Kat ridser bilen.. og hvad nu?
Fra : bg07

Dato : 19-11-07 17:50

Naboens kat syntes barnevognen med indhold
så spændende ud - vupti op på køleren af fars
audi..

De skider, graver og pusler rundt - og det kan
man lære at leve med, men lidt ærgeligt at se
den stå der med kløerne i motorhjelmen...

Hvordan står man? - ejeren kan jo mene det
er en andens (er det ikke)

Hvilken type forsikring kan evt. dække det?

Imorgen vil jeg vaske bilen og lige se om der er
noget efter en pollering hvis der er, vise ejeren
resultatet ..og så håbe på det bedste...?

Mvh
BG

Fra : Per

Dato : 19-11-07 18:32

bg07 wrote:
> [...]
>
> Imorgen vil jeg vaske bilen og lige se om der er
> noget efter en pollering hvis der er, vise ejeren
> resultatet ..og så håbe på det bedste...?

Den må du selv æde via din kasko.

Man kan ikke gøres erstatningsansvarlig for en kats gøren og laden.

/Per

Fra : retroman

Dato : 19-11-07 19:00

> Den må du selv æde via din kasko.
>
> Man kan ikke gøres erstatningsansvarlig for en kats gøren og laden.
>
> /Per

Du skal få fat i katten død som levende, og bare sige det var den kat, ejern
kan få kadavret udlevert plus et erstatnings ansvar....

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig
måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til
at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan
ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren
betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Skader på andres grund
Katte er omfattet af den objektive erstatningsregel § 3, stk. 1, i mark- og
vejfredsloven.
Det betyder at katteejeren skal erstatte skader, katten laver på andres
grund ved at ødelægge afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn
eller vandløb, eller oprode eller sammentræde jordbunden. Det samme gælder
de skader katten laver på et andet husdyr (jf. lovens § 3, stk. 1, 2. pkt).
Det betyder, at den skade, som katten laver på andres grund skal erstattes,
også selv om man ikke bebrejder ejeren, at det er sket.
Det er sjældent at katte laver skader på andres grund af den type, der er
nævnt ovenfor, men det er værd at være opmærksom på.

Skader udenfor andres grund
For skader som ikke sker på en andens grund, gælder den almindelige
erstatningsret. Dvs. at ejeren har erstatningsansvar, hvis han/hun er skyld
i det, der er sket, og skaden kan bevises.

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-11-07 21:11

retroman skrev den 19-11-2007:

> [...]
> erstatningsret. Dvs. at ejeren har erstatningsansvar, hvis han/hun er skyld i
> det, der er sket, og skaden kan bevises.

Hvis vi nu lige holder tungen lige i munden og prøver at kigge på
spørgerens spørgsmål, kan han IKKE få erstattet skaderne på sin bil.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 19-11-07 23:11

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Man kan ikke gøres erstatningsansvarlig for en kats gøren og laden.

Siden hvornår er loven lavet om ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-11-07 23:54

N_B_DK skrev den 19-11-2007:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Siden hvornår er loven lavet om ?

Jeg tror at Per mente i forhold til denne skade. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-11-07 00:05

"Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Jeg tror at Per mente i forhold til denne skade. :)

Det har jeg svært ved at se, når hna skriver at man ikke er ansvarlig for
kattens gøren og laden (hvilket man jo er hvis man er en katteejer)

Fra : Christian Madsen

Dato : 20-11-07 00:24

N_B_DK skrev den 20-11-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Det har jeg svært ved at se, når hna skriver at man ikke er ansvarlig for
> kattens gøren og laden (hvilket man jo er hvis man er en katteejer)

Ja agratisk skade og skade på andre husdyr.. ikke på biler.. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-11-07 01:31

> Ja agratisk skade og skade på andre husdyr.. ikke på biler.. :)

Det er egenligt underligt at materiel skade ikke er dækket under samme §

Fra : Sten Bo

Dato : 20-11-07 11:33

> "Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Det er egenligt underligt at materiel skade ikke er dækket under samme §

Man kan vel så gå ud fra at tilsvinet sand i sandkasser og ødelagte bede er
dækket.

Naboens kat elskede blomsterløg og vi måtte gøre dem opmørksom på at løg og
frø nylagte, altid er giftbehandlede ...før der skete noget. (
svampemiddel, sansynligvis blåsten ?

Hvis man bor i en boligforening kan det være at der er taget effektivt højde
for problemstillingen i ordensreglerne. Husdyr må ikke være til gene, skal
holdes på egen grund eller være i snor.

Der har for nylig været en tråd hvor en boligforeningsformand redegjorde for
mulighederne - og jeg kan tilføje at det virkede her, netop med katte på
bilerne - hvor en beboer måtte af med 2 katte eller flytte. Der var
fotodokumentation. Man benyttede lejligheden til en anonymiseret skræk og
advarsel orientering til samtlige husstande. 30 så alle vidste hvad det
handlede om, men det virkede.

Men altså, hvis boligforening så tjek mulighederne i vedtægterne. Kan det
tænkes at der også er servitutter regler om dyrehold hvis det er
ejerlejligheder eller en grundejerforening - der har hånd i hanke med
tingene. Konsekvenser?

Fra : Sten Bo

Dato : 20-11-07 12:00

> [...]
> tænkes at der også er servitutter regler om dyrehold hvis det er
> ejerlejligheder eller en grundejerforening - der har hånd i hanke med

Glemte . Vi må IKKE ha kat i foreningen, hvilket selvfølgelig gør det
lettere at håndtere.

Og så kunne vi ikke drømme om at skade misser mus edderkopper stankelben
"vores fugle" og hvad der ellers skal passe på. Der blir ikke brugt gift i
haven. Det der blåsten er vist "faset ud" for mange år siden. Men det ved
folk jo ikke at vi ved. Også Sagt for ikke at starte en krig igen. Folk er
ikke altid helt nøgterne.

Fra : Søren

Dato : 19-11-07 20:04

"bg07" <nomail@hutLiFut.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Imorgen vil jeg vaske bilen og lige se om der er
> noget efter en pollering hvis der er, vise ejeren
> resultatet ..og så håbe på det bedste...?

Hvis mærkerne ikke forsvinder, bør du klage til Audi.
En billak burde kunne klare lidt kattekløer.

Du kan også bare vælge at slå koldt vand i blodet - det er ikke de sidste
ridser din bil får!

Søren

Fra : bg07

Dato : 20-11-07 21:40

"Søren" skrev i en meddelelse

> Hvis mærkerne ikke forsvinder, bør du klage til Audi.
> En billak burde kunne klare lidt kattekløer.

Hmme tror næppe min brugtvognsforhandler vil give mig dette..

> Du kan også bare vælge at slå koldt vand i blodet - det er ikke de sidste
> ridser din bil får!

Ja -absolut absolut! ening... -men står overfor tanken om ny bil til
300.000
og se problemstillingen -med ny dyt på 3 uger og så havner misser på
køleren..

Mvh
BG

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-11-07 21:57

bg07 wrote:

> Ja -absolut absolut! ening... -men står overfor tanken om ny bil til
> 300.000 og se problemstillingen -med ny dyt på 3 uger og så
> havner misser på køleren..

Behold hellere den gamle hvis du ikke kan klare tanken om de første
ridser på en ny.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-11-07 19:38

bg07> "Søren" skrev i en meddelelse

> [...]

bg07> Hmme tror næppe min brugtvognsforhandler vil give mig
bg07> dette..

bg07> Ja -absolut absolut! ening... -men står overfor tanken om ny bil til
bg07> 300.000 og se problemstillingen -med ny dyt på 3 uger og så
bg07> havner misser på køleren..

Sæt dog bilen i garage eller køb/lej en garage, hvis du har et problem
med den slags. Eller køb en brugt skoda til 10.000 kr i stedet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-11-07 19:57

On Wed, 21 Nov 2007 19:38:02 +0100, Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Sæt dog bilen i garage eller køb/lej en garage, hvis du har et problem
> med den slags. Eller køb en brugt skoda til 10.000 kr i stedet.

Når vi nu er ude i OT, så kunne han jo også bare i al ubemærkethed "fjerne"
katten.

--
Send de autonome i arbejdslejr.

Rent-A-Troll.

Fra : Bjarne

Dato : 21-11-07 21:01

Ludvig Nielsen skrev:

> Når vi nu er ude i OT, så kunne han jo også bare i al ubemærkethed "fjerne"
> katten.

Der er ingen undskyldning for at opfordre til ulovligheder her i gruppen.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-11-07 21:17

On Wed, 21 Nov 2007 21:01:26 +0100, Bjarne wrote:

> Der er ingen undskyldning for at opfordre til ulovligheder her i gruppen.

Det er skam ikke ulovligt, han er da ikke ansvarlig for at misser løber
væk.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-11-07 21:24

> Der er ingen undskyldning for at opfordre til ulovligheder her i gruppen.

Lige et lille tillæg.

<citat>
Det siger loven
Vær opmærksom på, at din kat kan være til gene for andre - f.eks. ved at
grave og besørge i deres haver, jage havens fugle, sætte mærker på bilerne
osv. Vær derfor lydhør og forstående, når folk kommer og klager deres nød,
så I i fællesskab kan finde frem til den mest hensigtsmæssige løsning på
problemerne. Hvis dine naboer siger, at du skal holde katten på dit eget
område, har de retten på deres side.

Du skal derfor være klar over, at hvis din nabo inden for det seneste år
har givet dig en advarsel, har han ret til at indfange en generende kat på
sin grund og indlevere den til politiet. Selvom katten skal indfanges på en
dyreværnsmæssig forsvarlig måde, har du ikke krav på erstatning, hvis
katten kommer til skade eller dør under indfangningen. Du kan desuden blive
gjort ansvarlig for den skade, som din kat forvolder. Her kan du læse mere
om, hvad lovgivningen siger om katte.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning
</citat>

Klippet her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/naboenskat

Fra : Bjarne

Dato : 21-11-07 23:06

Ludvig Nielsen skrev:

> Lige et lille tillæg.
>
> <citat>

At "fjerne" katten i ubemærkethed er næppe det samme som at indfange den
på en dyreværnsmæssigt forsvarlig måde.
At der ikke skal ydes erstatning for en tilskadekommen kat, betyder
ikke, at man må gøre katten fortræd. Det betyder slet og ret, at der
ikke ydes en økonomisk erstatning, hvilket vel også er ret underordnet.
Man kan ikke med penge erstatte et levende væsen, uanset om det er en
kat, et barn eller en kattehader. Erstatning er noget, der er relevant,
hvis der sker skade på et produktionsdyr af værdi for en bonde.

Det undrer mig, at ingen overhovedet regner med risikoen for selv at
komme til skade, hvis de gør alvorlig fortræd imod et levende væsen, som
andre holder meget af.

Jeg skal selvfølgelig ikke opfordre til selvtægt og hævn, men det ville
ud fra en rent menneskelig synsvinkel ikke være overraskende, om kattens
"pårørende" blev så stærkt følelsesmæssigt påvirkede, at de begik noget,
der rent juridisk er at betragte som selvtægt, hvis en eller anden
kynisk psykopat lod sin irritation gå ud over sagesløse katte.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-11-07 23:34

On Wed, 21 Nov 2007 23:05:57 +0100, Bjarne wrote:

> [...]
> kat, et barn eller en kattehader. Erstatning er noget, der er relevant,
> hvis der sker skade på et produktionsdyr af værdi for en bonde.

Nej, men som der står, er ejeren advaret, så er det bare ærgeligt, hvis den
afgår ved døden under indfangning.

> Det undrer mig, at ingen overhovedet regner med risikoen for selv at
> komme til skade, hvis de gør alvorlig fortræd imod et levende væsen, som
> andre holder meget af.

Se, nu bevæger du dig ud på tynd is.

> [...]
> der rent juridisk er at betragte som selvtægt, hvis en eller anden
> kynisk psykopat lod sin irritation gå ud over sagesløse katte.

Host, du gjorde mig opmærksom på at det jeg "anbefalede var ulovligt, du
skulle måske lige læse hvad du selv har skrevet.

Nå men vi er OT i stor stil.

Fra : Bjarne

Dato : 22-11-07 05:55

Ludvig Nielsen skrev:

> Nej, men som der står, er ejeren advaret, så er det bare ærgeligt, hvis den
> afgår ved døden under indfangning.
Det er ikke det der står.

> Se, nu bevæger du dig ud på tynd is.
Nej.

> Host, du gjorde mig opmærksom på at det jeg "anbefalede var ulovligt, du
> skulle måske lige læse hvad du selv har skrevet.
Jeg har ikke anbefalet noget ulovligt.

> Nå men vi er OT i stor stil.
Måske

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-11-07 23:36

On Wed, 21 Nov 2007 23:05:57 +0100, Bjarne wrote:

> lod sin irritation gå ud over sagesløse katte.

Det er kattens ejer der har ansvaret for at katten ikke er til gene, vil
man have et husdyr må man sørge for at det ikke generer andre, kan man ikke
det må man regne med at kræet kan komme til skade, mange katte bliver jo
kørt over, så er man glad for sin kat, så hold den inden for egen matrikel.

Fra : Bjarne

Dato : 22-11-07 05:55

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> kørt over, så er man glad for sin kat, så hold den inden for egen matrikel.

Der er forskel på om en kat kommer til skade ved et uheld eller bliver
offer for en psykopatisk nabo.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 22-11-07 06:12

On Thu, 22 Nov 2007 05:55:23 +0100, Bjarne wrote:

> Der er forskel på om en kat kommer til skade ved et uheld eller bliver
> offer for en psykopatisk nabo.

Uheld sker.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-11-07 06:32

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> wrote in message

> Uheld sker.

Den slags "uheld" med katte, burde belønnes.

Fra : S. Hansen

Dato : 23-11-07 09:01

On Thu, 22 Nov 2007 06:11:52 +0100, Ludvig Nielsen <" lunielsen
"@yahoo DOT dk> wrote:

>Uheld sker.

Jeg syntes absolut ikke det er rimeligt "bare" at fjerne katten, som
civiliserede mennesker vil jeg mener at man først henvender sig til
kattens ejer og lader ham fremkomme med en løsning, man kan evt refere
til mark og vejfred.
Man kan evt også fortælle kattens ejer at mere end 10% af alle danske
katte årligt omkommer i trafikken.

Først når man konstatere at en hendvendelse ingen effekt har, kan man
fortælle katteejeren om hvilke muligheder man selv har få at løse
problemet med katten, herunder indfangelse og i yderste konsekvens
aflivning af katten.

Til trods for at min egen erfaring siger at det kun er det sidste der
hjælper, så fortjener katten idet mindste at man forsøger at finde en
ordning hvor katten ikke er til gene for nogen.

Steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-11-07 09:12

S. Hansen skrev:

> [...]
> fortælle katteejeren om hvilke muligheder man selv har få at løse
> problemet med katten, herunder indfangelse og i yderste konsekvens

Du kan ikke i yderste konsekvens aflive katten. Den kan indfanges
forsvarligt og i tilfælde af uheld er du ikke ØKONOMISK ansvarlig.
Jeg ved det er nævnt før, men det lader til at det altid er nødvendigt
med denne udpensling for at folk ikke opfatter lovens formulering som et
carte blanche til at foretage sig hvad som helst ansvarsfrit.

Fra : S. Hansen

Dato : 26-11-07 14:23

On Sat, 24 Nov 2007 09:11:46 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>med denne udpensling for at folk ikke opfatter lovens formulering som et
>carte blanche til at foretage sig hvad som helst ansvarsfrit.

Jeg vil give dig ret i at du under normale omstændigheder ikke selv må
aflive katten, men der er intet der forhindre dig i at få en prof til
at udføre aflivning, hvis du følger anvisningen i $ 14 stk 2 i mark og
vejfred

Steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-11-07 18:45

S. Hansen skrev:

> [...]
> aflive katten, men der er intet der forhindre dig i at få en prof til
> at udføre aflivning, hvis du følger anvisningen i $ 14 stk 2 i mark og

Jeg syntes du skal læse den redegørelse fra Dyreetisk Råd der er henvist
til. Der vil du se at det langt fra er så ligetil selvom du står med en
situation der lever op til § 14 stk 2. Endvidere, udover Dyreetisk Råd
og mark og vejfredsloven husker jeg fra en tidligere diskussion om samme
emne. En debattør behandlede situation således at vi rent faktisk var
kommet så langt at der skulle skydes - så ryger vi over i jagtloven og
her var det altså at det i praksis viser sig umuligt at drive jagt på
huskatte*. Derfor skal katten indfanges alligevel og paragrafen finder
ikke anvendelse.

* OT. Egentligt fint nok for mig at folks små problemer ikke giver
anledning til jagtaktivit og skarpskydning i beboelsesområder.

Fra : S. Hansen

Dato : 27-11-07 09:17

On Mon, 26 Nov 2007 18:45:13 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>
>* OT. Egentligt fint nok for mig at folks små problemer ikke giver
>anledning til jagtaktivit og skarpskydning i beboelsesområder.

Nu er en redegørelse altså ikke en lov og indtil der sker nogen
lovændring er det mark og vejfred der er gældende og ikke en
redegørelse.

Og iflg redegørelsen skal en kat stadigvæk holdes på eget hvis den er
generende for sine omgivelser, den ligger så op til at katteejeren kan
idømmes bødestraf hvis han ikke overholder dette.

Dette er selvsagt en langt bedre løsning, en en løsning hvor det er
katten der skal betale prisen.

Er det nødvendigt at få aflivet katten, skal man selfølgelig overlade
aflivningen til en prof. og ikke selv påbegynde noget man ikke aner
hvordan skal udføres. Lader man en jæger udføre aflivningen går jeg
stærkt ud fra at han ved om der må bruges våben i det pågældende
område, og hvis ikke der må bruges våben, udføre aflivningen på anden
vis, men stadigvæk uden at katten lider unødig overlast.

Nu findes der folk som er stærkt allergiske overfor katte, og når
naboens kat mener at ens hus også er dens område, og derved giver en
beboer åndedrætsbesvær, og når så katteejeren nægter at løse problemet
så er der idag ikke andre muligheder end at få aflivet katten.
Desværre. Og så er det ikke et lille problem.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 27-11-07 10:52

S. Hansen skrev:

> Er det nødvendigt at få aflivet katten, skal man selfølgelig overlade
> aflivningen til en prof. og ikke selv påbegynde noget man ikke aner
> hvordan skal udføres.

Det er formentlig aldrig nogensinde "nødvendigt" at dræbe naboens kat.
Hvis du vælger at dræbe naboens kat, er det din aktive beslutning, som
du selv må leve med, men det er ikke en nødvendighed.

> [...]
> så er der idag ikke andre muligheder end at få aflivet katten.
> Desværre. Og så er det ikke et lille problem.

Nej. Der er også den mulighed, at naboen lader være med at lukke dyr ind
i sit hus eller søger professionel hjælp for katte-hysteri.

Hvis man er så alvorligt allergisk, bør man naturligvis træffe sine
forholdsregler, og inviterer man med åbne døre naboens kat indenfor,
inviterer man også enhver anden kat indenfor, foruden at man inviterer
de små dyr inden for, som kattene er mestre i at fange.

Lad være med at fralægge dig dit eget aktive ansvar for et drab, du evt.
begår.

Diskussionen om, hvorvidt den slags drab er lovlige eller ej, er kørt
langt nok ud, men lovligt eller ej er det dit fulde ansvar, som du må
leve med, så længe du selv lever, hvis du vælger at dræbe et levende
væsen og oven i købet et levende væsen, som dine medmennesker holder
meget af.

Der er altid alternativer, og forstyrrende katte er en af de mindste
plager, man kan blive udsat for af sine naboer.
Heldigvis er vi generelt så civiliserede, at vi ikke skyder naboen,
selvom naboen er en plage og pestillens.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 27-11-07 11:14

On Tue, 27 Nov 2007 10:52:08 +0100, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>Heldigvis er vi generelt så civiliserede, at vi ikke skyder naboen,
>selvom naboen er en plage og pestillens.

Det er trist at du nægter at forstå at andre mennesker gerne vil kunne
lade deres havedør stå åben om sommeren uden at skulle risikere at
efterflg. skulle have vejrtrækningsproblemer bare fordi naboens kat
syntes der er spændende at gå på besøg hos andre mennesker.

Trist at der er folk der er så uforstående for andre menneskers
alvorlige problemer.

Så jo jeg ville med god samvittighed have fået naboens kat aflivet,
hvis han efter først en høflig hendvendelse og efterflg. advarsel ikke
får løst sit problem.

For det er idag min eneste reelle sanktions mulighed.

Jeg kan så bare konstatere at du sætte dine katte højere end dine
medmennsker.

EOD

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 27-11-07 12:00

S. Hansen skrev:

> [...]
> efterflg. skulle have vejrtrækningsproblemer bare fordi naboens kat
> syntes der er spændende at gå på besøg hos andre mennesker.
Der er meget langt fra "at nægte at forstå" nogle menneskers problemer
og til at acceptere, at disse problemer skal løses ved hjælp af drab,
sådan som du taler for at de skal, og sådan som du ustandseligt udbreder
dig om i diverse fora, at man bør gøre, alt imens du bruger en gammel
lov om husdyr som argumentation, på samme måde som Fanden bruger bibelen.
<ot>
Jeg har mødt masser af irriterende mennesker og dyr, men de klammeste er
måske de, der plæderer for drab som en løsning på deres mere eller
mindre indbildte problemer.</ot>

> [...]
>
> Så jo jeg ville med god samvittighed have fået naboens kat aflivet,
> hvis han efter først en høflig hendvendelse og efterflg. advarsel ikke
Spørgsmålet er så, hvor meget din "samvittighed" er værd. Det er jo ikke
alle, som har en samvittighed.

> For det er idag min eneste reelle sanktions mulighed.
>
> Jeg kan så bare konstatere at du sætte dine katte højere end dine
> medmennsker.

Prøv at slå ordet 'konstatere' op i ordbogen og lære at bruge det rigtigt.
<ot>
Jeg sætter ikke katte højere end mennesker.
Jeg sætter højtudviklede dyrs liv - herunder menneskeliv - meget højt.
Jeg sætter menneskers og dyrs venskab og kærlighed til hinanden højt.
Jeg afviser drab som løsning i forhold til irriterende naboer</ot>

Er vi ikke ved at være der, hvor alle synsvinkler er vendt og vi må
konstatere en helt reel uenighed omkring respekten for liv.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-11-07 22:42

S. Hansen skrev:

> Nu er en redegørelse altså ikke en lov og indtil der sker nogen
> lovændring er det mark og vejfred der er gældende og ikke en
> redegørelse.

En redegørelse er en redegørelse over i dette tilfælde hvordan en lov
skal forstås og hvorledes regulering på området er. I den henseende er
redegørelser lov for de mennesker der ikke kan forstå lovens bogstav.

> Og iflg redegørelsen skal en kat stadigvæk holdes på eget hvis den er
> generende for sine omgivelser, den ligger så op til at katteejeren kan
> idømmes bødestraf hvis han ikke overholder dette.

Da jeg ikke har anfægtet det forhold, kan jeg ikke forstå du skal bringe
det op. Søger du en juridisk diskussion eller skyts til at hævde din ret?

> [...]
> område, og hvis ikke der må bruges våben, udføre aflivningen på anden
> vis, men stadigvæk uden at katten lider unødig overlast.

Og her er det så at de praktisk mulige løsninger fattes.

> [...]
> så er der idag ikke andre muligheder end at få aflivet katten.
> Desværre. Og så er det ikke et lille problem.

Vilde katte er en del af den almindelige danske fauna. Så alle de enorme
problemer du kan øse op med løser sig altså ikke ved den lovregulering
du efterlyser. Vi kan ikke forbyde kattedyret at forekomme i landet.
Ligesom vi heller ikke kan lovgive mod måger og hjorte og myrer og alt
andet der måtte gribe forstyrrende ind i selvgode danskere lille verden
som "ikke små problemer". Derfor ser jeg ikke nogen grund til at tage
lovgivningen ned på så lavt niveau.

Fra : S. Hansen

Dato : 29-11-07 13:22

On Wed, 28 Nov 2007 22:42:21 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

>En redegørelse er en redegørelse over i dette tilfælde hvordan en lov
>skal forstås og hvorledes regulering på området er. I den henseende er
>redegørelser lov for de mennesker der ikke kan forstå lovens bogstav.

Nej det er et oplæg til en lovændring.

> [...]
>andet der måtte gribe forstyrrende ind i selvgode danskere lille verden
>som "ikke små problemer". Derfor ser jeg ikke nogen grund til at tage

Nu er vilde katte ikke en naturlig del af den danske natur, men
derimod efterladenskaber fra dyrejer der ikke magter at passe deres
dyr.

En anden meget væsentlig forskel er iøvrigt også at vilde dyr ikke
opsøger mennesket, det er kun tamdyr der gør dette.

I mange kommuner afliver man iøvrigt med mellemrum omstrejfende katte.

Steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-07 22:49

S. Hansen skrev:

> Nej det er et oplæg til en lovændring.

Nej. Skrivelsen i sin helhed indeholder også Dyreetisks råd til
fremtidigt lovarbejde, bl.a. på baggrund af redegørelsen.
Desuagtet er redegørelsen stadigt (kun) en redegørelse over hvorledes
reguleringen på området er - og dermed hvorledes lovgivningen skal forstås.

> Nu er vilde katte ikke en naturlig del af den danske natur, men
> derimod efterladenskaber fra dyrejer der ikke magter at passe deres
> dyr.

Desuagtet er det stadigt et naturligt forekommende problem som mange
andre i denne verden, der ikke finder nogen løsning ved lovregulering.
Vi kan heller ikke lovgive mod regn, mandage, ukrudt eller pindsvin der
lægger sig til at dø i folks kælder skakt. Verden er indrettet som den
er og livet medfører at der forekommer ting man ikke helt bryder sig om.
Det er ikke noget privatretsregulerende lovgivning kan løse eller
beskæftiger sig med - eneste forskel er hvor meget man hviner over det
og i hvilken grad føler sig tynget af det.

> En anden meget væsentlig forskel er iøvrigt også at vilde dyr ikke
> opsøger mennesket, det er kun tamdyr der gør dette.

Ræve, rotter, fugle - jeg kan blive ved - alle dyr der lever op ad
mennesker og i større eller mindre grad tiltrækkes den menneskelige
civilisation.

> I mange kommuner afliver man iøvrigt med mellemrum omstrejfende katte.

Ja, og? Det giver jo heller ikke grundlag for en privatretlig
lovregulering til løsning af "problemet", som du efterlyser.

Det er jo iøvrigt en af de ting Dyreetisk Råd vil rådføre imod da
formålet; at mindske vildkattes lidelser, ikke har noget hold i
virkeligheden. Det er altså ikke af hensyn til privatpersoner der af den
eller anden grund har biler lakeret i underlødig kvalitet, eller på
nogen måde af hensyn til mennesker for den sags skyld.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 30-11-07 02:47

On Thu, 29 Nov 2007 22:49:20 +0100, Jonas Kofod wrote:

....snip
> [...]
> eller anden grund har biler lakeret i underlødig kvalitet, eller på
> nogen måde af hensyn til mennesker for den sags skyld.

Dine holdninger er ret farvet, du skulle vel ikke være "katte ven"

Jeg flytter tråden, det er så OT som det kan blive.

FUT: dk.snak.off-topic

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 09:28

Ludvig Nielsen skrev:
> [...]
>
> Dine holdninger er ret farvet, du skulle vel ikke være "katte ven"
>
> Jeg flytter tråden, det er så OT som det kan blive.

Du er gennemskuet, hvis kritikken af dig bliver for rammende, "flytter"
du tråden.

Men fut du bare, du har næppe mere at sige.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 30-11-07 09:58

On Fri, 30 Nov 2007 09:27:41 +0100, Bjarne wrote:

> Jeg forholder mig helt principielt til, at Ludvig og S.Hansen plæderer
> for, at naboer må og skal dræbe deres naboers katte, hvis kattene
> irriterer dem.

Du har et lidt løst forhold til sandheden, jeg har på intet tidspunkt sagt
at man må og skal, men gjort dig klart at det er en mulighed, og evt. uhel
jo også kan indtræffe.

> Du er gennemskuet, hvis kritikken af dig bliver for rammende, "flytter"
> du tråden.
>
> Men fut du bare, du har næppe mere at sige.

Jeg diskuterer gerne med dig, men det er OT for denne gruppe, jeg har
regnet ud at du ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men det du har gang i
har intet med jura at gøre.

EOD i denne gruppe, ønsker du yderligere chitchat om dine katte, så find en
gruppe der er relevant.

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 11:33

Ludvig Nielsen skrev:

> Du har et lidt løst forhold til sandheden, jeg har på intet tidspunkt sagt
> at man må og skal, men gjort dig klart at det er en mulighed, og evt. uhel
> jo også kan indtræffe.
Jeg fastholder, at i har plæderet ualmindeligt meget for denne mulighed.

> Jeg diskuterer gerne med dig, men det er OT for denne gruppe, jeg har
> regnet ud at du ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men det du har gang i
> har intet med jura at gøre.
Jajaa, så er vi nede på "du er dum"-niveauet. God free me da vel.

> EOD i denne gruppe, ønsker du yderligere chitchat om dine katte, så find en
> gruppe der er relevant.
Du er vist et rigtigt d.s. at debattere med.
Jeg har på intet tidspunkt ønsket at debattere "mine katte", og om jeg
overhovedet har katte eller ej, rager ikke dig.

Derimod har du gjort dig til fortaler for den "problemløsning", at
naboer skal lemlæste eller dræbe katte, der irriterer dem.
Vi er naturligvis uenige om denne "løsning", men hvis du vil have "det
sidste ord", så lad venligst være med at lyve om mig i andre spørgsmål.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-07 19:29

Ludvig Nielsen skrev:
> [...]
>
> Dine holdninger er ret farvet, du skulle vel ikke være "katte ven"
>
> Jeg flytter tråden, det er så OT som det kan blive.

Der er tale om en nøgtern udmelding om hvad der er indeholdt i den
omtalte beskrivelse. Således et godt bud på hvad der kan ligge til grund
for fremtidig retsstilling og lovgivning.

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 09:26

S. Hansen skrev:

> Nu er vilde katte ikke en naturlig del af den danske natur, men
> derimod efterladenskaber fra dyrejer der ikke magter at passe deres
> dyr.
Det er noget vrøvl. Der lever masser af katte, som ikke har en "ejer",
og det har der formentlig gjort i tusindvis af år. At nogle af kattenes
forfædre formentlig har været "ejet" af mennesker, er lige så relevant,
som at der blandt dine forfædre kan være tyskere, hollændere eller russere.

> En anden meget væsentlig forskel er iøvrigt også at vilde dyr ikke
> opsøger mennesket, det er kun tamdyr der gør dette.
>
> I mange kommuner afliver man iøvrigt med mellemrum omstrejfende katte.

Diskussionen omkring, hvordan man holder bestanden af vilde katte nede,
hører hjemme et helt andet sted.

Denne diskussion handler een og alene om, at du og ca. en mere fører et
korstog, hvor i plæderer for, at naboer individuelt skal lemlæste/dræbe
deres naboers katte, hvis de føler sig irriteret.

Det er blevet til en rent moralsk diskussion omkring jeres blodtørst og
kattehad.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 30-11-07 12:53

On Fri, 30 Nov 2007 09:25:36 +0100, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>deres naboers katte, hvis de føler sig irriteret.
>
>Det er blevet til en rent moralsk diskussion omkring jeres blodtørst og

Det ville helt klart være en fordel at du læse hvad folk skriver, og
ikke hvad du tror folk skriver. !!!

Jeg har bl.a. helt klart givet udtryk for at det ikke er rimeligt at
katten der skal betale prisen for en uansvarlig katteejer, og at det
ville være rigtigt godt hvis man kan få idømt katteejeren en bøde
istedet eller frataget muligheden for at holde dyr i gentagelses
tilfælde.

Men så længe at katteejere ikke vil/kan forstå at katte skal holdes på
eget er det den eneste reelle sanktionsmulighed der har effekt
desværre.

Men kan du foreslå hvilken metode der kan få en katteejer til at holde
sin kat på eget uden besvær/omkostninger for os der vil være fri for
naboens kat er jeg da meget lydhør.

Igen det grundlæggende er at vi der ikke holder dyr har krav på at
blive fri for andre folks husdyr, og det er husdyr vi diskutere og
ikke alle andre former for dyr.

Steen

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09

Fra : bai

Dato : 30-11-07 10:00

> [...]
>
> Igen det grundlæggende er at vi der ikke holder dyr har krav på at
> blive fri for andre folks husdyr, og det er husdyr vi diskutere og

Er det ikke lidt ude af kontrol det her, en kat er altså svær at holde
inde, og åbenbart er der to i gruppen som går ind for at jagte de
stakkels kræ og aflive dem, hvad der forfærder mig mere er at en
åbenbart selv mener han kan gøre det, det kaldes vist selvtægt, eller
er jeg galt på den??
Men ud over det, smid så den spandvand efter misser så skal den nok
forsvinde, det her bære præg af skabe flere nabokonflikter end hvad
der er nødvendigt, skyder du naboens kat har du sandsynligvis skabt et
endnu større problem. Det er efter min mening blevet mere et spørgsmål
om at opsøge en eventuel konflikt end at løse den, men det er desværre
blevet meget normalt idag.

Fra : S. Hansen

Dato : 03-12-07 09:02

On Fri, 30 Nov 2007 08:59:31 -0800 (PST), bai <bai@findmail.dk> wrote:

> [...]
>endnu større problem. Det er efter min mening blevet mere et spørgsmål
>om at opsøge en eventuel konflikt end at løse den, men det er desværre

Det er uintressant om en kat er svær at holde inde på eget, Er du ikke
istand til dette skal du lade være med at holde dyr. Der er faktisk
mange katteejere der godt kan finde ud af at løse dette lille problem
med at holde katten på eget.

Du har som nabo krav/ret på at være fri for naboens kat, også uden at
skulle iværksætte diverse projekter for at holde andres husdyr ude af
din grund.

Steen

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 03-12-07 09:29

On Mon, 03 Dec 2007 09:02:04 +0100, S. Hansen wrote:

> [...]
> istand til dette skal du lade være med at holde dyr. Der er faktisk
> mange katteejere der godt kan finde ud af at løse dette lille problem

Enig.

> Du har som nabo krav/ret på at være fri for naboens kat, også uden at
> skulle iværksætte diverse projekter for at holde andres husdyr ude af
> din grund.

Du taler for døve ører, nogle katteejere er simpelthen blinde over for den
slags.

Det triste er at det i sidste ende er katten der betaler prisen for deres
ignorance.

Fra : Bjarne

Dato : 04-12-07 01:40

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> slags.
>
> Det triste er at det i sidste ende er katten der betaler prisen for deres

Nej.
Katten betaler prisen for, at der er mennesker, som er så syge i roen,
at de i ramme alvor drømmer om at dræbe eller lemlæste naboens kæledyr,
fordi de oplever, at dyrene er irriterende.
Kattens menneske tvinger dig aldrig nogensinde til at begå drab. det er
dit eget valg.
Overvejer du nogensinde at dræbe naboens børn, hvis de irriterer dig?

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 04-12-07 06:43

On Tue, 04 Dec 2007 01:39:58 +0100, Bjarne wrote:

> [...]
> dit eget valg.
> Overvejer du nogensinde at dræbe naboens børn, hvis de irriterer dig?

Tak, du har lige bevist min påstand.

Fra : Bjarne

Dato : 04-12-07 01:37

S. Hansen skrev:

> [...]
> istand til dette skal du lade være med at holde dyr. Der er faktisk
> mange katteejere der godt kan finde ud af at løse dette lille problem
Din personlige holdning er uinteressant i dette forum.
Der findes udmærkede argumenter både for at holde katte inde og det
modsatte. Men diskussionen er uvedkommende her.

> Du har som nabo krav/ret på at være fri for naboens kat, også uden at
> skulle iværksætte diverse projekter for at holde andres husdyr ude af
> din grund.

Der er masser af ting en nabo har krav på at være fri for, herunder
generende støj og lugt og meget andet, som naboer kan genere hinanden med.

Det specielle ved den holdning, som du og din meningsfælle udfolder
meget energi på at få frem i diverse fora er, at i så åbenlyst plæderer
for, at naboer skal anvende lemlæstelse og drab som løsning, når de
oplever, at deres nabos dyr irriterer dem.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 04-12-07 06:46

On Tue, 04 Dec 2007 01:37:25 +0100, Bjarne wrote:

> [...]
> for, at naboer skal anvende lemlæstelse og drab som løsning, når de
> oplever, at deres nabos dyr irriterer dem.

Du fatter helt åbenlyst ikke en bjælde af det hele, få en voksen til at
fortælle dig hvad det er der bliver skrevet, sæt dig så lidt bedre ind i
mark og vejfred, du er forpligtiget til at holde dine katte på egen
matrikel, din ignorance udsætter dine små misser for potentielle farer hver
eneste gang du bryder loven.

Fra : Bjarne

Dato : 04-12-07 08:45

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> mark og vejfred, du er forpligtiget til at holde dine katte på egen
> matrikel, din ignorance udsætter dine små misser for potentielle farer hver

Start med at lære lidt om almindelig høflighed og hæv dig over
børnehavestadiet i din måde at tiltale dem, du er uenig med.

Prøv derefter at forholde dig til det principielle i stedet for at
beskylde andre for noget du ikke har belæg for.

Og tag endelig et ansvar selv. Hvis du vælger at lemlæste eller dræbe
dine naboers kæledyr, fordi de irriterer dig, så er det dit eget ansvar
at gøre som du gør. Det er meget muligt, at naboen ikke tager hensyn
nok. Det er også muligt, at du er hysterisk.
Men at begå selvtægt og drab er en meget ufredelig og ufrugtbar løsning
på en banal nabostrid.

Bjarne

Fra : S. Hansen

Dato : 04-12-07 08:38

On Tue, 04 Dec 2007 01:37:25 +0100, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>for, at naboer skal anvende lemlæstelse og drab som løsning, når de
>oplever, at deres nabos dyr irriterer dem.

Det er formålsløst at diskutere med en mand som for det første ikke
gider/vil respektere dansk lovgivning, og tilligemed heller ikke læser
hvad andre skriver

EOD

Steen

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 04-12-07 08:46

On Tue, 04 Dec 2007 01:37:25 +0100, Bjarne wrote:

....snip

Her er lige lidt læsestof, som jeg synes du skulle kigge på.

http://www.russianblue.dk/RusserBladet/praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm

Fra : N/A

Dato : 04-12-07 15:50

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 04-12-07 15:50

On Tue, 04 Dec 2007 15:20:09 +0100, S. Hansen wrote:

> Ret at læse om folk der tager deres dyrehold seriøst, og som ikke
> mener folk er hysteriske bare fordi de er allergiske over for katte.

Ja, nogle katteejere er deres ansvar bevist, desværre bare ikke alle.

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09

Fra : bai

Dato : 27-11-07 05:56

> [...]
>
> For det er idag min eneste reelle sanktions mulighed.
>
> Jeg kan så bare konstatere at du sætte dine katte højere end dine

Det er fuldstændig sindsygt, smid dog en spand vand i hovedet af den,
det plejer i 99% at virke. Katte har altid gået frit omkring det er
altså ikke noget nyt, desværre er det blevet sådan at hvis folk kan få
ret, lige meget hvor latterligt det så end er, så vil de sku have det.
Sådan nogen naboer har jeg også haft, og som regel er de hadet af alt
og alle i området.
Du har på intet tidspunkt lov til at aflive naboens kat, du kan
aflevere den til politiet hvis du kan fange den, og mishandler du den
kan du blive straffet, lige megt hvad du så selv tror.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-11-07 15:24

On Tue, 27 Nov 2007 04:55:33 -0800 (PST), bai wrote:

> Det er fuldstændig sindsygt, smid dog en spand vand i hovedet af den,
> det plejer i 99% at virke. Katte har altid gået frit omkring det er
> altså ikke noget nyt

Men det er stadig ikke lovligt, det er jo heller ikke rimeligt at dit dyr
evt. er til gene for andre.

> Du har på intet tidspunkt lov til at aflive naboens kat, du kan
> aflevere den til politiet hvis du kan fange den, og mishandler du den
> kan du blive straffet, lige megt hvad du så selv tror.

Måske du lige skulle kigge lidt på mark og vejfred, bare inden du skriver
mere.

<citat>
Man har pligt til at holde katten på egen grund
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget
område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og
ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og
tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for
24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for
eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat
ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk
erstatningspligt.
</citat>

<citat>
Indfangning og tilbageholdelse
[...]

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden
form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i
forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt,
kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i
et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må
aflive katten.
</citat>

Kig selv resten her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 01:07

Ludvig Nielsen skrev:

> Men det er stadig ikke lovligt, det er jo heller ikke rimeligt at dit dyr
> evt. er til gene for andre.

Du irriterer mig lige så meget som kattene irriterer dig.
Er det rimeligt, at jeg afliver dig, hvis det sker på en human måde?
Det er da ikke rimeligt, at jeg skal lade mig irritere?

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 28-11-07 01:18

On Wed, 28 Nov 2007 01:07:21 +0100, Bjarne wrote:

> Du irriterer mig lige så meget som kattene irriterer dig ...snip

Loven er klar, du er forpligtiget til at holde dine dyr på egen matrikel,
ellers må du jo leve med at de kan komme galt afsted, og det er ene og
alene dig der har ansvaret.

Slut med OT.

FUT: dk.snak.off-topic

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 12:21

Ludvig Nielsen skrev:

> Loven er klar, du er forpligtiget til at holde dine dyr på egen matrikel,
> ellers må du jo leve med at de kan komme galt afsted, og det er ene og
> [...]

Du kan selv futte hen i ynkelige hykleres sludrehjørne, for din sidste
bemærkning er noget vrøvl. Hvis du begår et overgreb imod et dyr, er du
selvfølgelig ansvarlig for din handling, da du altid har det alternativ
at lade være med at gøre dyret ondt.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 29-11-07 05:06

On Wed, 28 Nov 2007 12:21:00 +0100, Bjarne wrote:

> [...]
> bemærkning er noget vrøvl. Hvis du begår et overgreb imod et dyr, er du
> selvfølgelig ansvarlig for din handling, da du altid har det alternativ

Da du jo vælger at ignorere et FUT, må jeg jo give dig et svar her, det er
DIG der lader din kat strejfe, så du har ene og alene ansvaret for DIN kat,
længere er den ikke.

Nu findes der folk der gerne vil have en lille dam med guldfisk, eller
fodre vilde fugle/egern, mener du i ramme alvor at det er helt ok at dine
katte skal hygge sig med at fiske jage på den matrikel, nej vel, kig dog
lidt længere end din egen næse, ikke alle syntes dine katte er åhh så
vidunderlige.

Det korte af det lange, du er forpligtiget til at holde dine dyr på egen
matrikel, så gør du det så bryder _du_ i hvert tilfælde ikke loven, og dine
misse kommer ikke ud for uheld.

EOD

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 09:15

Ludvig Nielsen skrev:

> Da du jo vælger at ignorere et FUT, må jeg jo give dig et svar her, det er
> DIG der lader din kat strejfe, så du har ene og alene ansvaret for DIN kat,
> længere er den ikke.
Selvfølgelig futter jeg ikke sammen med dig, når du er uvederhæftig,
personlig og grov.

Du har intet belæg for dine påstande om mig og min kat og ved formentlig
end ikke, om jeg har en kat eller ej.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-11-07 22:47

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må

Det er ufatteligt så lidt af den lov du har forstået til trods for at du
har citeret den nok så mange gange.
Med loven er du fritaget for at erstatte et beløb i retning af 50 kr
eller hvad en huskat koster. Resten af ansvaret der pålægger dig ifølge
landets love ligger stadigt på dine skuldre. Så lad nu være med at tro
du har et carte blanche bare fordi noget i en lovtekst kan fordrejes til
at lyde som noget du gerne vil høre.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 29-11-07 05:00

On Wed, 28 Nov 2007 22:46:30 +0100, Jonas Kofod wrote:

> Det er ufatteligt så lidt af den lov du har forstået til trods for at du
> har citeret den nok så mange gange.

Er ejeren gjort opmærksom på problemet og intet gør, så må man selv fjerne
dyret, skulle der ske et uheld så er det bare ærgeligt, det er alt jeg
behøves at vide.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-11-07 22:28

Ludvig Nielsen skrev:

> Er ejeren gjort opmærksom på problemet og intet gør, så må man selv fjerne
> dyret, skulle der ske et uheld så er det bare ærgeligt, det er alt jeg
> behøves at vide.

Det eneste du er fritaget for er erstatningsansvar for kattens værdi.
Resten af landets love er du ganske ansvarlig overfor. Det være sig
dyreværnslovgivning, jagtlov m.m.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 30-11-07 02:43

On Thu, 29 Nov 2007 22:27:59 +0100, Jonas Kofod wrote:

> Det eneste du er fritaget for er erstatningsansvar for kattens værdi.
> Resten af landets love er du ganske ansvarlig overfor. Det være sig
> dyreværnslovgivning, jagtlov m.m.

Jeg snakker ikke om at aflive/mishandle, men uheld sker og der er man
dækket ind, uheld sker og er manden advaret, så er der intet at komme
efter, med mindre han kan bevise at jeg har aflivet katten med vilje,
desuden, er jeg som jæger/slagter godkendt til at aflive, så jeg ser intet
problem.

Som jeg har sagt før og gerne gentager, folk kan holde deres husdyr på egen
matrikel, så er de helgarderet.

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 09:18

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> efter, med mindre han kan bevise at jeg har aflivet katten med vilje,
> desuden, er jeg som jæger/slagter godkendt til at aflive, så jeg ser intet
Jeg håber rigtigt meget, at du ikke er godkendt som jæger, men du kan
godt lyde som en "slagter".

> Som jeg har sagt før og gerne gentager, folk kan holde deres husdyr på egen
> matrikel, så er de helgarderet.

Du har gjort din holdning uhyggeligt klar.

Bjarne

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-12-07 19:27

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> efter, med mindre han kan bevise at jeg har aflivet katten med vilje,
> desuden, er jeg som jæger/slagter godkendt til at aflive, så jeg ser intet

Ja uheld kan jo osse ske i alle henseende. Så i den forstand bringer
loven dig ikke i en bedre stilling. Dør en papegøje ved et uheld har vi
samme situation, selvom den ikke er omhandlet i MVFL og du således ikke
har nogen særbeskyttelse i henhold til denne.
Desuden finder jeg det meget betænkeligt at du blander sammen, det at et
dyr omkommer ved et uheld og så din påståede stilling som jæger/slagter,
der handler om bevidst drab. Dine indlæg handler så vidt jeg kan se ikke
om hvad der er tilladt, men derimod hvad man kan slippe afsted med. Det
finder jeg ikke særligt juridisk relevant eller interessant, eller for
den sags skyld moralsk tiltalende.

Fra : Bjarne

Dato : 30-11-07 09:16

Ludvig Nielsen skrev:

> Er ejeren gjort opmærksom på problemet og intet gør, så må man selv fjerne
> dyret, skulle der ske et uheld så er det bare ærgeligt, det er alt jeg
> behøves at vide.

Ja, du går ind for drab som problemløsning, og du gentager desuden dig selv.

Bjarne

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09

Fra : bai

Dato : 27-11-07 00:22

Nu har jeg fuldt det her et stykke tid, og jeg er helt sikkert OT. Men
om jeg begriber at man gider bruge sit liv på at hade naboens kat.

1. Ring til Audi og sig at deres lak ikke dur, misse poter kan ikke
ridse en bil.
2. Smid en spandvand i hovedet på katten så bliver den altså væk.

At begynde at sprede gift, sætte elhegn op, aflive katten, skyde efter
den er da fuldstændig sindsygt gør man det over for de forkerte
personer ender det let med en voldssag. Helt ærligt problemmet er
altså ikke større og det er ert minimalt hvad skade en kat kan gøre,

Fra : Bjarne

Dato : 27-11-07 09:09

bai skrev:
> [...]
> personer ender det let med en voldssag. Helt ærligt problemmet er
> altså ikke større og det er ert minimalt hvad skade en kat kan gøre,

Ser man det fra kattens menneskes side, så er der tale om, at en eller
anden psykopat? dræber et lille levende væsen og meget kært
familiemedlem på grund af bagateller.
At psykopaten? angiver, at det sker med en hjemmel i en gammel lov, der
behandler katte som varer/ting, gør det næppe mere rimeligt ud fra
kattens menneskes synsvinkel.
Man kan måske sammenligne det med situationer, hvor en bilist dræber et
barn og slipper fra det med ingen eller en ganske ringe straf.

Jeg har meget svært ved at forestille mig noget så uhyrligt og
hensynsløst som at dræbe nogens kat eller barn, men hvis jeg
forestillede mig, at jeg gjorde, ville jeg med god grund frygte deres
forståelige reaktion.

Jeg kommer derved til at tænke på den russer, som dræbte en dansk
flyveleder, som var skyld i hans families død.

Der er ingen love, som beskytter en, hvis man provokerer eller krænker
mennesker så stærkt, at de vil gøre gengæld uden at tænke på
konsekvenserne. Uanset hvor hellig man selv er i sin tro på, at man gør
noget lovligt.

Og hvad har det så med jura at gøre? Måske bare det, at lovens lange arm
som regel først straffer en handling efter at den er begået.
Det er bedre at forebygge handlingen og straf giver ingen helbredelse.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-11-07 12:16

On Tue, 27 Nov 2007 09:08:47 +0100, Bjarne wrote:

> Ser man det fra kattens menneskes side, så er der tale om, at en eller
> anden psykopat? dræber et lille levende væsen og meget kært
> familiemedlem på grund af bagateller.

Har man katten så kær, så holder man den inden for egen matrikel, tænk hvis
den gik ind i en have og en stor hund bed den ihjel, eller den ligger bag
en bil i en carport, det gør katte af og til, så bakker naboen lige hen
over misser, der er så mange ting der kan aflive en kat, så har man katten
kær og respektere, at naboen gerne vil have sin matrikel friholdt for
katte, så holder man misser hjemme.

Du gider nok heller ikke at de andre naboers hunde render rundt på din
grund og ind i dit hus, skider her og der osv. sådan har andre det med dine
katte, se dog lidt længere frem end din egen snude.

Fra : Bjarne

Dato : 27-11-07 13:13

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]
> grund og ind i dit hus, skider her og der osv. sådan har andre det med dine
> katte, se dog lidt længere frem end din egen snude.

Prøv at lade være med at være personlig, når vi taler om noget
principielt. Det er en rigtigt dårlig idé.

Kan du ikke godt se, at du blander to forskellige problemstillinger sammen?

1)
Diskussionen om, hvorvidt kattens menneske bør holde katten lukket inde
i hus/lejlighed. Den diskussion handler om fordele ved at katten får lov
at komme ud og lege i forhold til risikoen for at katten kan komme til
skade udenfor. Det er helt rigtigt, at der er en risiko for katten
udenfor selvom den er større nogle steder end andre steder.
Man kan godt finde mange gode argumenter for at holde sin kat inde. Men
jeg må også respektere, at der er argumenter for det modsatte.
Diskussionen hører bare slet ikke hjemme her.

2)
Diskussionen om naboernes "ret" til at gribe til den alleryderste
mulighed, nemlig drab, når de oplever, at naboens kat irriterer dem.
Paragrafferne er blevet vendt rigeligt her. Resten handler om moral,
nemlig om, hvorvidt man går ind for drab som problemløsning eller ej.
At der kan være både indbildte og reelle problemer, er der ingen tvivl
om, men er løsningen at slå ihjel/lemlæste, det er spørgsmålet.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 27-11-07 13:25

On Tue, 27 Nov 2007 13:12:48 +0100, Bjarne wrote:

> Prøv at lade være med at være personlig, når vi taler om noget
> principielt. Det er en rigtigt dårlig idé.

Personlig, hvad mener du, bryder du dig ikke om at skulle tage stilling til
om naboens hund ville være til gene for dig.

> Kan du ikke godt se, at du blander to forskellige problemstillinger sammen?

....snip

Du er håbløs, nej jeg blander ikke to forskellige ting sammen, man skal
ikke udsætte sine naboer for noget man ikke selv vil finde sig i, om det er
en kat eller en hund der strejfer er samme sag.

Men jeg kan se du nægter at se længere end din egen næse.

EOD.

Fra : Sten Bo

Dato : 28-11-07 00:28

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> Ludvig Nielsen skrev:
,>
> [...]
> At der kan være både indbildte og reelle problemer, er der ingen tvivl om,
> men er løsningen at slå ihjel/lemlæste, det er spørgsmålet.

Uden at ha læst hele tråden- Træls.

Der er vel en meget god juridisk begrundet hjemmel til, at katteejeren skal
holde kræet på egen grund, eller i alt fald væk fra andre folks ejendom -
hvis det ønskes.

"Roderiet" i 1) . er forståelig. Men din konklusion helt forkert. Det er
netop pligten til at ha styr på dyret der er kernepunktet.

Om det så sker ved at holde dyrene inde - eller på andre måder. Urelevant.
Og så er vi måske enige alligevel.

Det er muligt at jeg læser dig forkert men det afsluttende kan vel heller
ikke diskuteres.

> men er løsningen at slå ihjel/lemlæste, det er spørgsmålet.

Lyder for mig som om det er uden for rammerne af mark og vej.

Man kan spørge/ svare på om det er lovligt og hvis ikke, om
konsekvenserne, - men ikke om det er "løsningen". Muligt at man kommer med
opfordringer, men de hører vel heller ikke hjemme her.

Sten

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 28-11-07 00:37

On Wed, 28 Nov 2007 00:28:16 +0100, Sten Bo wrote:

> Der er vel en meget god juridisk begrundet hjemmel til, at katteejeren skal
> holde kræet på egen grund, eller i alt fald væk fra andre folks ejendom -
> hvis det ønskes.

Det burde være en selvfølgelig ting, men en del katteejere mener altså
noget andet.

> Lyder for mig som om det er uden for rammerne af mark og vej.

Det er det så ikke, hvis det sker under indfangelse, så er det bare
ærgeligt.

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 01:13

Ludvig Nielsen skrev:

> Det burde være en selvfølgelig ting, men en del katteejere mener altså
> noget andet.

Det er overhovedet ikke det, det drejer sig om her.

Når folk som du i ramme alvor går ind for drab som løsning, er der
lukket helt af for en ellers fornuftig diskussion om, hvordan mennesker
kan tage hensyn til hinanden.

Bjarne

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 28-11-07 01:25

On Wed, 28 Nov 2007 01:12:43 +0100, Bjarne wrote:

> Det er overhovedet ikke det, det drejer sig om her.

Det er det da, du mener at dine katte har ret til at strejfe omkring, men
loven siger noget andet.

> Når folk som du i ramme alvor går ind for drab som løsning,

Jeg siger at uheld sker, og det er der taget højde for i mark og vejfred,
så hvad er problemet

> [...]
</citat>

> er der
> lukket helt af for en ellers fornuftig diskussion om, hvordan mennesker

Du mener i ramme alvor at naboerne skal tage hensyn til dig og dine katte,
og ikke omvendt, altså dig der skal tage hensyn og holde dine katte på egen
matrikel, så kig dog ud over din egen næse.

FUT: dk.snak.off-topic

Fra : Bjarne

Dato : 28-11-07 16:55

Ludvig Nielsen skrev:

> [...]

Du kan ikke tillade dig at slynge løgnehistorier ud om andre og afslutte
med futfut

Bjarne

Fra : N/A

Dato : 27-11-07 09:09