kartoffelmos
Fra : ks

Dato : 22-11-07 14:23

Håber der nogen der kan hjælpe mig.

Jeg skal lave kartoffelmos og har altid fundet det ulækkert med at komme
smør/plantemargarine når kartoflerne moses...

Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge dette
fedtstof???

på forhånd tak

mvh
Kenneth

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-11-07 14:31

"ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk> writes:

> [...]
> smør/plantemargarine når kartoflerne moses...
>
> Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge dette

Dette er et gæt, men jeg kunne forestille mig at man kunne gøre det
samme med et æg. Nu er der nogen der synes jeg er hysterisk, men jeg
ville bruge et pasteuriseret.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : ks

Dato : 22-11-07 14:34

har jeg tænkt på men jeg er hysterisk, men der sker vel ikke noget hvis man
lige smider lidt kogende vand ind over det...?!?
tak for hurtig respons, forøvrigt
mvh
Kenneth

Fra : Linde

Dato : 22-11-07 21:25

"ks" <kenned@FJERNSPAMofir.dk> skrev i en meddelelse
> har jeg tænkt på men jeg er hysterisk, men der sker vel ikke noget hvis
> man lige smider lidt kogende vand ind over det...?!?
> tak for hurtig respons, forøvrigt

Som de fleste andre sygdomsfremkaldende mikroorganismer går Salmonella
(enterica, altså indvoldsbakterier) til ved lempelig varmebehandling. De har
de bedst ved 35-40 grader, og kan vokse op til omkring 50 grader. Stiger
temperaturen til 55-60 dræbes de fleste. Når man tænker på, at de på æg
hovedsageligt sidder på skallen, kan man minimere dem ved at
vaske/skolde/klore ægget før brug, afhængig af graden af paranoia. Derved
minimerer man antallet af bakterier, der går med over i fødevaren. Men
givet, at man skal indtage i området 1000-10000 bakterier for at mærke
smitten er det ikke oprørende, og køber man danske æg slet ikke når man
tænker på de forholdsregler der træffes for at undgå bakterien. Alene det at
ægget kommes i en mos med en vis temperatur vil være nok til at tage livet
af sygdomsbakterierne.

Mvh
Linde

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-11-07 15:24

ks skrev:
> [...]
> smør/plantemargarine når kartoflerne moses...
>
> Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge dette

Luftig? Synes ikke mos er luftig så snart den er rørt (med noget).
Urørt, lige fra en pressen synes jeg er luftig.

Vil man røre noget i, kan det være kogevand.

Skulle ikke undre om irørt pisket æggehvide og en tur i ovnen kunne gøre
den mere luftig..?

New Images: http://olelarsen.eu/78/index.html

Fra : Else Holm

Dato : 22-11-07 16:16

Ole Larsen wrote:

> [...]
>
> Vil man røre noget i, kan det være kogevand.
>
> Skulle ikke undre om irørt pisket æggehvide og en tur i ovnen

I stedet for kartoffelmos kan du bruge kartoffelsne - der skal
hverken mælk, margarine/smør eller vand i - prøv at søge på
google - der er adskillige opskrifter af forskellig kaliber! God
appetit!

--
Else

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-11-07 16:55

> Jeg skal lave kartoffelmos og har altid fundet det ulækkert med at
> komme smør/plantemargarine når kartoflerne moses...

Plantemargarine? Ja, det er f....... ulækkert. En stor smørklat skal der nu
til i en velsmagende kartoffelmos.

Nuvel: Hvad med fløde, ost eller æggeblomme? Jeg kunne finde på at komme
alle tre ting i (plus selvfølgelig smørklatten fra før), men sådan er vi jo
så forskellige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : søren brix

Dato : 22-11-07 18:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nuvel: Hvad med fløde, ost eller æggeblomme? Jeg kunne finde på at komme
> alle tre ting i (plus selvfølgelig smørklatten fra før), men sådan er vi

Hej

her i huset laver vi da kartofelmos på minimælk og uden anden fedtstof i de,
og det smager da fint

okay skal det være rigtig godt så kommer der da lige en klat kærgården? i

vh

Søren

Fra : Hauge

Dato : 22-11-07 18:35

søren brix wrote:
> okay skal det være rigtig godt så kommer der da lige en klat
> kærgården? i

Affaldsspanden?

/Hauge

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-11-07 20:44

Hauge wrote:

> Affaldsspanden?

Til hunden, formentlig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hauge

Dato : 22-11-07 20:59

Erik Olsen DK wrote:
> Til hunden, formentlig.

Det er da dyreplageri at give hunden Kjærgården.

/Hauge

Fra : Inger D.

Dato : 23-11-07 16:07

> Affaldsspanden?

Hvad er der egentlig galt med Kærgården? I en blindtest tror jeg ikke, jeg
vil kunne smage forskel på, om der var brugt Kærgården eller Lurpak.

Inger D.

Fra : Hauge

Dato : 23-11-07 17:30

Inger D. wrote:
> Hvad er der egentlig galt med Kærgården? I en blindtest tror jeg
> ikke, jeg vil kunne smage forskel på, om der var brugt Kærgården
> eller Lurpak.

2½ minut på et rundstykke, og det er som olie, og smager aht., derfor er
smør.. smør.. Og Kærgården plantemargarine med smør.

/Hauge

Fra : Autocadster

Dato : 22-11-07 23:13

Følgende er skrevet af Jens Bruun:

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-11-07 20:42

ks wrote:

> [...]
> komme smør/plantemargarine når kartoflerne moses...
>
> Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge

Jeg foretrækker at tilsætte lidt smør, men det kan også gøres uden.

Kartoflerne skal være af rette sort og helt møre. arbejd mosen godt
igennem, tilsæt lidt let- eller sødmælk så den bliver mindre fast, og
pisk den godt igennem med et piskeris.

Fra : Peter Westh

Dato : 22-11-07 21:18

> [...]
> smør/plantemargarine når kartoflerne moses...
>
> Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge dette

En af de bedste investeringer jeg har gjort i mit køkken er en
kartoffelmospresse. Perfekt, jævn og let kartoffelmos, også uden fedtstof.
Jeg tilsætter kogende mælk (gør en STOR forskel, frem for mælk lige fra
kartonen) eller kogevand, men kartoffelsne lige fra pressen er også godt,
specielt hvis sovsen er rigelig og god.

/P

Fra : Lucy

Dato : 22-11-07 22:54

> Jeg skal lave kartoffelmos og har altid fundet det ulækkert med at
> komme smør/plantemargarine når kartoflerne moses...

Jeg har god erfaring med at komme lidt philadelphia ost i
L.

Fra : Max

Dato : 22-11-07 23:01

Hej Kenneth

> Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge
> dette fedtstof???

Hvis du har en røremaskine, så kan du prøve at piske det op
med piskeriset og så kun putte lidt af kartoffelvandet eller lidt
mælk ved.

Forøvrigt så prøv at putte lidt kogt selleri i mosen.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 23-11-07 05:10

"ks" wrote:

>Jeg skal lave kartoffelmos og har altid fundet det ulækkert med at komme
>smør/plantemargarine når kartoflerne moses...

Milde Moses!
Så kender du slet ikke mesterkokkens opskrift (Ham Blumenthal fra "The
fat Duck" i UK.). Han anbefaler at tilsætte 30 - 50% smør (af
kartoflernes vægt). Herudover varm sødmælk lige før serveringen.
Alene tanken gav mig kvalme og spiseforstyrrelser, så vi er nok enige
om, at han er helt ude i hampen.

Før vi sætter ham i skammekrogen, skal vi nok lige oplyses om de
guldkorn, som han, trods alt, kom med. De dækker over de fleste
rodfrugter, så mix selv din favorit. Lidt rødbede giver
'prinsessekartoffelmos'.

Mosens velsmag/velbehag opstår ved forklistring af stivelsens
krystaller. De forklistrede stivelseskorn skal deles, ikke smadres i
en blender, for så bliver det til tapetklister. Altså kun
håndredskaber!

Først skal stivelsen udkrystalliseres. Det sker ved temperaturer over
45 grader C. Rodfrugterne kan altså med fordel opvarmes i en riskoger,
som typisk kan holde 65 grader i et par timer. Men 3-4 timer er bedre.

Rodfrugterne føles herefter stadig som var de rå, og det er helt efter
planen. Man kan næsten ikke konstatere, at der nu er dannet de
eftertragtede store stivelseskrystaller.

Nu koges de, som var de rå rodfrugter, så stivelseskrystallerne
forklistrer, og den procec kan følges på normal vis, ved at stikke
lidt i frugterne med en skarp kniv, til de føles møre.
Koges og koges? Allerede ved lidt over 75 grader omdannes stivelsen
til klister. Så en stille simring rækker i disse energisparetider.
Gem kogevandet til sovsen.

Herefter presses rodfrugterne gennem en kartoffelpresser, eller
findeles med anden form for håndkraft.
Til slut gnides kartoffelmassen gennem en fin sigte, brug en
dejskraber, og iblandes så rigeligt SMØR!

Blandingen kan holde sig flere dage i køleskab.

Ved serveringen opvarmes rodfrugtmosen ved tilsætning af varm mælk.

***********

Ovenstående er alene et referat af mesterkokkens fremgangsmåde, og er
baseret på min manglende hukommelse om den udsendelse, som
dokumenterede det (haves dog på video, et eller andet sted).

>Men er der nogen alternativer til at få mosen luftig UDEN at bruge dette
>fedtstof???

Nu skal kartoffelmos ikke være luftig, men cremet og blød i oplevelsen
af strukturen.
En enkelt gang har jeg fået serveret ovnbagt kartoffelmos iblandet
flødeskum. Den var godt nok luftig; men lidt revet muskat ville nok
tage det værste af smagen. God vin kan også skjule det værste.

m.v.h. Emil

Fra : ks

Dato : 23-11-07 15:46

så er der givet ideer og tak for dem... jeg vil prøve mig frem
god weekend
mvh
Kenneth