Pligt til at oplyse cpr-nr ??
Fra : Hans Christiansen

Dato : 12-11-07 20:54

Hej,

Har man pligt til at oplyse CPR-nr ved indgåelse af
betalingsordning?

Det drejer sig om en el-regning fra DONG, som skal
splittes op i 3 betalinger.

Fra : Codexx

Dato : 12-11-07 21:17

On 12 Nov., 20:53, "Hans Christiansen" <h...@nejtak.taknej> wrote:
> Hej,
>
> Har man pligt til at oplyse CPR-nr ved indgåelse af
> betalingsordning?

> Det drejer sig om en el-regning fra DONG, som skal
> splittes op i 3 betalinger.

Nej, du har ikke "pligt", men DONG har heller ikke pligt til at indgå
en betalingsordning med dig -hvis fogedretten er alternativet er det
måske meget rimeligt.

Jeg kan ikke se persondataloven forhindrer at der kræves cpr-nummer.

/Bacher

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-07 00:03

Hans Christiansen skrev den 12-11-2007 20:53:

> Har man pligt til at oplyse CPR-nr ved indgåelse af
> betalingsordning?

Næh, men hvad er konsekvensen hvis man ikke vil oplyse CPR-nummer?
Ups, ingen betalingsordning hhv. ingen strøm.

> Det drejer sig om en el-regning fra DONG, som skal
> splittes op i 3 betalinger.

nååååååååååååååååhhhh, man har brugt en vare (her: strøm), men kan ikke
betale. Og så vil man gerne dele kassebon'en op i tre dele, men man
vil ikke af med personhenførbare oplysninger, som selskabet kan bruge
til at finde debitor....såfremt man fik den sjove ide, at flytte i
mellem tiden eller andre morsomme forsvindingsnumre.

Klart nok, bruge en masse, men kan ikke betale OG naturligvis
påberåbe sig "privatlivets fred" eller hvad man tror man måske kunne bruge.

Vil "man" lige gøre os andre en tjeneste: La' vær med at låne penge
nogen steder!
Det bliver så satans dyrt i sidste ende for forbrugere som godt kan
sætte tæring efter næring.

<<<<<sorry, men jeg bliver fandme så harm, når jeg hører folk klynke
over, når man bliver bedt om at betale for noget man har brugt....og
når man ikke har pengene, så skal aflevere de 10cifre, som gør det
vanskeligere at "forsvinde" fra regningen.>>>>>

Ta' dog betalingsordningen som en serviceydelse som man bruger fordi man
ikke havde styr på ens aconto-betalinger!
Se så at oprette en budgetkonto! Det er den sikreste måde at undgå
"hårde måneder"

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hans Christiansen

Dato : 13-11-07 07:56

> [...]
> ikke havde styr på ens aconto-betalinger!
> Se så at oprette en budgetkonto! Det er den sikreste måde at undgå "hårde

For det første klynker jeg ikke! Ved ikke lige hvordan du har fået det
indtryk.
Dernæst: Uanset hvor meget man vender og drejer det, så skal loven
overholdes
og mit spørgsmål gik udelukkende på om en virksomhed lovligt kan kræve
CPR-nr
udleveret (for levering af en serviceydelse - som du kalder det). Hvis jeg
virkelig ikke
gad betale regningen, så kunne jeg jo bare lade være....og så hjælper det
ikke så meget
at virksomheden har mit cpr-nr...Så gem din harme til en anden, få dig en
sund hobby
eller forhold dig objektivt til det der bliver spurgt om.

Fra : Bjarne

Dato : 13-11-07 11:41

Hans Christiansen skrev:

> [...]
> sund hobby
> eller forhold dig objektivt til det der bliver spurgt om.

Man skal regne med at blive overfuset af folk, der trænger til at gøre
sig negativt bemærket såsom Carsetn Riis.
Prøv at ignorere det.

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-11-07 20:40

Hans Christiansen skrev den 13-11-2007 07:55:

> For det første klynker jeg ikke! Ved ikke lige hvordan du har fået det
> indtryk.

Dit spørgsmål!

> [...]
> CPR-nr
> udleveret (for levering af en serviceydelse - som du kalder det).

Og svaret er ja!
naturligvis kan de kræve det!

Derudover det ikke dem som "bare" kræver det af dig fordi de syntes det
er sjovt at have. Det gør de fordi du ikke kan betale den regning som
du har til en given frist til at betale.

Det er dig, som vil dele en regning op! Ikke DONG!

> [...]
> virkelig ikke
> gad betale regningen, så kunne jeg jo bare lade være....og så hjælper det

Du ved vist ikke hvad dit cpr.nr. kan bruges til!

Fra : Bjarne

Dato : 13-11-07 11:40

Carsten Riis skrev:

> [...]
> ikke havde styr på ens aconto-betalinger!
> Se så at oprette en budgetkonto! Det er den sikreste måde at undgå

Du er da vist en rigtigt skidt knægt.

Kan du ikke trække over i en kværulant-gruppe med dine moralske og
irrelevante opstød?

Bjarne

Fra : H. Bojer

Dato : 15-11-07 10:02

Carsten Riis wrote:

> <<<< en masse kværulering >>>>

Indholdet i det du skrev er godt, men kunne være skrevet meget mere sobert.
Du kan ikke vide, hvad årsagen er til, at det ikke er muligt at betale hele
regningen til tiden.

DONG skal bruge CPR-nr., så de har lettere mulighed for at inddrive pengene,
hvis unddrager dig at betale raterne i den opsplittede regning - også
selvom du fraflytter bopælet, som regningen er tilknyttet.

Hvis du mod din hensigt ikke betaler regningen (de resterende rater), så er
det de andre DONG-kunder, som skal betale for dig. Hvilket, jeg tror, er
årsagen til Carsten Riis' negative udbrud.

Som andre også har skrevet, er du ikke forpligtet til at oplyse CPR-nr. og
DONG er ikke forpligtet til at dele regningen op. Så DONG vil sikkert ikke
gå med til at dele regningen om medmindre du giver dem dit CPR-nr.
--
Ingen signatur her!

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-11-07 18:56

H. Bojer skrev den 15-11-2007 10:02:

> Indholdet i det du skrev er godt, men kunne være skrevet meget mere sobert.

sikkert. men "man" har tilsyneladende fået et eller andet indtryk
af, at man kan opbygge regninger hos diverse selskaber og så have lidt
svært ved at acceptere, at når regningen skal betales, at så må man give
lidt personhenførbar information for at få kredit!

> Du kan ikke vide, hvad årsagen er til, at det ikke er muligt at betale hele
> regningen til tiden.

Årsagen er hamrende ligegyldig!

Når man har en bolig, hvor man selv skal betale for vand, strøm og varme
eller hvad pokker man ellers skal betale for at bo i boligen. så
afsætter man naturligvis de nødvendige penge.
Alt andet er total uansvarlig!

> DONG skal bruge CPR-nr., så de har lettere mulighed for at inddrive pengene,
> hvis unddrager dig at betale raterne i den opsplittede regning - også
> selvom du fraflytter bopælet, som regningen er tilknyttet.

Vi ved ikke om det er skribentens egen regning.

Hans udtrykker sig i 3. person, hvilket jeg også gør.

Fra : Seán Ó Rudaí

Dato : 17-11-07 22:37

On 2007-11-16 18:55:46 +0100, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:
> Vi ved ikke om det er skribentens egen regning.
>
> Hans udtrykker sig i 3. person, hvilket jeg også gør.

Hvorfor skriver du så man på denne måde:

citat 'Vil "man" lige gøre os andre en tjeneste: La' vær med at låne
penge nogen steder!'

???

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-11-07 11:32

Seán Ó Rudaí skrev den 17-11-2007 22:37:

> Hvorfor skriver du så man på denne måde:
>
> citat 'Vil "man" lige gøre os andre en tjeneste: La' vær med at låne
> penge nogen steder!'

for at fremhæve, at jeg set man'et.

For den sags skyld kan man/du også sige, at det er opfordring til alle
andre som piver over, at de skal fortælle om de 10cifre, når de ikke har
styr på deres økonomi og skal bede om en afbetalingsordning.

Fra : Bjarne

Dato : 19-11-07 10:02

Carsten Riis skrev:

> [...]
> andre som piver over, at de skal fortælle om de 10cifre, når de ikke har
> styr på deres økonomi og skal bede om en afbetalingsordning.

Og du fortjener en opfordring til at forlægge din holdningsmæssige
forenkling af virkeligheden til kværulantfora og ikke dk.videnskab.jura.
Du lader til at være et dårligt menneske.

Bjarne