livstid?
Fra : Wilstrup

Dato : 11-11-07 09:30

Mange mennesker har den misopfattelse at livstid "kun" er 16
års fængsel - og at man derfor kommer ud lang tid før.

Nu er det ikke at jeg vil spørge om hvorfor man har den
opfattelse, men blot vil spørge om de gældende regler for
"prøveløsladelse" samt proceduren ved livstidsfængsel når man
vil løslades.

Er den store forskel på livstid og 16 års fængsel ikke at man
ved livstidsstraf skal ansøge om benådning, medens man kan
prøveløslades efter 12 års straf uden benådningsansøgning ved
16-årsdom eller hvad?

Fra : Codexx

Dato : 11-11-07 14:07

On 11 Nov., 09:30, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> [...]
> ved livstidsstraf skal ansøge om benådning, medens man kan
> prøveløslades efter 12 års straf uden benådningsansøgning ved

Sådan var det i gamle dage, hvor livstidsfanger ofte blev /benådet/
efter 16 år (en af undtagelserne var jo Palle).

Reglerne blev ændret i 2000, så livstidsfanger også kan prøveløslades.

Læs §§ 38-41:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/straffeloven_indholdsfortegnelse.html

Det er i øvrigt ikke tilsigtet, at hovedparten skal løslades efter 12
år, den gennemsnitlige livstidsfange vil stadig sidde i 16 år.

De nærmere detaljer om proceduren findes her:

/Bacher

Fra : vmx

Dato : 11-11-07 17:24

http://dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2000/R%F8dovre%20mordene/60.htm

Fra : Wilstrup

Dato : 11-11-07 17:44

"vmx" <dsl56fjernbogstavernemellemtallene389@vip.cybercity.dk>
skrev i meddelelsen
> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
>>

> http://dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2000/R%F8dovre%20mordene/60.htm

Jeg takker mange gange for oplysningerne.

Fra : Codexx

Dato : 11-11-07 17:36

On 11 Nov., 17:24, "vmx"
<dsl56fjernbogstavernemellemtallene...@vip.cybercity.dk> wrote:

> http://dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2000/R%F8dovre%20mordene/60.htm

Bemærk straffeloven blev ændret i 2000, med virkning fra 1. juli 2001,
de nye regler er som jeg beskrev dem.

/Bacher