Børnebidrag
Fra : Mr X

Dato : 20-11-07 11:09

Jeg er den lykkelige far til en datter på 11år som jeg betaler
børnebidrag til da jeg ikke bor sammen med barnets mor længere.

Sagen er den jeg betaler den laveste sats på 1063kr om måneden. Da jeg
indtil for nylig var lønmodtager med en halvdårlig løn. Nu er jeg
blevet selvstændig og tjener ret godt. Det han min eks fundet ud af.
Og nu vil hun flå mig max i børnebidrag. Hvordan kan jeg forhindre
det? Hvis jeg nu konveterede mit firma til et ApS og kun hævede et
beskedent beløb hver månede til privatforbrug. Kan hun så bruge
firmaets økonomi som grundlag for at hun skal have mere i børnebidrag.
Eller kan hun kun bruge min privat økonomi som grundlag ? Ville det
evt. ændre noget hvis mit firma blev ejet af et holdingselskab (som
jeg selv ejer).

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 21-11-07 14:58

"Mr X" <humle10@hotmail.com> wrote in message
[...]

____________

Ikke grundet i nogen juridisk baggrund og derfor måske dømt off-topic, meen

Burde du ikke bare være glad for at du kan bidrage til din datters opvækst
med større resourcer og dermed forbedre din datters liv...

Med andre ord. Stop klunkeriet og stå ved dit ansvar som forældre. Betal og
vær glad for at du kan bidrage.

Og tro mig. Det vender tilbage ti-fold senere, at din datter ved du har
været der. (Sidstnævnte ved jeg af erfaring ! )

Mvh

Stolt far til 16 årig...

Fra : Hans

Dato : 21-11-07 15:10

> [...]
>
> Og tro mig. Det vender tilbage ti-fold senere, at din datter ved du har
> været der. (Sidstnævnte ved jeg af erfaring ! )

Hvem siger at alle pengene går direkte til datteren?

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 21-11-07 15:23

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> wrote in message

> Hvem siger at alle pengene går direkte til datteren?

Ingen, men hvem siger de ikke gør??

Desuden, regner det på præsten, så drypper det på degnen. I dette tilfælde,
så må man antage at går det moderen godt, går det også barnet godt. Jeg
antager at Mr. X havde skrevet det tydeligt, hvis moderen drak alle pengene
op og barnet gik for lud og koldt vand. Men i sådant et tilfælde, ville han
jo kunne få barnet ud til sig...

Bidrag fra modparten går sjælendt direkte til barnet, men er med til at
sikre de daglige omkostninger kan klares og en hvis standard opretholdes. Af
erfaring kan jeg da lige sige, at det beløb (1063,00) kan langt fra dække
omkostninger et barn på 11 lægger på budgettet.

Uanset hvad så er det min erfaring, at mænds hyppige problemer i sammenhæng
med forældreret og samkvem ofte skyldes de (heldigvis snart få) mænd der
forsøger efter bedste evne at unddrage sig deres forpligtigelser i
sammenhæng med deres børn. De er med til at fasttømre fordommen om at mænd
ikke magter deres børn eller gider dem.

Loven er iøvrigt også skruet sådan sammen, at Mr. X har en yderst god
indtægt, hvis barnets mor kan bede om forhøjet bidrag fra hans side af, så
han flås næppe.

Stadigt... Betal og vær glad. Stå ved dit ansvar og tænk ikke i kroner. Og
lur mig, om hvis skoen var på den anden fod, om ikke tanken næppe gik i
retningen af moderen skulle spares for opkrævningen af det forhøjede
beløb.....

/Finn

Fra : Hans

Dato : 21-11-07 17:01

> [...]
> alle pengene op og barnet gik for lud og koldt vand. Men i sådant et
> tilfælde, ville han jo kunne få barnet ud til sig...

Sådan opfatter vi jo så forskelligt Hvis jeg selv havde været i en sådan
sag, ville jeg da hellere selv give pengene direkte til barnet istedet for
at det skal gå gennem moderen. Hvem siger moderen nødvendigvis drikker eller
spiller bare fordi hun kræver ekstra? Det er vel meget menneskeligt, at
blive begærlig når man har muligheden for det - især hvis man har set sig
"ond" på en person (der er vel en grund til man er blevet skilt)?

> Af erfaring kan jeg da lige sige, at det beløb (1063,00) kan langt fra
> dække omkostninger et barn på 11 lægger på budgettet.

Nu er det vel også kun halvdelen?

> Loven er iøvrigt også skruet sådan sammen, at Mr. X har en yderst god
> indtægt, hvis barnets mor kan bede om forhøjet bidrag fra hans side af, så
> han flås næppe.

Det kender jeg så ikke noget til

> Stadigt... Betal og vær glad. Stå ved dit ansvar og tænk ikke i kroner. Og

Havde jeg en ekskone ville jeg heller ikke frivilligt give hende flere penge
end højst nødvendigt! Så ville jeg (som skrevet tidligere) hellere selv
sørge for at stå for halvdelen af udgifterne således at jeg kunne være
sikker på at pengene blev brugt på det de skulle.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-07 17:18

Hans skrev:

> Hvem siger at alle pengene går direkte til datteren?

Hvad mener du med direkte? Loven siger at det er datterens penge,
men moderens udgifter til hende overstiger sandsynligvis to gange
beløbet, så hun behøver ikke afregne noget med datteren.

Lov om børns forsørgelse siger:

§ 13. Forældrene er hver for sig forpligtet til at forsørge
   barnet. Barnet skal forsørges, opdrages og uddannes under
   hensyn til forældrenes livsvilkår og barnets tarv.

Stk. 2. Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over
   for barnet, kan statsamtet pålægge ham at udrede bidrag
   til barnets underhold.

--
Bertel

Fra : Brian K

Dato : 22-11-07 21:45

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvem siger at alle pengene går direkte til datteren?

HØRT !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-07 00:17

Brian K skrev:

>HØRT !

Hvis man selv har haft børn, så ved man at det fastsatte
børnebidrag ganget med to slet ikke rækker til at forsørge et
barn. Det er derfor noget pjat at spørge om om pengene går
direkte til barnet eller ej. De går direkte ind på moderens konto
og dækker lidt af det underskud som barnet forårsager. Derved går
de indirekte til datterens underhold.

--
Bertel

Fra : H. Bojer

Dato : 22-11-07 09:54

Mr X wrote:

> [...]
> beskedent beløb hver månede til privatforbrug. Kan hun så bruge
> firmaets økonomi som grundlag for at hun skal have mere i børnebidrag.

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, så er overskuddet din (løn)indkomst.

Hvis det er et ApS, så er det kun den del, som ApS'et udbetaler til dig, der
er din lønindkomst. Der kan dog være tale om kapitalindkomst også, hvis
ApS'et udbetaler overskuddet.

Hvordan det forholder sig med overskud, som ikke bliver udbetalt, ved jeg
ikke. Men jeg vil formode, at det ikke har indflydelse på børnebidraget, da
det jo er midler, som tilhører virksomheden og skal arbejde i denne -og
ikke ejeren som privatperson.

> Eller kan hun kun bruge min privat økonomi som grundlag ? Ville det
> evt. ændre noget hvis mit firma blev ejet af et holdingselskab (som
> jeg selv ejer).

Jeg tror ikke (men ved det heller ikke), at der i denne sammenhæng er
forskel på et direkte ApS eller et holding ApS, som ejer det andet ApS.
--
Ingen signatur her!

Fra : Ann

Dato : 23-11-07 08:51

On 20 Nov., 19:09, Mr X <huml...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Eller kan hun kun bruge min privat økonomi som grundlag ? Ville det
> evt. ændre noget hvis mit firma blev ejet af et holdingselskab (som

Hej

Dine udsagn bekræfter nu ikke at du er en lykkelig men derimod, at du
forsøger at kapitalisere din datter, således at der bliver mindst
muligt overskud til at hun kan få en normal tilværelse med hvad dertil
hører for et barn på 11 år.

Satser for fastsættelse af bidrag finder du her:

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=715

Se at få løst din problemer du og din eks. har, så du igen kan få
samkvem med din datter. Der skal som bekendt 2 til en krig.

held og lykke både med barnet og virksomheden

Ann