Kan det virkelig være lovligt?
Fra : Kim2000

Dato : 28-11-07 10:41

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article363694.ece

En journalist logger sig ind, sender beskeder om ønsket om købesex med 14-16
årige piger og bliver naturligvis dybt forarget over at denne efter et par
hundrede breve finder en der vil sælge. Men kan virkelig være lovligt at
opfordre småpiger til sex i journalistikkens hellige navn? Det er da i hvert
fald hamrende uetisk at skræmme småtøser på den måde.

mvh
Kim

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-07 12:40

Den Wed, 28 Nov 2007 10:40:57 +0100 skrev Kim2000:

> [...]
> være lovligt at opfordre småpiger til sex i journalistikkens hellige
> navn? Det er da i hvert fald hamrende uetisk at skræmme småtøser på den

Hvis du ikke selv gider læse loven om kønslig omgang med mindreårige,
skal du vel ikke forvente, at andre gider gøre det for dig. Det er vel
bedre, at en journalist påviser huller i pengemaskinen Arto, frem for at
pædofile i hobetal, kan have frit spil der.

Det er næsten lige så slemt, at man skal tvinges til at høre på Anisettes
skråleri, når man gerne vil høre et interview på ekstrabladet.dk.

Karl Erik Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 16:31

Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
>
> Det er næsten lige så slemt, at man skal tvinges til at høre på Anisettes
> skråleri, når man gerne vil høre et interview på ekstrabladet.dk.

Jeg vil godt lige påpege, at du befinder dig i en forkert nyhedsgruppe
med din rent moralske stillingtagen til et ganske interessant juridisk
spørgsmål.

For mig at se har eb.dk's medarbejder først tilskyndet 30 mindreårige
piger til sex mod betaling og derefter indgået konkrete aftaler med
flere om dem om ulovlige forhold.

Ifølge avisen er aftalen dog ikke blevet fuldbyrdet.
På den anden side ville det næppe heller være billigt, hvis en
journalist var med til at planlægge et røveri mod en bank for at lave en
røverhistorie.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 28-11-07 19:32

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:474d5383$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> bedre, at en journalist påviser huller i pengemaskinen Arto, frem for at
> pædofile i hobetal, kan have frit spil der.

Jeg kan høre på dig at et spørgsmål om lovligheden af at opfordre
mindreårige til ulovlighedern ikke er juridisk men moralske spørgsmål.....

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 20:02

Kim2000 skrev:

> Jeg kan høre på dig at et spørgsmål om lovligheden af at opfordre
> mindreårige til ulovlighedern ikke er juridisk men moralske spørgsmål.....

Karl Erik blander det hele sammen.

Principielt er det ikke lovligt at gøre som eb.dk, men det kan næppe
retsforfølges uden beviser, f.eks. i form af logningsfiler.

Bjarne

Fra : claus b.p.

Dato : 29-11-07 01:54

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Principielt er det ikke lovligt at gøre som eb.dk, men det kan næppe
> retsforfølges uden beviser, f.eks. i form af logningsfiler.

Medierne i almindelighed og EB i særdeleshed har ofte tilsidesat lovene med
henvisning til at man kan være nødt til at begå et lille lovbrud for at
afsløre et stort. Da man ikke har forsæt til at føre forbrydelsen ud i
livet, vil det ofte medføre straffrihed, men det er op til domstolen at
vurdere om de træder over grænsen for at målet ikke længere helliger midlet.
Dette konkluderet ud fra at man jævnligt ser disse retssager, og i nogle
bliver de dømt, i andre - (formentlig de fleste) ikke. Men risikoen for en
bøde har aldrig holdt fx. EB tilbage fra at skrive en "god" historie.

/Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-07 12:18

Kim2000 skrev:

> Jeg kan høre på dig at et spørgsmål om lovligheden af at opfordre
> mindreårige til ulovlighedern ikke er juridisk men moralske spørgsmål.....

Hvad tror du man kan høre på dit spørgsmål?

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-07 17:16

Den Wed, 28 Nov 2007 16:30:33 +0100 skrev Bjarne:

> [...]
> ville det næppe heller være billigt, hvis en journalist var med til at
> planlægge et røveri mod en bank for at lave en røverhistorie.

Har du overhovedet læst artiklen? Hvis ja, læser du jo som en vis person
læser bibelen.
Læs artiklen igen - og ret så dine fejlfortolkninger.
Jeg bad jo også spørgeren selv læse loven, i stedet for at sætte en
følesladet og holdningsløs debat i gang her.
Men det er jo typisk for mange her - de elsker at debattere sex.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-11-07 23:26

Den Wed, 28 Nov 2007 20:02:28 +0100 skrev Bjarne:

> Karl Erik blander det hele sammen.
>
> Principielt er det ikke lovligt at gøre som eb.dk, men det kan næppe
> retsforfølges uden beviser, f.eks. i form af logningsfiler.
>
> Bjarne

Rent gætteværk - hvad kan det bruges til?
Læs dog i loven i stedet.
Min pointe var, at det er bedre at nogen påviser huller, fremfor at
pædofile har frit spil.

Kan I ikke diskutere det moralske i, at politikerne har vidst i 7 år, at
Nordisk Tobakskompagni har tilsat stoffer i cigaretter, for at gøre
rygere afhængige og påføre dem kræft - uden at gøre noget ved det - i
stedet?

Bliver folk ikke snart klar over, at det Danmark vi kendte i forrige
årtusinde, ikke eksisterer mere?

Karl Erik Christensen

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 29-11-07 12:02

Kim2000 wrote:
> [...]
> opfordre småpiger til sex i journalistikkens hellige navn? Det er da i hvert
> fald hamrende uetisk at skræmme småtøser på den måde.

Sex med 15 årige er ikke generelt forbudt.

/Martin