antal medlemmer i bestyrelse
Fra : Lars Arvø

Dato : 22-11-07 11:06

Goddag.
Er der nogen regler for hvor mange der skal være i en bestyrelse, når der
oprettes en forening.
Mvh Lars

Fra : Holst

Dato : 22-11-07 11:21

Lars Arvø wrote:

> Er der nogen regler for hvor mange der skal være i en bestyrelse, når der
> oprettes en forening.

Det afhænger af foreningen. Men generelt: Nej.

Fra : Jubii

Dato : 22-11-07 12:45

> Det afhænger af foreningen. Men generelt: Nej.

Måske skulle du have nævnt at det er mest paktisk med et ulige antal
bestyrelsesmedlemmer, så man kommer over problemer med stemmelighed.
Man kan også have et vist antal bestyrelsesmedlemmer, alt efter hvor mange
medlemmer der er eller forventes at komme i foreningen.

Fra : Lars Arvø

Dato : 22-11-07 13:12

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man kan også have et vist antal bestyrelsesmedlemmer, alt efter hvor mange
> medlemmer der er eller forventes at komme i foreningen.

Hej
Der er omkring 75 medlemmer i foreningen, det er en forening hvor der dyrkes
spinnig.
Som jeg har forstået det er det jo nok med en person altså formanden.
Mvh Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-11-07 13:38

Lars Arvø <lars-arvoe@mail.dk> wrote:

> [...]
> spinnig.
> Som jeg har forstået det er det jo nok med en person altså formanden.

En rimelig bestyrelse for ca. 75 medlemmer må vel være;

formand
næstformand
kasserer
2 bestyrelsesmedlemmer

altså 5 i alt - alle med een stemme

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Søren Blom

Dato : 22-11-07 13:45

"Lars Arvø" <lars-arvoe@mail.dk> skrev
> Hej
> Der er omkring 75 medlemmer i foreningen, det er en forening hvor der
> dyrkes spinnig.
> Som jeg har forstået det er det jo nok med en person altså formanden.

Der skal være mindst tre bestyrelsesmedlemmer og fem er et mere passende
tal.

Posterne skal så fordeles ud på, formand, kassere, næstformand og så et par
bestyrelsesmedlemmer.

Der udover skal man på generalforsamlingen huske også at få valgt et par
revisor til at gennemgå foreningen regnskab en gang om året op til
generalforsamlingen.

Tvivler på at en bestyrelse der kun består af en formand er gyldig hvis man
nøjes formanden som eneste bestyrelses medlem.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-11-07 13:49

> Tvivler på at en bestyrelse der kun består af en formand er gyldig hvis
> man nøjes formanden som eneste bestyrelses medlem.

Nu er der jo overhovedet ingen generelle regler for foreninger, så den
enbkelte forening bestemmer næsten fuldstændig hvordan man vil have tingene.
Man kan jo også undlade en bestyrelse.
Omverdenen kan nogen gange stille krav, - feks. fra kommunal side, hvis man
ønsker tilskud, fra bankens side, hvis man vil åbne en konto osv.
Hvis man vil indgå relation med de pågældende parter må så sørge for at leve
op til deres krav.

/Per

Fra : Lars Arvø

Dato : 22-11-07 14:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ønsker tilskud, fra bankens side, hvis man vil åbne en konto osv.
> Hvis man vil indgå relation med de pågældende parter må så sørge for at

Jeg siger mange tak for de svar der er kommet, nu har jeg noget at gå videre
med.
Mvh Lars

Fra : H. Bojer

Dato : 23-11-07 13:14

Jubii wrote:

> Måske skulle du have nævnt at det er mest paktisk med et ulige antal
> bestyrelsesmedlemmer, så man kommer over problemer med stemmelighed..

Man kan også have et lige antal bestyrelsesmedlemmer og lade formanden have
den udslagsgivende stemme ved stemmelighed.

I nogle vedtægter, er der nedfældet, antallet af bestyrelsesmedlemmer, som
skal være med i en afstemning (tilstede) før den er beslutningsdygtig.

Her var de tidligere vedtægter angivet, at bestyrelsen på fem var
beslutningsdygtig ved et fremmøde på tre og ved stemmelighed havde
formanden den udslagsgivende stemme.

Dette fik jeg ændret til, at der skulle tre enige bestyrelsesmedlemmer til
at vedtage - altså uanset antallet af fremmødte. Dette sikre, at der ikke
vil blive foretaget mindretalsbeslutninger i bestyrelsen, som der netop
tidligere var sket (inden jeg kom i bestyrelsen).
--
Ingen signatur her!