skilsmisse - gæld
Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 13-11-07 08:15

Har et spørgsmål omkring afgrænsning af ansvar i forbindelse med gæld
og ægteskab.

M er gift med K.

K har gæld fra før ægteskabets indgåelse

M optager lån som indfrier K´s gæld.

Mit spørgsmål er:
a)
kan der laves en aftale imellem de to parter om, at ved evt. ophør af
ægteskab etableres der gældsbrev mellem parterne så K skylder M
restgælden.

b)
kan det aftales på forhånd at de børnepenge som K evt. var berettiget
til, at modtage anvendes til nedskrivning af et mellemværende.

/Henrik

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-07 13:29

Henrik Funch Lunnsgård skrev den 13-11-2007:
> [...]
> kan det aftales på forhånd at de børnepenge som K evt. var berettiget
> til, at modtage anvendes til nedskrivning af et mellemværende.

Hmmm... det er ikke helt lige til.

For mig at se, minder det mest af alt om, at du ønsker at fravige og
lave jeres egen formueordning, hvilket som det helt klare udgangspunkt
ikke er tilladt (og en sådan aftale vil *nok* blive erklæret ugyldig).

Jeg vil henvise til en note fra Irene Nørgaard m.fl, familieret 2003 -
5. udgave, s. 399 note 100:
"...Særlige vanskeligheder frembyder aftaler om kompensationsbeløb, der
udelukkende skal betales på skifte, forhåndsafkald på boslod,
skævdelingsaftaler, forhåndsafkald på krav efter ÆL § 56, gældsbreve
der ikke dækker en reel forpligtelse og lign. *sådanne aftaler må som
altovervejende udgangspunkt anses for ugyldige*, jf. nærmere
Formueordninger, s. 240 - 247"

En løsning kunne dog være, at I laver det som et rente og afdragsfrit
lån, som kan fordres indfriet på et hvilket som helst tidspunkt. Du
skal dog være opmærksom på, at din kone da skylder dig disse penge,
hvilket kan få betydning i forbindelse med arv eller lignende.

Du har dog, som udgangspunkt - med mindre du bliver insolvent -
mulighed for senere at forære din kone disse penge, såfremt det sker
ved en gyldig ægtepagt (alt efter beløbets størrelse).

Hvorvidt du kan lave en aftale med krav på børnepenge, er jeg faktisk
ikke klar over, her må andre springe til.

Jeg vil dog - igen alt efter beløbets størrelse - råde dig til at
kontakte en advokat. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-07 14:11

Christian Madsen skrev:

> Hvorvidt du kan lave en aftale med krav på børnepenge, er jeg faktisk
> ikke klar over, her må andre springe til.

Retten til børnepenge er ufraskrivelig. Jeg har ingen paragraf,
men fik det at vide af en advokat engang for en del år siden.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 13-11-07 14:19

Bertel Lund Hansen skrev den 13-11-2007:

> Retten til børnepenge er ufraskrivelig. Jeg har ingen paragraf,
> men fik det at vide af en advokat engang for en del år siden.

Regnede jeg egentlig også med. Normalt har en kreditor jo adgang til at
modregne, men netop p.g.a. de socialretlige aspekter, kan jeg let
forestille mig, at dette er afskåret f.s.v.a. børnepenge. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 13-11-07 17:24

Henrik Funch Lunnsgård wrote:

> b)
> kan det aftales på forhånd at de børnepenge som K evt. var berettiget
> til, at modtage anvendes til nedskrivning af et mellemværende.

Det er ikke K, men barnet, der er berettiget til bidrag, jf. lov om børns
forsørgelse § 18, se
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1555.

Allerede derfor kan der ikke ske modregning.

Hugo