Inspiration: Rødvinsbraiseret okseskank
Fra : Kasper

Dato : 19-11-07 17:15

Kære gruppe!

Herhjemme optræder okseskanken oftest som hovedingrediens i retten
ossobuco (ossobuco alla milanese), med klassisk tilbehør som gremolata
(persille, citronskræl og hvidløg) og risotto alla milanese.
Traditionelt tilberedt med hvidvin og uden tomater, men med kanel,
allehånde og lauerbærblade - og ofte af kalveskank isf. okse. Mit
indtryk er, at de fleste laver en tomatbaseret sauce herhjemme (og
gerne tilsætter et ordentligt skud puré). Men der er selvfølgelig også
andre tilberedningsmuligheder.

Det er billigt kød med masser af smag -- som med fordel kan strækkes
(med ovnstegte rodfrugter, med mos, som kødsauce) til mange dage.
Udgangspunktet var en langtidsbraisering. Braiseringslagen udgjordes
af:

1 porre
2 gulerødder
½ persillerod
½ lille pastinak
1 håndfuld persille
1 bundt timian
½ hvidløg (frisk, ikke tørret kinesisk)
30 peberkorn (Sarawak)
10 knuste enebær
2 flasker rødvin (Crozes-Hermitage, Tain, Cave de tain, 2004 (syrah))
½ liter vand
1dl oksesuppe
0,2 dl balsamicoeddike
2 spsk sukker
1 spsk honning

Deltajeret opskrift & billeder her:

http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 17:39

Kasper <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> http://www.bergholt.net/roedvinsbraisseret_okseskank.html

Det ser lækkert ud. Meget lækkert.

Sidst jeg lavede okseskank var det også med gode grøntsager og så
laaang tid i ovnen. Men i stedet for rødvin brugte jeg mørk øl. Det er
heller ikke sådan lige at foragte.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Kasper

Dato : 19-11-07 18:14

On Mon, 19 Nov 2007 17:39:12 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det ser lækkert ud. Meget lækkert.

>Sidst jeg lavede okseskank var det også med gode grøntsager og så
>laaang tid i ovnen. Men i stedet for rødvin brugte jeg mørk øl. Det er
>heller ikke sådan lige at foragte.

Hej Trine!

Tak for de pæne ord!

Hvilken øl brugte du? - jeg har overvejet at prøve med en kraftig
stout (måske fra Nøgne Ø) og måske nogle oliven en dag.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 19:24

Kasper <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Hvilken øl brugte du? - jeg har overvejet at prøve med en kraftig
> stout (måske fra Nøgne Ø) og måske nogle oliven en dag.

Sidste gang blev det en dark ale fra Ceres. Jeg kan ikke fordrage øl,
så det var lige det der var i nærheden.

Forrige gang brugte jeg en eller anden stout, og det var bedre.

Men hvad øl angår, har jeg ikke ret meget ide om hvad man bør bruge og
hvad man ikke bør bruge.

Mvh Trine