Vrøvl med renovering/andelsboligforening.
Fra : Ulvir

Dato : 28-11-07 19:34

Hej gruppe-

Jeg bor i en mindre (et værelses i en andelsboligforening) lejlighed der er
ved at få renoveret køkken og bad. Godt nok.

Dette tiltag blev besluttet på en afdelings bestyrelsesmøde for et stykke
tid, og for godt 3 uger siden var det min tur. Gårdmanden fortalte mig at
indgrebet støvede rigtig meget, og rådede mig til at dække mine møbler med
plastik. Da det var gjort rejste jeg på ferie hos min familie, da udsigten
til nul toilet eller køkken forhold i en fire uges tid Var ikke særlig
tiltrækkende. En blokvogn med wc og koge muligheder var dog stilt op ude på
græsplænen. Pga. astma kan jeg heller ikke tåle støv.

Så har jeg følgende spørgsmål:

Må afdelingsbestyrelsen beslutte at der skal betales fuldt husleje mens
renoveringen foregår, og lejligheden er ubeboelig pga. støv forurening? At
det at jeg må bo et andet sted, med de udgifter der følger med,overhoved
ikke er deres problem?

Min stue, der hvor jeg opholder mig, spiser og sover, er dækket af et tykt
lag cement/bygge støv. Overalt. Gulvet, træværk, vindueskarm, det hele. Det
ser herrens ud. Arbejderne fjernede samtlige døre mellem
badeværelset/køkkenet og stuen, inden de gik i gang med lufthammer mm. og
brækkede gulve op og fliser osv. nede. Fordi de skulle kunne fjerne
affaldet.

Jeg har fået at vide at et rengøringsfirma gør rent i køkkenet og
badeværelset. Men min total belortede stue skal jeg selv gøre rent.

Hvor står jeg juridisk her? Jeg har jo ikke svinet min stue til- der var
rent og pænt da jeg tog hjemmefra, og alt var dækket til. Pga. min astma
kan jeg ikke tåle at være i mit eget hjem nu. Tilsyneladende pga. en
bestyrelsesbeslutning. Må de det der? Jeg har lyst til at få et
rengøringfirma til at orde mit hjem, gi foreningen regningen, og true med
advokat, retsag og aviserne hvis de ikke betaler- vel en 3-4000 kroner.

Jeg er ret fortvivlet- og ikke så lidt sur.

Mvh- Ulvir.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-07 19:49

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe-
>
> Jeg bor i en mindre (et værelses i en andelsboligforening) lejlighed der
> er ved at få renoveret køkken og bad. Godt nok.

Bor du til leje hos en andelshaver/foreningen eller er du selv andelshaver?

> Dette tiltag blev besluttet på en afdelings bestyrelsesmøde for et stykke

Det er nu nok en generalforsamling, der har besluttet det. Det lyder til at
være et arbejde af en sådan karakter, at det vil kræve en
generalforsamlingsbeslutning.

> [...]
> renoveringen foregår, og lejligheden er ubeboelig pga. støv forurening?
> At det at jeg må bo et andet sted, med de udgifter der følger

Ifht. andelshavere vil der ikke være problemer i dette, - det er jo
andelshaverne selv der beslutter hvordan en sådan sag skal gennemføres, og i
sidste ende også dem, der skal betale for den manglende husleje, så det går
lige op.

Ifht. lejere er sagen en anden, - her kan der ikke kræves husleje, når det
lejede ikke kan benyttes.

Deraf vigtigheden i mit øverste spørgsmål.

/Per

Fra : Ulvir

Dato : 28-11-07 20:01

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lejede ikke kan benyttes.
>
> Deraf vigtigheden i mit øverste spørgsmål.

Jeg bor hos dem her: http://www.thistedbolig.dk/velkommen.php altså til
leje i en almenboligforening, tror jeg nok det hedder. Klik på 'Sidste
nyt', der kan du se at det var bestyrelsen ved afd. 7 (der bor jeg) der tog
beslutningen. Jeg mener at det de laver (ikke renoveringen) er ulovligt.
Det gør alle mine bekendte også.

Mvh- Ulvir.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-07 20:17

> [...]
> tog beslutningen. Jeg mener at det de laver (ikke renoveringen) er
> ulovligt. Det gør alle mine bekendte også.

Okay.
Der er altså temmlig stor forskel på en andelsboligforening og et alment
boligselskab, så det var godt at det kom på plads.

Som lejer i et alment boligselskab er du på næsten alle punkter sidestillet
med en almindelig lejer, men det har sin egen lovgivning.
Jeg er ikke helt skarp på alle forskellene, men umiddelbart vil jeg mene, at
du i denne situation har de samme rettigheder.

Det første du bør gøre er at skrive en klage til bestyrelsen, hvor du
anfører dine krav.
Skriv det stille og roligt, og se så hvad der sker. Kommer der ingen
reaktion kan du sikkert få hjælp hos feks. LLO www.lejerneslo.dk, som kan
hjælpe dig med at finde den lokale LLO, der kan hjælpe. Det koster et
beskedent kontingent at blive medlem.

/Per

Fra : Ulvir

Dato : 28-11-07 20:54

> [...]
> reaktion kan du sikkert få hjælp hos feks. LLO www.lejerneslo.dk, som kan
> hjælpe dig med at finde den lokale LLO, der kan hjælpe. Det koster et

Tak for det gode råd og links!

Mvh- Ulvir.

PS: Jeg holder gruppen orienteret om 'slagets gang'. Igen tak!

Fra : duff

Dato : 28-11-07 22:29

Ulvir skrev:

ifølge det link er det en andelsbolig du bor i.
ihvertfald hvis man skal gå efter navnet....

Fra : Ulvir

Dato : 28-11-07 23:36

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i meddelelsen
> Ulvir skrev:
>>

> ifølge det link er det en andelsbolig du bor i.
> ihvertfald hvis man skal gå efter navnet....

Klik på linket, og vent ca. 10 sekunder mens en rude skifter fra: 'Den gode
nyhed er at 250.000.. til noget andet, for at der til sidst står: 'DE
ALMENE BOLIGFORENINGER'

Fra : duff

Dato : 28-11-07 23:51

Ulvir skrev:

> [...]
>
> Klik på linket, og vent ca. 10 sekunder mens en rude skifter fra: 'Den
> gode nyhed er at 250.000.. til noget andet, for at der til sidst står:

Ja og ligenedeunder hedder det thisted andelsboligforening.
Vedtægterne kunne også godt ligne noget andels.

Det skal jeg dog ikke gøre mig mere klog på.

Fra : Ulvir

Dato : 29-11-07 00:31

> Ja og ligenedeunder hedder det thisted andelsboligforening.
> Vedtægterne kunne også godt ligne noget andels.

Jeg har ingen andelsbevis. Da jeg flyttede ind betalte jeg kun et meget
beskedent indskud.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-11-07 11:33

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i en meddelelse

> Ja og ligenedeunder hedder det thisted andelsboligforening.
> Vedtægterne kunne også godt ligne noget andels.

Vedtægterne siger da klart og tydelig, at der er tale om et almennyttigt
boligselskab:

Vedtægter for Thisted Andelsboligforening
Kapitel 1
Navn, hjemsted og formål
§ 1. Boligorganisationens navn er Thisted Andelsboligforening
Stk. 2. Boligorganisationen har hjemsted i Thisted kommune.
Stk. 3. Boligorganisationen har ikke nogen oprindelig egenkapital.

§ 2. Boligorganisationen har til formål at opføre, udleje, administrere,
vedligeholde og modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med
reglerne i lov om almene boliger m.v.

Navnet er godt nok misvisende, men det tror jeg ikke man skal hænge sig i.

/Per

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-11-07 18:52

Per Christoffersen skrev:

> Vedtægterne siger da klart og tydelig, at der er tale om et almennyttigt
> boligselskab:

Der er rigtigt mange boligforeninger der hedder Etellerandet
andelsboligforening.
Som eksempler kan nævnes Odense AndelsBoligforening, VA, Den
almennyttige andelsboligforening VIBO og Andelsboligforeningen af 1899.

Det er ikke de enkelte boliger der er andele, men afdelinger der er
andele af boligforeningen.

Fra : bai

Dato : 29-11-07 14:48

Der er rigtig mange Almen nyttige boligforeninger der er blevet
"andelsboligforening", Vores er også, den største forskel er vist
venteliste systemet ellers er der ikke nogen forskel, det er stadig
lejernes Lo der kan hjælpe.
Man får et andelsbevis for ca 100-200kr.
Mener dog de slår sig en del op på et såkaldt "bebor demokrati".