Økologi og ethylen
Fra : Martin Larsen

Dato : 16-11-07 11:29

Hej gruppe

Er modningsgassen ethylen godkendt til økologisk brug?

Hilsen
Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-11-07 12:22

Martin Larsen skrev:

> Er modningsgassen ethylen godkendt til økologisk brug?

I 2002 skrev Forbrugerrådet [¹]:

»Gas - i form af ethylen - kan bruges til at modne økologiske
frugter. [...] Forbrugerrådet så helst, at økologisk frugt
blev produceret uden brug af gasser til fremme af modning
o.lign. Vi kan dog alligevel godt acceptere, at der tillades
brug af ethylen til fremme af økologiske ananasblomster, da
ethylen er et naturligt forekommende stof i frugterne, og da
det allerede anvendes til modning af økologiske bananer.«

Om der er sket noget nyt på fronten siden 2002 aner jeg ikke.

Mvh,
Klaus

[¹] http://www.forbrugerraadet.dk/svar/alle/svar073/
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-11-07 12:25

Jeg skrev:

> Om der er sket noget nyt på fronten siden 2002 aner jeg ikke.

I 2005 skrev Fødevareministeriet [¹]:

»Med forslaget vil anvendelsesområdet for ethylen blive udvidet.
Ethylen, som i dag anvendes i konventionel landbrugsproduktion,
er et syntetisk fremstillet plantehormon. Ethylen er allerede
tilladt i økologisk produktion til eftermodning af bananer.
Anvendelsesområdet udvides med dette forslag til eftermodning
af kiwifrugter og kakifrugter samt til blomsterinduktion af
ananas.«

Mvh,
Klaus

[¹] http://www.fvm.dk/DWSDownload.asp?File=Files%2FFiler%2FMinisteriet%2FEUsamarbejdet%2FNoter+og+besvarelser%2FFVM_282_GrN_om_aendring_af_bilag_II_i_oekologiforordningen.pdf
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-11-07 15:00

Tak begge to!

Jeg havde godt set artiklen fra 2002, men havde ikke fundet nogen
opdatering.