Kanelsnegle
Fra : Dorthe

Dato : 17-11-07 21:39

Jeg har bagt kanelsnegle i dag - men resultatet er altid det samme,
fyldet flyder ud og ligger tilbage på pladen....

Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???

Dorthe

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-11-07 21:50

On Sat, 17 Nov 2007 21:39:10 +0100
Dorthe <blapper@msn.com> wrote:

> Jeg har bagt kanelsnegle i dag - men resultatet er altid det samme,
> fyldet flyder ud og ligger tilbage på pladen....
>
> Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???
>
> Dorthe

brug mindre smør i fyldet. Smør et lidt mindre lag på. Sørg for at
sneglene får lov at hæve godt inden de bages (men efter de er lavet).

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-11-07 16:15

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> brug mindre smør i fyldet. Smør et lidt mindre lag på. Sørg for at
> sneglene får lov at hæve godt inden de bages (men efter de er lavet).

En snegl skal vel ikke hæve da den er lavet af wienerbrødsdej? Jeg er
forvirret; der findes 2 slags snegle - de snaskede og wienerbrødsagtige
og så noget der minder om en bolle med kanelfyld.

Jeg kan kun lide wienerbrødstypen og den skal da ikke hæve eller hvad?
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 16:31

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> En snegl skal vel ikke hæve da den er lavet af wienerbrødsdej? Jeg er
> forvirret; der findes 2 slags snegle - de snaskede og wienerbrødsagtige
> og så noget der minder om en bolle med kanelfyld.

I min verden er en "rigtig" kanelsnegl lavet af gærdej. Det der
wienerbrødssnask man kan få ved bageren, er da lige til at give
hunden.

Men jeg bruger også margarine og kulør i min sovs. :)

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-11-07 16:55

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> I min verden er en "rigtig" kanelsnegl lavet af gærdej. Det der
> wienerbrødssnask man kan få ved bageren, er da lige til at give
> hunden.
>
> Men jeg bruger også margarine og kulør i min sovs. :)

Jeg har aldrig købt en pakke magarine......... og bruger det heller
ikke.

Men den der med en wienerbrødskanelsnegl kun er hundemad mener jeg ikke
du har ret i.

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-11-07 18:25

> I min verden er en "rigtig" kanelsnegl lavet af gærdej. Det der
> wienerbrødssnask man kan få ved bageren, er da lige til at give
> hunden.

Det er nemlig helt rigtigt Trine. Jeg har googlet og kigget i
samtlige mine bageopskrifter, bagebøger m.m. og der er ikke én af de
opskrifter hvor det ikke er gærdej.

Vi kan hos vores guldbager om onsdagen købe nogle store snegle (for
en mindre formue). Det er snegle af wienerbrødsdej og der er da vist
også en smule kanel i, men de rigtige gammeldags kanelsnegle er det
i hvert fald ikke, og dem vil jeg da også til enhver tid foretrække
frem for wienerbrødet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 19-11-07 18:35

Hej Tove

> Det er nemlig helt rigtigt Trine. Jeg har googlet og kigget i
> samtlige mine bageopskrifter, bagebøger m.m. og der er ikke én af de
> opskrifter hvor det ikke er gærdej.

Det skyldes nok at winerbrødsdej ikke er noget der bliver lavet
ret meget af i de danske hjem. En kanelsnegl er da lavet af
winerbrødsdej, gørdej bruger man til rundstykker.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-11-07 19:50

Trine Kornum Christiansen wrote:

> I min verden er en "rigtig" kanelsnegl lavet af gærdej. Det der
> wienerbrødssnask man kan få ved bageren, er da lige til at give
> hunden.

Enig, bortset fra at det er synd for hunden.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-07 19:57

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> writes:

> Enig, bortset fra at det er synd for hunden.

Det er jeg helt sikker på at Siri er ganske uenig med dig i. Men
hendes madvaner er altså heller ikke til at blive klog på. Hun kan
høre at man knækker en banan gennem flere lukkede døre og tager man en
vindrue er hun der også øjeblikkeligt. Mærkelig hund.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-11-07 22:40

Dorthe <blapper@msn.com> writes:

> Jeg har bagt kanelsnegle i dag - men resultatet er altid det samme,
> fyldet flyder ud og ligger tilbage på pladen....
>
> Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???

Jeg bruger revne æbler i stedet for fedtstof. Men man kan også lave
dem mindre og komme dem i de små forme til formkager, som jeg ikke kan
huske hvad hedder lige nu. Altså sådan nogle papir-nogle.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Hansen

Dato : 18-11-07 08:22

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har bagt kanelsnegle i dag - men resultatet er altid det samme, fyldet
> flyder ud og ligger tilbage på pladen....
>
> Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???
>
> Dorthe

Jeg bager mine i papirforme, så blive fyldet hvor det skal være

Fra : Inger D.

Dato : 18-11-07 14:49

> Jeg har bagt kanelsnegle i dag - men resultatet er altid det samme,
> fyldet flyder ud og ligger tilbage på pladen....
>
> Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???

Jeg elsker meget fyld i kanelsnegle og laver derfor altid dobbelt portion.
For at det ikke skal flyde ud, lukker jeg bunden ved at presse dejen sammen.

Inger D.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-11-07 16:14

Inger D. wrote:

> Jeg elsker meget fyld i kanelsnegle og laver derfor altid dobbelt
> portion. For at det ikke skal flyde ud, lukker jeg bunden ved at
> presse dejen sammen.

Vi bruger ofte lidt kakao foruden kanel, sukker og margarine i fyldet
til kanelsnegle, men fyldet skal været 'tørt', dvs. uden for meget
margarine, ellers løber det ud.

Det er i øvrigt foruden i thebirkes (smørbirkes) et af de tilfælde hvor
jeg synes margarine er lettere at arbejde med end smør. Med smør bliver
det let en snasket affære.

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-07 16:19

> [...]
> samme, fyldet flyder ud og ligger tilbage på pladen....
>
> Hvordan får man fyldet til at blive i sneglene???

Jeg gør gerne det, at jeg sigter et meget tyndt lag mel oven på
fyldet når det er smurt på dejpladen, inden den bliver rullet. Det
plejer at virke udmærket.

Fra : Dorthe

Dato : 18-11-07 19:32

Tak for alle jeres svar - nu er vi jo nødt til at bage rigtig mange
kanelsnegle for at afprøve den bedste metode

Jeg brugte næsten ikke noget fedtstof (smør), men sukkeret smeltede og
løb ud.....

/Dorthe

Fra : Henrik

Dato : 19-11-07 10:30

Kanelsnegle bliver aldrig de samme igen, hvis man først har smagt Mette
Blomsterbergs kanelsnegle.
Cafeen i Glyptoteket er hendes domæne.
Prøv dem og du vil gå derfra i en sand lykkerus.

Henrik

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-11-07 18:13

On Mon, 19 Nov 2007 16:55:03 +0100
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har aldrig købt en pakke magarine......... og bruger det heller
> ikke.

Så bager du tydeligvis ikke ret meget Nok enhver bager ville
anbefale dig at bage med bagemagarine (eller rullemagarine) hvis du
spurgte ham.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-11-07 00:05

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Så bager du tydeligvis ikke ret meget Nok enhver bager ville
> anbefale dig at bage med bagemagarine (eller rullemagarine) hvis du
> spurgte ham.

Helt rigtigt. Jeg er ikke god til at bage.

Jeg ved slet ikke hvad bagemargarine er.