Hvor stor er bøden, hvis man ikke møder op~
Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 19-11-07 21:27

Ja, som spørgsmålet lyder, så vil jeg gerne vide, hvor hård straffen er, for
at udeblive fra en vidneindkaldelse.

Er der nogen, der kan svare på det?

Fra : JBH

Dato : 19-11-07 21:31

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=767&indexid=461

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 19-11-07 21:45

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.retssal.dk/?page=emne&id=767&indexid=461

Det var det link, jeg ikke lige kunne finde... tak for det!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-07 21:35

Den 19-11-07 21.26 skrev CarstenGP (8381) følgende:
> Ja, som spørgsmålet lyder, så vil jeg gerne vide, hvor hård straffen er, for
> at udeblive fra en vidneindkaldelse.

Retsplejeloven § 178 siger, at retten kan:

1) pålægge vidnet en bøde,

2) lade vidnet afhente ved politiet,

3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,

4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere
tidsrum end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,

5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme
sag, uafbrudt eller sammenlagt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-11-07 22:14

"CarstenGP (8381)" <cgp.nyheder@direkte.org> skrev i en meddelelse
> Ja, som spørgsmålet lyder, så vil jeg gerne vide, hvor hård straffen er,
> for at udeblive fra en vidneindkaldelse.
>
> Er der nogen, der kan svare på det?

Jeg er nu ret sikker på, at jeg hørt i omegnen af 1000,- , da jeg skulle
vidne i en "bortførsels" sag. (så en mand blive bortført på åben gade, og
var så "letsindig" at ringe til politien)

Min mor tilbød at betale bøde, så jeg ikke skulle vidne, men valgte nu at
vidne alligevel. Det var ikke så slemt, selv om jeg synes at det er dybt
forkasteligt at vidner bliver placeret sammen med andre andre tilhører og
f.eks famile til de tiltalte.

Bjarne K.

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 20-11-07 14:48

CarstenGP (8381) wrote:

> Ja, som spørgsmålet lyder, så vil jeg gerne vide, hvor hård straffen er,
> for at udeblive fra en vidneindkaldelse.
>
> Er der nogen, der kan svare på det?

Glem alt om at udeblive som vidne.

* I en sag hvor jeg var domsmand. udeblev et vidne.
* Dommeren besluttede at indkalde vidnet igen dagen efter.
* Politiet afhentede vidnet aftenen før og tilbyd natlogi
* på politistationen.
* Vidnet blev desuden idømt en bøde = vidnegodtgørelsen.

/Jørgen