Skærmdubling?
Fra : tranebær

Dato : 01-12-07 03:23

Jeg har i snart et år haft en MacBook og på denne forsøgt st køre
udvidet skrivebord, med blandet resultat,dette har jeg tilskrevet
maskinens "lidenhed". Nu har jeg imidlertid fået en iMac 2,4 Ghz og
regnede derfor med at alle, denne type, problemer var løst! Men så let
sliper man tilsyneladende ikke, det er først nu problemerne kommer,
jeg kan simpelhen ikke få min ekstra skær (LaCie photon20 visionII)
til at "køre" d.v.s. den den tænder og slukker i en uendelighed få
sec. ad gangen.
Derfor er mit spørgsmål til gr. kender andre til dette problem og,
hvis ja, hvordan her I så løst problemet..??

mvh
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-07 12:31

"tranebær" <gogjand@hotmail.com> writes:

> Jeg har i snart et år haft en MacBook og på denne forsøgt st køre
> udvidet skrivebord, med blandet resultat,dette har jeg tilskrevet

Tingene falder på gulvet hele tiden?

> [...]
> jeg kan simpelhen ikke få min ekstra skær (LaCie photon20 visionII)
> til at "køre" d.v.s. den den tænder og slukker i en uendelighed få

Kender ikke problemet, men det kunne være at Mac'en er lidt
optimistisk med hensyn til hvilke opløsninger den kan køre. Prøv at
sætte opløsningen ned til noget lavt og vær opmærksom på at
opdateringsfrekvensen har noget at sige.

Det burde gerne give et stabilt billede - når det så er på plads kan
du skrue op igen for værdiern.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : tranebær

Dato : 01-12-07 12:00

On 1 Dec., 12:30, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Tingene falder på gulvet hele tiden?

Det er netop for at undgå det´ jeg ønskede udvidet skrivebord....

> [...]
> opdateringsfrekvensen har noget at sige.
>
> Det burde gerne give et stabilt billede - når det så er på plads kan
Har nu prøvet at gå fra 1200x1600 som er skæmens "normal" opsætning
til 1024x1280, indtil nu er der tilsyneledende "stabilt" billede, tak
for hjælpen.

mvh
Jens

Fra : Esben

Dato : 02-12-07 19:57

tranebær <gogjand@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Har nu prøvet at gå fra 1200x1600 som er skæmens "normal" opsætning
> til 1024x1280, indtil nu er der tilsyneledende "stabilt" billede, tak

Det er frekvensen du skal se efter. Måske kan den kun køre 1600x1200 ved
en relativ lav frekvens, forhåbentlig ikke under 75, men det kan ske.

Højere frekvens giver mere stabilt billede (men slider mere på
skærmen...)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-12-07 20:22

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det er frekvensen du skal se efter. Måske kan den kun køre 1600x1200 ved
> en relativ lav frekvens, forhåbentlig ikke under 75, men det kan ske.

Fladskærme er fint tilfredse med 60Hz.

> Højere frekvens giver mere stabilt billede (men slider mere på
> skærmen...)

Ikke på en fladskærm med DVI.

(til spørgen: bruger du VGA eller DVI?)

Fra : Esben

Dato : 02-12-07 22:04

> Fladskærme er fint tilfredse med 60Hz.

> Ikke på en fladskærm med DVI.
>
> (til spørgen: bruger du VGA eller DVI?)

Havde ikke forstået at det skulle dreje sig om en fladskærm...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 00:54

> Havde ikke forstået at det skulle dreje sig om en fladskærm...

Lacie Photonvision er en fald en...

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-07 22:24

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

Jeg bruger hele tiden udvidet skrivebord med min MacBook med en 19"
skærm med 1280x1024. Det har aldrig givet problemer. Jeg har endda 19"
skærmen som hovedskærm med menulinie og Dock. Når jeg sætter computeren
på vågeblus, fjerner skærmen og vækker computeren, flytter det hele over
på den indbyggede skærm. Det fungerer også fint omvendt, når jeg slutter
skærmen til.

> [...]
> en relativ lav frekvens, forhåbentlig ikke under 75, men det kan ske.
>
> Højere frekvens giver mere stabilt billede (men slider mere på

Jeg har ellers lige fået at vide her i gruppen, at en fladskærm skal
køre med 60 Hz. Det er skærmens indbyggede opdateringsfrekvens, så man
får intet ud af at sætte frekvensen højere. Fladskærme flimrer ikke, så
det ødelægger ikke billedet med en lav frekvens. Prøv om ikke andet så
for eksperimentets skyld at sætte frekvensen til 60 Hz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 10:02

> Jeg bruger hele tiden udvidet skrivebord med min MacBook med en 19"
> skærm med 1280x1024. Det har aldrig givet problemer. Jeg har endda 19"
> skærmen som hovedskærm med menulinie og Dock.

Ja, jeg har en Apple Cinema skærm på 23" sluttet til min MacBook, gennem
docking-stationen. Og jeg synet /ikke/ at det funger godt med udvidet
skrivebord.

Problemet er ganske simpelt at MacBook'ens 13" skærm er ubrugelig sammen
med en 23" skærm. Så jeg smækker låget i, og sparer dermed på brugen af
den indbyggede skærm, og kører altså udelukkende med Cinema skærmen.

Som dog mangler det indbyggede iSight kamera. Det kunne Apple godt have
lavet bedre, også af hensyn til MacPro brugerne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> med en 23" skærm. Så jeg smækker låget i, og sparer dermed på brugen af
> den indbyggede skærm, og kører altså udelukkende med Cinema skærmen.

Hvis jeg havde en 23" skærm ville jeg nok også nøjes med den. Det er
trods alt lidt besværligt at have to skærme i gang. Det virker f.eks.
lidt forkert, at menulinien er på den ene skærm, mens programmets vindue
er på den anden. Man er jo vant til, at man trækker en menu ned over
programmet, når man skal bruge noget i menuen. Jeg glemmer også tit,
hvilket program der er aktivt. Det kan være lidt uheldigt, hvis man så
bare trykker på en tastaturgenvej, som så virker i et andet program, end
man havde regnet med.

> Som dog mangler det indbyggede iSight kamera. Det kunne Apple godt have
> lavet bedre, også af hensyn til MacPro brugerne ...

Jeg har også luret lidt på, om jeg skulle købe en Apple-skærm, når de
kommer med indbygget iSight. Det går jeg da ud fra, at de gør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-07 16:26

> Jeg har også luret lidt på, om jeg skulle købe en Apple-skærm, når de
> kommer med indbygget iSight. Det går jeg da ud fra, at de gør.

Min mave siger, at det gør de aldrig. (Så havde de(nok) været der
forlængst).

Jeg tager højst sandsynligt fejl, men jeg tror, at Apple ikke vil
ødelægge den professionelle linie med en "familie-trend".

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 17:53

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg tager højst sandsynligt fejl, men jeg tror, at Apple ikke vil
> ødelægge den professionelle linie med en "familie-trend".

Er videokonferencer da uprofessionelt? Og er MacBook Pro en
u-professionel maskine?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-07 00:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er videokonferencer da uprofessionelt? Og er MacBook Pro en
> u-professionel maskine?

Slet ikke til det første - jeg troede, der mentes Cinema-skærmene og har
ikke tænkt på en bærbar.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Slet ikke til det første - jeg troede, der mentes Cinema-skærmene og har
> ikke tænkt på en bærbar.

Ja, udgangspunktet var Cinema-skærmene. Jeg har et iSight-kamera på min
MacBook, men det er jo ikke meget bevendt med i 23" Cinema-skærm
herhjemme, og et 'løst' kamera sidder forkert.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-07 12:51

> [...]

> MacBook, men det er jo ikke meget bevendt med i 23" Cinema-skærm
> herhjemme, og et 'løst' kamera sidder forkert.

OK - jeg misforstod nok problematikken

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-07 16:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> og kører altså udelukkende med Cinema skærmen.
>
> Som dog mangler det indbyggede iSight kamera. Det kunne Apple godt have
> lavet bedre, også af hensyn til MacPro brugerne ...

Ja, det havde været rart

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 10:02

> [...]

> Derfor er mit spørgsmål til gr. kender andre til dette problem og,
> hvis ja, hvordan her I så løst problemet..??

Mon ikke alle problemer var løst, hvis du brugte en Apple Cinema skærm
af samme størrelse som skærmen på din iMac? 23"?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 10:50

> [...]

> Derfor er mit spørgsmål til gr. kender andre til dette problem og,
> hvis ja, hvordan her I så løst problemet..??

Har du prøvet at se i skærmens egen opsætning i menuen på skærmen? Der
er måske en form for pausefunktion, man kan indstille eller slå fra. Det
har jeg da set på vores Eizo-skærme på arbejdet. Jeg synes, det kan være
problematisk med vågeblus på skærme. Min billige 19" skærm, der kun har
VGA-tilslutning går f.eks. ikke på vågeblus med min MacBook. Den skriver
bare, at der ikke er noget signal. Den gik fint på vågeblus med min
gamle TiBook, så det er ikke fordi, den ikke kan.
--
Henrik Münster
Esbjerg