skriftlig advarsel af arbejdsgiver
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 12-11-07 16:30

Min lillebror er kommet lidt i klemme med hans arbejdsgiver, og hvad
gør han så ?

Arbejdsgiveren mener ikke hans kvalifikationer er tilstrækkelige til
jobbet, og han har været ansat under 1 år. Hans chef har i nogle uger
holdt ugentlige opfølgningsmøder med ham, og efterfølgende har chefen
sendt en mail, hvor der stod hvad de snakkede om.

For en uge siden fik han på en af møderne, at vide at det kan ende med
en opsigelse. Han har ikke på noget tidspunkt fået at vide, om det er
en Advarsel (han har heller ikke spurgt). Skal han helt eksakt have at
vide, at det her er en skriftlig advarsel eller må han bare lægge to
og to samen, og så selv konkludere, at det nok er en skriftlig
advarsel.

Hvis nu det kan betragtes som en skriftlig advarsel, hvor lang tid
skal der så gå inden en fyreseddel kan udleveres. Han har ikke gjort
noget ulovligt eller lignende, men blot at arbejdsgiveren ikke synes
han lever op til de kvalifikationer han troede.

Fra : Holst

Dato : 12-11-07 16:34

allan.pe@jubii.dk wrote:

> [...]
> noget ulovligt eller lignende, men blot at arbejdsgiveren ikke synes
> han lever op til de kvalifikationer han troede.

Der står vel i hans ansættelseskontrakt hvor langt opsigelsesvarslet er.

Fra : Wilstrup

Dato : 12-11-07 17:05

<allan.pe@jubii.dk> skrev i meddelelsen
[...]

*Det lyder som om chefen vil af med ham og derfor følger han
nøje proceduren inden hammeren falder. Det må stå i hans
ansættelseskontrakt hvad der gælder her. Hvad siger
tillidsmanden? Hvad siger fagforeningen

Fra : Codexx

Dato : 12-11-07 17:49

On 12 Nov., 16:30, allan...@jubii.dk wrote:
> [...]
> noget ulovligt eller lignende, men blot at arbejdsgiveren ikke synes
> han lever op til de kvalifikationer han troede.

Som udgangspunkt er arbejdsgivers adgang til at opsige medarbejdere jo
fri! Dette modificeres på to store områder, nemlig funktionærlovens §
2b og hovedafteln mellem DA og LO § 4, som begge giver mulighed for at
tilkende en godtgørelse ved usaglig afskedigelse. Bemærk de kun gælder
for ansatte der har været ansat i 1 hhv. 9 måneder.

Der eksisterer ikke noget krav på at altid at få en skriftlig advarsel
før en afskedigelse, men det kan være et moment der kan lægges vægt på
når det skal vurderes om den er usaglig. Hvis han vitterligt /er/
uduelig, har virksomheden en vis pligt til at forsøge at give
medarbejderen mulighed for at forbedre sig, men derefter kan der altså
afskediges. Efter min vurdering er det tilstrækkeligt at medarbejderen
har fået konsekvenserne fortalt, der stilles ikke særlige formkrav til
at meddelsen skal kaldes en advarsel, blot meningen er til at forstå.

/Bacher

Fra : Kim2000

Dato : 12-11-07 18:13

<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

------------

Kan en arbejdsgiver ikke bare sige een op, hvis denne har lyst til? Fx at
man ikke synes arbejderen "passer sammen med virksomheden"? Naturligvis skal
arbejdsgiveren betale de typisk 3 måneders løn, men er det ikke bare det?

mvh
Kim

Fra : Codexx

Dato : 12-11-07 18:54

On 12 Nov., 18:12, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
> arbejdsgiveren betale de typisk 3 måneders løn, men er det ikke bare det?

Hvis du med 3 måneders løn mener godtgørelsen jf. funktionærloven §
2b, så jo. Der er dog lidt teoretisk mulighed for at arbejdstager kan
kræve anden erstatning, herunder tort. For ansatte omfattet af
hovedaftalen er der desuden en mulighed for at underkende opsigelsen,
så ansættelesforholdet fortsætter. jf. § 4 stk. 3, e:
http://www.da.dk/bilag/Hovedaftalen.htm

/Bacher

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 12-11-07 19:13

> [...]
>noget ulovligt eller lignende, men blot at arbejdsgiveren ikke synes
>han lever op til de kvalifikationer han troede.

Hvis han ikke lever op til det der forventes af ham, så kan man jo frit fyre
ham uden advarsel, det står jo arbejdsgiveren frit for, han skal bare følge
den kontrakt der er og evt. overenskomst som feks. 3 mdrs. opsigelse.
Man kan da sige at han har givet ha, em fin chance, for at komme ham imøde
og give ham en chance for at rette op, så han kan leve op til det der
forventes af ham, der er sgu ikke noget mere irreterende når man har en mand
der trækker nevoet ned og man skal gå og hjælpe manden fordi han ikke kan
selv.

Fra : Sheik Mo

Dato : 13-11-07 00:17

> [...]
> mand der trækker nevoet ned og man skal gå og hjælpe manden fordi han ikke

Du lyder som et rigtigt dårligt menneske.
Jeg håber du bor alene, da du ikke fortjener andres selskab. Føj.

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 13-11-07 20:23

"Sheik Mo" <dubai@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du lyder som et rigtigt dårligt menneske.
> Jeg håber du bor alene, da du ikke fortjener andres selskab. Føj.

Og du lyder til at være en taber der nasser på andre!
Kan folk ikke leve op til det som de er ansat til, så er det sgu da ikke
arbejdsgiverens opgave at gå og "brødføde" den mand, det er en forretning og
han skal tjene penge og levere en service, ikke et bistands projekt for at
beskæftige folk!

Så smut ned på hjørnet og drik nogen flere bajer for mine skatte penge
sammen med de andre taber og hold op med at benytte biblotekes
internetforbindels, for at nyde må man først yde, så tjen nogen penge selv
og bidrage til fælleskabet, bums!

Fra : Bjarne

Dato : 14-11-07 07:56

Carsten (H) skrev:

> Og du lyder til at være en taber der nasser på andre!
Vil du ikke godt lufte dine tilsvininger og personlige politiske
fordomme i en kværulantgruppe.
Du spammer gruppen her.
Du er et dårligt menneske.

Bjarne

Fra : Andy

Dato : 12-11-07 21:13

>Min lillebror er kommet lidt i klemme med hans arbejdsgiver, og hvad
>gør han så ?

Tag fat i fagforeningen.

>Arbejdsgiveren mener ikke hans kvalifikationer er tilstrækkelige til
>jobbet, og han har været ansat under 1 år.

Så må chefen jo opkvalificere ham.
Hvor længe har han præcist været ansat?

>Hans chef har i nogle uger
>holdt ugentlige opfølgningsmøder med ham, og efterfølgende har chefen
>sendt en mail, hvor der stod hvad de snakkede om.

Din bror har vel skrevet referat fra alle møder. Evt gjort indsigelse imod
chefens referat, hvis han synes at det var for subjektivt. Han bør måske
overveje at få en bisidder med fra fagforeningen. Uanset hvad, så skal
fagforeningen indblandes.

> [...]
>vide, at det her er en skriftlig advarsel eller må han bare lægge to
>og to samen, og så selv konkludere, at det nok er en skriftlig

Se hvad kravene er i overenskomsten.

Det lyder som om chefen har besluttet at han skal ud, og egentlig bare kører
sagen efter manuskript. Det betyder f.eks. at man presser medarbejderen
psykisk(ugentlige negative samtaler, mål som ikke defineres og som
medarbejderen ikke kan ramme, konstant fokus på personen, meget klar
tilkendegivelse af at han ikke er velkommen osv.) indtil han selv siger op,
eller man har gjort tilstrækkeligt til at man regner med at slippe billigt
fra det i forhold til fagforeningen.

> [...]
>noget ulovligt eller lignende, men blot at arbejdsgiveren ikke synes
>han lever op til de kvalifikationer han troede.

Igen skal du se i overenskomsten. Tag fat i fagforeningen.

Chefen har nok en anden medarbejder stående klar i kulissen. Jeg har selv
oplevet situationen, og har set det blive gjort en del gange. Man bliver
paranoid, rystet og bange, men det er også formålet.

Fra : Wilstrup

Dato : 12-11-07 22:31

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> oplevet situationen, og har set det blive gjort en del
> gange. Man bliver
> paranoid, rystet og bange, men det er også formålet.

Og det er ikke ualmindeligt i den private sektor - fx i
it-branchen. En medarbejder alle er tilfredse med, ansat i
flere år, ny chef, derpå: "Du passer ikke ind i konceptet" -
en skriftlig advarsel (formalia er skam i orden) -
tillidsmanden er lidt berøringsangst for den nye tromlende
chef og lader stå til. Fagforeningen er heller ikke bedre
værd - valget: aftrædelsesgodtgørelse på tre måneder eller der
køres sag, der kan trække ud og derpå øjeblikkelig fyring
eller chikane.

Jeg har set det før - heldigvis aldrig prøvet det. Jeg gætter
på at chefen vil af med ham.

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 13-11-07 20:39

> [...]
> op,
> eller man har gjort tilstrækkeligt til at man regner med at slippe billigt

Kan jo også være at han prøver at hjælpe ham, ved at give ham en ekstra
chance, men ugelig samtaler for hvad han skal rette op på, for at håbe at
bøtten vender, frem for bare at gå ud og fyre ham med det samme, sådan gør
jeg selv i min stilling som leder.

Fra : Codexx

Dato : 12-11-07 23:17

On 12 Nov., 22:31, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
[klip, historie fra de varme lande]
> Jeg har set det før - heldigvis aldrig prøvet det. Jeg gætter
> på at chefen vil af med ham.

Kan I så ikke futte over i en anden gruppe og gætte, medmindre I kan
bidrage med noget juridisk?

/Bacher

Fra : Sheik Mo

Dato : 13-11-07 00:12

Kan I så ikke futte over i en anden gruppe og gætte, medmindre I kan
bidrage med noget juridisk?

/Bacher

Som jeg læser det, så er det da vis dig der har et problem her. Hvad
Wilstrup og et par andre skriver, er jo i virkeligheden nogle super gode
råd, og sande facts.
Jeg har selv prøvet, uden varsel, at blive smidt på gaden af en psykopatisk
leder.

DERFOR; "Gå straks op og forelæg situationen for din fagforening". Har din
chef psykopatiske træk, så er en fagforening alligevel ikke meget bevendt,
da fx HK har kørt ca. 160 sager mod disse forstyrrede ledere og tabt
samtlige. Nej, man kan ikke vinde over en psykopat.

Mit sidste råd; "søg straks andet arbejde, inden din nuværende chef
ødelægger din reference"

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-11-07 13:01

"Sheik Mo" <dubai@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Som jeg læser det, så er det da vis dig der har et problem her. Hvad
> Wilstrup og et par andre skriver, er jo i virkeligheden nogle super gode

Det er rent gætteri og det har intet med jura at gøre.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-07 00:11

allan.pe@jubii.dk skrev den 12-11-2007 16:30:
> Min lillebror er kommet lidt i klemme med hans arbejdsgiver, og hvad
> gør han så ?

Ta' fat i fagforeningen!
(hvis han ikke har en, så lad det være ham en lærestreg og få til at
melde sig til den fagforening som har en evt overenskomst eller det
faglige område for arbejdet ved næste arbejdsgiver)

Såfremt din bror er ked af advarslen, så skal han sygemelde sig!
Og ja, det kan man godt. Det er en stor psykisk belastning at have en
skriftlig advarsel hængende over hovedet!
((((særlig hvis den er uretfærdig....og det har stået på med
chikanelignende prikkerier over tid))))

Brug sygemeldingsperioden til at finde nyt arbejde!

Og ja, det kan man godt! jeg gjorde det på fagforeningens, akassens
opfordring og lægens verbale "recept".
Idag sidder jeg i - hvad jeg vil betegne - verdens bedste job.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-11-07 05:56

On Mon, 12 Nov 2007 07:30:28 -0800, allan.pe@jubii.dk wrote:

>Min lillebror er kommet lidt i klemme med hans arbejdsgiver, og hvad
>gør han så ?
Kontakter fagforeningen.

>Arbejdsgiveren mener ikke hans kvalifikationer er tilstrækkelige til
>jobbet,
Hvilke kvalifikationer ?
Er det kvalifikationer som brormand har sagt han har (eller er det
dokumenterede kvalifikationer a'la svendebrev/kursusbevis) og det så
viser sig at kvalifikationer ikke slår til når det kommer til praktisk
udfoldelse ?
Eller er det at arbejdsgiver mener at brormand bare ikke er god nok
til at udfører arbejdet ?

/Hans