On Mon, 19 Nov 2007 20:55:50 +0100, "Kim Andersen"
<KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> wrote:
>Hej NG
>
>Er der nogen der har erfaring med transport af fotoudstyr på flyrejser i den
>almindelige bagage?
>
>Jeg tager selvfølgelig alt det udstyr jeg kan med som håndbagage, men jeg
>har ikke plads til det hele.
>
>Jeg har en 300mm 2.8 i hardcase som jeg bliver nød til at putte i den alm
>bagage.
>
>Hvordan er jeg stillet mht erstatning, hvis flyselskabet bagagefolk kyler
>rundt med tingene og de går istykker?
>
>Er der nogle dokumenter jeg skal have fat i inden afrejse, således at
>flyselskabet er klar over hvad jeg har i bagagen??
>
>NB. Jeg skal flyve med KLM.
Prøv at kontakte dem. De er normalt til at tale med. Måske har de
noget, der svarer til dette hos Iberia (jeg har udeladt link, da den
fylder det meste af en hard disk - på tværs og hele vejen rundt
:
<citat>
Luggage of declared value
When a passenger presents luggage for which they wish to make a
declaration of special value at check-in, the regulations set out
below will apply:
1. Arrival time
Passengers must arrive at check-in with sufficient time to allow
for the following:
Opening of luggage of special value
Signature of the excess luggage ticket document
Verification of the existence of the objects to be covered by
the declaration
Locking of the luggage
2. Declaration restrictions
Luggage valuation:
On international flights, the amount of US$20 per kg must be
exceeded
On national flights, the amount of Euros 325 per unit must be
exceeded
Declaration values may not exceed US$5,000 (or the equivalent
thereof) per passenger
3. Charges
A fee of 0.5% of the value declared by passengers will be
applied and an excess luggage ticket will have to be issued.
4. Carriage in conjunction with other companies
Luggage of declared value will not be accepted for transport on
other companies' lines, unless they consent thereto.
</citat>
Du skal ind under punktet "Travel With Us", "Before Travelling" og så
vælge "Baggages", og her kan du så vælge "Declared Valuables".
Jeg har ikke fundet tilsvarende for KLM/Air France, men det behøver jo
ikke betyde, at det ikke findes. Måske holder de blot en lav profil på
området. Uanset årsagen er det næppe en dårlig idé at nævne, hvad
konkurrenterne kan. Det *plejer* at vække interessen for at "slå op i
de interne håndbøger"
Held og lykke med sagen og husk at melde tilbage, hvis du finder en
god løsning, så vi andre også kan bruge den.
Venlig hilsen