Uforklarlig diskfejl
Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 01:28

Jeg har et problem på en af mine harddiske, på min gamle QuickSilver.

Forsøger jeg at boote på den, går den tilsyneladende i 'uendelig løkke'
mens Apple-æblet vises.

Booter jeg fra original-DVDen og går ind i diskværktøj, har jeg i første
gang valgt 'Repair Disk', og den har vist fejl. Som er rettet.

Går jeg derefter ind »Repair Disk Permissions« kan operationen ikke
foretages. Følgende besked popper op:

First Aid Failed.
Disk Utitily stopped repairing permissions on "Leopard Server" because
the following error was encountered:

The underlying task reported failure on exit.
==

Og på oversigten står det samme, afsluttende med et:

Permissions repair complete.

==

Jeg må indrømme at jeg er lost. Og jeg har altså ikke på nuværende
tidspunkt lyst til at reformatterer disken, som endnu ikke er sat til at
lave automaisk back-up [jeg har bestilt hd dertil, men endnu ikke
modtaget den].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-07 01:49

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> The underlying task reported failure on exit.
> ==
> Og på oversigten står det samme, afsluttende med et:

Problemet er, at der ligger en locked file lige oveni en defekt
bootblock i Extend B-tree, Node 0 (partition blocks 9-39). Den blokerer
fuldstændig for diskens driver, så den ikke kan boote op på disken.

> [...]
> tidspunkt lyst til at reformatterer disken, som endnu ikke er sat til at
> lave automaisk back-up [jeg har bestilt hd dertil, men endnu ikke

Har du en DiskWarrior 4.0 CD, så start computeren fra den og lav en
'Rebuild' og 'Replace' på disken.

Jeg går ud fra, du kører med Leopard på disken, siden du skriver, du
endnu ikke har sat den til auto-backup. I det tilfælde må du ikke køre
DW fra en anden systemdisk, men skal køre den fra orig. CD'en. - Jeg har
lige haft et tilsv. problem på min Tiger disk på den lille QS dual 1ghz.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 11:58

> Problemet er, at der ligger en locked file lige oveni en defekt
> bootblock i Extend B-tree, Node 0 (partition blocks 9-39). Den blokerer
> fuldstændig for diskens driver, så den ikke kan boote op på disken.

OK.

> Har du en DiskWarrior 4.0 CD, så start computeren fra den og lav en
> 'Rebuild' og 'Replace' på disken.

Det har jeg ikke [endnu]. Men det burde vel så være muligt at reparere
gennem Terminal? Som jo kan køres fra opstarts DVDen.

> [...]
> DW fra en anden systemdisk, men skal køre den fra orig. CD'en. - Jeg har
> lige haft et tilsv. problem på min Tiger disk på den lille QS dual 1ghz.

Det er Leopard Server der ligger på maskinen; på andre harddiske ligger
Tiger og MacOS 9.2.2. En backup-disk skal naturligvis være større end
hvad den backup'er, så det er en 500 GB harddisk jeg har bestilt.
Hitachi. Den 40 GB harddisk der også ligger på maskinen, kan naturligvis
ikke bruges til noget fornuftigt her.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 21-11-07 15:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det har jeg ikke [endnu]. Men det burde vel så være muligt at reparere
> gennem Terminal? Som jo kan køres fra opstarts DVDen.

Har du prøvet at starte disken op i single mode (æble+S) og reparerer?

--
Jesper
- Jeg sover godt om natten, når han passer på mine penge.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 16:28

> Har du prøvet at starte disken op i single mode (æble+S) og reparerer?

Nej, og jeg kan i hvert fald ikke nå det nu. Men vi ses jo om få timer i
Valby - og der har jeg naturligvis maskinen med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 19:13

> OK.

næppe. Erik har intet teknisk grundlag for sin problemformilering.

> Det har jeg ikke [endnu]. Men det burde vel så være muligt at reparere
> gennem Terminal? Som jo kan køres fra opstarts DVDen.

Om du bruger cli programmet diskutil eller diskværktøj fra GUI er ét
fedt. Det er samme process.

Det kan være du har held med /usr/sbin/fsck -yf fra singelusermode.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 22:53

> [...]
> fedt. Det er samme process.
>
> Det kan være du har held med /usr/sbin/fsck -yf fra singelusermode.

OK, men nu har jeg fået fat i DiskWarrior 4 DVDen, har bootet fra den,
gjort som Erik skrev - og det synes /ikke/ at virke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 23:07

> OK, men nu har jeg fået fat i DiskWarrior 4 DVDen, har bootet fra den,
> gjort som Erik skrev - og det synes /ikke/ at virke.

netop...

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-07 00:06

> netop...

Tværtimod kan den nu /slet/ ikke boote. Ej heller virker alt-tasten
længere - så nu overvejer jeg at indlevere den til raparation hos Humac.

Der er ganske vist noget med en reset-knap, men nu er den jo opdateret
med en ny processor. Som krævede en særlig firmware-opdatering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-07 01:26

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Der er ganske vist noget med en reset-knap, men nu er den jo opdateret
> med en ny processor. Som krævede en særlig firmware-opdatering.

ALT-boot virker kun med Apples egne tastaturer.

Prøv at køble alle eksterne enheder fra og start så fra enten en 10.3.x
eller 10.4 (helst 10.4.x) installations DVD og prøv så at køre
Diskværktøj fra den.

Evt. prøv at starte op i OpenFirmware - COM+ALT+O+F og skriv så
'mac-boot' (uden '') husk at OF bruger de engelske - altså '-' oppe i
øverste række - den ved siden af backspace. Klik så 'Enter'.

Den kan godt stå og tænke i et par min., før den starter op

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-07 09:51

> ALT-boot virker kun med Apples egne tastaturer.

Jeg bruger det Apple-tastatur, der fulgte med maskinen. Og for få timer
siden virkede det altså som det skulle.

> Prøv at køble alle eksterne enheder fra og start så fra enten en 10.3.x
> eller 10.4 (helst 10.4.x) installations DVD og prøv så at køre
> Diskværktøj fra den.

Der er ingen eksterne enheder på den

> [...]
> øverste række - den ved siden af backspace. Klik så 'Enter'.
>
> Den kan godt stå og tænke i et par min., før den starter op

Virkede ikke.

Men nu har jeg så fået det til at virke igen. Flyt tastaturet ;-(.

Jeg kan nu boote ind i Tiger. Ind i Disk værktøj på Leopard
Server-DVDen. Konstatere at fejlen stadig er der, så Disk Warrior 4
kunne altså ikke reparere den.

Jeg husker at der var andre forslag til at rette på fejlen, gennem
Terminal, men nu tror jeg næsten at jeg venter til jeg får min
backup-disk hjem. Så vil jeg bruge Retrospect til at duplikere hele
harddisken over på backup-disken, og reinstallere Leopard Server,
inklusive reformattering. På den måde kan jeg 'redde' ting jeg ellers
ikke ville kunne redde. Og så først derefter sætte den nye hd til Tima
Machine backup.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-07 14:25

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Der er ingen eksterne enheder på den

> Virkede ikke.
>
> Men nu har jeg så fået det til at virke igen. Flyt tastaturet ;-(.

Det var så det næste, jeg ville foreslå... - tage USB stikket ud og
sætte det i igen. - Begge mine QS kan lave samme nummer engang imellem...

> Jeg kan nu boote ind i Tiger. Ind i Disk værktøj på Leopard
> Server-DVDen. Konstatere at fejlen stadig er der, så Disk Warrior 4
> kunne altså ikke reparere den.

OK, så ligger fejlen i B-tree, Node 0, Leave 0. Og det betyder også, at
det er diskens driver, der blokerer for reparation af den defekte boot
sektor....

> [...]
> inklusive reformattering. På den måde kan jeg 'redde' ting jeg ellers
> ikke ville kunne redde. Og så først derefter sætte den nye hd til Tima

Ja, med den fejl er der kun en reformattering, der kan gøre disken fuldt
brugbar igen, - medmindre der i løbet af de næste par dage kommer en
opdateret ver. af DW til Leopard, der kan flytte disse filer...

Jeg havde et lignende problem med en SCSI disk for nogle år siden på en
B&W G3 med 10.2.8. - Den måtte low level formatteres for at fjerne en
defekt låst driverfil. Ikke engang Norton DiskEditor kunne flytte den,
selvom jeg forsøgte flere gange, - men jeg fik da reddet data fra disken...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-07 17:23

> Det var så det næste, jeg ville foreslå... - tage USB stikket ud og
> sætte det i igen. - Begge mine QS kan lave samme nummer engang imellem...

Faktisk kører jeg begge mine Mac'er [G4/867 + MacBook] fra samme
tastatur, samme trackball og på samme 23" skærm. Gennem en 4-ports
iogear dvi kvm switch.

> [...]
> selvom jeg forsøgte flere gange, - men jeg fik da reddet data fra disken...

Jeg har i dag kontaktet BJ Trading vedrørende den bestilte Hitachi
harddisk. De sender mig nu i stedet en '500 GB WD8 MB 7200 rpm IDE' til
samme pris som den oprindelige ordre, selv om denne er dyrere. Jeg
forventer at modtage den i morgen, så senest lørdag bliver den isat,
Leopard Server-harddiskens indhold duplikeret over på den nye
[Retrospect], den gamle harddisk bliver reformatteret - og Leopard
Server bliver igen installeret på harddisken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-07 00:46

Per Rønne wrote:

> OK, men nu har jeg fået fat i DiskWarrior 4 DVDen, har bootet fra den,
> gjort som Erik skrev - og det synes /ikke/ at virke.

Hm, hvordan starter du DW op? - Vælger du den fra 'Systemindstillinger'
-> 'Startdisk', - eller sætter du den i og vælger genstart og så holder
'C' tasten nede, - eller booter du fra fx. en Tiger partition og kører
DW fra CD'en?

Alsoft anbefaler, at man booter med 'C' tasten holdt nede under opstart,
så er man 100% sikker på, at intet på diskene bliver startet samtidig.

Prøv fx. at køre DW igen og læg mærke til, hvilke meldinger den giver
under de udvidede informationer. Klik på trekanten ved siden af
diskikonet, _før_ du laver en 'Rebuild'.

Locked og anchored filer i selve diskstrukturen er noget m... - Det
kan godt være, processen skal gentages 2-3 gange, før de låste filer kan
flyttes så meget, at bootsektorerne kan repareres.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-07 01:19

> [...]
>
> Alsoft anbefaler, at man booter med 'C' tasten holdt nede under opstart,
> så er man 100% sikker på, at intet på diskene bliver startet samtidig.

Jeg booter med C-tasten nede under opstart.

> [...]
> kan godt være, processen skal gentages 2-3 gange, før de låste filer kan
> flyttes så meget, at bootsektorerne kan repareres.

Problemet nu er at jeg /slet/ ikke kan starte maskinen op, hverken fra
DVD-drevet ved at holde C nede, eller ved at holde alt-tasten nede under
opstart, for derved at kunne vælge et andet drev. Faktisk får man aldrig
den mulighed frem ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 04:50

> [...]
> tidspunkt lyst til at reformatterer disken, som endnu ikke er sat til at
> lave automaisk back-up [jeg har bestilt hd dertil, men endnu ikke

Tjeck system.log for disk in/out fejl.
Tjek ram med den ATH disk der fulgte med din PM. det kunne tyde på en
en ram fejl.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-07 12:58

> Tjeck system.log for disk in/out fejl.
> Tjek ram med den ATH disk der fulgte med din PM. det kunne tyde på en
> en ram fejl.

Foreløbig vil jeg nu følge Erik Richard Sørensens anbefaling.

System-log ved jeg ikke hvordan jeg læser, og jeg aner ikke hvad du
mener med ATH disk? G4eren er jo i øvrigt ændret grundlæggende, med en
helt ny processor [1,6 GHz dobbeltprocessor mod oprindelig 867 MHz
enkelt]. + en bunke udvidelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 21-11-07 14:13

> [...]
> mener med ATH disk? G4eren er jo i øvrigt ændret grundlæggende, med en
> helt ny processor [1,6 GHz dobbeltprocessor mod oprindelig 867 MHz

Der skulle nok stå AHT - Apple Hardware Test

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 19:09

> Foreløbig vil jeg nu følge Erik Richard Sørensens anbefaling.

dig om det. Jeg er rimelig sikker på at du har en hardwarefejl. Mit
råd er ganske gratis og indebærer ikke at du kaster penge efter
tredieparts sw.

> System-log ved jeg ikke hvordan jeg læser

/Applications/Utilities/Console.app er en fin log læser...

> og jeg aner ikke hvad du
> mener med ATH disk?

Jeg skrev forkert og mente AHT - akronyment genfinder du på en af de
medier der fulgt med det G4. Det står iøvrigt for Apple Hardware Test.

> G4eren er jo i øvrigt ændret grundlæggende, med en
> helt ny processor [1,6 GHz dobbeltprocessor mod oprindelig 867 MHz
> enkelt]. + en bunke udvidelser.

Det er fuldstændig ligegyldigt i den sammenhæng.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-07 22:26

> [...]
> medier der fulgt med det G4. Det står iøvrigt for Apple Hardware Test.

> Det er fuldstændig ligegyldigt i den sammenhæng.

Vil AHT ikke brokke sig over en processor upgrade ? ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 23:06

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Vil AHT ikke brokke sig over en processor upgrade ? ...

næppe - dvs test af selve cpu'en vil kanske - men ikke ram og bundkort
test etc.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-07 00:27

Thomas von Hassel wrote:

> Vil AHT ikke brokke sig over en processor upgrade ? ...

Jo, hvis processoreren ikke reg. som værende 'native'. Pt. er der kun
gigaDesigns processorer, der reg. som 'native' i G4, mens alle andre
bruger en driver som enabler til resten af hardwaren.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-07 00:06

> Jeg er rimelig sikker på at du har en hardwarefejl.

Det er jeg så også, på nuværende tidspunkt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk