Nyt Grafikkort - SKAL være PCI
Fra : Mathias Kellermann

Dato : 13-07-01 14:10

Hej alle. Efter mit fiaskokøb af et AGP GF2 MX400 til 1200kr. skal jeg bruge
et PCI grafikkort. Grunden til at det var en fiasko er at det er en IBM
comp. med et NLX bundkort(?) der ikke er komatibel med en skid. Der er
ganske vist AGP port på motherboardet men VGAporten på GForce2 kortet
karambolerede rent fysisk med bagsiden af kabinettet. Meget skummelt... Og
det eneste AGPkort jeg har set der passer til er fra 3DLabs. Tror nok det
var et Oxygen et eller andet. I hvert fald var det røver dyrt og skulle
bestilles fra en biks i Texas. Hmmm....

Min comp. er en IBM 300PL 450MHZ p2 (el. 3, er ikke helt klar over det) med
64 mb ram. Onboard Grafikkortet har 8 mb ram.

Jeg står nu overfor at skulle købe et PCI kort. Det er til Counter-Strike og
intet andet. Hvad skal jeg købe? Jeg er bare led og ked af ikke at kunne få
over 15fps. in action. (Visse baner er det umuligt at spille uden at begynde
at råbe og skrige og slå i tastaturet - siege og office f.eks.) Hvad skal
jeg købe????????

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 13-07-01 14:31

"Mathias Kellermann" <mathias_ek@hotmail.com> wrote in message
> [...]

begynde
> at råbe og skrige og slå i tastaturet - siege og office f.eks.) Hvad skal

hvad med et 3DBlaster GeForce2 MX PCI / 32MB DDR / 2048x1536 / GeForce 2
MX 1.095 kr

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 13-07-01 15:52

> hvad med et 3DBlaster GeForce2 MX PCI / 32MB DDR / 2048x1536 / GeForce
2
> MX 1.095 kr

Har kigget lidt rundt omkring men kan det betale sig? Er der overhovedet
nogen der har erfaringer med nyere pci kort til 3D spil?

Jeg har set flere kort til under 1000 kroner (Pixelview gf2 f.eks.) men kan
den langsomme PCI-bus udnytte alle kræfterne i det? Jeg kan forestille mig
at det er derfor man ikke kan får pci kort med 64 mb ram. Er der nogen der
har erfaringer med at save i bagsiden af et IBM desktop kabinet? Det ville i
hvert fald være optimalt, for så kunne man sætte et agp kort i...

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 14-07-01 09:52

Kender ikke dit kabinet, men at save / modde et kabinet er ikke svært.

Typisk kan du bore et par huller med et bor med stor diameter og så klippe
med en pladesaks. Derefter filer du kanterne til så du ikke ender på
skadestuen & med 7 sting i fingeren næste gang du slæber rundt på det. Se
f.eks. http://www.cykologi.dk/default.asp?ID=99

Alternativet er en nedstryger men det kan tage 100 år og en sommer...og en
vinkelsliber er nok lidt overkill

Lars

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 13-07-01 15:33

Uden at have set dit kabinet: Hvad med at save lidt i kabinettet?
- man må ofre lidt for den bedste ydelse og der er mange der har "værrer"
case-mods

Lars

Fra : JYK

Dato : 13-07-01 15:33

LOL

_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-07-01 16:44

Mathias Kellermann wrote:

> [...]
> at råbe og skrige og slå i tastaturet - siege og office f.eks.) Hvad skal

Køb et brugt Voodoo kort, det skulle kunne klare opgaven uden problemer og du
kan samtidig fortsætte med at bruge det indbyggede til 2D.

Mvh

Bruno

Fra : Brian Hansen

Dato : 14-07-01 00:49

Hey.

Jeg vil forslå nogle flere RAM, uanset grafikkort...
Sidder selv med en PII/266-TNT2 M64 godt nok AGP,
men havde også 64 RAM, hvor jeg havde samme problem som dig,
var helt nede på 4fps. in actionl!!!...
Smed så 128 mere i og har ikke oplevet at det har hakket endnu...

Brian Hansen

Mathias Kellermann <mathias_ek@hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:3b4ef32e$0$3239$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 14-07-01 14:30

Davs

Jeg arbejder til dagligt med IBM PC'ere, og vil gerne vide om det er et
desktop eller tower kabinet. Hvis det er et desktop kabinet skal kortet være
lavet til PC'en. Jeg har masser at grafikkort til at ligge til sådan en
maskine, men desværre kun nogle skodkort som ikke er særligt hurtige. Men
jeg kan sagtens fremskaffe et hurtigt kort som passer. Evt. et Matrox
G400....

Du skal forøvrigt huske af deaktivere dit onboard grafikkort hvis du sætter
et nyt i.

Mvh Jakob K. Nielsen
www.geforce.dk
jakob@geforce.dk

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 14-07-01 18:04

Hey... Helt sikkert.

Det er et desktop kabinet. Du siger at man skal have et der er designet til
kabinettet men der er blevet foreslået at man bare kan save i det.

Jakob K. Nielsen <jakob@geforce.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9iphg4$ghh$1@sunsite.dk...

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 14-07-01 20:13

Så... nu har jeg lidt bedre tid, så jeg kan sætte folk ind i situationen.
Der er blevet foreslået følgende:

1)Creative GeForce2 MX til 1100kr.

2)Sav lidt i kabinettet. - Denne løsning er ikke helt problemfri da VGA
porten onboard er loddet på, ikke skruet på osv. jvf. mit første indlæg.

3)Køb et brugt voodoo kort. -Værd at overveje, men hvad er opløsningen set i
forhold til fps? ...og prisen. Men uanset hvad er det et must at få CS til
at køre flydende.

4)Mere ram. - 128 mb koster i omegnen af 250 kroner. Men! Min comp. er en
IBM og folk der har fulgt med i dette thread har vist fået en fornemmelse af
at IBM ikke er kompatibel med ret meget andet end sig selv. Så hvilken slags
ram skal jeg købe? (Tror nok det heldigvis er alm. 168pin ram).Der er jo
titusind forskellige slags. Hehe... jeg har fået min far til at sponsorere
de første 250 kroner... så det kan blive til mange mb i længden. PQI har
lavet en klods til 366 kroner for 256 mb.

5)Køb et MatroxG400. - Men er det godt til spil?

Det skal siges at min comp. som den er nu ikke understøtter OpenGL. Jeg
kører software mode så selv om jeg propper meget ram i bliver selve
frameraten ikke meget bedre. Jeg slipper bare for lagget. Ikke?

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 15-07-01 15:28

Hej Mathias

Jeg kan godt sælge dig 2*64 Mb IBM ram som garanteret passer til en IBM
PC300 GL.

--
Mvh Jakob K. Nielsen
www.geforce.dk

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 15-07-01 15:31

Nu nævnte jeg Matrox G400, men kun fordi jeg ved at disse kort passer til
maskinen. Jeg kan sagtens skaffe andre kort også.....du skal bare sige til.
Jeg skal se om jeg kan fremskaffe nogle priser til dig....

--
Mvh Jakob K. Nielsen
www.geforce.dk

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 16-07-01 14:51

Ok...

Lad mig høre hvad du har af grafikkort. Nu kan jeg godt afsløre at jeg
søndag aften købte et Creative Voodoo Banshee af en kammerat. Passer det i
maskinen? (Nu prøver jeg under alle omstændigheder, men sker der noget ved
at køleprofilen sidder nedad?)

Angående ram: SKAL man absolut have IBM ram? Det er jo sikkert ikke engang
lige så hurtigt som andet man kan få.

Jakob K. Nielsen <jakob@geforce.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9is9en$35a$1@sunsite.dk...

Fra : Mathias Kellermann

Dato : 16-07-01 17:19

Så fik jeg sat kortet i maskinen og fik afsløret at ved driverinstallationen
kom der en "fejlkode: 69" som grund til at den ikke ville installere
driveren. Driveren var en jeg hentede fra Creatives hjemmeside - jeg har
ikke cd'en. Prøver nu med "Reference driver" fra 3dfx.com

Hvem eller hvor fra kan man få noget hjælp?

Mathias Kellermann <mathias_ek@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b52f150$0$31242$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 15-07-01 21:17

Omkring dit punkt nr. 5 (Matrox G400 til spil): Nej!

Omkring punkt 1: Creative GeForce er der ingen grund til at bruge penge på
(er der ikke noget med at deres memory båndbredde er 1/2 af hvad andre
producenter bruger? - kritisk for ydelsen!). Man kan få et godt PixelView
GeForce 2MX-400 der er hurtigere til et par hundrede mindre... (400-modellen
er nyere og har bedre ydelse).

Lars

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 15-07-01 10:43

En af mine venner havde samme problem, men han skar det bare væk, og vupti
så var der plads til et grafikkort.