Maling af krydderier
Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-07 10:34

Hej gruppe

Hvad bruger I til at male krydderier?

Jeg bruger en lille Braun kaffekværn, men der er ikke alt for god til
det. Jeg må sigte meget fra for at separare pulveret fra smådelene.
Desuden slår de hele krydderier så hårdt under malingen, at de har skudt
små stykker af (plastic)glasset!

Nu er det jo snart jul, så jeg kunne passende ønske mig en ny,

Men hvilken én er god til en pris på max ca. 400 kr?

Hilsen
Martin

Fra : Peter Westh

Dato : 25-11-07 11:25

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Nu er det jo snart jul, så jeg kunne passende ønske mig en ny,
>
> Men hvilken én er god til en pris på max ca. 400 kr?

Jeg bruger en Waring Mini-Prep
http://www.cookware-online.co.uk/ishop/930/shopscr907.html, men den er
temmelig meget dyrere. Det skyldes nok bla. at chassiset er i metal. Jeg har
set en identisk maskine i plastic i Magasin til 4-500 kr, men det var vist
et andet mærke.

/P

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-07 11:57

Peter Westh wrote:

> [...]
> set en identisk maskine i plastic i Magasin til 4-500 kr, men det var vist

Er det mon den her: http://www.albaline.dk/product.php?item=150

Martin

Fra : Peter Westh

Dato : 25-11-07 19:14

> Er det mon den her: http://www.albaline.dk/product.php?item=150

Just præcis.

Om den er lige så god kan jeg selvf. ikke sige - glasset er det samme, men
det er jo ikke sikkert motoren er. Men min er en god maskine, både til
hakning af løg, urter osv, til maling af krydderier, kaffe, nødder osv, og
til blending af pesto, karrypasta og så videre. Dog skal det siges at den
ikke egner sig til særlig godt til små mængder krydderier, som et par
teskefulde, det hvirvler bare rundt i glasset. Her har jeg foretrukket at
bruge min suribachi (http://en.wikipedia.org/wiki/Suribachi), som jeg har
haft siden jeg spiste mikro-makro mad tilbage i firserne! Virkelig god, men
den gik desværre itu for et par måneder siden.

MVH

Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-11-07 16:26

> [...]
> stykker af (plastic)glasset!
>
> Nu er det jo snart jul, så jeg kunne passende ønske mig en ny,

Det er sikkert meget godt med en elektrisk krydderikværn men jeg foretrækker
nu min morter som er lavet af støbejern. Dét er da noget der virker og så
skal der ikke ledning i.

Steen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-07 18:38

Steen Jakobsen wrote:

> Det er sikkert meget godt med en elektrisk krydderikværn men jeg foretrækker
> nu min morter som er lavet af støbejern. Dét er da noget der virker og så
> skal der ikke ledning i.

Kan den også male hårde krydderier som fx kanel og peberkorn?

Hilsen
Martin

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-11-07 19:52

> Kan den også male hårde krydderier som fx kanel og peberkorn?

Det er det den er beregnet til. De bløde ting laver jeg i minihakkeren.

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-11-07 21:20

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:4749b2dc$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Kan den også male hårde krydderier som fx kanel og peberkorn?
>
> Hilsen
> Martin

Jeg har en dejlig (og tung) messingmorter med en god og solid
pistil, indkøbt i Tunesien for mange år siden. Den maler både kanel
og peberkorn uden besvær, så en god morter er virkelig pengene værd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-07 22:55

Tove Krieger wrote:

> Jeg har en dejlig (og tung) messingmorter med en god og solid
> pistil, indkøbt i Tunesien for mange år siden. Den maler både kanel
> og peberkorn uden besvær, så en god morter er virkelig pengene værd.

Jeg prøvede i dag med min store granitmorter, og det gik faktisk bedre
end forventet.

Det blev fint nok til varme retter, men fx kanelen blev ikke fin nok til
at drysse over risengrød. Her skal det være pulver, efter min mening.

Kan du få kanel fint nok til risengrød?

Hilsen
Martin