Mexikansk buffet?
Fra : Rikke og Per

Dato : 27-11-07 17:44

Vi vil gerne forsøge os med en "julefrokost" med mexikansk buffet. Har nogen
i denne NG nogle forslag til retter, som kan indgå i en sådan buffet (og
gerne med opskrift el. link til opskrift)?

Med venlig hilsen
Per

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-11-07 18:24

Rikke og Per skrev:
> [...]
> i denne NG nogle forslag til retter, som kan indgå i en sådan buffet (og
> gerne med opskrift el. link til opskrift)?

Hej Per.

Tre forslag til retter, der er rimeligt nemme og billige at lave kommer
her. Retterne smager hamrende godt:

Guacamole:

Du skal bruge:
3 avocadoer, renset, skrællet og fri for sten.
Saften af en limefrugt
1 tsk. salt
1 rødløg i tern
3 spsk. hakket, frisk koriander
2 blommetomater skåret i tern
1 tsk. hakket hvidløg
En smule cayennepeber (kan undværes)

Skræl og fjern stenene fra avocadodimserne.
Mos avocadoerne, limesaften og saltet sammen i en skål.
Bland løg, koriander, tomater og hvidløg i, samt evt. cayennepeber.
Sæt i køleskab en times tid før servering, eller server med det samme.
Det er lækkert salatagtigt tilbehør til de følgende retter:

Mexicanske ris:
Du skal bruge:
Olivenolie
Løse ris af en eller anden slags - beregn mængden som angivet på
pakken/posen, til 4 personer.
1 løg
1 dåse flåede tomater
Lidt bouillon
En dåse majs
Sød chili
Hvidløg (flager, pulver eller frisk)

Først måler du risene op og steger dem i olivenolien i den gryde, de
skal koges i, sammen med det hakkede løg.
Risene skal ikke have så meget, bare nok til at få en let stegesmag og
overflade.
Rør godt rundt imens, ellers har risene tendens til at sætte sig fast i
bunden af gryden.
Derefter tilsætter du det vand, der skal til at koge risene i.
Tag lidt vand fra, og opløs en tsk. bouillon af en slags efter eget valg
deri. Selv bruger jeg andebouillon, men hønse-, okse- eller
grøntsagsbouillon kan også sagtens bruges.
Bouillonen tilsætter du kogevandet og rører derefter godt rundt.
Tilsæt derefter de flåede tomater, og lad risene koge til ca. 5 minutter
før, de er færdige.
Tilsæt majs og krydderier, og lad varme igennem.

Server til mexicansk mamse, eller som tilbehør til kylling.
Du kan evt. tilsætte andre grøntsager og krydderier efter ønske,
og/eller lidt letstegt kylling - mums!

Mexicansk lasagne:
Du skal bruge:
3 tsk. olivenolie
1 kilo kyllingestykker eller hakket kyllingekød
2 spsk. chilipulver
2 tsk. malet kommen
½ hakket rødløg
1 dåse sorte bønner
2-2½ dl. tacosovs - medium hidsig.
2-2½ dl. frosne majs
Salt
8 store spinat-tortillas, eller en stor pose nacho chips eller to,
alternativt mexicanske madpandekager.
6 dl. revet cheddarost
2 finthakkede forårsløg

Varm lidt af olien på en stor stegepande, og brun kyllingen i ca. 5
minutter - tilsæt chili, kommen og rødløg.
Tilsæt derefter tacosovs, sorte bønner og majs.
Varm det hele godt igennem i 2-3 minutter og smag til med salt.

Smør en bradepande eller en stegeform med olivenolie, og læg det hele i
flere lag af skiftevis kød og bønne-blanding, derpå
tortillas/nachos/madpandekager, og så ost.
Gentag tortillas/nachos/madpandekager, kød, ost.
Bag lasagnen i 12-15 minutter, indtil osten er brun og bobler op.
Drys med de hakkede forårsløg, og server.

Velbekomme!

Venlig hilsen

Aragorn - der nu vil futte ud og varme pølser til sine mexi-ris.