Beskatning af fortjeneste på hussalg?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 12-11-07 14:56

Vi har solgt vores hus efter ca 1½ år i det, og overtager snart et nyt.

En af vores ældre familiemedlemmer mener bestemt at der er en lov om at hvis
man sælger hus uden at have boet der i en vis periode, så bliver man
beskattet af fortjenesten.

Jeg mener bestemt at han tager fejl, men jeg er ikke superkyndig på området.

Er der eller har der været lovgivning omkring beskatning af fortjeneste på
et hussalg hvis man ikke har boet i ejendommen i mere end x antal år?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-11-07 15:09

Anders B. Hyltoft wrote:

> Er der eller har der været lovgivning omkring beskatning af fortjeneste på
> et hussalg hvis man ikke har boet i ejendommen i mere end x antal år?

Se § 8 i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom:

Hugo

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 13-11-07 19:28

"Hugo Østergaard-Andersen" <hugostspamnejtak@nospaminode.at> wrote in
message news:47385e87$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Se § 8 i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17352

Det orker jeg simpelthen ikke at tygge mig igennem.
Altså, når jeg spørger så konkret, så må et ja eller nej kunne leveres som
svar?

Når vi har boet 1½ år i et hus og sælger, skal vi så betale skat af evt.
fortjeneste?

Fra : urlex

Dato : 12-11-07 15:31

On 12 Nov., 15:55, "Anders B. Hyltoft"
<anders.fjerndettehylt...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der eller har der været lovgivning omkring beskatning af fortjeneste på
> et hussalg hvis man ikke har boet i ejendommen i mere end x antal år?

Der er lige afsagt DOM i lignende sag, dog et sommerhus !
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1713283&vId=0
Dokumentets dato
10. oktober 2007
Dato for offentliggørelse
12. november 2007
SKM-nummer
SKM2007.797.ØLR
Myndighed
Østre Landsret
Sagsnummer
14. afdeling, B-561-06

Fra : Henrik Funch Lunnsgå~

Dato : 12-11-07 15:57

Hvad er den konkrete situation ?

/Henrik Lunnsgård

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 13-11-07 19:25

"Henrik Funch Lunnsgård" <henrik.hansen@privat.tele.dk> wrote in message
> Hvad er den konkrete situation ?

Som beskrevet... Vi sælger hus efter at have boet der i ca 1½ år og
renoveret på det.

Bliver man beskattet af fortjenesten på værdistigningen eller ej?

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 13-11-07 19:31

Det skal måske også nævnes at vi jo samtidig køber et nyt hus for hele vores
salgspris + lidt vi spæder til.

Der er altså ikke tale om spekulation, men blot almindelig flytning hvor vi
så også tjener på det hus vi har haft og renoveret på i 1½ år.

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-07 19:42

Anders B. Hyltoft wrote:

> Det orker jeg simpelthen ikke at tygge mig igennem. Altså, når jeg
> spørger så konkret, så må et ja eller nej kunne leveres som svar?

Du skal sådan set bare læse §8, som angiver betingelserne for
skattefritagelse. Eftersom du har boet i huset, er det alene et spørgsmål
om grundens størrelse og eventuelle udstykningsmuligheder. De fleste
parcelhus grunde i Danmark er mindre end 1400 m2.

§ 8. Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og
ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden har
tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele
den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har
opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit efter nærværende
stykke. Med hensyn til en‑ og tofamilieshuse gælder denne fritagelse dog
kun, såfremt

1) ejendommens samlede grundareal er mindre end 1.400 m2 eller
2) der ifølge offentlig myndigheds bestemmelse ikke fra ejendommen kan
udstykkes grund til selvstændig bebyggelse eller
3) udstykning ifølge erklæring fra told- og skatteforvaltningen vil
medføre væsentlig værdiforringelse af restarealet eller den bestående
bebyggelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-07 19:45

Anders B. Hyltoft wrote:

> Der er altså ikke tale om spekulation, men blot almindelig flytning hvor
> vi så også tjener på det hus vi har haft og renoveret på i 1œ år.

Bare rolig, du bliver ikke anset for at have køb/salg af fast ejendom som
næring (§1, stk 2) på det grundlag :)

--
Jesper Lund