 3 primitive haner
til de 3 blus der er uden om hinanden. Jeg ville foretrække et af de gasblus
man kan købe i brygforretninger, fek.s www.beerkits.dk Der kan man regulere
med én hane.
Vi har en min kone har købt i Indonesien, den har 2 brændere udenom hinanden
men med én regulering, den giver ca 5 Kw og det er nok. Den fåes dog næppe i
'Danmark og er kun nævnt for at nævne effekten.

Steen.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-12-07 14:58

edelvang@gmail.com on tirsdag 4. december 2007 at 14:40 +0100 wrote:
> Det typiske problem
>med for lav varme eller for dårlig wok er, at maden bliver kogt (i
>eget vandindhold) i stedet for stegt.

Det er nemlig det der er det væsentligeste problem. Derfor er jeg i
særklasse også glad for min blik-wok, der ikke har en masse gods der skal
varmes op. Eneste problem er at den ikke er så let at arbejde med på et
almindeligt gasblus (den er for let), da blandt andet håndtagene er noget
jammerligt Hong Kong-skrammel

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-12-07 17:21

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
> varmes op. Eneste problem er at den ikke er så let at arbejde med på et
> almindeligt gasblus (den er for let), da blandt andet håndtagene er noget

Antageligt skal vi ud i en balancegang her.