MacBook - kun hvid?
Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 19-11-07 16:50

Godaften!

Har jeg forstået det korrekt? Kan de små konfigurationer til 8000,- og
9600,- af MacBook's ikke fås i sort?

Vh. Preben

Fra : Jonas Delfs

Dato : 20-11-07 01:05

Preben S. Nielsen skrev:
> Godaften!
>
> Har jeg forstået det korrekt? Kan de små konfigurationer til 8000,- og
> 9600,- af MacBook's ikke fås i sort?

Korrekt.

Mvh. Jonas

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 19-11-07 17:20

On Nov 20, 1:05 am, Jonas Delfs <jo...@FJERNdelfs.dk> wrote:

> Korrekt.
>
> Mvh. Jonas

Det var dog bittert..

P.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-11-07 12:23

Preben S. Nielsen <prebstardk@gmail.com> wrote:

> Det var dog bittert..
>
> P.

Så glæd dig over at den sorte kun fåes med hvid strømforsyning og at
Apple heller ikke laver en sort mus. De laver heller ikke en sort base
til den sorte iPod.

Hvis du vil have et smart skrivebord med kun hvide ting, så er den hvide
MacBook jo et fint køb.

Steve Jobs må jævnligt ryge den fede for der altså nogle gange ting, som
selv ikke jeg som indkarneret Mac freak fatter?!

Blandt andet det med alt i sort eller alt i hvidt.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-11-07 20:15

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Blandt andet det med alt i sort eller alt i hvidt.

Jeg har set at man nu kan købe lyserøde bærbare hos Dell. Det vil
jeg nu mene er værre...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-11-07 21:27

> Jeg har set at man nu kan købe lyserøde bærbare hos Dell. Det vil
> jeg nu mene er værre...

På gr af farven, eller fordi det er en Dell?

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-11-07 00:00

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> På gr af farven, eller fordi det er en Dell?

Jeg sled en Inspiron op, men Latituden er ok. Det var mere den
lyserøde model, jeg måske ville få lidt svært ved at få til at passe
med resten af mit hjem
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-07 04:55

> Det var mere den
> lyserøde model, jeg måske ville få lidt svært ved at få til at passe
> med resten af mit hjem

det er bare noget du siger...

Fra : KentBM

Dato : 20-11-07 22:05

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Jeg har set at man nu kan købe lyserøde bærbare hos Dell. Det vil
> jeg nu mene er værre...
Hvad med de hylstre, som man kan købe til MacBook?
<http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wa/RSLID?mco=53C9776E&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/notebook_cases&nplm=TM780ZM/A>

Jeg har set dem i Fona.

--

Kent

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-07 01:22

Preben S. Nielsen <prebstardk@gmail.com> wrote:

> Har jeg forstået det korrekt? Kan de små konfigurationer til 8000,- og
> 9600,- af MacBook's ikke fås i sort?

Du må være ny her Der er tre MacBooks: To hvide og en sort. Den
sorte har altid været dyrest. Den har også haft de bedste
specifikationer, men konfigurerede man den midterste model, så den fik
de samme specifikationer, så har den sorte alligevel været lidt dyrere.
Man betaler altså noget for farven.
I starten blev det diskuteret meget, om Apple virkelig kunne
tillade sig det. Derfor min bemærkning om, at du må være ny. Så satte
Apple prisforskellen ned, da Core 2 Duo-modellerne kom. Sådan en har
jeg. For mit vedkommende ville jeg gerne købe en Mac i en fysisk butik,
og her i Esbjerg er det for tiden kun Merlin, der sælger Mac. Jeg købte
den sorte primært for at få en større harddisk, for den hvide havde for
lille en harddisk. Prisforskellen var lille nok til, at jeg ikke gad
bøvle med at skifte harddisk. Desuden ville jeg trods alt gerne have den
sorte. En mand kan jo ikke rigtig vise sig med en hvid MacBook.
Jeg har set lidt på de nye modeller, der lige er kommet, fordi
det er lidt fristende at købe en med det nye bundkort. Jeg kan se, at
prisforskellen atter er steget lidt. Tager man den midterste model og
konfigurerer den med en 160 GB harddisk, har den fuldstændig samme
specifikationer som den sorte. Den sorte er bare kr. 950,- dyrere. Så må
man gøre op med sig selv, om man vil give det for farven alene.
Alternativt kan man købe den hvide med den originale 120 GB
harddisk. Den kan man enten bruge i starten og så opgradere den om et
år, hvor man kan få en endnu større og hurtigere harddisk til samme
pris, eller man kan selv købe en større harddisk og montere den med det
samme. Det er såmænd ikke dyrere end Apples pris for at opgradere. Den
originale 120 GB harddisk kan man så sætte i et kabinet, og så har man
en glimrende ekstern harddisk til backup og den slags.
Endelig kan man jo købe den mindste model. Den har en lidt
langsommere processor, men alt andet er det samme, så den er stort set
lige så hurtig. Den har en lidt mindre harddisk, men man sparer kr.
1.700,- i forhold til den største hvide og kr. 3.200,- i forhold til den
sorte. Der er altså penge nok til at opgradere harddisken. Den største
mangel ved den lille MacBook er DVD-brænderen. Den kan kun brænde cd'er,
men den kan selvfølgelig læse DVD'er. Personligt har jeg aldrig brændt
en DVD, og med de eksterne harddiske, man kan bruge til backup, tvivler
jeg på, at behovet opstår.
Nu kan du selv gøre op, om du kan klare dig uden DVD-brænder,
eller om du gerne vil betale ekstra for den sorte. Et råd kan jeg dog
give om dem i praktisk brug: Den hvide blive ridset og den sorte bliver
fedtet. Så kan du vælge, om du vil vise dig med en slidt eller en uhumsk
computer
Hvorfor skriver jeg altid så meget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-07 10:53

In article <1i7uqp0.1mpil0y1881kfdN%news@muenster.dk>,
news@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> her i Esbjerg er det for tiden kun Merlin, der sælger Mac.

Ahrm... hvad er det nu galt med Fona midt i centrum?

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-07 12:17

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Ahrm... hvad er det nu galt med Fona midt i centrum?

Ikke andet end at de ikke sælger Mac. Jeg har i hvert fald ikke set
nogen derinde i 12 år. Dengang havde de lidt, men det ebbede stille og
roligt ud. Spurgte man til Mac, kunne ekspedienterne ikke lide Mac, fik
man at vide. Og ingen spurgte i øvrigt efter dem. Jeg købte nu mit
første modem derinde i 1996 med Adam C. Engsts tykke bog: "Internet
Starter Kit for Macintosh".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-07 12:24

> Ikke andet end at de ikke sælger Mac.

Hva pokker mon det så er jeg har købt derinde som ligner en Macbook, har
et æble på sig og kører Panther... .. hrm

> Jeg har i hvert fald ikke set
> nogen derinde i 12 år.

Jeg ved ikke hvad de har gjort før i tiden men både konen og jeg har
købt vores Macbooks der midt Oktober i år.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-07 13:15

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Jeg ved ikke hvad de har gjort før i tiden men både konen og jeg har købt
> vores Macbooks der midt Oktober i år.

Det undrer mig meget. Det er ikke fordi, jeg ligefrem tit hænger hos
Fona. Jeg har sådan et lidt ambivalent forhold til radioforretninger.
Jeg føler ikke altid, man få objektiv vejledning. Alligevel er jeg da
jævnligt derinde. Børnene skal jævnligt have spil til deres Nintendo og
den slags. Så plejer jeg lige at drøne hurtigt gennem de forskellige
butikker for at se, om der er nogen særlig prisforskel. Jeg plejer også
lige at gå forbi computerhylden hos Fona, og jeg har ikke set en Mac
derinde siden Steve Jobs kom tilbage til Apple. Jeg har ikke turdet
spørge, for dengang fik man bare et surt svar. Det er da butikken ved
torvet i Esbjerg, vi taler om, ikke?
Da Fona-kæden forhandler Apple er det da bestemt ikke umuligt,
de også sælger dem her i Esbjerg. Jeg vil da holde øje med det. Jeg
synes, det er fint, man kan købe en Mac i en almindelig butik. Så kan
folk, der ikke er fanatikere, også få lov at se dem, før de køber
computer. Jeg vil også gerne støtte det ved at købe i en butik. Så kan
ekspedienterne ikke så godt sige, at ingen er interesserede i Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-07 13:17

> Det undrer mig meget. Det er ikke fordi, jeg ligefrem tit hænger hos
> Fona. Jeg har sådan et lidt ambivalent forhold til radioforretninger.
> Jeg føler ikke altid, man få objektiv vejledning.

Det kan jeg sagtens følge dig i - dog er den vejledning vi har brug for
ikke noget man får i nogen butik.

> spørge, for dengang fik man bare et surt svar. Det er da butikken ved
> torvet i Esbjerg, vi taler om, ikke?

Jo Kongensgade eller hvad den nu hedder.

> Da Fona-kæden forhandler Apple er det da bestemt ikke umuligt,
> de også sælger dem her i Esbjerg.

Det gør de :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-07 00:19

> Det gør de :)

Du har sandelig ret. Jeg var inde i byen (Esbjerg) i dag. Der hang endda
et flag udenfor døren, hvor der stod: "Autoriseret Apple-forhandler".
Der er faktisk en hel hylde med Mac-udstyr. De havde et par af den gamle
MacBook fra før den nylige opgradering. Den sorte var sat ned til kr.
10.500,-. Det er da billigt, hvis man gerne vil have en sort. Så var der
et 20" Cinema display og en MacBook Pro. Det glæder mig da, at der
efterhånden er så gode muligheder for at gå ind fra gaden og opleve en
Mac. Så har folk mulighed for selv at se den, før de vælger computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-07 00:30

> Du har sandelig ret.

Så har jeg da ikke været helt vissen den dag vi hentede et par der

> efterhånden er så gode muligheder for at gå ind fra gaden og opleve en
> Mac. Så har folk mulighed for selv at se den, før de vælger computer.

Ja det er dejligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-07 07:40

> [...]
> efterhånden er så gode muligheder for at gå ind fra gaden og opleve en
> Mac. Så har folk mulighed for selv at se den, før de vælger computer.

Husk på, at efter af Mac'erne er blevet forsynet med en BIOS, så er de
jo også blevet interessante for det stilbevidste design-folk; også MS
har jo valgt en MacBook Pro til at demonstrere Vista. I hvert fald i
norske reklamefilm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 26-11-07 11:55

Den 25.11.2007 kl. 07:39 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> [...]
> jo også blevet interessante for det stilbevidste design-folk; også MS
> har jo valgt en MacBook Pro til at demonstrere Vista. I hvert fald i
Link!))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 12:30

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> wrote:

> Link!))

Det har jeg ikke - men jeg tror næsten at det har været offentliggjort i
denne gruppe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-07 22:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det har jeg ikke - men jeg tror næsten at det har været offentliggjort i
> denne gruppe ...

Jeg kan også godt huske, at jeg har set den. Det var en norsk
tv-udsendelse, hvor Microsofts norske repræsentant demonstrerede Vista.
Jeg husker det godt nok som en iMac, men det var i hvert fald en Mac,
der blev brugt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-07 23:24

> [...]
> tv-udsendelse, hvor Microsofts norske repræsentant demonstrerede Vista.
> Jeg husker det godt nok som en iMac, men det var i hvert fald en Mac,

Jeg huskr den osse som en stationær ihvert fald, sikkert nok en iMac.
Det var en af de norske avisers tv-kanaler (netkanal?), var det mon
"Verdens Gang", der vist har en kanal ved navnet VG (?)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-11-07 14:46

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
> [...]
>give om dem i praktisk brug: Den hvide blive ridset og den sorte bliver
>fedtet. Så kan du vælge, om du vil vise dig med en slidt eller en uhumsk
Her i huset har vi een hver. Min mands sorte er altid fedtet og min hvide
er lækker og fin. Ridser ses ikke meget. Jeg har en 2 år gl. iBook i hvid
og den ser heller ikke ridset ud, selvom den selvfølgleig har lidt
"skrammer"
hilsen Hanne

MacSnak i morgen aften

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 20-11-07 08:35

On Nov 20, 12:50 am, "Preben S. Nielsen" <prebsta...@gmail.com> wrote:
> Godaften!
>
> Har jeg forstået det korrekt? Kan de små konfigurationer til 8000,- og
> 9600,- af MacBook's ikke fås i sort?
>
> Vh. Preben

Tak for alle de gode svar

Specs. er komplet underordnet, da der primært skal køres onlineapps.
og surfes på den.. Resten tager iMac 2.4'eren sig af.

- ingen der vil sælge en sort?

P.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-07 16:57

Preben S. Nielsen <prebstardk@gmail.com> wrote:

> Specs. er komplet underordnet, da der primært skal køres onlineapps.
> og surfes på den.. Resten tager iMac 2.4'eren sig af.
>
> - ingen der vil sælge en sort?

Meget gerne. 2,0 MHz Core 2 duo, 120 GB harddisk, 2 GB RAM (Kingstons
bedste). Købt d. 28/2 2007 hos Merlin for kr. 11.799,-. Den første
vibrerede en masse, så jeg fik den byttet nogle uger senere. Der er
Merlin 3 års luksusforsikring (kr. 1.949,-), som kan overdrages til ny
ejer ved henvendelse hos Merlin. Endelig opgraderede jeg til 2 GB RAM
efter et par måneder for kr. 1.180,-. Den har altså stået mig i næsten
kr. 15.000,-. Hvor meget kunne du tænke dig at give? Jeg har kun en
licens til Mac OS X 10.4 at give med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 20-11-07 09:29

On Nov 20, 4:57 pm, n...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> efter et par måneder for kr. 1.180,-. Den har altså stået mig i næsten
> kr. 15.000,-. Hvor meget kunne du tænke dig at give? Jeg har kun en

Hmm, tough one.. Jeg skal jo ud og investere i en Leopard osv.
- følger der noget med? Taske, sleeve osv..?

Nu er jeg jo ret ny i faget, så det er vist bedst du slynger en pris..
Jeg vil jo nødig skambyde.

P.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-07 00:37

> [...]

> - følger der noget med? Taske, sleeve osv..?
>
> Nu er jeg jo ret ny i faget, så det er vist bedst du slynger en pris..

Sådan set har jeg ikke det store behov for at sælge nu. Det er lidt
luksus, hvis jeg skal have en ny. Jeg er derfor kun interesseret i at
sælge, hvis jeg får en rigtig god pris. Som nævnt har jeg ofret næsten
kr. 15.000,- for computeren med udvidet garanti og RAM. Jeg vil derfor
synes, at jeg skal have kr. 10.000,- for den.
Du står omvendt og tænker, at du skal lægge kr. 1.000,- til Mac
OS X 10.5 oveni. En ny MacBook fås til kr. 8.000,-. Den mangler
DVD-brænder. Den "store" hvide, som har DVD-brænder, samme str. harddisk
som min og som er lidt hurtigere, koster kr. 9.700,-. En sort koster kr.
11.200,-. Den har større harddisk end min og er lidt hurtigere. De har
så kun 1 GB RAM. Skal du købe 2 GB RAM, som der er i min, skal du vel af
med kr. 800,-. Jeg gider ikke lige slå det op. Det er trods alt
nogenlunde det samme, som Mac OS X 10.5. koster. Og så får du en
Leopard, der kan installeres på alle computere. Den der følger med en
MacBook, kan kun installeres på den. Det er jo ikke til at vide, om du
en dag får brug for at installere den på en anden computer eller sælge
den, hvis du køber næste version.
Så har jeg jo tilkøbt Merlins 3-års garanti, som vist også er
forsikring. Den kostede kr. 1.949,-, og den skulle kunne overføres til
en ny ejer. Der er over 2 år tilbage på den. Det er vel også lidt værd.
Jeg frygter dog, at jeg alt i alt ikke kan få mere end kr. 8.000,- for
min MacBook, og så ved jeg egentlig ikke, om jeg er interesseret i at
sælge. Så meget bedre er den nye trods alt ikke. Jeg vil måske hellere
vente til næste opgradering. Det kan også være, der kommer en helt ny
model til næste MacWorld Expo i januar.
Min kone har derimod en gammel iBook, hvor batteriet er dødt.
Den kan du få billigt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 21-11-07 08:52

On Nov 21, 12:37 am, n...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> model til næste MacWorld Expo i januar.
> Min kone har derimod en gammel iBook, hvor batteriet er dødt.

Tak for et laaangt og uddybende svar Jeg synes din pris er fair,
men omvendt har jeg det nok lidt bedre med 8500,- Det skal selvfølgelg
forståes på den måde, at jeg ikke er ret interesseret i hurtige specs.
udvidet forsikringer og en Tiger. Maskinen skal primært køre
onlineapps. og surfes på, så det er i virkeligheden bare farven der
tiltrækker mig.

Men måske jeg bare skulle investere i en hvid til de 8 kg og så bare
bide i det sure Apple (jeg har nemlig tidligere ejet både en hvid G3
og G4'er).. Med fare for stor tilsvining tillader jeg mig lige at
spørge: Du står ikke og mangler en 4 mdr. gl. DELL XPS1210 subnote m.
VISTA Premium, gør du?

/Preben

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-07 00:39

> [...]

> udvidet forsikringer og en Tiger. Maskinen skal primært køre
> onlineapps. og surfes på, så det er i virkeligheden bare farven der

Jeg er efterhånden så øvet i at skrive, så det kan gå ret hurtigt.
Samtidig er jeg et sludrechatol, så mine svar bliver hurtigt ret lange.
Jeg beklager, hvis det generer nogen. Som jeg skrev tidligere, så har
der været meget debat om den sorte farve og det rimelige i, at den er
dyrere. De iPod, der fandtes i sorte og hvide, kostede jo det samme. Man
må i hvert fald sige, at de er smarte hos Apple. Af en eller anden grund
vil mange gerne have den sorte, og de er villige til at give ekstra for
den. Jeg har på en måde også lidt svært ved at forestille mig, at jeg
skulle have en hvid. Det er selvfølgelig fjollet. Da jeg i sin tid
valgte en iBook fra og købte en PowerBook, skyldtes det alene
specifikationerne. Dengang tænkte man ikke over, at der var noget galt
med en hvid.

> [...]
> og G4'er).. Med fare for stor tilsvining tillader jeg mig lige at
> spørge: Du står ikke og mangler en 4 mdr. gl. DELL XPS1210 subnote m.

Nej desværre. Vi kører Mac her i huset. Skulle vi endelig have brug for
lidt Windows, har vi det på vores arbejde begge to. Jeg har f.eks.
installeret nyt kort i min Garmin GPS henne på arbejdet, for det kræver
Windows. Jeg orker heller ikke flere computere. Der er trods alt altid
lidt vedligeholdelse ved en computer. Jeg har lige opgradere fire Mac
til Leopard, og det er trods alt lidt af et arbejde med back-up og alt
muligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben S. Nielsen

Dato : 21-11-07 17:03

On Nov 22, 12:39 am, n...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> lidt vedligeholdelse ved en computer. Jeg har lige opgradere fire Mac
> til Leopard, og det er trods alt lidt af et arbejde med back-up og alt

Haha, ja det er klart.. Men tak for tilbuddet, jeg tygger lige på
det

Sov godt,

Preben