Gyserfilm!!!!
Fra : Mette Frederksen

Dato : 13-07-01 16:54

Hejsa!

Ja først var de 80'er film jeg eftersøgte.... Nu er det gyserfilm!!!!!

Kender nogen af jer nogle gode gyserfilm som er et must at man har set?!?

Alle forslag er velkomne!!!! *S*

På forhånd tak
Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-07-01 17:47

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> writes:

> Kender nogen af jer nogle gode gyserfilm som er et must at man har set?!?

Repulsion (Roman Polanski, 1965)
Ondskabens Hotel / The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
Rødt Chok / Don't Look Now (Nicolas Roeg, 1973)
Rosemary's Baby (Roman Polanski, 1968)
Tegnet / The Omen (Richard Donner, 1976)
Exorcisten / The Exorcist (William Friedkin, 1973)
The Thing (John Carpenter, 1982)
Psycho (Alfred Hitchcock, 1960 og endelig ikke det remake der kom for
et par år siden!)
Dødens Gab / Jaws (Steven Spielberg, 1975)
Alien - den 8. passager / Alien (Ridley Scott, 1979)
Blodbrødre / Dead Ringers (David Cronenberg, 1988)

Jeg har aldrig fået set de helt gamle klassikere såsom Frankenstein
(1931, med Boris Karloff) eller Dracula (1931, Bela Lugosi) men de
burde sikkert også stå på listen.

Fra : Morten Steen

Dato : 13-07-01 18:47

> [...]
> Dødens Gab / Jaws (Steven Spielberg, 1975)
> Alien - den 8. passager / Alien (Ridley Scott, 1979)
> Blodbrødre / Dead Ringers (David Cronenberg, 1988)

En bestemt interessant, men måske også - undskyld jeg siger det Thomas -
lidt "forudsigelig" liste? Den indeholder alle klassikere som bliver hevet
frem igen og igen. Og ja, det er sådan set fortjent de har den status, for
de ER uhyggelige! Dog vil jeg postulere at et par af dem har mistet lidt i
tidens løb. "The Omen" og "Repulsion" mener jeg ikke helt har klaret tiden
efter bedste evne... godt så, men i hvert fald en fornuftig liste! Især vil
jeg mene at "The Shining", "The Exorcist", "The Thing", "Psycho" og "Jaws"
stadig kan få mig til at svede tran!
Desuden vil jeg tillade mig at tilføje følgende : (ikke ud fra et
"klassiker"-begreb som ovenstående liste, men ud fra et "shit-de
gjorde-mig-bange"-kriterie).
"Friday the 13th" - Jeg VED godt vi har set masser i den genre sidenhen, men
den kan STADIG skræmme mig! INTENS! (Og jeg skal i Cinemateket i aften og se
den nok engang!)
"Halloween" - Se, DEN er uhyggelig!
"The Blair Witch Project" - Bør nydes alene hjemme, på DVD, uden
forstyrrende danske undertekster. Jeg turde dårligt rejse mig for at tænde
lyset bagefter.
"The Birds" - Hitchcock's klassiker kan også stadig give mig gåsehud.

Nå, nu har jeg allerede plapret for meget igen...

Morten

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-07-01 18:59

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> writes:

> En bestemt interessant, men måske også - undskyld jeg siger det Thomas -
> lidt "forudsigelig" liste? Den indeholder alle klassikere som bliver hevet

Ja men dog er det gyserfilm man bør se :)

Hvis der er problemer med at finde ældre film i videoudlejningen så er
her nogle af de bedre nye gysere:

The Secret Sense / Stir of Echoes
Pitch Black
Den sjette sans / The Sixth Sense
Final Destination

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-07-01 19:06

Morten Steen wrote:

>Dog vil jeg postulere at et par af dem har mistet lidt i
>ftidens løb. "The Omen" [...] mener jeg ikke helt har klaret tiden efter bedste
>evne...

"The Omen" er da feeed! Ja, den er lidt 70'er-agtig, men hold da for Søren, hvor
jeg nød det, da TV2 havde en "Omen"-kavalkade for nogle måneder siden.

Jeg tror en af grundene til at jeg kan lide "Omen"-filmene er at de går helt ud
til kanten. Altså, i James Bond og hvad har vi, bliver bomben altid desarmeret
inden den springer (SPOILER udeladt), men i "Omen", kører vi den til grænsen.
Meget forfriskende.

Desuden er The Omen jo lige udkommet på box-set.

--
..signature

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 13-07-01 19:08

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> wrote in message
<SNIP>
>Dog vil jeg postulere at et par af dem har mistet lidt i
> tidens løb. "The Omen" og "Repulsion" mener jeg ikke helt har klaret tiden
> efter bedste evne... godt så, men i hvert fald en fornuftig liste!
<SLIP>

IMHO har "Repulsion" ("Chok") tålt tidens tand noget bedre end "Don't Look
Now" ("Rødt Chok"), som ellers skræmte mig fra vid og sans, da jeg var
teenager.

I nyere tid har "Ring"/"Ringu" (set på Natfilmfestivalen i foråret) haft
samme effekt som "Rødt Chok".

Hvis klassiske "creepy" film skal op og vende, så er "Night of the Hunter"
("Kludedukken"?) et must. Og hvis Mette er så film uvant som man fornemmer,
så kan det være, at hun også har "Cape Fear" (begge udgaver) til gode.

Nyere sleeper-neglebidere: "Spoorloos" eller den inferiøre amerikanske
remake "The Vanishing", "Invasion of the Body Snatchers" (originalen eller
70'er-versionen) og måske endda "Breakdown" (mere en thriller?)

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 13-07-01 19:09

"Lasse Rimmer" <lasse@evilpandaMENIKKEDETHER.dk> wrote in message
<SNIP>
> [...]
fornemmer,
> så kan det være, at hun også har "Cape Fear" (begge udgaver) til gode.

SÅ dårligt staver jeg heller ikke: filmuvant, mente jeg selvfølgelig.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 13-07-01 19:19

Morten Steen <morten.x@film.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9inc6j$ks8$1@news.cybercity.dk...

> [...]
men
> den kan STADIG skræmme mig! INTENS! (Og jeg skal i Cinemateket i aften og

Prøv eventuelt at få fat på Mario Bava's ganske gode "Bay of Blood" (1971).
Friday the 13th. stjal det meste derfra.

> "Halloween" - Se, DEN er uhyggelig!

Prøv eventuelt at få fat på "Deep Red" (1975) af Dario Argento. Carpenter
blev inspireret af denne, og jeg kan stærkt anbefale den!! (og så er
soundtracket federe i Deep red! :))

Generelt vil jeg sige, at hvis du vil se ordentlige gyserfilm så hold dig
fra dem der er lavet i 90'erne.

vh Anders

Fra : Morten Steen

Dato : 13-07-01 19:26

> [...]

> Prøv eventuelt at få fat på "Deep Red" (1975) af Dario Argento. Carpenter
> blev inspireret af denne, og jeg kan stærkt anbefale den!! (og så er

Se, så er vi jo smuttet en tur til Italien! Der er også meget klasse at
hente dér. Har man maven til det, kan jeg tydeligt erindre hvordan "City Of
The Living Dead" aka "Gates Of Hell" osv. ("Zombiernes By" hed den vist på
dansk) komplet skræmte mig fra vid og sans i en alder af 12 år. Den er godt
nok klam.
Hvis man er HELT til ekstremerne, KAN man prøve kræfter med "Cannibal
Holocaust". Men på eget ansvar! Jeg har set den én gang siden jeg købte den
for over 1 år siden, og er egentlig i tvivl om jeg vil se den igen. Havde
ambitioner om at starte en ny thread her i gruppen for at snakke lidt om
den. Makværk eller mesterværk? Den tager vi en anden dag.
Nu vi snakker zombier, så KAN man altså ikke komme udenom "Dawn Of The
Dead"!!! For filan da, den bliver jeg aldrig træt af at se! Sjov, uhyggelig,
ulidelig spændende (især den scene hvor de skal køre lastbilerne op foran
dørene til mall'en. Neglebidende!), ulækker (selvom blodet er lige lovlig
teater-agtigt), og generelt bare verdensklasse. HELT klart en must-see på
min liste!

> Generelt vil jeg sige, at hvis du vil se ordentlige gyserfilm så hold dig
fra dem der er lavet i 90'erne.

Ja, det må jeg bakke om omkring. Få højdepunkter...

Morten

Fra : Anders Nielsen

Dato : 13-07-01 19:44

Morten Steen <morten.x@film.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ineg7$na3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> The Living Dead" aka "Gates Of Hell" osv. ("Zombiernes By" hed den vist på
> dansk) komplet skræmte mig fra vid og sans i en alder af 12 år. Den er

jeps :) "Zombi 2" eller "Zombie Flesheaters" også af Lucio Fulci er også en
glimrende film i den genre. (gotta love the eye splinter scene)

> [...]
> ambitioner om at starte en ny thread her i gruppen for at snakke lidt om
> den. Makværk eller mesterværk? Den tager vi en anden dag.

Tjah.. den har ihvertfald været grund til en masse påstyr. Mon ikke dem der
lavede "Blair witch" havde set den før de fik idéen ?
Det er en værre film :) dyrene betalte som bekendt, med deres liv til ære
for kameraet under denne film...det hjælper nok lidt til alt den
kontroversielle omtale filmen har fået. Synes nu også det er synd for den
stakkels skildpadde :))
anyway, en anden dag en anden post som du selv siger :)

> [...]
> teater-agtigt), og generelt bare verdensklasse. HELT klart en must-see på

Dawn of the dead!! yes også en af mine favoritter. Jeg ved ikke hvad det er,
men der er noget med det at være "lukket inde i et stort indkøbscenter efter
lukketid" som fascinerer mig (og åbenbart andre?). Synes dog ikke Romeros
efterfølger "Day of the Dead" er nær så god..

vh Anders

Fra : Soren Vestergaard

Dato : 13-07-01 23:22

Nejnejnej. Ikke ALT, der er lavet i '90-erne er crap. Tag nu f.eks. IDLE
HANDS. Den er da for fed. Davon Sawa og Seth Green er helt oppe at køre. Men
den er nok mere grineren end egentlig gys. Og så har den det bedste/sjoveste
kommentarspor, jeg nogensinde har hørt. Tror faktisk, jeg vil se den igen
her i ferien...

Anders Nielsen <columbo@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4f4064$0$1023$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Brian Nielsen

Dato : 14-07-01 10:19

> "Halloween" - Se, DEN er uhyggelig!

Der er delte meninger om Carpenters "In the Mouth of Madness", men jeg synes
den er rigtig fed og har nogle virkelig skræmmende scener med simple
virkemidler.

Og nu vi er ved hans "Halloween" så synes jeg den er klasser bedre end de
nærmeste konkurrenter "Friday the 13th" og "Nightmare on Elm Street".
Faktisk mener jeg at selv de elendige sequels til "Halloween" er klasser
bedre end "Friday the 13th part 1" og "Nightmare on Elm Street part 1".

Med Venlig Hilsen
Brian

Fra : Soren Vestergaard

Dato : 13-07-01 17:55

Forén de to - og se The Thing.
Egentlig kommer det lidt an på, hvad man er ude efter. Er man ude efter de
lidt kitchede slasher-film, som f.eks. Friday the 13th(i dag - hjælp!) er
Wishmaster II nok det værste/bedste eksempel nogensinde. Jeg var flad af
grin gennem 2/3 af filmen. Må det godt være sci-fi? For så er Alien og Event
Horizon ikke til at komme uden om IMHO...

Mette Frederksen <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4f187e$0$383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 13-07-01 18:08

Soren Vestergaard wrote:
> Må det godt være sci-fi? For så er Alien og Event
> Horizon ikke til at komme uden om IMHO...

Naaarj - du nævnte da vel ikke Alien og Event Horizon sammen, gjorde du?
Alien er selvfølgelig en klassiker, hvorimod Event Horizon er så
møgelendig at den ikke engang er sjov. Den har fx også Tomatometer
Rating på 18 % (rottentomatoes.com) - sjældent et godt tegn...

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 13-07-01 19:42

> [...]
>møgelendig at den ikke engang er sjov. Den har fx også Tomatometer
>Rating på 18 % (rottentomatoes.com) - sjældent et godt tegn...

Det har EH da bestemt ikke fortjent. Den er ganske udemærket, og jeg synes
stadigvæk ved gensyn, at den skræmmer.

mvh
Lars

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-07-01 19:58

Hej "Lars Vadsholt" <vadsholt@mail1.stofanet.dk>

>Det har EH da bestemt ikke fortjent. Den er ganske udemærket, og jeg synes
>stadigvæk ved gensyn, at den skræmmer.

Egentlig bryder jeg mig slet ikke om rigtige gyserfilm, det er mine
nerver slet ikke til. Jeg syntes dog ikke Event Horizon var ret
skræmmende da jeg så den og jeg har bestemt ikke planer om et gensyn.

Det er noget mærkeligt miskmask. Hvis man virkelig synes at den slags
okult helvedesbillede er sjovt så se Hellraiser (der mere er splatter
end gys).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-07-01 20:15

"Karsten S. Jørgensen" wrote:

> Naaarj - du nævnte da vel ikke Alien og Event Horizon sammen, gjorde du?
> Alien er selvfølgelig en klassiker, hvorimod Event Horizon er så
> møgelendig at den ikke engang er sjov.

Af en eller anden grund er Event Horizon en af de film man enten elsker
eller hader. Jeg aner ikke hvorfor men sådan er det altså.
Personligt mener jeg at EH er enormt fed og herreuhyggelig, bare
åbningsscenen hvor der zoomes lige op i munden et lig kan få de der små
hår man har omme i nakken til at rejse sig på mig. Jeg tror dog det
hjælper godt at være sci-fi fan, tror faktisk jeg vil sætte mig til at
se filmen i nat.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Naess

Dato : 13-07-01 20:13

Evil Dead 2 burde også finde plads på din liste.
--
Sincerely
Naess

( Please notice that my e-mail address is intended not to work )

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Fra : Peter Westh

Dato : 13-07-01 20:46

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Ja først var de 80'er film jeg eftersøgte.... Nu er det gyserfilm!!!!!
>
> Kender nogen af jer nogle gode gyserfilm som er et must at man har set?!?

Sært - andre må have en helt anden smag end jeg. Jeg vil fremhæve:

1) The Fly (Cronenbergs remake, 1986) - fantastisk udnyttelse af temaets
metaforiske muligheder, fantastisk stilsans, vidunderlig humor. Toeren er en
katastrofe.

2) Medens vi er ved Cronenberg er Videodrome også værd at se, hvis man kan
få fat i den.

3) Candyman 1- fjollet titel til en solid gyser. Udnytter slumkvarterets
kaos
og usikkerhed eminent, og lader hele tiden tilskueren i tvivl om, hvad der
"egentlig" foregår. Lyden (splat-plask) er ofte det mest uhyggelige, og
Philip Glass' musik er fremragende. nok den bedste Clive
Barker-filmatisering - Nightbreed er elendig. Men hans første er også
rimeligt god:

4) Hellraiser 1 (som der var en der nævnte). Ubændig i sit totale
over-the-top effektjageri. Historien er
solid og rører noget dybt eksistentielt i sit tema. Ikke for sarte maver.
Toeren har et par geniale tableauer - scenen med madrassen og barberkniven
samt Leviathan, der stråler "sort lys" ud over underverdenen - men er ellers
lige så elendig som treeren.

5) The Shining! Kubrick. Den suverænt bedste Steven King-filmatisering, i
hvert fald af hans gysere, men

6) Rob Reiners: "Misery" er da også sej!

7) Excorcisten 2 husker jeg som en rigtig god film. Det er 1.eren da også,
men den er snart så fortærsket.

8) Coppolas Draculafilm.

9) Og så en, som jeg ikke ved om kan kaldes en gyser: Henry- portrait of a
serial killer.

10) Til sidst en af Tobe Hoppers mere obskure film: Lifeforce. Måske mere
science fiction end gys, men rigtig god. Den første poltergeistfilm er da
også okay, Spielberg har ikke fået den helt udvandet.

MVH

Peter

Fra : Ulla

Dato : 13-07-01 19:39

Rosemarys baby..... ?

Mvh Ulla

Fra : Thomas.Rohde

Dato : 14-07-01 21:47

Jeg ved ikke om den kvalificerer sig som gyser, men gøs da grundigt da jeg
så "Deliverance" første gang. Jeg får stadig en kriblen i underlivet når jeg
hører en banjo ...

Derudover synes jeg ikke der er lavet en god gyser siden 70'erne ... eller
så er det blot mig der er blevet hårdhudet.

/Thomas
PS! Vindeltrappen!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-07-01 11:54

Min all-time splatter er uden sidestykke "Dawn of the Dead" ... måske en
smule komisk, men det kan undskyldes da det var Romero's hensigt at den
skulle være det.... MEN atmosfæren i filmen kommer man ikke udenom!... sæt
jer selv i samme situation... creepy!.... desuden er scenen hvor den blå
neger tygger sin kone i arm/skulder STADIG noget af det klammeste jeg har
fodret min LD-afspiller med!
ET MUST for splatterfans (men de har jo sikkert set den)
lad mig høre andres mening om samme film!
sniper_Nolight

Fra : Mette Frederksen

Dato : 15-07-01 13:33

Det er vildt spændende at se alle de forslag til gyserfilm i er kommet med!

Der var en der nævnte at man skulle holde sig fra dem der var lavet i
90'erne..... Men der må da være kommet nogle der er værd at se?!??!

Her er de film der er blevet nævnt... og det er faktisk ikke så få endda!
*S*
Godt nok er det ikke alle filmene der er gyserfilm. men det er da sikkert
film der er værd at se alligevel. Og jeg må indrømme at der er mange af
filmene jeg ikke har set.
Nu kan i tage et kik på den liste jeg har stykket sammen ud fra jeres mails
og se om der er nogle film i er gået glip af. Jeg har da i hvert tilfælde
fået mit behov dækket.... Men tilføjelser er selvfølgelig velkomne! *S*

1931: Frankenstein
1931: Dracula
1960: Psycho
1965: Repulsion
1968: Rosemary's baby
1971: Bay of Blood
1973: Rødt Chok / Don't look back
1973: Exorcisten / the exorcist
1975: Dødens gab / Jaws
1975: Deep red
1976: Tegnet / the omen
1979: Alien - Den 8. passager
1980: The Shining
1982: The thing
1986: The Fly
1988: Blodbrødre / Dead Ringers

Hmmm hvilket årstal?!? (ved det ikke):
Idle Hands
Deliverance
Wishmaster ll
Exorcisten 2
Videodrome
Candyman 1
Nightbreed
Henry - portrait of a serial killer
Poltergeist
Lifeforce
Event horizon
Misery
Hellraiser
Evil Dead 2
The thing
In the mouth of madness
Nightmare om Elm street
City of the living dead
Cannibal holocaust
Zombie Fleshearters
Friday the 13th
Dawn of teh dead
Day of the dead
Halloween
Blair Witch Project
The Birds
The Secret Sense
Pitch Black
Den Sjette Sans
Final destination
Ring / Ringu
Night of the hunter
Cape Fear
Spoorloos
The Vanishing
Invation of the body snatchers
Breakdown

Så fik jeg vist dem allesammen med! *S*

Mette
--
\!/
(@ @)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 15-07-01 13:55

Evil Dead 2 - 1987
Cannibal holocaust - 1979
Zombie Fleshearters - 1979
Friday the 13th - 1980
Dawn of the dead - 1978... ANBEFALES!!!!
Day of the dead - 1985
Invation of the body snatchers - 1956 og 1978... 1978 er at foretrække!

disse er blandt mine foretrukne, og der er stadig mange på din liste jeg
osse har til gode, men det kommer jo nok... desuden er friday the 13th 2 + 3
+ 4 osse gode... men de øvrige suxx (nu blir jeg nok sablet ned... men
det synes jeg... de har sat præg på min opvækst... de er ret uhyggelige nå
man er 12 år...... jeg har stadig en flok italienske zombiefilm til
gode.... men jeg er mere splatter fan end egentlig gyserfan... hyg dig foran
fjerneren!
synd man ikke laver en forening hvor man mødtes til de gamle klasikkere...
vi har nok hver især en masse fede DVD'er og VHS'er som man kun kan se alene
da resten af ens omgangskreds tror man er mental!!
sniper_Nolight

Fra : Mette Frederksen

Dato : 15-07-01 13:35

Er der nogen der har set Lost Souls????? og er den værd at se?!?

Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Mette Frederksen

Dato : 15-07-01 13:48

Jeg mindes at have set tandlægen.... en vildt underlig film... men er man
tandlægeskræk, ja så virker den alligevel en lille smule!!!!

mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Joachim Larsen

Dato : 15-07-01 16:31

Undskylder det lidt forsinkede svar, men her er da nogle forslag...
nogle af titlerne kan dog være svære/umulige at opdrive på legitim
video/DVD...

"Curse of the Demon" (1958)
"The Mummy" (1958)
"The Mask of Satan" (1960)
"The Innocents" (1961)
"Carnival of Souls" (1962)
"Burn, Witch, Burn!" (1962)
"Devil Doll" (1964)
"The Strangler" (1964)
"Plague of the Zombies" (1966)
"The Reptile" (1966)
"Seconds" (1966)
"Witchfinder General" (1968)
"Night of the Living Dead" (1968)
"Frankenstein must be destroyed" (1969)
"Let's scare Jessica to Death" (1971)
"The Asphyx" (1972)
"The Legend of Hell House" (1972)
"Tales from the Crypt" (1972)
"Lisa and the Devil" (1972)
"Captain Kronos: Vampire Hunter" (1973)
"Frankenstein and the Monster from Hell" (1973)
"The Wicker Man" (1973)
"The Beast must die" (1974)
"Suspiria"(1977)
"Dawn of the Dead" (1978)